  • 31. Data: 2018-08-25 16:35:06
    Temat: Re: Złącze M.2
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 16 Aug 2018 20:26:17 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > Delikatnie wsunąć ,,dysk'' w dziurę M.2, po czym
    > przykręcić wkrętem dupkę ,,dysku''. ;) Proste. ;)

    Mylisz sloty. Slot SATA ma inną konstrukcję niż M.2. Mówiąc SATA masz
    prawdopodobnie na myśli dysk na M.2 o protokole AHCI. Ogólnie IMO są dwa
    rodzaje dysków na M.2 - o protokole AHCI oraz o protokole NVMe. Podobno
    są dyski dwuprotokołowe ale jakoś nie znalazłem. Niezależnie od
    protokołów dyski mogą występować z kluczem M i B (oraz z oboma na raz).
    A w obrocie dysków AHCI prawie nie ma a te które są, są mniej więcej 4
    razy droższe od NVMe :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 32. Data: 2018-08-26 00:04:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Maciejewski" 14tb3ifgzmuy9.o160d8evrspl$....@4...net

    > Mylisz sloty. Slot SATA ma inną konstrukcję niż M.2.

    Co to:

    http://eneuel.w.duna.pl/error/P_20180817_020206.jpg
    http://eneuel.w.duna.pl/error/P_20180817_020335.jpg

    jest?

    I do czego jest to:

    http://eneuel.w.duna.pl/error/PCIAceraaa.png

    coś, tuż pod NVidią?

    > Mówiąc SATA masz
    > prawdopodobnie na myśli dysk na M.2 o protokole AHCI.

    Raczej tak -- z AHCI niestety.

    > Ogólnie IMO są dwa rodzaje dysków na M.2 - o protokole
    > AHCI oraz o protokole NVMe.

    Z tym zgadzam się.

    > Podobno są dyski dwuprotokołowe

    Tego nie wiem.

    > ale jakoś nie znalazłem. Niezależnie od
    > protokołów dyski mogą występować z kluczem M i B (oraz z oboma na raz).
    > A w obrocie dysków AHCI prawie nie ma a te które są, są mniej więcej 4
    > razy droższe od NVMe :)

    -=-

    Odpowiedź Acera:

    Model Aspire E5-575G nie wspiera dysków podłączonych pod złącze
    M.2 na interfejsie PCIe NVMe, a jedynie na interfejsie SATA.

    Model ten nie wspiera sprzętowo interfejsu NVMe. W urzadzeniu
    jest jedno gniazdo M.2 które obsługuje jedynie interfejs SATA.

    Więc jak? -- jest M.2 i zarazem SATA, zapewne AHCI?

    -=-

    **Ponoć** klucz B jest dla PCIex2 a klucz M dla PCIex4.
    Ja IMO mam gniazdo z kluczem M, do którego Acer zaleca
    (i ponoć montuje fabrycznie) dyski z kluczami B&M.

    W Pana urządzeniu producent stosuje jedynie dyski
    z dwoma wciąciami czy B&M.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

    VBox korzystać zaczął z NVidii -- jeszcze nie wiem, do jakiego ;) stopnia.
    Może wreszcie zacznie korzystać na maxa z NV, miast ze zintegrowanej, z 3D
    włącznie. Gdybym tak mógł przydzielić mu więcej RAMek niż mam, i gdybyż te
    nieużywane przez Gościa MB RAMki okupowały SWAP, miast rzeczywistej. Gdyby
    Gość miał swój SWAP na dysku sieciowym (tu akurat rzeczywistym) zamiast na
    emulowanym i gdyby DBXy OE były na dysku rzeczywistym, miast na emulowanym
    -- jak miałem we wcześniejszej wersji VBoxa, na Innoteku...

    -=-

    Hibernacja to przeszłość? -- Machulski nie miaU racji?
    Wkrótce będą nieulotne nanorurki NRAM miast ulotnych DRAMów?

    -=-

    Do tego Acera chcę kupić 8 GB RAMek DDR i najszybszy dysk SSD 3D,
    ale tylko tak szybki, jak może być obsłużony przez resztę komputera.
    Ponadto priorytetem jest dla mnie żywotność, nie ,,szybkość początkowa''.
    (ponoć SSD zwalniają, gdy są zapisane pod korek)

  • 33. Data: 2018-08-26 00:43:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 26 Aug 2018 00:04:54 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > Co to:
    >
    > http://eneuel.w.duna.pl/error/P_20180817_020206.jpg
    > http://eneuel.w.duna.pl/error/P_20180817_020335.jpg
    >
    > jest?
    To złącze M.2
    > I do czego jest to:
    >
    > http://eneuel.w.duna.pl/error/PCIAceraaa.png
    >
    > coś, tuż pod NVidią?
    Co sobie wypisuje jakaś winda, mało mnie rusza. Poczytaj o standardzie
    SATA.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 34. Data: 2018-08-26 01:57:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Maciejewski" 61ibae6nhfvi$.mwx8pdusryp9$....@4...net

    > To złącze M.2

    Na dysk SSD?

