  • 121. Data: 2014-09-18 13:17:21
    Temat: Re: kieszonkowy aparat na baterie AA
    Od: mt <f...@i...pl>

    > "f liczba" nie jest stała, ani nie jest taka sama w różnych obiektywach
    > (np. wartość max), ani nawet w jednym obiektywie. Nie są to żadne
    > rewelacje, ale podstawy podstaw.

    No nie jest stała ale porównujemy obiektywy o takich samych parametrach
    użytkowych, czyli te same kąty widzenia i światłosiła i w tym przypadku
    efektywna średnica otworu względnego będzie większa dla większej
    matrycy, zawsze. To są podstawy podstaw.

    --
    marcin

  • 122. Data: 2014-09-18 18:47:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości
    W dniu 2014-09-13 o 08:42, XX YY pisze:
    >Technologia aku w moim samochodzie jest pewnie jeszcze starsza :)
    >I co to przeszkadza?

    Kup sobie aparat na akumulator samochodowy, to zobaczysz co
    przeszkadza :-P

    >Każda technologia ma swoje wady i zalety, a na razie Li-Ion nie
    >pokonało Ni-MH na każdym polu. I pewnie nie pokona, bo chyba
    >paluszków AA Li-Ionowych się nie zrobi (?)

    Ale RCR-V3 sie robi.

    No i wypieraja u zrodla - komorki juz wszyskie na li-ion, aparaty jak
    widac prawie wszystkie, GPS tez juz chyba wszystkie, modelarze lataja
    na li-ion, radyjka ostatnio widzialem na li-ion, latarki - niektore
    wprost na ogniwo li-ion, niektore ... nierozbieralne, aku w srodku ...

    J.

  • 123. Data: 2014-09-18 20:23:20
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > efektywna średnica otworu względnego będzie większa dla większej
    >
    > matrycy, zawsze. To są podstawy podstaw.

    jesli kazdy bedzie definiowal jak sobie uwaza to bedzie tak jakby dwoch slepych
    rozmawialo o kolorach.
    po to sa szkoly , aby poslugiwac sie w sposob zrozumialy

    co to jest "efektywna średnica otworu względnego" ?

    otwor wzgledny jest jasno zdefiniowany. NIE MA srednicy , otwor wzgledny jest
    BEZWYMIAROWY.

    sens fizyczny jest taki , ze dla takiego samego otworu wzglednego ( np 1:4,0) na
    jednostke powierzchni medium swiatlocztulego pada dokladnie taka sam ilosc energii.

    tzn na 1 mm2 dla 1:4.0 pada dokladnie tyle samo energii dla matrycy kompakta co
    dla FF. Calkowita energia bedzie jednak dla FF wieksza.

    Ale jesli chcemy pokryc wieksza powierzchnie wiekszej matrycy , to srednica soczewki
    musi byc wieksza , tym samym bedzie wieksza SREDNICA ZRENICY WEJSCIOWEJ dla tej
    samej jasnosci.

    wieksza srednica zrenicy wejsciowej skutkuje wieksza rozdzielczoscia odwzorowania.
    Teoretycznie dla tego samego otworu wzglednego rozdzielczosc optyki jest taka sama ,
    ale dla wiekszych sensorow jest wieksza ogniskowa a tym samym skala odwzorowania.

  • 124. Data: 2014-09-18 20:28:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 18. September 2014 11:44:38 UTC+2 schrieb Miroo:

    > Technologia aku w moim samochodzie jest pewnie jeszcze starsza :)
    >
    > I co to przeszkadza?
    >

    > Każda technologia ma swoje wady i zalety, a na razie Li-Ion nie pokonało
    >
    > Ni-MH na każdym polu. I pewnie nie pokona,

    to nie o to chodzi.
    gestosc upakowania energii na jednostke masy w li-jo(po) jest ok 2 razy wieksza niz
    Ni-Mh - co ma ´znaczenie w przypadku urzadzen mobilnych , szczegolnie malych , jakimi
    sa kompakty.

    nie ma sensu stosowanie power bank na paluszkach.
    to jest sens mojej wypowiedzi i od tego sie zaczelo.
    nie wiem co tu jest trudne do zrozumienia.

  • 125. Data: 2014-09-19 00:41:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2014, J.F. wrote:

    > Użytkownik "Miroo" napisał
    [...]
    > No i wypieraja u zrodla [...] modelarze lataja na li-ion,

    W sprawie formalnej - latającym modelarzom nic do NiMH.
    O ile te ostatnie mają przyzwoitą pojemność per masa i per
    objętość, to mają zupełnie denny opór wewnętrzny, czytaj
    prąd maksymalny.
    Można - podobnie jak do "mocoszczytowych" narzędzi - używać
    NiCd, które przy porównywalnej (do NiMH) masie i objętości
    parametry prądowe mają o rząd dziesiętny albo i więcej lepsze.
    Ba, jeśli zwykła lampa błyskowa nie ma badziewnej przetwornicy,
    to posiadacza zaskoczysz wkładając mu R6 NiCd w miejsce NiMH.
    Oczywiście kosztem liczby błysków :> (bo pojemności jak wyżej,
    ze 3 do 5 razy mniejsze).
    Stąd do niedawna co tańsze modele latające na allegro miały
    "wielopaki" NiCd właśnie.

