  • 101. Data: 2009-12-05 19:25:35
    Temat: Re: blokada portu 25 przez Tpsa - pierwsze telefony
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 05.12.2009 Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> napisał/a:

    > to nie twoja sprawa mówić co ma klient używać i go zmuszać. klient chce mieć
    > to co miał. więc musi zmienić login na BEZ_BLOKADY-

    10 lat temu mi było wszystko jedno kto obsługuje smtpd, obecnie uważam że
    dostep do portu 25 powinien być dla osób które _umieją_ zmienić login
    neostrady _sami_ (co najmniej takie umiejętności). W przeciwnym wypadku
    krzywdzą siebie i innych.

    > jeśli chcesz każdemu mówić co ma robić i uważasz że nikt nie ma prawa do
    > decydowania o sobie, wyjedź do korei północnej. Napewno Ci się spodoba.

    Tak uważam, że jak jazda samochodem wymaga uprawnień do prowadzenia
    samochodu, tak administracja smtpd też powinna być z wymogiem wiedzy.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 102. Data: 2009-12-05 22:47:08
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

> [...]
    > dostep do portu 25 powinien być dla osób które _umieją_ zmienić login
    > neostrady _sami_ (co najmniej takie umiejętności). W przeciwnym wypadku

    Twój (i połowy ludzi którzy się na ten temat wypowiadają) problem to jest
    przypisywanie sobie prawa mówienia innym co mają robić, tylko dlatego, że
    uważasz ich (generalnie słusznie) za mniej wiedzących od siebie.

    Nawet jeśli myślisz że to dla dobra wszystkich to nie masz do tego prawa.
    Przynajmniej teoretycznie zakończyliśmy w Polsce komunizm w 1989 roku i
    dobrze by było gdybyś to przyjął do wiadomości.

    Ja również uważam że większość użytkowników sieci internet (nie tylko neo)
    nie powinna w ogóle wiele rzeczy robić a nawet mieć komputera, ale nie mam
    żadnego prawa zmuszać innych DOROSŁYCH LUDZI do robienia czegoś bo ja tak
    uważam.

    Każdy ma prawo działać jak chce, nawet jeśli z własnej głupoty popełni
    samobójstwo.

    Masz prawo doradzać, tłumaczyć, i przedstawiać swój punkt widzenia ale nie
    masz prawa zmusząc do tego obcych ludzi, chyba że są twoimi podwładnymi w
    np. twojej firmie.

    Podsumowując. Nie twierdze czy masz racje czy nie jak powinno używać się
    poczty. Twierdze tylko że to w ogóle nie jest istotne w sprawie postępowania
    TP wobec swoich klientów. Tak naprawde nie jest istotne, że w ogóle internet
    używany jest do przesyłania poczty.

    > Tak uważam, że jak jazda samochodem wymaga uprawnień do prowadzenia

    A ja uważam że prawa jazdy to nonsens do wyciągania forsy. Powinny być
    przepisy drogowe i są. Powinny być kary i to surowe za niestosowanie się do
    nich - i są. Powinny być egzekwowane - a tu jest gorzej. I tutaj jest
    problem.

    Podobnie jak z jazdą pod wpływem alkoholu. Jeden człowiek na trzeźwo ma
    mniejszy refleks niż inny po 3 piwach. Tak długo jak ktoś jedzie poprawnie
    tak długo jest OK.

    Tyle że alkohol powinien być brany pod uwagę przez sąd jako czynnik
    zwiększający kare. Ale JEŚLI popełnione zostanie wykroczenie.

  • 103. Data: 2009-12-05 23:41:31
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    > Twój (i połowy ludzi którzy się na ten temat wypowiadają) problem to jest
    > przypisywanie sobie prawa mówienia innym co mają robić, tylko dlatego, że
    > uważasz ich (generalnie słusznie) za mniej wiedzących od siebie.

