  • 1. Data: 2014-08-20 16:37:03
    Temat: Tworzenie panoram w pionowym kadrowaniu
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Chciałbym ustawić aparat pionowo do robienia poziomej panoramy.
    Sprawdziłem ofertę na Allegro nazwijmy umownie "kątowników"
    umożliwiających pionowe ustawienie aparatu. Ceny czegoś tak prostego są
    obłędne... od 200zł (spodziewałem się 20zł). Czy macie jakiś patent na
    takie mocowanie aparatu w rozsądnej cenie? Wyobrażam sobie kątownik z
    możliwością wyboru punktu mocowania do głowicy, tak aby było można
    wycentrować oś obiektywu z osią obrotu. Nie chcę się bawić w robienie
    tego przyrządu samodzielnie.

    Marek

  • 2. Data: 2014-08-21 19:17:44
    Temat: Re: Tworzenie panoram w pionowym kadrowaniu
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 20. August 2014 16:37:03 UTC+2 schrieb Marek:
> [...]
    >
    > możliwością wyboru punktu mocowania do głowicy, tak aby było można
    >
    > wycentrować oś obiektywu z osią obrotu. Nie chcę się bawić w robienie

    za 200 zl to masz zlom, ktory moze i warto kupic ze wzgledow edukacyjnych - Tzn
    dowiedziec sie czego nie nalezy robic po raz drugi.
    RZeczywiscie uzyteczne rzeczy tego typu do tego celu zaczynaja sie od ok 800 - 1000
    zlotych.
    nie wystarczy tylko obrot wokol osi poziomej , ale potrzebny jest przy dluzszych
    ogiskowych jeszcze tilt. pozycja aparatu zalezy rowniez od ogniskowej. tzn zmieniajac
    ogniskowa inaczej mocuje sie aparat .

    mozna dobrze i znacznie taniej , ale musi sie chciec samemu zrobic.

  • 3. Data: 2014-08-21 19:20:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    dowiedziec sie czego nie nalezy robic po raz drugi.
    RZeczywiscie uzyteczne rzeczy tego typu do tego celu zaczynaja sie od ok 800 - 1000
    nie wystarczy tylko obrot wokol osi pionowej , ale potrzebny jest przy dluzszych

  • 4. Data: 2014-08-23 17:09:03
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-08-20 16:37, Marek wrote:
> [...]
    > możliwością wyboru punktu mocowania do głowicy, tak aby było można
    > wycentrować oś obiektywu z osią obrotu. Nie chcę się bawić w robienie

    "Od 200 zł" to ciekawe określenie dla urządzenia, które nie tak łatwo
    jest znaleźć poniżej 500 zł.

    20 zł to kosztują krótkie gryfy do hantli, a Ty byś chciał za tyle
    głowicę panoramiczną? Przecież jesteś świadomy, że normalne głowice
    kosztują kilka stów.

    Zobacz jak wygląda Nodal Ninja 5 - właśnie czegoś takiego powinieneś
    szukać. Pewnie istnieją też tańsze alternatywy.

    Tu masz tekst o zrobieniu czegoś takiego samodzielnie:
    http://www.tawbaware.com/maxlyons/panhead_d60.htm

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 5. Data: 2014-08-24 09:36:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 23. August 2014 17:09:03 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

> [...]
    >
    > szukać. Pewnie istnieją też tańsze alternatywy.
    >

    > Tu masz tekst o zrobieniu czegoś takiego samodzielnie:

    wlasciwie wybor sprzetu jest podyktopwany warunkami zdjeciowymi.
    fotografujac z duzychj odleglosci blad paralaxy jest na tyle maly ze niezauwazalny
    ,fotografujac na malych odleglosciych jest duzy.
    fotografujac z odleglosci np patruset metrow lub wiekszej bez problemu mozna zlozych
    zdjcia robione z reki. fotografujac wnetrza z paru merow , niezgodnosc osi obrotu
    obiektywu z punktem nodalnym rzedu milimetrow daje wyrzany blad , czesto trudny do
    wyretuszoania.

    1. jesli nie ma paralaxy to :
    a) mozna zrobic zdjcia w poziomie w paru rzedach korzystajac ze zwyklej glowicy 3d.
    Dla programu skladajacego nie robi to zadnej roznicy z ilu rzedow jest skladana
    panorama
    b ) zamocowac aparat poprez obiektyw za pomoca szeli ( pierscienia opbejmujacego).
    Mozna obrocic aparat do pionu .

    to jest chyba najtancze rozwiaznaie pozwalajace na robienie zdjec w pionie , tyle ze
    dla kazdego obiektywu potrzebna jest wlasna obejma.

    2. jesli wystepuje paralaxa to jedynym rozwiazanie jest stosowanie adapterow
    nodalnych ( glowic panoramicznych nodalnych).
    Fabryczne sa w ten sposob konstruowane , ze mozna je stosowac dla roznych systemow i
    obiektywow , przez co sa drozsze i oczywiscie b skomplikowane - ciezsze , wieksze co
    pogarsza ergonomie stosowania.

    jesli sie umiejetnie wykona taki adapter do systemu jaki sie posiada , pelni on taka
    sam funkcje jak fabryczny , kosztuje zdecydowanie taniej i moze byc latwiejszy w
    obsludze . w sumie to prymitywne urzadzenie.

    adapter nodalny w zasadzie stosuje sie ze wzgledu na tilt w oso pruechodzacej przez
    punkt nodalny , czego zwykla glowica 3d nie da sie osiagnac .

