  • 21. Data: 2019-01-08 11:15:40
    Temat: Re: dysk twardy 2 TB, który?
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Mon, 07 Jan 2019 05:35:03 GMT
    is the real date, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> has
    written something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Tomasz, kup cokolwiek z tej listy co Ci odpowieda. Sam mam silny uraz do
    >Toshiby a cała reszta jest MZ porównywalna i można się wyłącznie
    >kierowac ceną. Różnice MZ są głownie kosmetyczne.

    Ja mam może nie uraz, ale duży poziom nieufności do wszystkich
    współczesnych dysków. Jakiś czas temu szukając informacji o kilku
    dyskach 2TB zauważyłem, że najwyższe oceny dawali dyskom ci, którzy
    mieli je góra kilka miesięcy. Za to opinie po roku - dwóch to już
    istny Rocky Horror Show. Wiadomo, buble, wypadki i wypadki z bublami
    się zdarzają, ale po przeczytaniu którejś z kolei opowieści o tym jak
    np. z 5 kupionych dysków po 2 latach został tylko jeden bo reszta
    popadała i musiała być wymieniona (czasem więcej niż raz), robi się
    trochę dziwnie. Szukałem info głównie o seagate i wd, te ostatnie
    zwłaszcza miały złą prasę u starych użytkowników, niezależnie od
    koloru (może z wyjątkiem purple).
    Boję się kupować nowy sprzęt... Już od jakiegoś czasu.

    Pozdrawiam!

  • 22. Data: 2019-01-08 21:46:07
    Od: Gil <g...@g...pl>

    Na magazyn danych wziałbym WD Green-a. Po to te dyski sa robione.
    Każdy ma jakieś doświadczenia. Ja WD Green 1TB kupiłem 11 lat temu za
    sporą sumkę ale do dzis działa jak należy w normalnym desktopowym PC
    jako magazyn.
    Kupiłem właśnie WD Green 3 TB do podobych zastosowań.
    Tyle mam do napisania w tym temacie.

    In article <q0ohod$dgd$1@dont-email.me>, t...@p...fm.com.pl says...

  • 23. Data: 2019-01-09 07:20:24
    Od: ń <k...@t...sie>

    Na magazyn danych wziąłbym dysk zewnętrzny.
    Np. WD MyBook - przy polityce cenowej WD wychodzi taniej, niż taki sam dysk bez
    obudowy.

    -----

  • 24. Data: 2019-01-09 08:56:47
    Temat: Re: dysk twardy 2 TB, kt򱷿
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 08 Jan 2019 11:15:40 +0100, m...@s...com wrote:

> [...]
    > koloru (może z wyjątkiem purple).
    > Boję się kupować nowy sprzęt... Już od jakiegoś czasu.

    I słusznie, mam to samo. Z 3 kupiony w ostatnich latach dysków HDD 2 w
    ciągu miesiąca czy dwóch zaliczyły badblocki. A były niby te lepsze czyli
    WD, w tym Red.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 25. Data: 2019-01-10 00:36:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Roman Tyczka" 1b64tycfp2jzm$....@t...com

    > I słusznie, mam to samo. Z 3 kupiony w ostatnich latach dysków
    > HDD 2 w ciągu miesiąca czy dwóch zaliczyły badblocki. A były
    > niby te lepsze czyli WD, w tym Red.

    2 TB to sto razy więcej niż 20 GB, dlatego z prawdopodobieństwem
    sprzed 20 lat, dzisiejsze pady są częstsze niż dawne -- backupy
    są koniecznością, o której producenci dysków wspominają.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 26. Data: 2019-01-10 09:10:59
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 10 Jan 2019 00:36:17 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > 2 TB to sto razy więcej niż 20 GB, dlatego z prawdopodobieństwem sprzed
    > 20 lat, dzisiejsze pady są częstsze niż dawne

    Idąc tym tropem, na dyskietkach 1.44 żaden bad block nie miał szansy się
    pojawić.

    Pojemności są coraz większe, ale technologia też przecież nie stoi w
    miejscu. No i poza tym cóż to za problem "sto razy więcej"? Abstrahując
    od ewolucji technologicznej, wystarczy by taki dysk posiadał sto razy
    więcej bloków zamiennych niż jego daleki przodek.

    Mateusz

  • 27. Data: 2019-01-10 23:34:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mateusz Viste" 5c36fe13$0$31423$4...@n...free.fr

    > Idąc tym tropem, na dyskietkach 1.44 żaden
    > bad block nie miał szansy się pojawić.

    E> z prawdopodobieństwem sprzed 20 lat

    Może niejasno piszę -- dyskietka psuje się
    z innym (większym) prawdopodobieństwem niż HDD.