    > Co sobie wypisuje

    Wypisuje mnie, nie sobie. ;)

    > jakaś winda, mało mnie rusza. Poczytaj o standardzie SATA.

    I co tam ciekawego znajdę?

    )\._.,--....,'``.

  • 35. Data: 2018-08-26 08:49:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 26 Aug 2018 01:57:54 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > I co tam ciekawego znajdę?

    Trzeba ci literalnie? Znajdziesz opis złącza SATA które jako żywo nie
    przypomina złącza M.2. Dlatego dyski M.2 AHCI, mimo ze korzystają z
    magistrali SATA nie należy nazywać dyskami SATA. Lepiej je nazywać
    dyskami AHCI.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 36. Data: 2018-08-26 14:15:30
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 26 Aug 2018 00:04:54 +0200
    doszła do mnie wiadomość <plsjrm$lan$1@node2.news.atman.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

> [...]
    > jest jedno gniazdo M.2 które obsługuje jedynie interfejs SATA.
    >
    >Więc jak? -- jest M.2 i zarazem SATA, zapewne AHCI?

    W Wielu miejscach userzy twierdzą, że Samsung 860 Evo rusza w tym
    laptopie, ale to nie musi być prawda:
    https://forum.pcformat.pl/Acer-E5-575G-58Y3-a-dysk-S
    SD-m2-PCIe-x4-NVMe-t
    https://community.acer.com/en/discussion/469209/acer
    -e5-575g-55kk-is-this-a-m-2-slot
    Szukaj dalej(pomoc Acera nie musi wiedzieć o co chodzi).

  • 37. Data: 2018-08-26 17:40:31
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    w artykule <news:1067bhashze73.1oxlimo9bval5.dlg@40tude.net> pisze:

> [...]
    > przypomina złącza M.2. Dlatego dyski M.2 AHCI, mimo ze korzystają z
    > magistrali SATA nie należy nazywać dyskami SATA. Lepiej je nazywać

    Zbytnio uprościłeś, więc odwołam się do Wikipedii:
    https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

    /----
    Computer bus interfaces provided through the M.2 connector are PCI Express
    3.0 (up to four lanes), Serial ATA 3.0, and USB 3.0 (a single logical port
    for each of the latter two).
    \----

    Jak widać, M.2 może obsługiwać USB 3.0 (jeden port), SATA 3.0 (jeden port)
    i PCIe 3.0 (x4), przy czym SATA pracuje w trybie AHCI, zać PCIe może
    pracować w trybie AHCI (jak mSATA) lub NVMe.
    Zatem z samego stwierdzenia, że M.2 pracuje w trybie SATA czy AHCI trudno
    wywnioskować, jaka magistrala jest w użyciu (SATA czy PCIe).

    Mętlik bierze się z tego, że miesza się interfejs jako całość z jego
    podstawowymi częściami - warstwą fizyczną (styki, gniazda) i warstwą
    logiczną (protokoły, sterowniki, mikrokod kontrolera). AHCI jest
    specyfikacją logiczną/programową, natywną dla standardu SATA, ale jak widać,
    rozszerzenie tego standardu znane jako mSATA, korzysta z magistrali PCIe.

    O faktycznych możliwościach M.2 decyduje fizyczne ograniczenie w postaci
    zróżnicowanych styków i gniazd. Tu jest w miarę dobrze opisany cały
    galimatias, w braku dobrej dokumentacji wymagający użycia miarki:
    https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#Form_factors_and_k
    eying

    W przypadku dysku M.2 jego specyfikację można poznać po kodzie w nazwie,
    zawierającym m.in. wymiary modułu i typ podłączenia (keying), ale zdarza
    się też sprzęt z dyskiem wlutowanym na stałe - a wtedy znowu miarka może
    iść w ruch (nie odczytasz specyfikacji z niedziałającego systemu).

    Na koniec uwaga: nie ma sensu dyskutować z Eneulem - on jest z tych, co mącą
    i mnożą wątpliwości zamiast wdrożyć sprawdzone rady. Nawet gdybyś takiej
    osobie napisał krok po kroku, co trzeba robić, ona i tak coś tam zrobi po
    swojemu (np. nie zainstaluje IE8 w WinXP, bo z tej przeglądarki nie zamierza
    korzystać).

