  • 51. Data: 2015-07-30 17:19:39
    Temat: Re: długi kabel sieciowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Mario napisał:

    >Tu należy zasygnalizować inny problem. Dlaczego do jasnej cholery w
    >domowym
    >routerze nie ma od razu PoE? Dlaczego tak mało jest kamer, które mają
    >to od
    >razu w sobie? Dlaczego PoE nie ma w telefonach VoIP? Dlaczego skoro
    >już od
    >tylu lat jest ta miedź i nazywa się ją "okablowaniem strukturalnym",
    >urządzenia nie są produkowane w jakimś zgodnym stndardzie, który by
    >pozwolił
    >na ich "strukturalne" zasilanie z jednego miejsca bez zbędnych
> [...]

    Bo ten standard pojawil sie pozno. I kosztuje. I jest niewygodny -
    tzn kosztowny.
    I nie byl pomyslany pod kamery. I gniazdek zabraknie :-)

    >Jako przejaw rozpaczy można traktować kamery WiFi, które stały się
    >tak
    >popularne. Bo łączność bezprzewodowa, ale zasilanie przecież już nie.

    No wiesz, w domu czy malym biurze WiFi ma zalety.
    A poza tym sluzy tym, co 220V maja rozprowadzone, a UTP nie ...

    J.

  • 52. Data: 2015-07-30 17:51:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bo ten standard pojawil sie pozno. I kosztuje. I jest niewygodny -
    > tzn kosztowny.

    Czy to w ogóle jest *standard*? W tym sensie, że gdzieś opisany.
    Bo mam wrażenie, że to jakoś tak samo się ułożyło -- różni producenci
    zaczęli wykorzystywać wolne żyły i tak utrwalił się ten obyczaj.
    A może nawet nie producenci, może na początku po prostu instalatorzy.
    Chyba zresztą to się zmieniało w czasie, kiedyś stosowano inne napięcia,
    inne rodzaje połączeń.

    Kosztowny może jest. Niewygodny na pewno. Ale to wynika tylko z małego
    zakresu stosowania, braku ogólnie przyjętych uzgodnień. Nie jest to
    w każdym razie hi-tech, który musi kosztować dużo.

    > I nie byl pomyslany pod kamery. I gniazdek zabraknie :-)

    To pod co właściwie był pomyślany? Wydaje mi się, że pod różne huby,
    switche, accesspointy i inne małe ustrojstwa -- żeby nie prowadzić
    do nich osobnego zasilania. Kamera łapie się na to jak najbardziej.
    Gdyby były switche z wypraowadzonym PoE w każdym gniazdku i kamery
    w tym samym systemie, to by niczego nie zabrakło, a instalacja by
    była bajecznie prosta

    > No wiesz, w domu czy malym biurze WiFi ma zalety.
    > A poza tym sluzy tym, co 220V maja rozprowadzone, a UTP nie ...

    Niestety w przypadku kamer jest to nieprawdą, że komuś służy. Kamery
    trafiły już pod strzechy, a w najgorszym przypadku gdzieś pod sufit.
    Gniazdka z rozprowadzonym 220V przeważnie widuje się gdzieś przy
    podłodze. I widuje się przy tym rozmaite pajęczynki do zasilania
    tych "bezprzewodowych" kamer. Lepiej by było, gdyby kabel spod rynny
    miał połączenie ze switchem, a nie wprost z elektrownią.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2015-07-30 18:21:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Czy to w ogóle jest *standard*? W tym sensie, że gdzieś opisany.

    PoE ? Jest.

    >Bo mam wrażenie, że to jakoś tak samo się ułożyło -- różni producenci
    >zaczęli wykorzystywać wolne żyły i tak utrwalił się ten obyczaj.

    Jak to standardy - wykreowuja sie od dolu.
    Ale nie tyle wolne zyly, co miedzyparowo.

    >Kosztowny może jest. Niewygodny na pewno. Ale to wynika tylko z
    >małego
    >zakresu stosowania, braku ogólnie przyjętych uzgodnień.

    Mialem na mysli te 48V. Troche za duzo ... a wiec drozsze
    przetwornice.

    >Nie jest to w każdym razie hi-tech, który musi kosztować dużo.
    Duzo nie, ale tanszy hub bez PoE niz PoE.

    Dodaj do tego sygnalizacje na kazdym gniazdu - i wychodzi duzo
    tanszy.
    Troche podobnie jak z USB - wymyslili sobie ambitny standard, przez co
    urzadzenia musialy byc skomplikowane i drogie.
    Urzadzenia potanialy, najtansze pare zl kosztuja, ale dla ladowarek
    USB cena wyszla jednak zaporowa i musialy oszukiwac.