    Ale w tej chwili zakup przyzwoitych NiCd chyba jest trudny
    (sam mam jeszcze Sanyo, przyznam że do sprawdzenia w jakim
    stanie).
    No nic, trzeba czekać aż producenci lamp błyskowych przejdą
    na 18650.

    pzdr, Gotfryd

  • 126. Data: 2014-09-19 09:40:38
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2014-09-18 o 18:47, J.F. pisze:
> [...]
    > li-ion, radyjka ostatnio widzialem na li-ion, latarki - niektore wprost
    > na ogniwo li-ion, niektore ... nierozbieralne, aku w srodku ...

    I tu jest właśnie problem i to co mi się nie podoba:
    a) niewymienialne akumulatory - już parę urządzeń musiałem wyrzucić po
    kilku(nastu) miesiącach używania
    b) brak standardu - każdy producent ma swoje rozwiązania i to pewnie w
    wielu wariantach. Kupisz nowy aparat tego samego producenta? Zapasowa
    bateria z poprzedniego aparatu idzie do kosza. Masz dwa aparaty? Musisz
    mieć dwie różne zapasowe baterie.

    A o co chodzi? O kasę.

    W domu mam aparaty foto na AA, szczoteczki do zębów na AA,
    ciśnieniomierz na AA, termometr na AA, parę innych sprzętów i
    niezliczoną ilość zabawek na AA. Do tego ładowarkę i parę paczek eneloopów.
    Braknie mi mocy w szczoteczce? Wsadzę świeże aku, albo przełożę baterie
    z pilota. Jest to wygodne i praktyczne.

    Pozdrawiam

  • 127. Data: 2014-09-19 19:50:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XX YY" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >nie ma sensu stosowanie power bank na paluszkach.
    >to jest sens mojej wypowiedzi i od tego sie zaczelo.
    >nie wiem co tu jest trudne do zrozumienia.

    No, to nie jest takie proste.
    Powerbank li-ion objetosciowo moze konkurowac z paluszkami, lzejszy
    troche jest, ale chyba nie dwukrotnie, tylko ze paluszkow biore zapas
    i moge wsadzic do aparatu, latarki, czy nawet przez powerbank telefon
    podladowac. Moge kupic w sklepie czy schronisku w razie potrzeby, moge
    przelozyc z jednego do drugiego.

    A z li-ion takiej swobody nie ma. Musze kloca dzwigac, lub kilka
    roznych kupowac na krotsze lub dluzsze wypady - a cene swoja maja.

    Ech, jak juz ogniwa alkoholowe beda w sprzedazy, to pewnie juz sie z
    domu niechetnie bede ruszal :-)

    J.

  • 128. Data: 2014-09-24 23:37:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2014, Miroo wrote:

    > a) niewymienialne akumulatory - już parę urządzeń musiałem wyrzucić po
    > kilku(nastu) miesiącach używania

    To tak.

> [...]
    > poprzedniego aparatu idzie do kosza. Masz dwa aparaty? Musisz mieć dwie różne

    Tu chodzi chyba jednak *również* o możliwość dopasowania kształtu do
    miejsca w aparacie.
    Niewątpliwie o kasę chodzi w przypadku akumulatorów "inteligentnych",
    wyposażonych w złośliwe "zabezpieczenia" przed użyciem zamienników.
    Ale jest trochę akumulatorów które są typowe, "się przyjęły" i już,
    były stosowane tu i ówdzie, poznać po tym, że pasują do aparatów
    różnych producentów.
    Trudno się dziwić, że np. stosowane są "kostki" o różnych proporcjach,
    często próba upchnięcia cylindra oznacza stratę miejsca.

    OCZYWIŚCIE, celem ułatwienia życia użyszkodnikowi ;) noszą różne
    nazwy "firmowe", ale np. NP-800 Minolty do dokładnie taki sam
    akumulator jak EL1 Nikona :> (akurat i tym wiem bo mam).

    Nie, to NIE umniejsza zalet standaryzacji.
    Ale standard "R" to też pewien koszt (konieczność upchnięcia
    w konstrukcji właśnie walców i właśnie o "takich" wymiarach).

> [...]
    > Do tego ładowarkę i parę paczek eneloopów.
    > Braknie mi mocy w szczoteczce? Wsadzę świeże aku, albo przełożę baterie z

    Jest.
    Ale cena konieczności odrzucenia "pasującego sprzętu" (na przykład
    fotoaparatu) tylko z powodu ogniw może być za wysoka (mam na myśli
    "nie ma podobnego z R6 i co zrobisz").

    pzdr, Gotfryd

  • 129. Data: 2014-09-25 08:30:15
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2014-09-24 o 23:37, Gotfryd Smolik news pisze:
    > Nie, to NIE umniejsza zalet standaryzacji.
    > Ale standard "R" to też pewien koszt (konieczność upchnięcia
    > w konstrukcji właśnie walców i właśnie o "takich" wymiarach).