  • 6. Data: 2014-08-24 12:25:16
    Od: Hans Kloß <d...@i...pl>

    "Marek" <p...@s...com> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > możliwością wyboru punktu mocowania do głowicy, tak aby było można
    > wycentrować oś obiektywu z osią obrotu. Nie chcę się bawić w robienie tego

    Tu masz taką instrukcję, jak to samemu zrobić z minimalną ilością narzędzi i
    umiejętności w majsterkowaniu.
    Jest co prawda po niemiecku, ale tak zilustrowana, żę opis jest praktycznie
    niepotrzebny. Jedyne co trzeba dodac, te aluminiowe (lub stalowe) elementy
    to wieszak do skrzynek balkonowych. Powinien być bez problemu dostępny w
    jakimś sklepie budowlanym w Polsce.
    Andy

  • 7. Data: 2014-08-24 22:47:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-23 17:09, Piotr Kosewski pisze:

    > "Od 200 zł" to ciekawe określenie dla urządzenia, które nie tak łatwo
    > jest znaleźć poniżej 500 zł.

    Zobacz tu:
    http://allegro.pl/glowica-panoramiczna-exd-v3-6-wysy
    lka-gratis-i4542882161.html

    Hipotetycznie przyrząd prosty jak cep. Mocujesz na głowicy kulowej z
    możliwością robienia panoram i pozamiatane.

    > 20 zł to kosztują krótkie gryfy do hantli, a Ty byś chciał za tyle
    > głowicę panoramiczną? Przecież jesteś świadomy, że normalne głowice
    > kosztują kilka stów.

    Sądzę, że wystarczyłby zwykły kątownik zainstalowany na szynie
    przesuwającej się tył/przód. Kątownik nie może być drogi.

    > Zobacz jak wygląda Nodal Ninja 5 - właśnie czegoś takiego powinieneś
    > szukać. Pewnie istnieją też tańsze alternatywy.

    Tak, patrzałem na to lecz ja nie zamierzam robić panoram sferycznych. W
    końcu nabyłem coś podobnego. Uważam, że cena to przegięcie a konstrukcja
    - przerost formy nad treścią. Przecież chodzi tylko o dwie rzeczy:

    1. Ustawienie aparatu w kadrze pionowym (kątownik z możliwością
    centrowania - podłużny otwór na mocowanie do statywu).
    2. Regulacja tył/przód aby przesunąć oś obrotu.

    > Tu masz tekst o zrobieniu czegoś takiego samodzielnie:
    > http://www.tawbaware.com/maxlyons/panhead_d60.htm

    No więc właśnie. To jest to co na Allegro kosztuje 200zł i wygląda 100x
    lepiej. A teraz upraszczając konstrukcję dla panoram poziomych wywalamy
    ruchome ramię i mocujemy aparat do kątownika. Kątownik do szyny
    nastawczej pozamiatane.

    Marek

  • 8. Data: 2014-08-24 22:53:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-24 12:25, Hans Kloß pisze:

    > Tu masz taką instrukcję,

    Linku zabrakło. Zresztą wyszastałem już kasę na bezsensowną głowicę bo
    czas mnie naglił. Potrzebowałem pilnej porady (terminowe zlecenie) :-(

    > jak to samemu zrobić z minimalną ilością
    > narzędzi i umiejętności w majsterkowaniu.

    Osobiście miałbym problem z wycięciem w kątowniku podłużnego otworu np.
    10cm mocującego kątownik do stopki głowicy (a raczej szyny nastawnej).
    Sam bym w Castoramie kupił taki kątownik.

    Marek

  • 9. Data: 2014-08-25 08:09:52
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Osobiście miałbym problem z wycięciem w kątowniku podłużnego otworu np.
    >
    > 10cm mocującego kątownik do stopki głowicy (a raczej szyny nastawnej).
    >
    > Sam bym w Castoramie kupił taki kątownik.

    wycinanie otworu o dlugosci 10 cm jest w ogole nioepotrzebne - wystarcza jeden o
    srednicy sruby w glowicy panoramicznej i on bedzie osia obrotu.

    dla okreslonego modelu aparatu odleglosc pomiedzy osia optyczna o podstawa aparatu
    jest niezmienna i oczywiscie taka sama dla roznych obiektywow - tej odleglosci sie
    nie przestawia.
    Przestawna szyne przewidziano dla roznych systemow i modeli aparatow. Nalezy raz ja
    ustalic dla okreslonego aparatu i unieruchomic szyne.

    Gdyby ktos chcial sam robic - jeden gotowy katownik z obi , jeden plaskownik , 3
    otwory nalezy przewiercic . ok 15 minut pracy. Wazne jest dochowanie wymiarow ,
    odleglosci.

  • 10. Data: 2014-08-25 08:38:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    Przestawna szyne przewidziano dla roznych systemow i modeli aparatow. Nalezy raz ja
    ustalic dla okreslonego aparatu i unieruchomic szyne.

    Gdyby ktos chcial sam robic - jeden gotowy katownik z obi , jeden plaskownik , 4