    Więc decyzje w sprawach zmian w dystrybucji poczty i potrzeb z tym zwiazanych
    powinni podejmować kompletni w tym temacie laicy czy jednak doświadczeni
    postmasterzy przy współpracy z dostawcami sieci i prawnikami. Chyba my
    (posmasterzy) lepiej wiemy co może pomóc.

    > Nawet jeśli myślisz że to dla dobra wszystkich to nie masz do tego prawa.

    Właśnie mam! Mam wiedzę i umiem pomóc. Jak wprowadzono 50km/h w terenie
    zabudowanym to nie dlatego aby ograniczyć czyjąś swobodę, ale dlatego że
    drastycznie wzrosła ilość samochodow, a dróg nie przybyło i dopuki ich ilość
    się nie zwiększy, musi być jak jest. To samo jest z inetem, ilość ludzi
    podpiętych do sieci wzrosła, co zmniejsza bezpieczeństwo, że jest w nim
    więcej zainfekowanych hostów, a tym samym trzeba za tych nieświadomych ludzi
    podjąć decyzje. A moga to zrobić osoby doświadczone w temacie i tylko one.

    > Przynajmniej teoretycznie zakończyliśmy w Polsce komunizm w 1989 roku i
    > dobrze by było gdybyś to przyjął do wiadomości.

    A co to ma do rzeczy?

> [...]
    > żadnego prawa zmuszać innych DOROSŁYCH LUDZI do robienia czegoś bo ja tak

    A ja uważam że osoby doświadczone w swojej profesji mogą za mnie podejmować
    decyzje o których nie mam pojęcia (np o wprowadzeniu czy nie szczepień na
    a1h1) - skąd ja bez wykształcenia medycznego ze specjalizacją wirusologii
    mam to uznać za słuszne czy nie. Tak samo ten wirusolog nie ma pojęcia o
    spamie i powinien polegać na podejmowanych przezemnie decyzjach w tych
    sprawach, gdy jest taka potrzeba - dla mnie proste.

    > Masz prawo doradzać, tłumaczyć, i przedstawiać swój punkt widzenia ale nie
    > masz prawa zmusząc do tego obcych ludzi, chyba że są twoimi podwładnymi w
    > np. twojej firmie.

    Mam prawo większe: składać wnioski do mojego posła o zmiany w prawie np.
    telekomunikacyjnym w sprawach spamu i narzucać pewne ograniczenia dla
    społeczeństwa gdy uważam to za słuszne - w mojej profesji.

> [...]
    > TP wobec swoich klientów. Tak naprawde nie jest istotne, że w ogóle internet

    Od kiedy laicy stawiają bezwiednie serwery smtp, w ilości 1/5 klientów sieci -
    jest. To są serwery w sieci bez administracji, a ponieważ nie jesteśmy w stanie
    zrobić z każdego użytkownika komputera administratora, musimy ograniczyć to
    zjawisko robiąc z tych hostów klientów poczty, a nie serwery. Jeśli ktoś jest
    adminem i ma neo+ to sobie w 5 minut wyłączy blokadę.

    Od dawna wyłączam ruch z portu 25 w róznych lanach, bo od 5 lat mam 587 włączone,
    gorzej było własnie z wp czy onetami bo musialem jakies wyjątki robić, teraz
    sprawa jest prosta.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 104. Data: 2009-12-06 07:50:53
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

> [...]
    > postmasterzy przy współpracy z dostawcami sieci i prawnikami. Chyba my
    > (posmasterzy) lepiej wiemy co może pomóc.

    Dlaczego celowo zmieniasz temat. Decyzję o tym jak świadczysz usługę poczta
    elektroniczna podejmujesz Ty, albo Ty wspólnie z klientem.
    Możesz wymagać co chcesz, a klient może korzystać z twoich usług lub nie.

    > Właśnie mam! Mam wiedzę i umiem pomóc. Jak wprowadzono 50km/h w terenie

    Wszystko jasne. Dalsza dyskusja nie ma więc z Panem sensu skoro Pan sobie
    uzurpuje władze nad innymi.

