  • 61. Data: 2013-10-26 00:59:52
    Temat: Re: Znowu ronda :)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Oct 2013, PlaMa wrote:

    > A na rondzie nie jest możliwe skręcenie w lewo.

    Ależ...
    Dowód rzeczowy:
    http://www.youtube.com/watch?v=6GcVN0m2wqI&feature=r
    elated

    Żeby jasność była - pani PRAWIDŁOWO zasygnalizowała manewr.
    Nieprawidłowy manewr, ale dobrze że zasygnalizowała (prawidłowo).

    I żeby była jeszcze większa jasność - kwestia sygnalizacji
    to jest INNA sprawa, oderwana od dyskusji nad "jednocałością"
    skrzyżowania takiego lub innego, po prostu żaden przepis
    nie uzależnia obowiązku sygnalizacji od kierunków na
    skrzyżowaniu (lecz od kierunków JAZDY, w odróżnieniu od
    zmiany pasów ruchu, gdzie "prawy" i "lewy" przy esowatym
    przebiegu jezdni mogą faktycznie nie byc fizycznie
    odpowiednie do fizycznego położenia z przodu lub tyłu,
    a sygnalizować należy "leżący obok" w miejscu podejmowania
    zamiaru).

    > Gdyby było dopuszczone to
    > żeby skręcić w lewo lub (co bardziej powinno unaocznić sytuację)
    > zawrócić to de facto wjechałbyś pod prąd.

    No jasne.
    Ale między "nie jest możliwe" a "nie jest dopuszczone"
    (w domyśle: przepisami) jest przepaść.
    Niniejszym wnoszę o uściślenie użytych wyrażeń ;)

    > Opisz mi proszę w jaki sposób Ty poruszasz się po skrzyżowaniach. Na rycinie
    > masz 2 typy zachowań (A i B). Jeśli dobrze rozumiem co piszesz to zachowanie
    > B jest prawidłowe.
    >
    > http://www.tinypic.pl/pluqsujz8gt6

    Jak rozumiem, idzie o przeniesienie oznakowania z prawej (przy
    "prawdziwych" rondach) na SORO kwadratowe (po lewej) i pytanie
    gdzie ta "identyczność ruchu" u Myjka :)

    ATSD, argument z powoływaniem się na określenie w przepisach
    w liczbie pojedynczej uważam za chybiony: o ile się nie mylę,
    w żadnej definicji nie powiedziano, że skrzyżowanie NIE MOŻE
    być tworem hierarhicznym, tym samym litera przepisów nie wyklucza
    że JEDNO skrzyżowanie może być tworem złożym z WIELU tworów
    podrzędnych.
    Jest np. proste pytanie - czy skrzyżowanie autostrad, jedno
    skrzyżowanie pt. "koniczynka", to jest jedno skrzyżowanie
    (autostrad).
    IMO tak, oczywiście. Co nie wadzi faktowi krzyżowania się
    jezdni, które z kolei wprost podlegają zasadom krzyżowania
    przypisanym do kierunków ruchu, nie do wymogu istnienia
    skrzyżowania, tu jest równie łatwo wpaść w pułapkę co
    przy sygnalizacji skrętu. Wystarczy nie popatrzeć że
    przepis dotyczy "również" (i nie ma znaczenia, czy tam
    jest skrzyżowanie czy nie).

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2013-10-26 12:57:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 25 Oct 2013 18:07:05 +0200, LEPEK

    > Pfff... Jeśli ktoś ma ustąpić pierwszeństwa (wjeżdżając na rondo, jeżeli
    > znak "ustąp..." tam stoi), to ja tu żadnego utrudniania nie widzę. To
    > co, jak jadę główną drogą prosto prawym pasem, to przed każdym
    > skrzyżowaniem mam zjeżdżać na lewy, bo art. 3? Bez jaj.