    Absolutnie nie chodzi mi o wciskanie Li-Ion itp w format AA, tylko o
    stworzenie nowego standardu właśnie w postaci płaskich tabliczek z opcją
    równoległego ich łączenia w celu zwiększenia pojemności.
    Standard oczywiście mógłby obejmować kilka wielkości i grubości, żeby
    producent każdy mógł sobie dopasować baterię.
    Mogłoby to być tak sprytnie zrobione, że baterie składałoby się nie
    tylko na grubość ale i w płaszczyźnie (jak np dwa A5 daje A4).
    Sterownik w bateriach kontrolowałby dostęp do baterii (zarówno ładowanie
    jak i odbiór) w ten sposób, aby zminimalizować problemy niejednorodności
    baterii (np stara + nowa).

    W swoim czasie pewnym nieformalnym standardem była bateria Nokii do
    telefonów, której klony pojawiały się (i pewnie nadal pojawiają) w wielu
    chińskich urządzeniach, np rejestratorach jazdy.
    Standard nie musi być okrągły :)

    Pozdrawiam

  • 130. Data: 2014-09-25 11:26:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2014, Miroo wrote:

    > Absolutnie nie chodzi mi o wciskanie Li-Ion itp w format AA,

    Przecież odniosłem się do tezy jakoby wyłącznie zysk producenta był
    powodem stosowania "nie R6" :)

> [...]
    > Standard oczywiście mógłby obejmować kilka wielkości i grubości, żeby
    > producent każdy mógł sobie dopasować baterię.

    Doceniam, ale być może taki standard... własnie powstaje.
    Znaczy jest ileś konstrukcji "kostek" i być może niektóre przeżyją.
    Zauważ - ile czasu trwało, nim ostatecznie konkurencja dla blue ray
    się poddała?
    Mało, trudno wtedy uzyskiwać postępy typu "wzrost upakowania i 10%",
    w bardzo poupychanych urządzeniach. Zresztą serii "R" też to dotyczy,
    bo nie bez przyczyny istnieją ogniwa np. "2/3 danego rozmiaru".

    > Mogłoby to być tak sprytnie zrobione, że baterie składałoby się nie tylko na
    > grubość ale i w płaszczyźnie (jak np dwa A5 daje A4).

    Jestem za ;)

    > Sterownik w bateriach kontrolowałby dostęp do baterii (zarówno ładowanie jak
    > i odbiór) w ten sposób, aby zminimalizować problemy niejednorodności baterii
    > (np stara + nowa).

    Jestem przeciw, bo właśnie tu pojawią się "nowe lepsze" fabryczne
    rozwiązania, kładące na łopatki zalety standaryzacji.
    Druga wersja, to przyjęcie rozwiązania które będzie tak znacznym
    skokiem technologicznym jak nie przymierzając IP v6 do v4, w wyniku
    czego znacząca część światowej produkcji, znana pod potoczną
    nazwą "chińskie podróbki", będzie zawierała "obejścia" z wiadomym
    skutkiem. Patrz zasilanie przez USB :> (i nierzadki układ, w którym
    "chiński zamiennik" urządzenia działa z "chińskiem zamiennikiem"
    wyjścia USB, a nie działa ze standardowym, bo potrzebuje 0,8A
    bez negocjacji, czego wg standardu nie dostanie).

    Mało, przy połączeniu równoległym ogniw w identycznej technologii
    problemu NIE MA, problem może spowodować próba łączenia ogniwa
    wyładowanego z naładowanym oraz ogniw o różnych materiałach
    (kilkadziesiąt mV różnicy na "płaskiej" części ch-ki może
    stanowić potencjalny problem).
    Porównajmy z tym co jest powszechne: szeregowe łączenie również
    powoduje problemy (inne), z którymi wszyscy jakoś żyją, ci co
    doszli do etapu niewyrzucania ogniw pilnują aby ładowarka miała
    obsługę "każde ogniwo osobno" albo i stosują balanser (jak ogniwa
    połączone "twardo", celem zmniejszenia oporu i strat).
    Tak że co najwyżej zabezpieczenie (pozystorowe), ale nieobowiązkowe
    (jak ktoś potrzebuje NAPRAWDĘ dużych prądów, to mu wadzi, więc
    nie ma sensu psuć parametrów np. lampy błyskowej zabezpieczeniem).

> [...]
    > telefonów, której klony pojawiały się (i pewnie nadal pojawiają) w wielu
    > chińskich urządzeniach, np rejestratorach jazdy.

    Zgadza się.
    Skądinąd dlatego wtrąciłem się do tezy z pochwałą "AA górą" :D
    Stan faktyczny jest taki, że istniejące standardy "powszechne"
    są okrągłe i już. Niemniej 'nieokrągłe' rozwiązanie nie wynikają
    tylko z przymuszenia klienta do firmowego rozwiązania, ale
    również cech technologicznych.

    pzdr, Gotfryd