  • 1. Data: 2018-11-15 17:32:25
    Temat: efekt Purkiniego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    742,polski-kierowca-zabil-turyste-w-norwegii-sad-uni
    ewinnil-go.html

    " 46-letni polski kierowca ciężarówki na drodze w kierunku Oslo
    potrącił turystę z Chin. 77-letni pieszy zginął.
    Kierowca jechał poniżej limitu prędkości i nie mógł uciec na
    przeciwległy pas, ponieważ jechał nim inny samochód.
    Sąd pierwszej instancji uznał Polaka winnym nieumyślnego spowodowania
    śmierci.
    Miał trafić na dwa miesiące do więzienia, stracić prawo jazdy i
    zapłacić 170 tys. zł odszkodowania.
    Jednak w drugiej instancji sąd go uniewinnił - opisuje serwis
    brd24.pl.
    Jak do tego doszło? Broniący kierowcy adwokat z polsko-norweskiej
    kancelarii powoływał się na mało znane zjawisko Purkiniego.
    To zaburzenie postrzegania barw w słabym oświetleniu.
    Ze względu na budowę oka przy małym świetle gorzej widzimy kolory, lub
    przestajemy widzieć je zupełnie.
    Najpierw przestaje być widoczne światło o długiej fali - czyli m.in.
    kolor czerwony.
    Do wypadku doszło zaś o zmroku, a ofiara miała na sobie ciemne spodnie
    i czerwoną kurtkę bez elementów odblaskowych.

    Prawnikom udało się dotrzeć do norweskiego biegłego, który m.in. w
    oparciu o warunki świetlne w momencie wypadku przygotował perspektywę.
    Ocenił on, że Polak nie miał możliwości zobaczenia mężczyzny w
    czerwonej kurtce z odległości 50 m. Prawdopodobnie stał on się dobrze
    widoczny dopiero , gdy samochód był 20 m od niego - za późno, by
    kierowca mógł skutecznie zareagować. "

    Dobra papuga warta kazdych pieniedzy :-)

    P.S.1. A mnie sie wydawalo, ze kolory polepszaja "zauwazalnosc". I
    dzieki temu latarnie LED lepsze od sodowych.
    No tak, ale przy mocniejszym oswietleniu.

    P.S.2 czyli kamizelka zolta ?

    P.S.3 tanio wyszlo ... w Norwegii zycie tanie, kwota w euro, Chinczyk
    malo zarabial, czy uwzglednili, ze sie sam przyczynil ?
    A moze to znizka za wiek ?

    P.S.4. No ale trzeba bylo jeszcze jechac ponizej limitu ...

    J.

  • 2. Data: 2018-11-15 18:24:29
    Temat: Re: efekt Purkiniego
    Od: <1...@3...182429.invalid> (Tom N)

    J.F. w

    742,polski-kierowca-...

    A gazwyb może jeszcze wypłacic odszkodowanie za durny tytuł

    --
    'Tom N'

  • 3. Data: 2018-11-15 18:37:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-15 o 17:32, J.F. pisze:

> [...]
    >   A moze to znizka za wiek ?
    >
    > P.S.4. No ale trzeba bylo jeszcze jechac ponizej limitu ...

    Ostatnio w ogrodzie rozciągnąłem kilka odcinków kabla elektrycznego do
    dmuchawy do liści.
    Między innymi miały kolory czarny, czerwony i biały.
    Po zmroku chciałem je zwinąć i ciekawe zjawisko, o ile widziałem czarny
    nie mówiąc o białym to nie widziałem w trawie czerwonego.
    Nomen omen chińskiego przedłużacza.

  • 4. Data: 2018-11-15 19:23:03
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >   A moze to znizka za wiek ?
    >
    > P.S.4. No ale trzeba bylo jeszcze jechac ponizej limitu ...

    U nas to się nazywa "kurza ślepota"
    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Alepota_zmierzcho
    wa

    i czasem dochodzi do tego "głupia głupota", czyli ZAPIERDALAĆ :)

    --
    LordBluzg(R)
    ?Sukces WOŚP klęską PiS?

  • 5. Data: 2018-11-15 23:01:44
    Od: kk <k...@o...pl>

    .

    Przecież masz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Purkiniego

  • 6. Data: 2018-11-16 00:31:38
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-15 o 23:01, kk pisze:
    > W dniu 2018-11-15 o 19:23, LordBluzg(R) pisze:
    >
    > .

    wa

    > Przecież masz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Purkiniego

    Hmm, na Podlasiu/Podkarpaciu nadal obowiązuje "kurza ślepota" :)

    --
    LordBluzg(R)
    ?Sukces WOŚP klęską PiS?

  • 7. Data: 2018-11-16 08:19:17
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-11-15 o 18:37, t-1 pisze:
> [...]
    > Po zmroku chciałem je zwinąć i ciekawe zjawisko, o ile widziałem czarny
    > nie mówiąc o białym to nie widziałem w trawie czerwonego.

    No to masz próbkę jaki problem mają daltoniści :)

    Ja nie znoszę jeździć jak jest wieczorna szarówka - wydaje się, że
    wszystko jeszcze widać, ale tylko się wydaje. Człowiek czuje się pewnie
    za kierownicą i jedzie szybko, a nie powinien.
    Już w nocy jest dużo lepiej, bo widać czego nie widać ;)

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2018-11-16 08:20:15
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-11-15 o 19:23, LordBluzg(R) pisze:
    > U nas to się nazywa "kurza ślepota"
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Alepota_zmierzcho
    wa

    To nie to samo.

  • 9. Data: 2018-11-16 08:31:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Nov 2018 08:19:17 +0100, Miroo napisał(a):

    > No to masz próbkę jaki problem mają daltoniści :)

    Ale chyba nie w samochodzie, bo jakos jezdza ?

> [...]
    > za kierownicą i jedzie szybko, a nie powinien.
    > Już w nocy jest dużo lepiej, bo widać czego nie widać ;)

    Hm, ja narzekam, ze wtedy g* widac, a swiatla g* daja ...
    a jade i tak szybko ... do pierwszego napotkanego pojazdu.

    J.

  • 10. Data: 2018-11-16 18:35:55
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 15.11.2018 o 23:01 kk <k...@o...pl> pisze:

    > Przecież masz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Purkiniego

    "Pochodnym złudzeniem jest wrażenie, że w słabym oświetleniu ruchome
    czerwone obiekty wydają się szybciej przybliżać niż takie same obiekty o
    barwie niebieskiej."

    To dlatego czerwone samochody są najszybsze :)

    --
    SW3
    ----