    Jak jedzie się główną i jedzie się prosto, to nie ma takiego obowiązku. Ale
    jak zmienia się kierunek, to trzeba być należycie ustawionym do manewru.
    Jak już kierowca znajdzie się na skrzyżowaniu, to ma wykonać manewr taki,
    jaki sobie założył i jak był ustawiony, a nie wjechać na środek
    skrzyżowania i kręcić się po nim jak bąk, albo stanąć na środku i czekać na
    zlitowanie tylko dlatego że niby ma pierwszeństwo. Z prostej przyczyny, bo
    jest to utrudnianie jazdy innym, sprowadzanie niebezpieczeństwa na siebie i
    innych.

    > Nie - lepiej skakać z pasa na pas na odcinku 100 m, "żeby nie utrudniać".

    To jest Twój wymysł, ja o niczym takim nie pisałem. Inna sprawa, że jak mam
    miejsce na drugim pasie i widzę że ktoś chce z bocznej wjechać, to zmieniam
    ten pas. Jest mi także miło, gdy ktoś popełnia dla mnie podobny "trud", bo
    jazda jest wtedy szybsza i przyjemniejsza pomimo "skakania" z pasa na pas.

    > Nie wiem - łyżeczki, żmije, metafory...
    > Jezdnie oczywiście! Jedna za drugą.

    Już myślałem... Jeśli jezdnie oczywiście, czy też jak się domyślam, dwa
    pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku, to pytanie jest
    bezsensowne. Oczywiście że w takim wypadku nie trzeba się ustawiać
    koniecznie do prawej.

    > Jakiego naginania?!

    Głównie twierdzenia, że na skrzyżowaniu z dwoma nieoznaczonymi pasami ruchu
    można skręcać w lewo czy zawracać z prawego pasa.

    > To ty piszesz, że w zasadzie nie ma zakazu,

    Jest odpowiedni nakaz.

    > ale art. 3...

    Art. 3. był podany w odniesieniu do utrudniania jazdy innym (skrętu ze
    złego pasa ruchu i jałowej jazdy w kółko po skrzyżowaniu).

    > To nie żadne fory - są kierowcy lepsi i gorsi. Chodzi o to, żeby
    > bezpiecznie dojechać do celu, bez bezsensownego stresu, a nie o
    > komplikowanie i wymyślanie nowych reguł.

    Właśnie. Twierdzenie, że można na skrzyżowaniu zmieniać kierunek bez
    odpowiedniego ustawienia się do tego manewru, to jest wymyślanie nowych
    reguł. Twierdzenie, że skręt z prawego pasa w lewo gdy z lewego można
    jechać prosto przez skrzyżowanie, również niewiele ma wspólnego z
    bezpieczeństwem o które tak zabiegasz.

    --
    Pozdor Myjk

  • 63. Data: 2013-10-26 13:18:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 26 Oct 2013 00:59:52 +0200, Gotfryd Smolik news

> [...]
    > Żeby jasność była - pani PRAWIDŁOWO zasygnalizowała manewr.
    > Nieprawidłowy manewr, ale dobrze że zasygnalizowała (prawidłowo).

    To typowy przypadek kierowcy (a w zasadzie to ucznia), który nie zastosował
    się do znaku C-12 i nie objechał wysepki w celu poprawnego wykonania
    manewru. Taki sam bzdurny manewr można wykonać na przedstawionym przeze
    mnie skrzyżowaniu Żwirki/Banacha. Ale że kierowcy są nieuważni lub
    zwyczajnie bezmyślni i nie znają przepisów (część posiadających prawko ma
    problemy z obraniem właściwej trajektorii jazdy przy manewrach) to nie
    musisz mi udowadniać takimi tendencyjnymi filmikami.

> [...]
    > być tworem hierarhicznym, tym samym litera przepisów nie wyklucza
    > że JEDNO skrzyżowanie może być tworem złożym z WIELU tworów

    Owszem powiedziano to w przepisach szczegółowych gdzie jest definicja
    obszaru skrzyżowania (i nawet rysunek).

    > Jest np. proste pytanie - czy skrzyżowanie autostrad, jedno
    > skrzyżowanie pt. "koniczynka", to jest jedno skrzyżowanie
    > (autostrad).

    > IMO tak, oczywiście.

