  • 1. Data: 2004-12-05 00:14:21
    Temat: metro ethernet?
    Od: "Woyteck" <m...@p...onetNO-SPAM.pl>

    Znalazlem ostatnio info o czym takim.

    realizowane chyba po swiatłowodach,
    predkosci 10,100 i wiecej (Mbit)

    Czy wie ktoś może, czy w Polsce jakaś firma bedzie udostępniała taką usługe?
    Moze jakies sczegóły?

    --
    Woyteck

    I eat SPAM for breakfast!
    "Jakie promieniowanie? Ja JEM uran!"

  • 2. Data: 2004-12-05 07:52:51
    Temat: Re: metro ethernet?
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Sun, 5 Dec 2004, Woyteck wrote:

> [...]
    > predkosci 10,100 i wiecej (Mbit)
    >
    > Czy wie ktoś może, czy w Polsce jakaś firma bedzie udostępniała taką usługe?

    np. http://www.e-wro.pl

    pozdrawiam

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 3. Data: 2004-12-05 18:32:20
    Od: "Pawel Sikora" <p...@p...WYCIEP-TO.pl>

    "Woyteck" <m...@p...onetNO-SPAM.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > realizowane chyba po swiatłowodach,
    > predkosci 10,100 i wiecej (Mbit)
    >
    > Czy wie ktoś może, czy w Polsce jakaś firma bedzie udostępniała taką

    MetroEthernet to tak samo jak MPLS zestaw rozwiazan dla operatora,
    a nie dla klienta koncowego. Klient koncowy dostac moze uslugi, ktore
    moga byc latwiej realizowane na rozwiazaniach ME.
    Takie uslugi to w szczegolnosci L2VPN z dostepem w technologii Ethernet
    np. VPLS. (Virtual Private LAN Service).

    Poczytaj www.metroethernetforum.org

    P/

  • 4. Data: 2004-12-07 01:17:17
    Od: "Woyteck" <m...@p...onetNO-SPAM.pl>

    Użytkownik "Pawel Sikora" <p...@p...WYCIEP-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Takie uslugi to w szczegolnosci L2VPN z dostepem w technologii Ethernet
    > np. VPLS. (Virtual Private LAN Service).

    Czytalem i dlatego zadalem pytanie, czy moze ktos w Polsce to raczy
    sprzedawac :D

  • 5. Data: 2004-12-07 19:50:29
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Sun, 5 Dec 2004, Pawel Sikora wrote:
    > "Woyteck" <m...@p...onetNO-SPAM.pl> napisał w wiadomości

    10/100 Mbit/s dla aboneta mozna realizowac za pomoca standardowej skretki
    komputerowej, jak to sie robi np. w MSI e-wro :)
    Ale np. taki FastWeb (Wlochy) stosuje takze swiatlowody do mieszkan, co
    pozwala im raczej nie tyle ominac ograniczenia technologiczne zasiegu
    (100m), ale przede wszystkim uciec od obowiazku TPA, czyli udostepnienia
    swojej petli abonenckiej konkurencji ;)

    Gigabit ethernet w rdzeniu sieci, takze dla uslug hostingowych/serwerowych
    albo dla BARDZO WAZNYCH/WYMAGAJACYCH klientow...
    Oczywiscie w szkielecie wylacznie po swiatlowodach.

    > MetroEthernet to tak samo jak MPLS zestaw rozwiazan dla operatora,
    > a nie dla klienta koncowego.

    To zalezy jak rozumiec pojecie "MetroEthernet". Bo przeciez operator komus
    te swoje uslugi swiadczy, a zatem to wlasnie koncowy klient jest
    beneficjentem technologii METRO...

    > Klient koncowy dostac moze uslugi, ktore
    > moga byc latwiej realizowane na rozwiazaniach ME.

    Ostatecznie wszystko i tak sprowadza sie do wydajnej transmisji, na bazie
    ktorej mozana uruchomic wiele uslug, np. slynne pakiety triple-play.
    Oczywiscie z technicznego punktu widzenia latwiej jest takie uslugi
    swiadczyc w jednorodnym srodowisku, bez ograniczen pasma, niz na
    tradycyjnej, telefonicznej petli abonenckiej.

    Ta "latwosc" wynika z istnienia sieci transmisyjnej, a nie sieci
    komutujacej kanaly TDM, czyli wyzszosc sieci pakietowych objawia sie
    znacznie latwiejsza implemetacja (przy nizszych kosztach!) uslug NGN.

    Srodowisko METRO-Ethernet, gdy klient ma dostep do petli abonenckiej w
    standardzie ethernet jest uniwersalne dla uslug opartych o transmisje IP,
    a wiec na poczatek dostep do Internetu, ale rowniez telefonia w oparciu o
    VoIP czy telewizja cyfrowa z mozliwoscia korzystania z Video-on-Demand,
    lub cokolwiek (np. odczyt licznikow) jeszcze sie kiedys wymysli w
    przyszlosci ;)

    > Takie uslugi to w szczegolnosci L2VPN z dostepem w technologii Ethernet
    > np. VPLS. (Virtual Private LAN Service).