  • 105. Data: 2009-12-06 09:04:21
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 06.12.2009 Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> napisał/a:

    > Dlaczego celowo zmieniasz temat. Decyzję o tym jak świadczysz usługę poczta
    > elektroniczna podejmujesz Ty, albo Ty wspólnie z klientem.
    > Możesz wymagać co chcesz, a klient może korzystać z twoich usług lub nie.

    Ale blokada 25 nie jest czyjąś fanaberią chce/nie chce to imo konieczność,
    to ze komus odblokowałeś 25, to mnie skrzywdziłeś, bo może ten pc teraz śle
    do mnie wirusy. To tak jak ze szczepionką przeciw grypie, od tego czy
    przyjmiesz zależy nie tylko Twoje życie.

    > Wszystko jasne. Dalsza dyskusja nie ma więc z Panem sensu skoro Pan sobie
    > uzurpuje władze nad innymi.

    No niestety mam. Przy okazji portu 25 rozesłałem info (już 1 sierpnia) że
    od 1 grudnia zamykam tpc/25 w relay i w ogóle zamykam 110 i 143, a 465 i 587 zacznie
    wymagać ssl, więc u mnie konieczność grzebania w setupie mua dotyczyła _wszystkich_
    klientów.
    Nie pytałem nikogo o zdanie, bo zmiana na kryptografię podnosi poziom bezpieczeństwa
    dla wszystkich i nie ma że 'ja nie chcę bo tak', bo takie widzimisię naraża innych.
    Obecnie tyle osób wchodzi na pocztę z przypadkowych wifi że uznałem to poprostu
    za konieczne.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 106. Data: 2009-12-07 00:00:24
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    y>> Dlaczego celowo zmieniasz temat. Decyzję o tym jak świadczysz usługę poczta

    > Ale blokada 25 nie jest czyjąś fanaberią chce/nie chce to imo konieczność,
    > to ze komus odblokowałeś 25, to mnie skrzywdziłeś, bo może ten pc teraz śle

    To zgłoś proszę fakt spamowania z komputera z mojej sieci jeśli ma to
    miejsce.

    W przeciwieństwie do TP ja reaguje na zgłoszenia

  • 107. Data: 2009-12-07 07:49:44
    Od: Paweł Tyll <...@w...75.pl>

    On Sat, 05 Dec 2009 23:47:08 +0100, Wojciech Puchar
    <w...@w...tensor.gdynia.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Tyle że alkohol powinien być brany pod uwagę przez sąd jako czynnik
    > zwiększający kare. Ale JEŚLI popełnione zostanie wykroczenie.
    Jasne. Alkohol powinien być brany pod uwagę przez sąd jako czynnik
    zwiększający karę. Ale JEŚLI ktoś zostanie przez po pijaku prowadzony
    samochód zabity. W innym wypadku należy dawać pijanemu kierowcy szansę do
    skutku na zabicie kogoś. W żadnym wypadku nie należy stosować środków
    prewencyjnych. Ja bym to rozciągnął na wszystkie aspekty życia
    społecznego, nie tylko prowadzenie pojazdów mechanicznych i poruszanie się
    po drogach. Ale dobrze wiedzieć, że Twoje podejście do życia jest równie
    oderwane od rzeczywistości, co Twoje podejście do tcp/25 i TP.

  • 108. Data: 2009-12-07 08:55:50
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Jasne. Alkohol powinien być brany pod uwagę przez sąd jako czynnik
    > zwiększający karę. Ale JEŚLI ktoś zostanie przez po pijaku prowadzony
    > samochód zabity.

    Mam w domu nóż. Potencjalnie mogę wyjść do Ciebie i cie nim zabić. Zakaż
    używania noży i posiadania bo przecież co prawda większość używa ich by
    kroić chleb, ale JEŚLI ktoś zostanie zabity...

    Zrozum wolność ma swoje wady, ale jej brak ZAWSZE ma więcej.

