  • 1. Data: 2015-05-17 18:03:50
    Temat: jakość druku - tryb szybki
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witam
    Drukarki mają zwykle 3 tryby jakości druku. Czy najniższa opcja, czyli
    tryb szybki usprawiedliwia to, że w linie nie są proste, tylko
    zwichrowane - jakby złożone z równoległych odcinków które leżą raz z
    jednej raz drugiej strony prawidłowej osi. Mowa tu o małych
    przesunięciach - linia jest ciągła. W przypadku rys. technicznych to
    jednak niedopuszczalne. Chodzi o drukarkę ploter A2, na normalnym trybie
    wszystko jest ładnie, a wydruki diagnostyczne wyglądają ok.

  • 2. Data: 2015-05-18 01:52:05
    Temat: Re: jakość druku - tryb szybki
    Od: marrgol <m...@g...com>

    On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:
> [...]
    > zwichrowane - jakby złożone z równoległych odcinków które leżą raz z
    > jednej raz drugiej strony prawidłowej osi. Mowa tu o małych

    To normalne. Głowica takiej drukarki (najczęściej) jeździ wzdłuż
    przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,
    które są zliczane za pomocą fotoelementów - tak jest określana
    jej pozycja. W trybie normalnym i najlepszym dysze "plują" tylko przy
    przemieszczaniu się głowicy w jednym kierunku, a powrót jest jałowy.
    W trybie szybkim głowica "pluje" jadąc w obu kierunkach. Ponieważ
    czas od momentu dotarcia głowicy do kreseczki wskazującej miejsce
    "naplucia" do momentu wylądowania kropelki atramentu na papierze jest
    niezerowy, a głowica się porusza, to kropelka dociera do papieru zawsze
    za tą kreseczką, patrząc w kierunku ruchu głowicy. Gdy głowica "pluje"
    dojeżdżając do danej pozycji zawsze z tej samej strony, to
    przesunięcie wynikające z tego opóźnienia (a także np. luzów na
    prowadnicach głowicy, pasku ją napędzającym itp.) nie ma znaczenia,
    bo jest zawsze takie samo, ale jeśli "pluje" dojeżdżając z obu
    kierunków, to powstaje efekt dokładnie taki, jaki opisujesz.

    --
    mrg

  • 3. Data: 2015-05-19 23:41:08
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj marrgol, 18 maj 2015 w news:mjb9j5$6il$1@node2.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

    > To normalne. Głowica takiej drukarki (najczęściej) jeździ wzdłuż
    > przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,

    Dzięki za odpowiedź, zawsze to człowiek dowie się coś ciekawego. Jednak
    po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to się nazywa enkoder) w
    trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie są proste.
    Problem występuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
    np. żółte linie wydają się być prawie ok.
    Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - jeśli problem w
    głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach
    drukowania?

  • 4. Data: 2015-05-20 02:41:47
    Od: marrgol <m...@g...com>

    On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
> [...]
    > Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - jeśli problem w
    > głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach

    Nie spotkałem się z czymś takim dla głowic jeżdżących na jednym wózku,
    moim zdaniem to raczej nie głowice... Chyba że mają jakieś luzy
    w gniazdach i się telepią w czasie jazdy wózka, a to raczej mało
    prawdopodobne. Robiłeś wyrównywanie głowic? Właściwie należałoby
    to robić po każdym wyjęciu/włożeniu nawet tej samej głowicy...
    Odradzałbym czyszczenie głowic inaczej niż wbudowaną w drukarkę
    procedurą czyszczącą, bo zwykle kończy się to zapchaniem co najmniej
    jednej dyszy zaschniętym atramentem.

    Ja tam bym się nie spodziewał, że będzie tak samo dobrze, jak w trybie
    normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)... W dokumentacji drukarek,
    z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany
    jako "draft", a nie "fast".

