  • 21. Data: 2012-11-15 13:44:13
    Temat: Re: kty81-250
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > I wiesz juz dlaczego nikt ci nie pomaga ?

    nie będę ukrywał że zawsze mnie to euro-fascynowało...
    taka babska solidarność? tak?

  • 22. Data: 2012-11-15 13:46:39
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    tylko się nie zesrajcie...

  • 23. Data: 2012-11-15 16:45:53
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-14 23:27, Mario pisze:

    > Wrzątek ma stabilne 100 stopni. Przynajmniej dopóki cała woda się nie
    > wygotuje.

    Nie. Trzeba uwzględnić ciśnienie zewnętrzne, przegrzewanie się wody i
    nierównowagowość procesu. Trudno o gorszy wzorzec, błąd wynosi kilka stopni.

    P.P.

  • 24. Data: 2012-11-15 17:01:24
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 16:45, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nie. Trzeba uwzględnić ciśnienie zewnętrzne, przegrzewanie się wody i
    > nierównowagowość procesu. Trudno o gorszy wzorzec, błąd wynosi kilka
    > stopni.
    >
    > P.P.

    W praktyce nie zdarzyło mi się zaobserwować błędu większego niż 3
    stopnie przy sprawdzaniu termometrów we wrzątku - w warunkach domowych,
    mierząc wprost w czajniku. A na ciśnienie można brać poprawkę.
    A dla identyfikatora któremu pojawia się błąd 50% nie powinno 3 stopnie
    robić różnicy.
    Przed laty używałem zależność ciśnienie - temperatura do kontrolowania
    temperatury ciekłego helu - pompowanego do bodajże 2,5 K. Ciecz w stanie
    wrzenia może być dobrym wzorcem temperatury, jeśli potrafi się używać mózgu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 25. Data: 2012-11-15 17:13:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.11.2012 16:45, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nie. Trzeba uwzględnić ciśnienie zewnętrzne, przegrzewanie się wody i
    > nierównowagowość procesu. Trudno o gorszy wzorzec, błąd wynosi kilka
    > stopni.

    Jesteś pewien? Afaik różnice kilku stopni były widoczne ale w 30
    litrowym garnku brzeczki. W momencie kiedy mamy "kotłującą się" wodę to
    temperatura wynosi 100*C z dokładnością poniżej 0.5 stopnia).

    Michoo

  • 26. Data: 2012-11-15 18:59:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-15 17:13, Michoo pisze:

    > Jesteś pewien? Afaik różnice kilku stopni były widoczne ale w 30
    > litrowym garnku brzeczki. W momencie kiedy mamy "kotłującą się" wodę to
    > temperatura wynosi 100*C z dokładnością poniżej 0.5 stopnia).

    Jestem pewien. Po prostu sprawdź.

    P.P.

  • 27. Data: 2012-11-15 19:44:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Thursday, November 15, 2012, 5:13:54 PM, you wrote:

    > Jesteś pewien? Afaik różnice kilku stopni były widoczne ale w 30
    > litrowym garnku brzeczki. W momencie kiedy mamy "kotłującą się" wodę to
    > temperatura wynosi 100*C z dokładnością poniżej 0.5 stopnia).

    Bardzo duże różnice daje zmiana ciśnienia atmosferycznego :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2012-11-15 19:55:32
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50a50e31$0$1302$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie. Trzeba uwzględnić ciśnienie zewnętrzne, przegrzewanie się wody i
    > nierównowagowość procesu. Trudno o gorszy wzorzec, błąd wynosi kilka
    > stopni.

    Bzdury piszez kolego.
    W laboratoriach czujniki temperatur bada się właśnie we wrzącej wodzie, ze
    wzgledu na wysoką dokładność takiego procesu fizycznego 0,2'C , który
    wyznacza tzw. punkty stałe. Punkty stałe to nic innego jak punkty temperatur
    topnienia/krzepnięcia lub wrzenia przeróżnych substancji m.in. wody oraz
    różnych metali np. cyny, cynku, srebra, złota itd.
    Skala temperatur Celsjusza została wyznaczona właśnie poprzez punkty stałe
    tj. punkt krzepnięcia/topnienia lodu, dla którego przyjęto 0'C oraz punkt
    wrzenia wody przy ciśnieniu 1000hPa, dla którego przyjęto 100'C.
    Te dwa punkty bez najmniejszego problemu da się uzyskać i wykonać w nich
    kalibrację każdego czujnika temperatury z dokładnością +/- 0,2'C, a nawet
    lepszą. Zapeniają one na tyle wystarczającą dokładność, że stosuje się je
    jako wzorce w laboratoriach.
    Oczywiście na dokłądność tych punktów wpływ także ma ciśnienie
    atmosferyczne. Zwłaszcza dla temperatury wrzenia wody. Ale tu wystarczy
    tylko poszukać w necie lub zadzwonić do IMGW i poprosić o informację o
    aktualnym ciśnieniu, a następnie obliczyć ze wzoru lub odczytać z tabeli
    jaka jest obecnie temperatura wrzenia wody.
    A tak wygląda urządzenie do badania termometrów w punkcie wrzenia wody:
    http://www.thermolab.hg.pl/produkcja_ebulioskop.htm
    Jest to nic innego jak elektryczny garnek, do którego wlewa się wodę
    destylowaną i po doprowadzeniu wody do wrzenia można wzorcować czujniki
    temperatur i termometry.

  • 29. Data: 2012-11-15 19:57:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Jestem pewien. Po prostu sprawdź.

    Ale czym, skoro porzadnych termometrow zakazali ? :-)

    Mowisz ze pomijac przypadki przegrzania (co latwo zauwazyc ze jednak
    nie wrze), duzej wysokosci (600m npm to 98C), jakis wyjatkowych
    warunkow pogodowych ... huragan 200km/h, i nie przesadzajac z
    grzaniem - to beda jakies duze roznice ?

    Chemicy co prawda robia to staranniej ... ale czy naprawde trzeba ?
    :-)

    J.

  • 30. Data: 2012-11-15 20:47:03
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-15 19:55, Plumpi pisze:

    > Bzdury piszez kolego.

    Trochę kultury proszę!

> [...]
    > Jest to nic innego jak elektryczny garnek, do którego wlewa się wodę
    > destylowaną i po doprowadzeniu wody do wrzenia można wzorcować czujniki

    Z podanego linka: "Specjalnie dobrany obieg pary wodnej w parniku
    gwarantuje stałość temperatury w komorach pomiarowych termostatu."

    Oczywiście stosuje się je w laboratoriach, ale nie w garnku czy
    czajniku. Problemem jest brak równowagi, a ściślej transport ciepła
    wymuszający proces wrzenia. Im większy strumień ciepła, tym większy
    błąd. Proces wrzenia w czajniku nie jest procesem równowagowym!
    Zamiast pisać przemądre teksty po prostu sprawdź.
    I nie wystarczy zadzwonić do IMGW, ponieważ podaje on ciśnienie
    korygowane do poziomu morza.
    Przyzwoity wzorzec można zrobić w oparciu o punkt potrójny wody, i to
    nawet metodami "kuchennymi".

    P.P.