    Nie, i definicja skrzyżowania jasno to określa mówiąc, że skrzyżowanie to
    "przecięcie się w _jednym_ _poziomie_ dróg mających jezdnię, ich połączenie
    lub rozwidlenie". Rozjazd jest jednym skrzyżowaniem (rozwidleniem) a drugim
    skrzyżowaniem jest połączenie się tego rozjazdu z drugą drogą. Określenie
    węzła autostradowego istnieje w przepisah budowlanych, ale ma się akurat
    nijak do PoRD.

> [...]
    > przy sygnalizacji skrętu. Wystarczy nie popatrzeć że
    > przepis dotyczy "również" (i nie ma znaczenia, czy tam

    Jestem jakiś inny, bo nie widzę tu żadnych pułapek.

    --
    Pozdor Myjk

  • 64. Data: 2013-10-26 13:25:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Karolik,

    Saturday, October 26, 2013, 12:11:23 AM, you wrote:

    > Dostaniesz mandat, bo nie stosujesz się do art. 22, ust. 2, pkt 2
    > 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
    > 2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej
    > krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

    Ach, Ty z tych, co zjeżdżają z ronda w lewo? Bo ja jednak zjeżdżam w
    prawo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 65. Data: 2013-10-26 14:28:40
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

> [...]
    > być tworem hierarhicznym, tym samym litera przepisów nie wyklucza
    > że JEDNO skrzyżowanie może być tworem złożym z WIELU tworów

    Nawet mnie przekonuje to co piszesz. Po prostu nie wyobrażam sobie, że
    by np. magiczne rondo
    (http://fundir.org/img/pt!653yhrcz-p9i5bgknt4v!/magi
    czne_rondo_16.jpg)
    było ot po prostu zwykłym pojedynczym skrzyżowaniem.

  • 66. Data: 2013-10-26 14:54:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 26 Oct 2013 14:28:40 +0200, PlaMa

    > Po prostu nie wyobrażam sobie, że
    > by np. magiczne rondo

    Dziwne stwierdzenie. Przecież to jest tylko i wyłącznie kwestia dobrania
    gabarytów dróg dojazdowych.

    --
    Pozdor Myjk

  • 67. Data: 2013-10-26 14:57:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 26 Oct 2013 13:25:14 +0200, RoMan Mandziejewicz

    > Ach, Ty z tych, co zjeżdżają z ronda w lewo? Bo ja jednak zjeżdżam w
    > prawo.

    Może on (jak i ja) z tych, co po prostu zjeżdżają ze skrzyzowania kończąc
    tam manewr rozpoczęty przed skrzyżowaniem -- to że się kręci przy tym
    kierownicą nie oznacza jeszcze że się wykonuje manewr skrętu w rozumieniu
    PoRD.

    --
    Pozdor Myjk

  • 68. Data: 2013-10-26 15:02:01
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-26 14:54, Myjk pisze:

    > Dziwne stwierdzenie. Przecież to jest tylko i wyłącznie kwestia dobrania
    > gabarytów dróg dojazdowych.

    Nie rozumiem Cię, co masz na myśli?

  • 69. Data: 2013-10-26 15:27:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Myjk,

    Saturday, October 26, 2013, 2:57:30 PM, you wrote:

> [...]
    > tam manewr rozpoczęty przed skrzyżowaniem -- to że się kręci przy tym
    > kierownicą nie oznacza jeszcze że się wykonuje manewr skrętu w rozumieniu

    Czyli nie sygnalizujesz prawym kierunkowskazem zjazdu z ronda?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 70. Data: 2013-10-26 15:50:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 26 Oct 2013 15:27:09 +0200, RoMan Mandziejewicz

    > Czyli nie sygnalizujesz prawym kierunkowskazem zjazdu z ronda?

    Sygnalizuję jeśli to ma wg mnie sens -- głównie po to, by ułatwić jazdę tym
    kierowcom, którzy chcą na skrzyżowanie wjechać. By nie musieli czekać na to
    co zrobię, a nie dlatego że jestem do tego zobligowany przez przepisy.
    Zjazdu ze skrzyżowania NIE TRZEBA sygnalizować, bo to zwykły zjazd ze
    skrzyżowania a nie manewr skrętu w rozumienu PoRD.

    --
    Pozdor Myjk