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)
    Można usunąć każdą przeszkodę na drodze do sukcesu, ale nie

  • 38. Data: 2018-08-26 23:41:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Maciejewski" 1...@4...net

> [...]
    > nie przypomina złącza M.2. Dlatego dyski M.2 AHCI, mimo ze korzystają
    > z magistrali SATA nie należy nazywać dyskami SATA. Lepiej je nazywać

    Też bym tak wolał, ale:

    - jeśli tak, AHCI na M.2 kosztuje nie 4 razy więcej
    niż NVMe na M.2, lecz nieco mniej niż NVMe
    - Acer nazwał te dyski dyskami SATA
    - zaś inni piszą o protokole SATA (lub choćby o liniach SATA)
    - AHCI powstało chyba później niż pierwsze SATA
    - https://pl.wikipedia.org/wiki/M.2
    - wymieniona już strona https://en.wikipedia.org/wiki/M.2
    - wiele innych stron mówi o tym, że SATA może iść via M.2

    itd.

    -=-

    Ten dysk:

    https://www.komputronik.pl/product/362326/adata-ulti
    mate-su800-m-2-256gb.html?gclid=Cj0KCQjwn4ncBRCaARIs
    AFD5-gXaMCvBsfdRK9R4mXm1fqnV3M9VcWtM0HTQhlZPLnjUckqh
    BLjn_NIaAssOEALw_wcB

    https://www.x-kom.pl/p/340495-dysk-ssd-adata-256gb-s
    ata-ssd-ultimate-su800-m2-2280.html

    to jaki wg Ciebie jest? Kosztuje o parędziesiąt pln mniej niż ten:

    https://www.morele.net/dysk-ssd-adata-xpg-sx6000-256
    gb-pcie-x2-nvme-asx6000np-256gt-c-979367/

    dysk, choć ma podobną pojemność i podobny transfer.
    (NVMe nieco większy transfer i idzie po PCIex2)

    -=-

    Z tego, że mam wolne PCIex2 nie wynika, że wolne M.2 idzie właśnie po
    tym PCIe. Być może wolne PCIex2 leży odłogiem a M.2 idzie po zwykłych ;)
    liniach SATAnistycznych...

    Nie ja ustalam terminologię -- na dodatek niezbyt precyzyjną na przestrzeni lat. ;)

    Czy obecnie SATA może iść inaczej niż po AHCI?
    (chyba nie, ale wczesne SATA chyba nie szły po AHCI)

    PCIe może iść i po AHCI, i po NVMe.

    )\._.,--....,'``.

  • 39. Data: 2018-08-27 00:17:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 7...@4...com

    > W Wielu miejscach userzy twierdzą,

    Zauważyłem takie wypowiedzi.

> [...]
    > https://community.acer.com/en/discussion/469209/acer
    -e5-575g-55kk-is-this-a-m-2-slot

    > Szukaj dalej(pomoc Acera nie musi wiedzieć o co chodzi).

    Nie znalazłem natomiast żadnego filmu o montażu takiego dysku
    w takim kompie. (choć znalazłem niejeden film o montażu
    dwukejowego dysku nieNVMe w takim kompie)

    Nie znalazłem też w jakimkolwiek tanim laptopie wzmianki
    o NVMe. (ani w sklepach, ani w necie)

    Dlatego chcę i poprosić Acera o dokumentacje płyty,
    i przymierzyć dysk NVMe w sklepie.

    > --
    > Gdyby się wysadziło ich planety, zburzyło miasta,
    > spaliło księgi, a ich samych wytłukło do nogi,
    > może udałoby się ocalić naukę miłości bliźniego. SL.

    Na razie trzeba ludzi oduczyć zabijania zwierząt i roślin.

    Jedynym powodem zabijania bezbronnych komarów, much ciem
    itd. -- jest tylko nienawiść. Nawet nie głód!!! Ale to
    jeszcze nic w porównaniu z roślinami -- te nie tylko są
    zabijane, lecz nawet żywcem gotowane! Człowiek nie ma
    litości nie tylko dla roślin dorosłych, lecz także dla
    niedojrzałych, a nawet dla korzeni roślinnych...

    Co przeżywa korzeń marchwi chrupany przez
    człowieka? -- aż strach pomyśleć!

    [gdy już zdecyduję się na reinkarnację, zauważę,
    że zjadana przez człowieka marchew -- staje się
    człowiekiem w swym nowym życiu, o czym zapewne
    marzy; takoż ze zwierzakami]

    )\._.,--....,'``.

  • 40. Data: 2018-08-27 08:44:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Słowo 'telefon' oznaczać może: i linię telefoniczną, i numer
    > telefoniczny, i słuchawkę telefoniczna, i dotyczyć może
    > czynności... ...mętliku nie stwarzając.

    > Z gramatyką jesteś na bakier.

    > Wyobraź sobie że skutecznie wywaliłem IE z WXP - i świat nie
    > zawalił się od tego wywalenia, i WXP pracuje...

    WXP może i pracuje, ale sporo aplikacji już może odmówić pracy -
    chociażby programy kompilowane pod Visual Studio C# albo VSC++ -
    korzystają (niestety) z bibliotek IE.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam