  • 11. Data: 2016-02-07 16:52:28
    Temat: Re: kropka
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    to mandziejewicz Cię jeszcze nie wdrożył?

  • 12. Data: 2016-02-07 18:57:49
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu sobota, 6 lutego 2016 19:19:55 UTC+1 użytkownik platformowe głupki napisał:

    > co oznacza kropka przy rysunku transformatora?
    > domyślam się, że kierunek indukowanego napięcia...
    >
    > jaki związek ma ta kropka z nawijaniem uzwojeń?

    Gdy podczas nawijania kręcisz karkasem w tym samym kierunku nawijając kolejne
    uzwojenia to kropki oznaczać mogą: początki uzwojeń albo końce uzwojeń. To jest tylko
    i wyłącznie kwestia umowy! Oby tylko zachować tę umowę do wszystkich uzwojeń
    nawijanego transformatora. Skutkuje to tym, że na końcach uzwojeń oznaczonych
    kropkami indukuje się podczas pracy transformatora napięcie o tym samym znaku...
    oczywiście chwilowe napięcie.

  • 13. Data: 2016-02-07 19:57:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello kilokitu,

    Sunday, February 7, 2016, 6:57:49 PM, you wrote:

> [...]
    > kropkami indukuje się podczas pracy transformatora napięcie o tym
    > samym znaku... oczywiście chwilowe napięcie.

    To nie jest takie proste. Niestety to, czy są to początki czy końce
    jest bardzo istotne. I dlatego kropkami oznacza się konsekwentnie
    początki uzwojeń.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2016-02-07 21:30:13
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 6 Feb 2016 21:56:11 +0100 Artur Miller <n...@n...com>
    napisał:

    >PS. może w końcu skończą się te durne pytania o wszystko :)

    :-)

    Wystarczyłoby go konsekwentnie ignorować.

  • 15. Data: 2016-02-07 21:55:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Feb 2016 19:57:11 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello kilokitu,
    >
    > To nie jest takie proste. Niestety to, czy są to początki czy końce
    > jest bardzo istotne. I dlatego kropkami oznacza się konsekwentnie
    > początki uzwojeń.

    A jak pokrecisz karkasem w druga strone przy drugim uzwojeniu ?

    No i uzwojenia jednowarstwowe - czym tu sie rozni poczatek od konca

    J.

  • 16. Data: 2016-02-07 23:42:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, February 7, 2016, 9:55:33 PM, you wrote:

    > A jak pokrecisz karkasem w druga strone przy drugim uzwojeniu ?

    Bardzo rzadko to się robi. I wtedy oznacza się w dokumentacji
    tekstowo.

    > No i uzwojenia jednowarstwowe - czym tu sie rozni poczatek od konca

    Tym, że gdzieś się je zaczyna nawijać i gdzieś się kończy.

    Najgorzej jest z toroidami - tu naprawdę - dopóki uzwojenia są
    jednowarstwowe lub wielowarstwowe symetryczne (taki specjalny sposób
    nawijania dławików PFC, który zaczyna się od... środka) - nie da się
    odróżnić i trzeba przyjąć umownie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2016-02-08 16:39:28
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ja tam się nie znam, ale na chłopski rozum, to można nawijać od kropki
    zarówno w prawo jak i w lewo, otrzymując zupełnie co innego...

  • 18. Data: 2016-02-08 17:08:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" napisał

    No i dlatego pierwsza odpowiedz dostales, ze tu nie o poczatki i
    kierunki chodzi, tylko o wzajemne fazy napiec - na kazdym uzwojeniu
    przy koncu z kropka sa takie same
    (na koncach bez kropek tez sa takie same).

    A w dalszej czesci to mamy mamy poczatki i konce i wynikajace z tego
    pojemnosci ... albo i nie wynikajace :-)

    J.

  • 19. Data: 2016-02-08 17:15:02
    Od: Mario <M...@...pl>

    On 08.02.2016 16:39, platformowe głupki wrote:
    > ja tam się nie znam, ale na chłopski rozum, to można nawijać od kropki
    > zarówno w prawo jak i w lewo, otrzymując zupełnie co innego...

    Przecież konsultant firmy produkującej tranformatory napisął ci że tego
    praktycznie się nie robi, a ty twiedzisz, że na chłopski rozum można.
    Albo przyjmujesz do wiadomosci, że istnieją w praktyce inżynierskiej
    jakieś standardy albo idź na pole kopać kartofle.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2016-02-08 19:05:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > No i dlatego pierwsza odpowiedz dostales, ze tu nie o poczatki i
    > kierunki chodzi, tylko o wzajemne fazy napiec - na kazdym uzwojeniu
    > przy koncu z kropka sa takie same

    Po raz kolejny - chodzi o początki uzwojeń. Nie ucz mnie oznaczeń
    transformatorów, bo z ich projektowania żyję, u diabła!

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan