  • 11. Data: 2004-12-08 10:20:30
    Temat: Re: metro ethernet?
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Tue, 7 Dec 2004, Anna Sikora wrote:

    > Owszem mozna rozpoczac swiadczenie uslug
    > na VLANach, raczej tych podwojnych Q-in-Q, (realizujac model Hierarchical
    > VPLS) jednak to nie jest rozwiazanie na zawsze, bo obecne ograniczenia
    > urzadzen ethernetowych (glownie ilosci MAC adresow na switchach) powoduja,
    > ze swiadczenie w taki sposob L2VPNow czy realizowania masowej agregacji
    > broadbandowej moze sie szybko skonczyc.
    > A wtedy urzadzenia z L2TPv3 lub EoMPLS trzeba bedzie przyblizyc do klienta.

    Zaraz, zaraz - o jakim ograniczeniu ilosci MAC adresow mowimy? W praktyce
    to ograniczenie hipotetyczne, jesli uwzgledni sie topologie ringow
    dostepowych. Wg zalecen Cisco (a takze zgodnie ze zdrowym rozsadkiem ;) w
    pojedynczym ringu dostepowym zamknietym w ramach PoP powinno byc nie
    wiecej niz 8 przelacznikow. Nawet jak beda to 48-portowe switche to
    bedziemy mieli - szacunkowo liczac - 48portow x 8 przelacznikow x 3
    (powiedzmy :) MAC'i urzadzen abonenckich...

    Dalej pomiedzy wezlami PoP to juz przelaczanie w L3 z zachowaniem
    mechanizmow QoS.

    A w praktyce, uwzgledniajac nawet stochastyczny rozklad ruchu w sieci
    ethernet to gigabitowy ring obejmujacy 8 switch'y po 48 portow jest za
    bardzo overbookowany wiec i tak bedzie to blizej 24 portow per
    przelacznik...
    Tak czy inaczej to problem _ilosci_ MAC adresow i ilosci VLAN'ow w ringu
    dostepowym sieci METERO _nie_ istnieje!

    Pozdrawiam,
    Piotr Serwadczak

  • 12. Data: 2004-12-08 10:30:40
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Wed, 8 Dec 2004, Andrzej Nowak wrote:
    [...]
    > Jest plan wprowadzenia podobnej sieci (szybka, gesta, swiatlowodowa) o
    > powszechnym dostepie w Trojmiescie w niedlugim czasie, ale to na razie
    > plan, nie ma tego jeszcze i nikt tego poki co nie sprzedaje.

    Sugerowal bym przed rozpoczeciem realizacji planow maly benchmarking
    techniczny ;)
    Warto przed okresleniem zalozen technicznych, projektowych,
    ale tez realizacyjnych i rynkowych (np. odnosnie planowanych
    uslug) popatrzec jak to dziala w praktyce.

    Ewentualnych chetnych moge zaprosic do Wroclawia, na prezentacje rozwiazan
    Miejskich Sieci Informatycznych e-wro. Zainteresowanych zapraszam na priv.

    Pozdrawiam,
    Piotr Serwadczak

  • 13. Data: 2004-12-08 10:31:21
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

  • 14. Data: 2004-12-08 10:31:46
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

  • 15. Data: 2004-12-08 11:25:56
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Uzytkownik "Piotr Serwadczak" <peter@no_spam.e-wro.net> napisal w wiadomosci
    et...
    > On Wed, 8 Dec 2004, Andrzej Nowak wrote:
    > [...]
    >
    > Sugerowal bym przed rozpoczeciem realizacji planow maly benchmarking
    > techniczny ;)

    sygerowalbym maly benchmarking klienta newsow, coby po 3 razy tego samego
    nie wysylal ...

    --
    pozdrawiam,
    Mateusz

  • 16. Data: 2004-12-08 13:37:21
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Wed, 8 Dec 2004, Mateusz Swatek wrote:
    [...]
    > sygerowalbym maly benchmarking klienta newsow, coby po 3 razy tego samego nie
    > wysylal ...

    Nie wiem co sie stalo, _pierwszy_ raz przy wyslaniu wiadomosci na usnet
    wywalil komunikat o bledze, wiec zdezorinetowany powtorzylem ^X

    A jak za trzecim razem poszlo bez bledu i wczytalem ponownie grupe to byly
    wszystkie 3 posty :-/
    Skancelowalem zaraz powtorzone wiadomosci, ale w praktyce roznie to bywa
    przy feedowaniu news'ow i niektore serwery nie przejmuja sie tym...

    A co do klientow newsow to chyba trudno bedzie wymyslic jakakolwiek nowa
    funkcjonalnosc, wiec nie specjalnie jest co podgladac. Usnet jest raczej
    dobrze zdefiniowana usluga wiec i reenginering raczej bedzie malo
    odkrywczy ;)))

    Przepraszam,
    P.S.

  • 17. Data: 2004-12-08 18:20:18
    Od: "Anna Sikora" <a...@p...WYCIEP-TO.pl>

    "Piotr Serwadczak" <peter@no_spam.e-wro.net> napisal w wiadomosci
    et...
> [...]
    > (powiedzmy :) MAC'i urzadzen abonenckich...
    >
    > Dalej pomiedzy wezlami PoP to juz przelaczanie w L3 z zachowaniem

    Qos sie rozumie - ale na agregacje L3 w niektorych modelach jest za wczesnie
    na takim popie - np. z PPPoE . Wiec na popie juz TRZEBA tunelowac pakiety
    wraz z mac-ami czyli wejsc np. w EoMPLS.

