  • 11. Data: 2006-10-19 17:23:53
    Temat: Re: dzierżawa łącz teleinformatycznych
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Zbigniew Sikora napisał(a):

> [...]
    > świadczenia usług z użyciem łącz dzierżawionych ! Począwszy od czasów
    > pamiętnej blokady realizacji łącz za sprawą panów Duthois i LeGuern
    > kilka lat temu, poprzez aferę z tłumikami, aż do dzisiaj nie widzę
    > specjalnego poruszenia. Udało mi się porozmawiać z paroma
    > dziennikarzami, korespondować z ludźmi z URTiPu, ale efektów jak nie
    > było tak niema. Przecież, jeśli dobrze interpretuję przepisy PT, to
    > instalacja tłumików jest nielegalna - a tłumiki są faktem. Przecież cena
    > dzierżawy łącz musi byc poparta kalkulacją kosztów i zatwierdzona przez

    Pewnie jest. W przyszłym tygodniu spróbuję trochę powęszyć w tej
    sprawie. Niemniej z kosztowym podejściem do cennika nie ma to dużo
    wspólnego.

    Co do tłumików - wydawało mi się, że sprawa jest już dawno załatwiona
    pozytywnie. Jeśli się mylę, proszę o szczegóły.

    Dzierżawki? Zastanawiałeś się nad zastosowaniem tej decyzji?
    http://www.bip.uke.gov.pl/bipurtip/index.jsp?place=L
    ead07&news_cat_id=28&news_id=309&layout=11&page=text

    przypomnę, że jest to wersja 2.0 Pierwsza była wydana ponad rok temu
    przez Grabosia.

    > Czy, do jasnej cholery, w tym kraju jedynym skutecznym sposobem
    > działania jest urządzanie blokad dróg i palenie opon ?

    Pod jakim haslem? Internet dla wszystkich? :-)

    M.

  • 12. Data: 2006-10-20 10:30:14
    Od: Zbigniew Sikora <z...@h...net.pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):

> [...]
    >
    > Co do tłumików - wydawało mi się, że sprawa jest już dawno załatwiona
    > pozytywnie. Jeśli się mylę, proszę o szczegóły.

    No, nie wiem. Przy każdym zgłaszaniu awarii łącza pojawia się pytanie o
    wykupioną przepustowość, więc coś jest na rzeczy. Ja rozumiem, że gdyby
    ta sprawa była załatwiona, to rozmowa dotyczyłaby pary przewodów
    miedzianych o danej relacji, a nie jakiś abstrakcyjnych kanałów
    cyfrowych o konkretnej przepustowości, które z ową dzierżawioną,
    fizyczną parą drutów nie mają nic wpólnego.
    Zresztą, z tego co się wczoraj dowiedziałem, Tepsa pięknie zrobiła UKE
    wodę z mózgu w tej kwestii. Wiadomość z samej góry ;-)
    Skoro już przy tym jesteśmy, to popatrz na ofertę ramową Bitstream
    Access, część 4.2 - Cennik. Dlaczego koszt dzierżawy światłowodu, którym
    dostaję 622Mb/s jest wielokrotnie wyższy niż takiego, którym dostaję
    155Mb/s ? Rozumiem, że inna jest opłata instalacyjna i opłata z tytułu
    utrzymania portu OC-12, ale za samo szkło.. ?? Jest to IMHO właśnie
    wynik zrobienia UKE wody z mózgu przy okazji konstruowania oferty
    ramowej dla łącz dzierżawionych. W przypadku Bitstream Access mamy do
    czynienia de facto z dzierżawą włókna oraz portu ATM. Uzależnianie
    wysokości abonamentu za dzierżawę od przepustowości jest nieuzasadnione.
    W końcu przepustowość ta wynika z abonowanych usług ADSL, za które
    należność płynie do TP, a więc płacimy niejako dwa razy za to samo.

> [...]
    ead07&news_cat_id=28&news_id=309&layout=11&page=text

    > przypomnę, że jest to wersja 2.0 Pierwsza była wydana ponad rok temu

    Oczywiście, ale to nie jest do zrobienia od razu. Wymaga to sporo czasu
    i pieniędzy na inwestycję. Ja do swoich węzłów mam doprowadzone od lat
    kable rozdzielcze tepsy z wolnymi parami, ale owa decyzja mówi, że muszą
    być wybudowane nowe kable, za które muszę zapłacić według kalkulacji
    Tepsy. W dodatku owe kable mogą mieć max.500m, a to nie wszędzie da się
    osiągnąć. W przypadku kolokacji z kolei, muszę te swoje koncentratory
    jakoś zasilić (w sensie pasma), a to znowu wymaga dzierżawy światłowodu.
    Ile to kosztuje - wiadomo. Trzeba sprzedawać naprawdę spore
    przepustowości, żeby rachunek ekonomiczny wyszedł na plus.

    > Pod jakim haslem? Internet dla wszystkich? :-)

    Może Prawo (Telekomunikacyjne) i Sprawiedliwość ? ;-)

    --
    z.