  • 109. Data: 2009-12-07 11:07:37
    Od: "Rafał \"R@V\" Prasał" <r...@g...com>

    Wojciech Puchar pisze:

> [...]
    > przypisywanie sobie prawa mówienia innym co mają robić, tylko dlatego, że
    > uważasz ich (generalnie słusznie) za mniej wiedzących od siebie.

    Tak, dokładnie tak. Jako osoba, która pracuje tu i ówdzie, wykonuje
    takie i inne zlecenia uważam, że każdy szanujący się administrator może
    a nawet jego obowiązkiem jest uzurpować sobie prawo do jedynej słusznej
    linii postępowania.

    Niezależnie, czy administrujesz sieciami rozległymi, czy też tylko tymi,
    które są przeznaczone dla malućkich musisz mieć świadomość zysku/straty.
    Zyskiem jest uniemożliwienie działania botnetów, tak jak to działo się
    dotychczas. Moim zdaniem można byłoby pójść nawet o krok dalej. np
    zabronić uwierzytelnić się klientom na porcie 25, bo w końcu po to jest
    port 587 czy 465. TPSA wymusiła niejako na operatorach pocztowych
    rekonfigurację MTA umożliwiającą skorzystanie z wyżej wymienionych portów.

    Klienci, często sami nie wiedzą, czego chcą, a co więciej nie mają
    wiedzy ani świadomości tego, co są w stanie sami zepsuć, albo co jest w
    stanie zepsuć ktoś inny, korzystając z ich niewiedzy. Osobą, która ma
    ich w ten, czy inny sposób uświadomić, jest właśnie Administrator, który
    dysponuje wiedzą, umiejętnościami i co więcej świadomością swoich
    poczynań. Właśnie jako administrator musisz wiedzieć lepiej od swoich
    klientów co jest potrzebne a czasem wręcz niezbędne do "prawidłowego"
    korzystania przez nich z sieci. TPSA wykonała ruch w dobrym kierunku
    blokując port 25 i co więcej, nawet wprowadzając swoich klientów w błąd,
    że takie ustawienie jest obligatoryjne, choć może być to nieco
    upierdliwe. Moim zdaniem strzeliłeś głupotę, co starają się Tobie inni
    przekazać, że "odbezpieczyłeś" im ów port, zamiast skonfigurować serwer
    pocztowy do obsługi wysyłania poczty tak, aby mogli skorzystać z nowego
    "lepszego" sposobu.

    a teraz przykład z innej bajki.
    W pewnej firmie stoi sobie kontroler domeny. Hasła leżą sobie w LDAPie i
    co więcej dzięki temu można było skonfigurować inne usługi aby z nich
    korzystały. W tym momencie dostęp był regulowany parą użytkownik/hasło,
    ale był pewien szkopuł. Dostęp do niektórych usług odbywał się w sposób
    nieszyfrowany w związku z czym podsłuchując ruch można było uzyskać
    dostęp do rzeczy, do których dostępu się mieć nie powinno. klienci po
    wejściu na stronę bez SSL otrzymują stosowny komunikat i są
    przekierowywani na HTTPS'a. Uważasz, że wymuszenie korzystania z SSL w
    tym przypadku było błędem w sztuce?

    Rafał Prasał.

  • 110. Data: 2009-12-07 13:51:20
    Od: Smok Eustachy Klarencjusz Scrubb <s...@s...pl>

    Dnia Sat, 05 Dec 2009 23:41:31 +0000, Sergiusz Rozanski napisał(a):

> [...]
    > wirusolog nie ma pojęcia o spamie i powinien polegać na podejmowanych
    > przezemnie decyzjach w tych sprawach, gdy jest taka potrzeba - dla mnie

    Zasadniczo tu ciężko błądzisz, jak Wąsacz przed komisją: Są experci
    którzy się znają a ja tylko podpisuje. Wirusolodzy wykończą Cię a potem
    powiedzą, że OK.
    Podbnie z 50km/h doginasz.