    To usluga techniczna dla duzych instytucjonalnych odbiorcow do budowy
    polaczen punkt-punkt, a zatem substytut telekomutanckich uslug typu kanal
    cyfrowy. Sieci METRO maja zmienic filozofie dostarczania uslug poprzez
    zamiane srodowiska komutacyjnego na pakietowe...

    A to, ze trudno to osiagnac na istniejacych sieletach STM'owych wiec
    wymysla sie protezy typu ethernet-over-SDH czy tym podobne.
    Ale takie migrowanie techniczne NIE jest wystarczajace dla uzyskania
    technologicznej przewagi rynkowej, jak daje zastosowanie natywnych
    rozwiazan ethernet (bez posrednictwa jakiejs dodtkowej, transportowej
    warstwy na poziomie L2).

    > Poczytaj www.metroethernetforum.org

    Cisco bardzo ladnie opisuje istote budowy sieci METRO

    Pozdrawiam,
    Piotr Serwadczak

  • 6. Data: 2004-12-07 20:56:08
    Od: "Piotr Marecki" <p...@s...do.nulla.swiat.pl>

> [...]
    >cyfrowy. Sieci METRO maja zmienic filozofie dostarczania uslug poprzez
    >zamiane srodowiska komutacyjnego na pakietowe...

    VPLS bynajmniej nie zostało wymyslone do swiadczenia tylko usług typu
    punkt-punkt , w kazdym
    badz razie bylby to przerost formy nad trescia :>

    pozdr

    pm

  • 7. Data: 2004-12-07 21:39:06
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Tue, 7 Dec 2004, Piotr Marecki wrote:
    [...]
    > VPLS bynajmniej nie zostało wymyslone do swiadczenia tylko usług typu
    > punkt-punkt , w kazdym
    > badz razie bylby to przerost formy nad trescia :>

    OK - z lekka sie zagalopowalem, zasugerowany jedna z pogladowych rycinek
    wyjasniajacych istote dzialania (co zauwazylem chwile po wyslaniu posta :)

    Nie zmienia to jednak faktu, ze rownowazna funkcjonalnosc mozna osiagnac
    stosujac standardowe, tzn dobrze znane z sieci korporacyjnych VLANy i
    mechanizmy QoS. Pytanie przy jakiej skali sieci takie podejscie
    bedzie niemozliwe (a moze juz 'tylko' nieefektywne ;) ???

    Pozdrawiam,
    Piotr Serwadczak

  • 8. Data: 2004-12-07 22:03:51
    Od: "Anna Sikora" <a...@p...WYCIEP-TO.pl>

> [...]

    > mechanizmy QoS. Pytanie przy jakiej skali sieci takie podejscie
    > bedzie niemozliwe (a moze juz 'tylko' nieefektywne ;) ???

    Owszem mozna rozpoczac swiadczenie uslug
    na VLANach, raczej tych podwojnych Q-in-Q, (realizujac model Hierarchical
    VPLS) jednak to nie jest rozwiazanie na zawsze, bo obecne ograniczenia
    urzadzen ethernetowych (glownie ilosci MAC adresow na switchach) powoduja,
    ze swiadczenie w taki sposob L2VPNow czy realizowania masowej agregacji
    broadbandowej moze sie szybko skonczyc.
    A wtedy urzadzenia z L2TPv3 lub EoMPLS trzeba bedzie przyblizyc do klienta.

    P/

  • 9. Data: 2004-12-08 00:43:56
    Od: Andrzej Nowak <e...@d...art.pl>

    On Tue, 07 Dec 2004 02:17:17 +0100, Woyteck wrote:

    > Czytalem i dlatego zadalem pytanie, czy moze ktos w Polsce to raczy
    > sprzedawac :D

    Jest plan wprowadzenia podobnej sieci (szybka, gesta, swiatlowodowa) o
    powszechnym dostepie w Trojmiescie w niedlugim czasie, ale to na razie
    plan, nie ma tego jeszcze i nikt tego poki co nie sprzedaje.

    +e

  • 10. Data: 2004-12-08 09:49:29
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Pawel Sikora napisal(a) [05 Dec 2004]:

> [...]
    > Takie uslugi to w szczegolnosci L2VPN z dostepem w technologii Ethernet
    > np. VPLS. (Virtual Private LAN Service).

    L2VPN to slowo-wytrych okreslajace w ogolnosci wirtualne sieci prywatne
    zbudowane na warstwie drugiej, w odroznieniu od takowych sieci na warstwie
    trzeciej - co tez nie jest jednoznaczne (bo L3VPN moze byc oparty na MPLS,
    na L2TPv3, na IPsec...).

    Dostep jest w technologii Ethernet (zwykle lacze), ale VPLS to nazwa
    mechanizmu wykorzystywanego w szkielecie, a nie w dostepie, do emulowania
    przez ten szkielet funkcjonalnosci wieloportowego przelacznika Ethernet.

    Wada Metro Ethernetu jest straszliwy balagan w terminologii :(

    --
    (moskit-at-irc.pl)