    > Pojemności są coraz większe, ale technologia też przecież nie stoi w

    Dokymentacja zawiera info o występowaniu błędów.

    > miejscu. No i poza tym cóż to za problem "sto razy więcej"?

    Co to było dla harcerza? My ze szwagrem nie takie cuda robili...

    > Abstrahując od ewolucji technologicznej, wystarczy by
    > taki dysk posiadał sto razy więcej bloków zamiennych
    > niż jego daleki przodek.

    0. Nie ma? IMO ma dużo.
    1. Znane mi padnięte dyski:

    - 5,25" -- rozbierany i przecierany szmatą ;)
    - 3,5" -- 45 GB DTLA IBM, opisy w Wikipedii chociażby
    - 3,5" -- 80 GB Samsung, kilka badblocków od kiedy znam;
    IMO dysk był bity; po jakimś czasie padł zupełnie,
    ale odczytałem go dzięki chłodzeniu mrożonką ;)
    - 2,5" -- 2 Seagate G-Force; padały w efekcie zwiech WXP;
    po poprawieniu softem producenta oba pracują
    bez zarzutu

    - 3,5" -- znany mi ze słyszenie; ponoć dziecko kopnęło
    pracującą tower tak, że przewróciło

    Ile w ogóle dysków znam? Nie wiem -- setki. :) Wg mnie HDD
    są ogólnie wytrzymałe.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 28. Data: 2019-01-11 00:44:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" q0oj5m$cu2$...@n...news.atman.pl

    > Wszystkie mechaniczne zostaną zapchane miłością spod R.
    > (eR jak miłość)

    HDD?

    Praktyka mówi -- kilkanaście godzin tygodniowo w śmietnik...

    Teoria? Policzmy...
    64W10 pisze z szybkością ~1 GB/1h.
    1000MB/3600s=~1MB/4s=~250kB/s
    czas dostępu ~10ms (teoretycznie niby niższy)
    250kB to ~60 transakcji (T) po 4 kB każda
    60T to ile sekund? ano 600ms
    Zatem w ciągu jednej sekundy dysk zajęty jest tym sączeniem
    przez .6s -- ponad połowę czasu pochłania obsługa sączenia!!!

    Można dać DDR47 ;) o pojemności 9GB -- i co z tego, skoro i tak
    trzeba zapisać tych 60 transakcji w ciągu przeciętnej sekundy?!

    Połowę czasu zabiera sączenie!!!
    Do tego miłość niejedno ma imię:

    - aktualizacja (chyba codzienna) Defendera
    - dziennik
    - kesze przeglądarek
    - sączenie
    - skanowanie w tle
    - TeMPy różnistego rodzaju

    a do tego ;) pliki użytkownika...

    -=-

    HDD może dać transfer rzędu 300 MB/s -- i co z tego?!
    (moje dają w porywach, na początku i ;) na luzie 100 MB/s)
    Wąskim gardłem nie jest liczba MB/s, ale czas dostępu
    na poziomie kilku (do 10) ms dla jednej transakcji,
    choćby i zapisania 4 kB danych, czy przeczytania...

    Czas dostępu zwykle jest krótszy? Owszem, ale średni
    jednak jest dłuższy. Do tego dochodzą wahania temperatury,
    dygotanie gwałtowanie zatrzymanej głowicy (im starszy HDD,
    tym dłużej trwa ta stabilizacja nad daną ścieżynką cylindra)
    i typowy podział transakcji na dane i nazwę... (MFT itd.)

    Część tych operacji przeprowadzamy w RAMce? Owszem, ale
    NIESTETY -- czas zapisu 4 kB to około 10 ms. Zwykle jeden
    plik ma megabajty, nie 4 kB -- owszem, ale akurat to sączenie
    nie jest megabajtowe i 4 kB to bardzo częsta dawka.

    Jest NCQ -- owszem, ale niewiele daje!
    Podobnie z agregacją i w RAMce komputera, i RAMce dysku...

    Jeśli RAMki systemowej jest mało -- dochodzi SWAPowanie...

    -=-

    Praktyka mówi -- NIE MA MOŻLIWOŚCI PRACY Z W10 NA HDD.
    Teoria potwierdza ;) praktykę...

    -=-

    - Ile IOPSów mają HDD? Kilkadziesiąt właśnie!

    - Ile SATAnistyczne SSD? -- kilkadziesiąt tysięcy.
    (tysiąc razy więcej, pięćset razy więcej...)

