  • 1. Data: 2017-02-03 16:17:41
    Temat: gpio 12v
    Od: Nikt <n...@l...localhost>

    Hej
    poszukuję czegoś wielkości Raspberry Pi, ale z GPIO 12v. Ktoś może
    kojarzy coś takiego?

  • 2. Data: 2017-02-03 19:35:08
    Temat: Re: gpio 12v
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-02-03 16:17, Nikt wrote:
    > poszukuję czegoś wielkości Raspberry Pi, ale z GPIO 12v. Ktoś może
    > kojarzy coś takiego?

    Ale że w sensie wszystkich ficzerów tzn predkości, dwukierunkowości itd?

  • 3. Data: 2017-02-03 23:20:17
    Od: Nikt <n...@l...localhost>

    On 2017-02-03 19:35, Sebastian Biały wrote:

    > Ale że w sensie wszystkich ficzerów tzn predkości, dwukierunkowości itd?

    tak

  • 4. Data: 2017-02-04 08:35:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-02-03 23:20, Nikt wrote:
    > tak

    A na Co Ci 12V otwarty kolektor i obok ADC zamieniany co milisekundę z
    wejęciemy cyfrowym 12V?

    Napisz może co chcesz osiągnąć.

  • 5. Data: 2017-02-04 10:14:42
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 3 lutego 2017 16:17:41 UTC+1 użytkownik Nikt napisał:
    > Hej
    > poszukuję czegoś wielkości Raspberry Pi, ale z GPIO 12v. Ktoś może
    > kojarzy coś takiego?

    Nie ma i nie będzie nic takiego. Bo to nie ma sensu. Napisz o co Ci chodzi, to
    poradzimy jak dostosować 12-to voltowe peryferia do RPi.

  • 6. Data: 2017-02-04 10:17:55
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Nikt wrote:

    > tak

    No to będzie poważny problem. Weź pod uwagę, że to dopiero 21. wiek
    i nawet z układami potrafiącymi to zrobić dla 5V jest coraz większy problem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-02-04 10:33:51
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    s...@g...com wrote:

    > Nie ma i nie będzie nic takiego. Bo to nie ma sensu.

    Sens ma, i to duży: bezpośrednie sterowanie MOSFETami mocy
    (w konfiguracji push-pull) lub transformatorami impulsowymi
    (w konfiguracji otwartego drenu). Czyli dokładnie to, co
    od dekad potrafią kontrolery przetwornic impulsowych,
    a przetwornice procesorowe są coraz popularniejsze.

    Teraz trzeba osobnych driverów i kilku napięć zasilania
    w układzie, więc w tej dziedzinie de facto regres do lat 80.

    Co absolutnie nie zmienia prawdziwości Twojego pierwszego zdania. :-(

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2017-02-04 15:25:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > w układzie, więc w tej dziedzinie de facto regres do lat 80.
    >
    > Co absolutnie nie zmienia prawdziwości Twojego pierwszego zdania. :-(

    Takich rzeczy się zwyczajnie nie robi wprost z portu GPIO. Zawsze
    stosuje się bufor który dopasuje poziomy napięć, wydajność prądową czy
    zwyczajnie odseparuje procesor od obwodu wysokiego napięcia.
    Ewentualna awaria z powodu przepięcia zatrzyma się na obwodzie w którym
    awaria wystąpiła, jak podepniesz się wprost do GPIO to go sfajczy i
    losowo może lecz nie musi wykonać niechciane aktywności na innych wyjściach.
    Oczywiście są mikrokontrolery z wbudowanymi driverami ale to są układy
    robione pod zamówienie i nie są dostępne w handlu.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 9. Data: 2017-02-04 16:07:18
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    AlexY wrote:

    > Takich rzeczy się zwyczajnie nie robi wprost z portu GPIO.

    Bez wyraźnego powodu technicznego, a "jedynie" z przyzwyczajenia
    i powodów ekonomicznych związanych ze skalą. Ja nie mam żadnego
    problemu z wyobrażeniem sobie banku dedykowanych pinów do
    sterowania MOSFFETami, skoro mam piny do sterowania np. LEDami.
    Tym bardziej, że co nowsze procki pracują na 1,8V i niżej,
    a wyprowadzenia 3,3V są obsługiwane przez wbudowane translatory
    poziomów. A skoro się dało zrobić translator na 3,3V, to da się
    zrobić i na 12, albo 24. Kwestia "chcenia" producenta.

> [...]
    > awaria wystąpiła, jak podepniesz się wprost do GPIO to go sfajczy i
    > losowo może lecz nie musi wykonać niechciane aktywności na innych

    Dokładnie to samo będziesz miał, gdy padnie driver. W szczególnym
    przypadku może paść tlenek bramkowy i driver dostanie pełnym
    napięciem drenu, które przejdzie przez martwe już obwody drivera
    i uwali sterujący nim GPIO. Awaria to awaria i nie ma znaczenia,
    gdzie się fizycznie znajdował driver.

    > Oczywiście są mikrokontrolery z wbudowanymi driverami ale to są układy
    > robione pod zamówienie i nie są dostępne w handlu.

    No ale co z tego, Twoim zdaniem, właściwie wynika?

    Kontrprzykład: Żona kupiła niedawno córce pianinko. A że nie zwróciła
    uwagi, że nie ma regulacji głośności, to już po pierwszym dniu pojawiło
    się krytyczne zadanie dorobienia jej. Po otwarciu obudowy okazało się,
    że pianinko składa się z *czterech* elementów elektronicznych:
    procesora, głośniczka i dwóch czerwonych LEDów migających oczami pieska
    na obudowie. Jak dla mnie ideał projektu układu elektronicznego, bo
    sam mam zwyczaj mierzyć stopień skomplikowania układu elektronicznego
    nie liczbą "zmarnowanych" tranzystorów, tylko liczbą elementów na
    płytce. Każdy element, w szczególności jego wyprowadzenia, to
    potencjalne miejsce awarii, więc układy w tym sensie proste są po prostu
    bardziej niezawodne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2017-02-04 16:23:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, February 4, 2017, 10:33:51 AM, you wrote:

> [...]
    > Teraz trzeba osobnych driverów i kilku napięć zasilania
    > w układzie, więc w tej dziedzinie de facto regres do lat 80.

    Ktoś zabronił stosowania MOSFETów logic-level?

    Do MOSFETów dużej mocy i tak musisz zastosować driver,do 100+ nC w
    sensownym czasie byle CMOSem nie przeładujesz.

    > Co absolutnie nie zmienia prawdziwości Twojego pierwszego zdania. :-(

    --
    Best regards,
    RoMan