  • 31. Data: 2011-12-14 20:41:18
    Temat: Re: kulki2d
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:u6phe7pp1gljkpur2gsq75anvibuqgr9j2@4ax.
    com...
    > Rozwiazywanie numeryczne rownan z dudtanim wykladnikiem Lapunowajest
    > rzecza trudna i nic nie ma wspolego z "wizualizacja wynikow".

    A co w tym trudnego, badać rozwiązania przy przejściu do ;)

    Implicite, nieco krytycyzmu i przede wszystkim - wiedzieć, co się chce
    otrzymać.

    Dla przykładu: wahadło z jakimś tam nieliniowym. Jeżeli schemat numeryczny
    zachowuje energię, to średnia amplituda musi być liczona dobrze, niezależnie
    od. (Podobnie jak da się jednak mierzyć ciśnienie gazu w butli lub
    temperaturę za oknem.)

    Ale już faza... no, tu bym się nie zakładał - faza wyjdzie pewnie dość
    dowolna, zwłaszcza po dłuższym czasie. Z drugiej strony, przez pierwsze dwa
    okresy to nie jest aż tak źle - pewnie nawet naiwne algorytmy dadzą radę -
    exp to funkcja nie zawsze aż tak szybko rosnąca, jak się może wydawać.

    > Standard double precision floating point number systems are not
    > adequate for this purpose"
    >
    > http://www.lana.lt/journal/42/NA16306.pdf

    Milusie. Tylko że jest to dokładnie takie samo stwierdzenia, jak: "zapisanie
    wszystkich cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby pi jest ciągle [jeszcze]
    wyzwaniem dla konstruktorów współczesnych maszyn matematycznych". Przy tym
    słowo "jeszcze" pojawić się powinno, gdyby to był cytat sprzed 1991 roku.

    (Wydrukowali współczynniki? (str. 349) I to krzywo sformatowane?! Dwie
    strony na, za przeproszeniem, śmieci - zwłaszcza, że dają link do source
    code. No i co do rzeczy ma, że GPU jest 250 razy szybsze niż CPU - owszem, z
    praktycznego punktu widzenia to jakaś chyba zaleta, ale w sensie
    teoretycznym nic a nic nie zmienia - 2*2 równa się siedem niezależnie od
    tego, czy w maszynie Trulula włączymy tryb turbo czy nie. ;)
    http://solaris.lem.pl/ksiazki/beletrystyka/cyberiada
    /227?task=view )

    Jakoś mi (na razie) wystarcza: czy i kiedy rozwiązania NIE SĄ chaotyczne
    (czyli po polsku "czy da się stosować metody numeryczne?"); czy rozwiązania
    są ograniczone, nawet wtedy gdy są chaotyczne?; jakie statystyki można
    określić, których ewolucja będzie sensownie opisywalna (deterministyczna)
    nawet wtedy, gdy dany proces będzie w pewnych zmiennych przebiegał z
    przejściem do chaosu? innymi słowy, jakie inne równania nieźle opisują to co
    się dzieje? No i w końcu, choć wcale nie najmniej to ważne: co się dzieje,
    gdy po prostu nie ma chaosu itd. itp.!?

    slawek