    A potem sie z tego robi efemeryda - kazdy slyszal, ale jak trzeba, to
    nie ma :-)

    >To pod co właściwie był pomyślany? Wydaje mi się, że pod różne huby,
    >switche, accesspointy i inne małe ustrojstwa -- żeby nie prowadzić
    >do nich osobnego zasilania. Kamera łapie się na to jak najbardziej.

    Kamera sie jak najbardziej lapie i pasuje swietnie, ale jak od
    poczatku nie powiedziano "i przyda sie do kamer, glosnikow, dzwonkow,
    zamkow" - to potem brakuje gniazdka w potrzebnym miejscu.
    Poza tym ... jak projektujesz okablowanie budynku, to dasz gniazdo
    RJ45, a sieciowego nie ?

    A kamery od poczatku raczej inny stardard mialy, wiec o nich tak nie
    myslano.

    >Gdyby były switche z wypraowadzonym PoE w każdym gniazdku i kamery
    >w tym samym systemie, to by niczego nie zabrakło, a instalacja by
    >była bajecznie prosta

    Ale przeciez sa. Pierwsze bardzo drogie, inne przystepne:
    http://www.dipol.com.pl/switch_poe_tp-link_tl-sf1008
    p_8x10-100_mb-s_4xpoe__N29930.htm
    http://www.dipol.com.pl/switch_zarzadzalny_poe_tp-li
    nk_tl-sg3424p_24xge_24xpoe_4xsfp_N29961.htm

    Oczywiscie zaraz trzeba spytac, czy zasilacz wyrobi.

    >Niestety w przypadku kamer jest to nieprawdą, że komuś służy. Kamery

    Dlatego sluzy w innych celach :-)

    >trafiły już pod strzechy, a w najgorszym przypadku gdzieś pod sufit.
    >Gniazdka z rozprowadzonym 220V przeważnie widuje się gdzieś przy
    >podłodze. I widuje się przy tym rozmaite pajęczynki do zasilania

    Hm, sprawdzic jak kable leca. Czasem pod sufitem wlasnie, bo przy
    podlodze to drzwi przeszkadzaja.
    Moze wystarczy puszki odszukac.

    >tych "bezprzewodowych" kamer. Lepiej by było, gdyby kabel spod rynny
    >miał połączenie ze switchem, a nie wprost z elektrownią.

    Ethernetu przy rynnie tez nie masz, wiec i tak trzeba nowe kable
    klasc.
    A wtedy to juz jest wybor - 220V, PoE, jakis inny zasilacz np 12V i
    inne dane.

    No i kolo kamery powinna byc dobra lampa oswietleniowa - tez chcesz z
    PoE zasilic ?
    Takie 500W halogenu ... no, teraz to moze 50W LED ... stale sie
    swiecic nie musi ...

    J.

  • 54. Data: 2015-07-30 19:30:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jak to standardy - wykreowuja sie od dolu.
    > Ale nie tyle wolne zyly, co miedzyparowo.

    Standard okablowania raczej kreowany był od góry.

    > Mialem na mysli te 48V. Troche za duzo ... a wiec drozsze
    > przetwornice.

    Nie sądzę, by znacząco. Podejrzewam, że te 48V wzięło się z tradycji
    telekomunikacyjnej. Taki poziom napięcia pozwala na znaczne spadki
    w przewodach, domyślam się, że standard opisuje od jakiego napięcia
    powinien zaskoczyć odbiorca pałera z ethernetu. Podejrzewam, że będzie
    to w praktyce dla większości przypadków kilka woltów. Routery SOHO
    mogą być substandardowe, z mniejszym napięciem zasilania.

    > Duzo nie, ale tanszy hub bez PoE niz PoE.
    >
    > Dodaj do tego sygnalizacje na kazdym gniazdu - i wychodzi duzo tanszy.

    Te diodki świecące, to kilka groszy. W masówce nie ma to znaczenia,
    tak jak nie ma znaczenia, że switch ma osiem portów, a ludzie średnio
    korzystają z trzech dziurek.

    > Kamera sie jak najbardziej lapie i pasuje swietnie, ale jak od
    > poczatku nie powiedziano "i przyda sie do kamer, glosnikow, dzwonkow,
    > zamkow" - to potem brakuje gniazdka w potrzebnym miejscu.

    Często w ogóle nie ma gniazdek. Luźne kable od routera do peceta czy
    kamery wrzuca się gdzieś za szafę.

    > Poza tym ... jak projektujesz okablowanie budynku, to dasz gniazdo
    > RJ45, a sieciowego nie ?

    No tak właśnie bym chciał!

> [...]
    nk_tl-sg3424p_24xge_24xpoe_4xsfp_N29961.htm

    > Oczywiscie zaraz trzeba spytac, czy zasilacz wyrobi.