  • 13. Data: 2006-10-20 10:56:11
    Od: "Lee" <l...@p...onet.pl>

    > Może Prawo (Telekomunikacyjne) i Sprawiedliwość ? ;-)

    Politycy mają w głębokim poważaniu przedsiębiorców, a najgłębszym to chyba
    małych przedsiębiorców telekomuniacyjnych, wolą ładować miliony euro na
    dopłaty do nierentownych biedaczków - rolników, górników itp.

    Lee

  • 14. Data: 2006-10-25 19:17:09
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    Zbigniew Sikora napisał(a):
> [...]
    > dzierżawy łącza ma wynosić 255,- PLN netto miesięcznie.
    > Jest tutaj parę osób monitorujących kwestie prawne w telekomunikacji,
    > więc prosiłbym o jakieś opinie, bo - prawdę mówiąc - jestem już lekko
    > skołowany tym co się dzieje. Operator dominujący na rynku dzierżawy
    > łącz, mający ustawowy obowiązek uzyskania akceptacji takowych cen
    > wprowadza ceny przekraczające barierę absurdu. Czy Tepsa ma akceptację
    > UKE dla takich cen, czy ich bezczelność niema już granic ? A jeśli ma,
    > to czy w UKE ktoś zwariował ? Co jest grane ?

    Dzisiaj w tej sprawie poszlo juz pismo do UKE i UOKiK.
    Rozmawialem z UKE w zeszlym tygodniu. Czlowiek, ktory zajmuje sie tam
    ramowymi warunkami swiadczenia uslug przez TPSA w ogole nie byl
    zorientowany w kwestii istnienia czegos takiego jak "tor pod budowe
    kanalow cyfrowych" etc. :)
    Postaralem sie naswietlic mu sprawe - mam nadziej, ze cos zrozumial. W
    kazdym razie dostana odpowiednie dokumenty do zapoznania sie.
    Zastanawiam sie natomiast nad sensownoscia tych dzialan (chociaz i tak
    nie mamy wyjscia majac X-set dzierzawek) poniewaz zaprzyjazniony
    czlowiek z TPSA powiedzial: "[...] juz to z UKE zalatwilismy [...]".
    Ciekawe jak...
    Pomijam juz fakt, ze w "pismie przewodnim" do nowego cennika TPSA
    proponuje userom: albo bedziecie placic mega wielka cene za dzierzawke
    albo kupicie od nas super mega wypasiony DSL TP nawet 15Mbps ;P

    Tak czy inaczej sprawa w toku. Oczywiscie mile widziane zebranie
    wiekszej ilosci osob bo kazdy, z kim rozmawiam na ten temat mowi: "to
    jeszcze ktos oprocz mnie ma dzierzawki od TPSA?"

    --
    Jarek Pudelko

  • 15. Data: 2006-10-25 19:38:28
    Od: "Radoslaw HORODNICZY" <r...@g...com>

    Użytkownik "Jarek Pudelko" <j...@b...ceti.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ilosci osob bo kazdy, z kim rozmawiam na ten temat mowi: "to jeszcze ktos

    No wbrew pozorom, kupe firm/operatorow ma dzierzawki, sam mam XX sztuk,

    z zdrugiej strony nie rozumiem, skoro zostala uwolniona petla abonencka
    i o ile dobrze pamietam to cena za taka petele to okolo 70-100pln to bardziej
    sie oplaca w dwoch lokalizacjach ja wykupic i zrobic sobie samemu dzierzawke :)

  • 16. Data: 2006-10-25 21:57:58
    Od: "loksim" <loksim4WON_SPAM@WON_SPAMpoczta.onet.lp>

    > No wbrew pozorom, kupe firm/operatorow ma dzierzawki, sam mam XX sztuk,

    ja mam 8, ale tylko do 30 listopada :)
    widac tepsie sie znudzil staly przychod, mowi sie trudno

> [...]
    bardziej
    > sie oplaca w dwoch lokalizacjach ja wykupic i zrobic sobie samemu

    w ramach jednej sieci miejscowej owszem, ale skad wezmiesz lacze
    miedzycentralowe ?

    loksim

  • 17. Data: 2006-10-26 09:26:57
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    loksim napisał(a):

    > w ramach jednej sieci miejscowej owszem, ale skad wezmiesz lacze
    > miedzycentralowe ?

    Pozostaje uwalniac petle w kazdej centrali. W zeszlym tygodniu
    rozpoczelismy procedure i czekamy na odzew. Moze i petla jest stosunkowo
    tania ale np. awarie takiego lacza moga byc drogie. Obecnie 70zl/roboczo
    godzine. Co stoi na przeszkodzie, ze TP mowila potem, ze naprawa trwala
    13h? :)

    Moze jakis team zawiazemy, zeby zwalczyc ta kretynska podwyzke co? Jakby
    jakis polonista napisal piekne pismo do UKE i UOKiK (oczywiscie z pomoca
    kogos kto ma pojecie o co chodzi) i kazdy z nas by takie pismo wyslal...
    Tylko czy to cos da, skoro wedlu Postanowienia Prezesa UKE TP dziala w
    zasadzie w granicach prawa, poniewaz nie musi udokumentowac kosztow
    utrzymania infrastruktury (zatem moze podniesc cene dzierzawki bez
    podowania przyczyn, argumentujac to wzrostem kosztow eksploatacji) :(

    --
    Jarek Pudelko