  • 71. Data: 2015-01-28 00:51:02
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    news:ma94ee$51l$1@usenet.news.interia.pl...

    > Nie wiem, nie siedzę w tych tematach.
    > Czyli, pomimo tego, iż lusterkami macha CAN, to dostanie się do wnętrza
    > lusterka i podpięcie się pod CAN nic nie da?
    > Czy też CAN siedzi wewnątrz pojazdu, macha natomiast lusterkami podając
    > już tylko sygnały wykonawcze na silniczki (i grzałkę) w lusterku - a więc
    > linii CAN niet w lusterku?

    Otóż to. CAN macha procesorem lusterek w drzwiach, umieszczonym
    tuż pod ręcznymi manipulatorami lusterek - zwykle zintegrowana ta
    sama płytka elektroniczna z otwieraniem/zamykaniem drzwi i okien.

    Pamiętaj, że samochody robi się w dziesiątkach milionów sztuk i tam
    się oszczędza na wszystkim, nawet na tym że może iść 4 zamiast 6 drutów.

    > Przy okazji:
    > Czy CAN wychodzi przez wtyczkę do przyczepy?

    Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.

    > Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże
    > wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje mi
    > się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez
    > firewalla ;)

    Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
    diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.

  • 72. Data: 2015-01-28 00:53:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A czy ja wiem, co tego konkretnie CANa obsługuje?
    > Nie widać przeszkód (żeby mikrokontroler procesorowy), skoro
    > sobie życzysz.
    > Przeszkodę widać za to w Twoim rozumowaniu:

    > Nie.
    > Ty najwyraźniej uparłeś się nie zajarzyć, że CAN nie jest
    > "magistralą centralną" (z procesorem sterującym), lecz
    > magistralą wielodostępną - we wszystkich tego słowa znaczeniach
    > (jak to niektórzy mawiają, "multihosted").
    > *każdy* kto ma dostęp do drutów może wysłać rozkazy!
    > Zgodnie ze specyfikacją, dodajmy, ona (magistrala CAN)
> [...]

    Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
    zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
    jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
    obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

    Zgoda.

  • 73. Data: 2015-01-28 08:44:17
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    >Zgoda.

    Siri pomogło?

  • 74. Data: 2015-01-28 09:47:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Jan 2015 17:51:02 -0600, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
    > Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.

    CAN występujr gnieździe przyczepy przy samochodach ciężarowych w
    gniazdach 24V np. 24V/15-pin (DIN/ISO 12098).

    --
    Marek

  • 75. Data: 2015-01-28 10:47:47
    Od: r...@k...net

    W dniu środa, 28 stycznia 2015 00:31:48 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
    > potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
    Dlaczego? Praktycznie każdy OS który obsługuje SCSI coś takiego potrafi. Osobiście
    nie spotkałem OS'a który miałby z tym problem.

    Radek

  • 76. Data: 2015-01-28 11:01:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
> [...]
    >obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    >4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

    Ale po co tam jakis procesor ?

    Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
    A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
    Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

    J.

  • 77. Data: 2015-01-28 11:57:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-28 o 00:51, Pszemol pisze:
    > "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > (...)
    >
    > Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
    > diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.

    Mechaników rzadko słucham - śmiem twierdzić, że czasami sam już więcej
    zapomniałem, niż oni nauczyli się przez całe życie ;)

    Natomiast auta z CAN-em nie miałem i na razie wolę nie mieć. Teraz
    jeżdżę Pajero II, które ma kilka sterowników, każdy odpowiada za coś
    innego (np. tylko szyby, tylko centralny zamek, tylko tempomat, itd) - i
    to jest dobre. Są autonomiczne - ewentualne uszkodzenie jednego nie ma
    wpływu na resztę. Nawet "automat" obywa się bez elektroniki.
    Wcześniej miałem wynalazek p.t. Freelander - tam byle bzdura mogła nawet
    spowodować niemożność odpalenia silnika, lub przejście tegoż w tryb
    awaryjny.
    Natomiast, gdybym miał mieć auto, do którego wkładając hak holowniczy,
    musiałbym to kodować w CAN-ie - nie, dziękuję :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 78. Data: 2015-01-28 14:13:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale po co tam jakis procesor ?
    >
    > Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
    > A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
    > Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

    Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
    sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
    niż analogowo.

  • 79. Data: 2015-01-28 14:48:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
    >sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
    >niż analogowo.

    Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
    zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze
    :-)

    J.

  • 80. Data: 2015-01-28 16:10:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
    > zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

    I mniej więcej w tę stronę świat zmierza. :-)

    Kiedyś robiłem przetwornicę do LEDów sterowaną cyfrowo. Znacznie
    łatwiejsze okazało się włożenie SMPS w CPU niż CPU do SMPS...

    Pozdrawiam, Piotr