    No to fajnie że są. Szkoda tylko, że tak nieliczne. I że dostawcy łącz
    domowych tego u siebie nie mają -- bo dodatkowy switch mało komu potrzebny.

    > Hm, sprawdzic jak kable leca. Czasem pod sufitem wlasnie, bo przy
    > podlodze to drzwi przeszkadzaja. Moze wystarczy puszki odszukac.

    Ludzie często boją sie prądu. Boją w specyficzny sposób -- zajrzeć
    do puszki, to broń Boże, ale zrobić pajęczynkę z pięciu przedłużaczy
    wątpliwego pochodzenia -- to już tak.

    > Ethernetu przy rynnie tez nie masz, wiec i tak trzeba nowe kable
    > klasc.

    Wrzucić kabel zakończony wtyczką RJ-45. To nie jest wielkie wyzwanie.

    > A wtedy to juz jest wybor - 220V, PoE, jakis inny zasilacz np 12V
    > i inne dane.

    Zwykły amator oglądania spod strzechy tego, kto przez gumno idzie,
    nie ma zwykle wyboru. Sprzedawca w sklepie doradzi mu "bezprzewodową"
    kamerę. A potem ciągnie pod rynnę 220V, bo zasilacz ma metrowy kabelek.
    PoE w tym środowisku uważane jest za jakąś magię.

    > No i kolo kamery powinna byc dobra lampa oswietleniowa - tez chcesz
    > z PoE zasilic ?
    > Takie 500W halogenu ... no, teraz to moze 50W LED ... stale sie
    > swiecic nie musi ...

    Przeważnie nie ma tam żadnej dodatkowej lampy, bo w sklepie powiedzieli,
    że kamera w nocy też widzi.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2015-07-30 21:14:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

    > Mialem na mysli te 48V. Troche za duzo ... a wiec drozsze
    > przetwornice.

    Droższe od czego? Możesz zrobić tanią przetwornicę PoW. Napięcie 48V
    jest bardzo dobre - zapewnia dobry zasięg PoE i sensowną moc
    do wykorzystania.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 56. Data: 2015-07-31 11:58:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 30 Jul 2015 21:14:27 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > [...]
    >
    > Droższe od czego?

    No np od przetwornicy 12->5V

    > Możesz zrobić tanią przetwornicę PoW. Napięcie 48V
    > jest bardzo dobre - zapewnia dobry zasięg PoE i sensowną moc
    > do wykorzystania.

    Owszem, ale skutek widzisz - malo tego sprzetu i drogi.

    J.

  • 57. Data: 2015-07-31 12:30:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No np od przetwornicy 12->5V

    Nie znam się na takich wycenach, ale nie zdiwiłbym się, gdyby okazały
    się tańsze. Bo przy tej samej mocy prądy mniejsze, tak na przykład.

    > Owszem, ale skutek widzisz - malo tego sprzetu i drogi.

    A to co innego -- przy dziesięciu milionach koszt jednostkowy niższy
    niż przy dziesięciu tysiącach.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2015-07-31 12:40:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 30 Jul 2015 19:30:31 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Standard okablowania raczej kreowany był od góry.

    Musiala byc jakas firma, ktora to zaczela i promowala.

    > Te diodki świecące, to kilka groszy. W masówce nie ma to znaczenia,

    Kilka groszy razy kilka milionow to juz spora kwota.
    Ale ja nie diodach, tylko o protokole, sterowanie do tego ... ale
    diodki tez sie przydadza.

    > tak jak nie ma znaczenia, że switch ma osiem portów, a ludzie średnio
    > korzystają z trzech dziurek.

    No, roznie bywa, ale mniejsze switche tez robia.

    > Często w ogóle nie ma gniazdek. Luźne kable od routera do peceta czy
    > kamery wrzuca się gdzieś za szafę.

    No to mozna i luzny kabel 220V wrzucic :-)

    > No tak właśnie bym chciał!

    A potem bedziesz klal, bo ani drukarki, ani serwera, ani zadnego
    wiekszego urzadzenia tam nie postawisz :-)

    p_8x10-100_mb-s_4xpoe__N29930.htm
    nk_tl-sg3424p_24xge_24xpoe_4xsfp_N29961.htm

    > No to fajnie że są. Szkoda tylko, że tak nieliczne.

    A po co Ci wiecej rodzajow ?
    Pewnie jest wiecej, te na szybko znalezione.

    > I że dostawcy łącz domowych tego u siebie nie mają -- bo dodatkowy switch mało komu
    potrzebny.

    Jak Ci tak zalezy na kamerach, to co za problem jednak tego switcha
    przy routerze dostawic ? Kamer pewnie kilka, to i dodatkowe porty sie
    przydadza.

