  • 11. Data: 2010-05-17 16:32:50
    Temat: Re: czym stabilizowac napiecie z alternatora albo pradnicy ( wiatrak)
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Kris_gor pisze:
    > Być może ma złe doświadczenia z regulatorami w samochodzie
    > (z powodu np. awaryjności) i ma nadzieję, że jak mu ktoś zrobi
    > to będzie lepszy i pewniejszy...

    No tak, ale taki regulator siadał po tysiącach km, a w ciężarówkach
    pewnie jeszcze dłużej działał! Ciężko by było go wykończyć taką
    "elektrownią"...

    Konop

  • 12. Data: 2010-05-17 21:43:44
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Marek Lewandowski napisał:

    > To się dowiedz, bo to najprostsze rozwiązanie.
    > Dokładniej: wybieracie między kupieniem regulatora od samochodu a
    > zrobieniem takiego kropka w kropkę funkcjonalie identycznego
    > urządzenia, co zawsze kończy się na "drożej". Jeśli znajomy ma
    > uzasadnione przeciwwskazania dla użycia regulatora z samochodu, to
    > możliwe, że wyklucza (być może nieświadomie) tym samym użycie
    > alternatora w ogóle.

    No nie tak "kropka w kropkę" bo robiąc regulator samodzielnie mozna mu
    trochę rozszerzyć zakres działania w stronę niskich obrotów. Ale to już
    jest bicie piany, trzeba naprawdę sporej wiedzy o zachowaniu się obiektu
    regulowanego żeby sobie z tym poradzić (bo sama elektronika robiąca
    "coś" to pryszcz - ważne jest właśnie owo "coś" do zrobienia.
    Tak więc chyba najbezpieczniej jednak jest skorzystać z rozwiązań
    sprawdzonych.

    --
    Darek

  • 13. Data: 2010-05-17 21:46:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Konop napisał:

    > No tak, ale taki regulator siadał po tysiącach km, a w ciężarówkach
    > pewnie jeszcze dłużej działał! Ciężko by było go wykończyć taką
    > "elektrownią"...

    Pomijając fakt że w co nowszych alternatorach regulator jest po prostu
    wbudowany w szczotkotrzymacz i jak się nie kupi regulatora to się nie ma
    szczotkotrzymacza - chyba ze uszkodzony regulator rozebrać...

    --
    Darek

  • 14. Data: 2010-05-18 08:09:59
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On May 17, 11:43 pm, "Dariusz K. Ładziak"
    <d...@n...pl> wrote:

    > No nie tak "kropka w kropkę" bo robiąc regulator samodzielnie mozna mu
    > trochę rozszerzyć zakres działania w stronę niskich obrotów.

    Tudzież inne ulepszenia zrobić, jak rozruch na remanencji, ochrona
    przeciwprzepięciowa, automat hamujący itp, ale to trzeba wiedzieć jak
    i po co, a do tego mieć ustalone pojęcie, jak dalszy ciąg instalacji
    wygląda, a nie być mechanikiem, który stawia sobie wiatrak...

    Marek

  • 15. Data: 2010-05-18 16:02:35
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > i po co, a do tego mieć ustalone pojęcie, jak dalszy ciąg instalacji
    > wygląda, a nie być mechanikiem, który stawia sobie wiatrak...

    I wracamy do naszych baranów - czyli kupić fabryczny regulator bo
    mądzrzejszego w tych warunkach nie wymyślimy.

    --
    Darek

  • 16. Data: 2010-05-18 20:01:08
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Pomijając fakt że w co nowszych alternatorach regulator jest po prostu
    > wbudowany w szczotkotrzymacz i jak się nie kupi regulatora to się nie ma
    > szczotkotrzymacza - chyba ze uszkodzony regulator rozebrać...

    Gorzej Darku, czasami wymaga sterowania z kompa pokładowego, inaczej nie
    dygnie.

    Miłego.
    __
    Irek.N.

  • 17. Data: 2010-05-18 21:28:26
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > Gorzej Darku, czasami wymaga sterowania z kompa pokładowego, inaczej nie
    > dygnie.

    Czyli bez kontrolera CAN nie idzie?

    --
    Darek

  • 18. Data: 2010-05-18 21:45:01
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Czyli bez kontrolera CAN nie idzie?

    Z can-em nie widziałem jeszcze, ale sterowany sygnałem ala PWM - dosyć
    często. Jest też odmiana robiąca chwilowo za silnik, ale to już nie
    należy alternatorem nazywać chyba ;)

    Miłego.
    __
    Irek.N.

  • 19. Data: 2010-05-19 07:48:23
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > Z can-em nie widziałem jeszcze, ale sterowany sygnałem ala PWM - dosyć
    > często. Jest też odmiana robiąca chwilowo za silnik, ale to już nie
    > należy alternatorem nazywać chyba ;)

    No ale z alternatora silnika nie zrobisz nie dobierając się do uzwojeń
    stojana - to jakby ciut więcej niż regulator prądu wzbudzenia. Trzeba
    uzwojenia przez trójfazowy falownik (jeśli dorywczo - można na chama
    prostokątem ale jeśli do dłuższej pracy to już trzeba sinus robić bo
    straty w rdzeniu oraz szarpanie momentem przy prostokącie są znaczne).
    Inna sprawa ze przy odpowiednim sterowaniu falownik można rozbudować do
    dwukierunkowego konwertera AC-DC i trochę energii oszczędzić na spadkach
    napięcia (na mosfetach w tym zakresie napięć mogą być mniejsze niż na
    diodach)

    --
    Darek

  • 20. Data: 2010-05-19 09:15:14
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On May 18, 10:01 pm, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote:

    > Gorzej Darku, czasami wymaga sterowania z kompa pokładowego, inaczej nie
    > dygnie.

    W Jelczu?...

    Marek