    - Ile NVMe SSD? -- kilkaset tysięcy.
    (bywa, że pół miliona na jeden kontroler wielokanałowy)

    -=-

    Ile GT/s ma blada/słaba Nvidia w tanim lapku?
    Ponoć na 16 linijkach ma 8 GT/s.
    (gigatransakcji na sekundę)
    Tyle tylko, że moja ma do swej dyspozycji tylko 4 linijki PCIe, co daje jej 2.5 GT/s.

    Evo Samsunga ma u mnie tylko 2 linijki do swej dyspozycji,
    co daje mu około 1.8 GB/s I/O i chyba 200 kT/s.

    Maksymalnie Evo 970 daje znacznie więcej, ale na 4 linijkach PCIe.
    (mój Acer daje M.2 tylko 2 linie PCIe)

    -=-

    Aby już nie było śmieszniej... ;) Pisałem, że dostosowałem Evo
    do mego M.2 za pomocą scyzoryka (czy jakoś podobnie) aby odciąć
    nadmiarowe 2 linie Evo. ;) Ponieważ nie każdy ;) (delikatnie
    ujmując) ma poczucie humoru -- Acer ma M.2 z jednym z zębem,
    zwanym kluczem M i Evo 970 ma jedno wcięcie pasujące do tegoż
    zęba, zwane kluczem M. Nie trzeba tu niczego ciąć ;) czy dopasowywać.
    Nie trzeba niczego uszczelniać silikonem w obawie przed karami
    związanym z wyciekaniem RODOwitej informacji. ;)

    Ogólnie:

    - M.2 z dwoma kluczami (BM) to albo SATAnizm, albo PCIex2
    - M.2 z jednym kluczem (M) to PCIex4

    https://whatnext.pl/plextor-m8segn-m-2-512-gb-test-t
    anszego-kuzyna-modelu-m8pe/

    -=-

    Support Acera wytrwale twierdzi, że nie mam DRUTÓW PCIe w swoim Acerze, choć Evo 970
    pracuje tu...

    Evo 970 ma tyko NVMe (nie ma SATA)
    zwykle takie tanie lapki mają pod M.2 i SATAnizm -- czyli AHCI, i NVMe
    Mój Evo daje osiągi zdecydowanie przekraczające SATAnistyczne AHCI:

    Evo daje do 1,8 GB/s I/O (SATAnizm daje do 550 MB/s)
    Evo daje chyba do 200 kIOPSów (nie pamiętam, ile daje AHCI)

    -=-

    Acer ma u mnie przerąbane!
    Kiedyś zwróciłem się z pytaniem do Asusa -- pytanie me powędrowało
    na Tajwan i powróciła odpowiedź, która okazała się prawdziwa. :)

    Resortowe dzieci (zwane też Dziećmi Neostrady) zatrudnione
    w Acerze upierają się przy swym błędzie!

    -=-

    ToMasz, któremu niby odpowiadam, nie zrozumiał wiele -- to wiem.
    Ale wierzę, że Jacek :) zrozumiał niejedno. ;)

    IMO on także ma u siebie M.2 z SATAnizmem (w tym także
    dwuliniowym SATAexpress -- jak PCIexpress) i PCIe.

    -=-

    [wiwat NVMe! na pohybel SATAnistom z AHCI!!!]

    -=-

    Jeśli dożyję (i Seagate też dożyje, i będę miał szmal -- nie
    będę żerował w rynsztoku zżerany przez Dzieci Neostrady) jako
    następny NVMe kupię Seagate z sentymentu.

    Na razie jestem bardzo zadowolony z mego Evo.
    [megazadowolony? raczej -- gigazadowolony, bo
    mega to SATAniści są zadowoleni...)

    -=-

    Statystyka:

    321 GB TBW
    129 godzin
    257 włączeń
    2485 GB TBR -- ale to w innym systemie ,,dziesiętnym'' ;)
    (2^10 zamiast 10^3)
    314 GB TBW w tym alternatywnym systemie ,,dziesiętnym''

    314*1,024=321,536

    HWInfo lubi kła_mać. :)
    (nie chadza mi tutaj o alternatywny system ,,dziesiętny'')

    -=-

    Składam podziękowania sklepowi X-Kom za umożliwienie mi
    kupna Evo z zastrzeżeniem możliwości cofnięcia transakcję
    kupna w razie niepasowania Evo do reszty lapka.

    Kupując, miałem dwie informacje sprzeczne ze sobą:

    - ktoś z netu pisał, że wstawił do takiego Acera Evo NVMe (960 bodajże)
    - support Acera zawzięcie i wytrwale, kategorycznie i bez jakichkolwiek
    wątpliwości twierdził (i twierdzi nadal) iż mój Acer nie ma pod M.2
    PCIe i nie pomoże żadne softowe apgrejdowanie

    Dzięki też Komputronikowi -- tu akurat zabrałem ze sobą lapka do sklepu,
    ale sprawdziłem 8 GiB RAMki, zanim kupiłem.