    > Ludzie często boją sie prądu. Boją w specyficzny sposób -- zajrzeć
    > do puszki, to broń Boże, ale zrobić pajęczynkę z pięciu przedłużaczy
    > wątpliwego pochodzenia -- to już tak.

    Ale potrzebujesz dla siebie, jako instalator, czy martwisz sie o
    innych samodzielnych klientow ?
    Sam chyba potrafisz podlaczyc, instalator powinien, a inni klienci ...
    zamow w chinach takie kamery, sprzedaj, milionerem zostaniesz ...

> [...]
    > kamerę. A potem ciągnie pod rynnę 220V, bo zasilacz ma metrowy kabelek.
    > PoE w tym środowisku uważane jest za jakąś magię.

    Nie bardzo rozumiem - wlazlem w pierwszy znaleziony sklep i cztery
    losowo wybrane kamery PoE maja, np
    http://www.kamery-ip.com/Hikvision-DS-2DF6223-AEL-74
    718.html

    Plus cala masa osprzetu.

    > Przeważnie nie ma tam żadnej dodatkowej lampy, bo w sklepie powiedzieli,
    > że kamera w nocy też widzi.

    No, jak tak powiedzieli, to pewnie powiedzieli, ze wifi lepsze niz
    PoE.

    J.

  • 59. Data: 2015-07-31 12:51:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, July 31, 2015, 11:58:10 AM, you wrote:

    > No np od przetwornicy 12->5V

    Izolowanej? Nie widzę istotnej różnicy w cenie. Natomiast widzę
    różnicę przy mocy 12W - żeby to przepuścić przez 50 metrów skrętki...

    > Owszem, ale skutek widzisz - malo tego sprzetu i drogi.

    Nic na to nie poradzę, że ludzie się upierają robić to drogo. Dla 10 i
    100Mbps można sobie poradzić prostymi metodami, bez użycie
    hubów/routerów z wbudowanym zasilaczem PoE, korzystając z wolnych par
    (to się mieści w standardzie!) i tanich przetwornic. Wystarczy dodać
    prostą przejściówkę przy hubie/routerze.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 60. Data: 2015-07-31 13:10:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Kilka groszy razy kilka milionow to juz spora kwota.
    > Ale ja nie diodach, tylko o protokole, sterowanie do tego ... ale
    > diodki tez sie przydadza.

    > No, roznie bywa, ale mniejsze switche tez robia.

    Mniejszych niż osiem portów już prawie nie ma. Widać nikomu nie zależy
    na tych kilku groszach.

    > No to mozna i luzny kabel 220V wrzucic :-)

    Tak też ludzie często robią. Ja jednak bym wolał, żeby to był mniej
    zabójczy przewód.

    > A potem bedziesz klal, bo ani drukarki, ani serwera, ani zadnego
    > wiekszego urzadzenia tam nie postawisz :-)

    Nie będę.

    p_8x10-100_mb-s_4xpoe__N29930.htm
    >>> http://www.dipol.com.pl/switch_zarzadzalny_poe_tp-li
    nk_tl-sg3424p_24xge_24xpoe_4xsfp_N29961.htm

    > A po co Ci wiecej rodzajow ?
    > Pewnie jest wiecej, te na szybko znalezione.

    Ale znaleźć na szybko w sklepie Ziutex Inc. już trudniej -- tych bez PoE
    jest tyle rodzajów, że inne się w nich gubią i na wieśnie docierają.

    > Jak Ci tak zalezy na kamerach, to co za problem jednak tego switcha
    > przy routerze dostawic ? Kamer pewnie kilka, to i dodatkowe porty sie
    > przydadza.

    Nie zależy mi tak bardzo. Zrzędzę sobie, że standard niby jest, a jakoby
    go nie było. A szkoda, bo wygodny i (potencjalnie) tani w realizacji.
    Kamery też nie wszystkie mają PoE, większość nie ma.

> [...]
    > Sam chyba potrafisz podlaczyc, instalator powinien, a inni klienci ...
    > zamow w chinach takie kamery, sprzedaj, milionerem zostaniesz ...

    Martwię się o innych. Czy oni tacy samodzielni w wyborach -- można
    mieć różne zdanie. W każdym razie znam takiego, co masowo importuje
    i sprzedaje w Polsce takie rzeczy. Owszem, sporo na tym zarabia.
    Ale żeby był w stanie wyznaczać trendy, to nie.

    > Nie bardzo rozumiem - wlazlem w pierwszy znaleziony sklep i cztery
> [...]

    A ile nie ma?

    > No, jak tak powiedzieli, to pewnie powiedzieli, ze wifi lepsze niz PoE.

    Tak powiedzieli. I trochę mieli w tym racji. Bo co komu po kamerze PoE
    w domu? Gdyby PoE było też w switchu od neostrady (czy co on tam ma
    w domu), to co innego.

    --
    Jarek