    --
    mrg

  • 5. Data: 2015-05-20 10:25:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-05-20 o 02:41, marrgol pisze:

> [...]
    > normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)... W dokumentacji drukarek,
    > z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany

    Przy większości algorytmów w sterownikach drukarek tryb draft to
    używanie co drugiej lub co trzeciej dyszy, podobnie też zwiększany jest
    krok. Może być jeszcze modulacja strumienia - czyli mniej atramentu, ale
    to raczej w technologii piezo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2015-05-20 12:08:07
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj marrgol, 20 maj 2015 w news:mjgl8c$4us$1@node1.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

> [...]
    > trybie normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)... W dokumentacji
    > drukarek, z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był

    Za późno, delikatnie przeczyściłem mokrym wacikiem. Wyrównywanie i
    samoczyszczenie głowic też zrobione. Nie pomogło.
    Rożnice jakościowe między trybami drukowania widać w intesywności wydruku
    i to jest zrozumiałe i akceptowalne. Nie widzę jednak powodu, żeby na
    szybkim trybie miała drukować jeden kolor "krzywo", a drugi "prosto"
    Gdyby to dotyczyło wszystkich głowic/kolorów jednocześnie, to mógłbym
    zaakceptować że tak ma być, ale jak widać chyba nie.

  • 7. Data: 2015-05-20 12:09:03
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Adam, 20 maj 2015 w news:mjhgej$dd7$2@usenet.news.interia.pl
    napisałeś/aś:

> [...]
    > jest krok. Może być jeszcze modulacja strumienia - czyli mniej
    > atramentu, ale to raczej w technologii piezo.

    To by się zgadzało - wydruki szybsze są "bledsze"

  • 8. Data: 2015-05-22 01:49:55
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2015-05-20 02:41, marrgol pisze:

> [...]
    > normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)... W dokumentacji drukarek,
    > z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany

    A co zrobić, żebu głowice tuszu dobrze parkowały?Przez to mi się serwis
    uruchamia, lampka miga. Muszę zrobić to sama. Drukarka Canon. Nie mogę
    drukować.

    --
    animka

  • 9. Data: 2015-05-22 09:14:03
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2015-05-18 o 01:52, marrgol pisze:
> [...]

    > bo jest zawsze takie samo, ale jeśli "pluje" dojeżdżając z obu
    > kierunków, to powstaje efekt dokładnie taki, jaki opisujesz.

    To nie może być aż takie głupie. Tych kresek na pewno nie jest tyle ile
    wynosi rozdzielczość drukarki. Sterownik musi dokładniej obliczać
    pozycję i na pewno ma jakieś algorytmu kompensacji tego typu głupich
    błędów. Chociaż oczywiście przy dużych prędkościach atrament może się
    różnie zachować zanim dotrze do papieru. A luzy na pasku i w innych
    miejscach na pewno nie mają żadnego znaczenia jeśli czujnik enkodera
    jest na stałe zamocowany na karetce.

  • 10. Data: 2015-05-22 16:53:25
    Od: marrgol <m...@g...com>

    On 2015-05-22 09:14, ww wrote:
> [...]
    > wynosi rozdzielczość drukarki. Sterownik musi dokładniej obliczać
    > pozycję i na pewno ma jakieś algorytmu kompensacji tego typu głupich

    Oczywiście, że takie algorytmy są, ale stosuje się je w oprogramowaniu
    wewnętrznym urządzenia, a nie w sterowniku. Im lepszy i dokładniejszy
    algorytm, tym kosztowniejsze (czyli bardziej czasochłonne) obliczenia
    - dlatego właśnie im lepszej jakości ma być wydruk, tym wolniej
    powstaje.

    > luzy na pasku i w innych
    > miejscach na pewno nie mają żadnego znaczenia jeśli czujnik enkodera
    > jest na stałe zamocowany na karetce.

    Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
    karetki. Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
    widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
    tej osi. Luz na osi powoduje więc, że zależnie od kierunku ruchu
    karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
    a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
    w przeciwną niż czujnik.

    --
    mrg