    -=-

    Do ToMasza -- proszę, nie odpowiadaj na ten post. :)
    Przepraszam, ale pisałem tu nie do Ciebie, choć
    niby odpowiadałem na Twój post.

    -=-

    IMO Seagate na talerzach są bardzo, bardzo dobre!
    Ogólnie lubię Seagate od dziesięcioleci -- za bogatą i wyczerpującą,
    zajmującą i czarującą, pisaną pięknym językiem dokumentację techniczną. :)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    https://danutac.oferty-kredytowe.pl

    Postscriptum: Nieco pochorowałem się, więc Fujitsu-Siemens czeka na WD-40 i
    mikrowłączniki.
    Dziś rozkręciłem go ponownie, wyciąłem zeń na zimno mikrowłącznik
    włączający
    i niestety (przy czyszczeniu płyty z nóżek), oderwałem nóżkę (wiadomo którą!)
    microswitcha.

    A może nie oderwałem teraz, może była już dawno oderwana, bo microswitch wyglądał na
    sprawny!

  • 29. Data: 2019-01-11 03:05:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" q18ldq$ckc$...@n...news.atman.pl

    > Support Acera wytrwale twierdzi, że nie mam DRUTÓW PCIe w swoim Acerze, choć Evo
    970 pracuje tu...

    > Evo 970 ma tyko NVMe (nie ma SATA)

    Ponoć ;) powyższe nie jest pewne. ;) (jedni znawcy
    kategorycznie mówią tak, inni (też kategorycznie) przeczą)

    Ale. ;) Ale ja uzyskałem wynik ewidentnie NVMe, nie SATA czy ANCI.
    Ponadto support Acera twierdzi, że taki dysk nie będzie w ogóle
    widoczny u mnie a różne programy (w tym soft Samsunga) twierdzą
    zgodnie, że dysk pracuje z PCIe.

> [...]

    > Kupując, miałem dwie informacje sprzeczne ze sobą:

    > - ktoś z netu pisał, że wstawił do takiego Acera Evo NVMe (960 bodajże)

    https://us.v-cdn.net/6029997/uploads/migration/17125
    i62B128A90DAA397E.jpg

  • 30. Data: 2019-01-11 12:47:24
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 07.01.2019 o 11:56, ń pisze:
    > No to taki z 5-letnią gwarancją.
    > Na trwałość może mieć wpływ zasilanie, mam wrażenie że padnięcie moich trzech WD
    (1xBlue, 2xRed - wszystkie w serwerach plików a
    > więc praca zbliżona do 24/7) było zapoczątkowane krótkotrwałą przerwą w zasilaniu
    mieszkania ("szkoda podłączać UPS gdy w nowym
    > bloku przerwa się zdarza raz na chiński rok lub rzadziej").
    > Laptop ze sprawną baterią to komputer i UPS w jednym.

    To może raczej warto zainwestować w solidny zasilacz ATX który mimo
    wahań napięć po stronie AC dyskowi zawsze dostarczy wzorcowych +12V i +5V?
    Ja tam na współczesne dyski nie narzekam. Ostatnim który mi padł, był
    Seagate Medalist ST32132A 2.1 GB, jakoś w połowie lat 90-tych (i
    prawdopodobnie właśnie "dzięki" zasilaniu, był używany w Amidze 1200 z
    fabrycznym zasilaczem). Zwykle dyski starzejące się wymieniam, ale tych
    starych nie wyrzucam i trzymam na nich choćby backupy czy multimedia,
    albo pracują w "retropecetach", odpalanych "od wielkiego dzwona". I
    zebrało się już kilka kilkunastoletnich dysków IDE 10-80GB, parę
    250-500GB SATA (w tym jedna Barracuda ST3500320AS czyli z serii prawie
    tak słynnej jak Deathstary, z ponad 35k godzin pracy na liczniku, przez
    parę lat działała 24/7), 6-letnia 2TB Barracuda ST2000DM001 z prawie 30
    tysiącami godzin przebiegu, ciągle jako podstawowy dysk na dane, bo
    najcichszy z posiadanych, dwie nowsze (2- i 3-letnia) Toshiby P300 3TB,
    jako magazyny podłączane tylko gdy potrzeba z nich coś zgrać lub coś na
    nie nagrać, kilka dysków przenośnych USB od 80 do 1500GB.

    Nie kupuję WD, może to klucz :-)