> [...]
    > ethernet to gigabitowy ring obejmujacy 8 switch'y po 48 portow jest za
    > bardzo overbookowany wiec i tak bedzie to blizej 24 portow per

    Jak sie nic nie obcina na ingresie na portach access to 10G bedzie malo.

    > Tak czy inaczej to problem _ilosci_ MAC adresow i ilosci VLAN'ow w ringu
    > dostepowym sieci METERO _nie_ istnieje!

    Sprzedaj zatem kilku klientom po pare portów uslugi VPWS z umowa
    na max 3000 MAC-ow kazdy :))) - [to realny scenariusz uslugi
    dla vISP chcacego skorzystac z unbundlingu petli]

    P/

  • 18. Data: 2004-12-08 22:22:25
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 8 grudzień 2004 roku,
    kiedy to Piotr Serwadczak posłał(a) w świat wiadomość
    net>

> [...]
    > ale tez realizacyjnych i rynkowych (np. odnosnie planowanych
    > uslug) popatrzec jak to dziala w praktyce.

    Aż mnie korci, by spytać o koszt inwestycji i szacowany termin, po którym
    zacznie przynosić zysk.

    We Wrocławia, kiedy po powodzi opadły wody, to niejako przy okazji
    "generalnego remontu" położono światłowody.

    Dziś Prezydent podpisał, że internet kosztuje nie więcej, niż - IIRC - 760
    zł rocznie (63 zł/m-c). Droższego ustawa nie przewiduje i fiskus nie
    odlicza od podatku.
    W takich dużych aglomeracjach, jak Trójmiasto internet oferują osiedlówki i
    kablówki, TePsy, Netie i inne Dialogi; że o radiowym śmietniku 2,4 GHz nie
    wspomnę. Kto chce, ten za 50 do 60 zł na miesiąc internet ma.
    Czy dziś, kiedy ceny dostępu do internetu znormalniały, okablowanie całego
    miasta ma (ekonomiczny) sens?

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,

  • 19. Data: 2004-12-09 22:02:56
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Wed, 8 Dec 2004, Anna Sikora wrote:
    [...]
    > Qos sie rozumie - ale na agregacje L3 w niektorych modelach jest za wczesnie
    > na takim popie - np. z PPPoE . Wiec na popie juz TRZEBA tunelowac pakiety
    > wraz z mac-ami czyli wejsc np. w EoMPLS.

    Jak rozumiec "niektorych modelach" ???
    Chodzi o model sieci, czy typ urzadzenia...?
    Bo jesli mowa o modelu sieci to ethernet jest calkiem fajny i nie ma
    powodu go splaszczac telekomutanckim podejsciem do enkapsulacji
    punkt-punkt - np. PPPoE ;)
    A jesli mowa o modelach urzadzen, to trzeba zastosowac takie, ktore
    spokojnie sobie poradza z wydajnym przelaczaniem IP w L3 i obsluga QoS.
    MPLS niezbedny do tego nie jest.

    Chociaz - jak napisalem wczesniej - wszystko jest kwestia skali i moze sie
    okazac, ze po przekroczeniu pewnej masy krytycznej trudno bedzie sie taka
    siecia zarzadzac a konfiguracja switchy bedzie coraz mniej czytelna, wiec
    przy kazdej zmianie bedzie coraz latwiej o pomylke, itd,itp...

    > Jak sie nic nie obcina na ingresie na portach access to 10G bedzie malo.

    Przesada - choc zgodze sie, ze dla 8 urzadzen 48-portowych 1Gbit/s
    w up-linku to malo.

    Chyba, ze za telekomutantami, bedziemy kalkulowac przepustowosci
    statystycznie. Ale wtedy wyjdzie, ze typowy przelacznik 24-portowy fast
    ethernet z dwoma slotami GIBIC ma overbooking pasma rzedu 20%,
    bo 24x100 <> 2x1000 !!!

    A siec nativ METRO-ethernet wykorzystuje drugi port do zapewnienia drogi
    obejsciowej na wypadek awarii, a nie do agregacji pasma, wiec zostaje
    raptem "tylko" 1 Gb/s...

    Ale praktyka pokazuje ze ruch w sieci rozklada sie stochastycznie i
    zamkniecie w ringu 1-Gigabitowym nawet kilku przelacznikow nie wysyci
    calego pasma. Poza tym multicasty tez wymyslono z jakichs powodow ;)

    > Sprzedaj zatem kilku klientom po pare portów uslugi VPWS z umowa
    > na max 3000 MAC-ow kazdy :))) - [to realny scenariusz uslugi
    > dla vISP chcacego skorzystac z unbundlingu petli]

    Bardzo chetnie bym podlaczyl takiego klienta :)))

    A powaznie, to obowiazku TPA chyba nigdzie na swiecie nie laczy sie z
    jednoczesnym udostepnieniem sieci transmisyjnej.

    Zreszta praktycznie kazdy klient, ktory ma zapotrzebowanie na chmure VPN w
    praktyce posiada calkiem spory kawalek wlasnej infrastruktury sieciowej
    (routery, koncentratory), wiec i tak pewnie na zakonczeniu przylacza
    operatorskiego METRO bedzie stal jakis IP-VPN-router-firewall z _jednym_
    portem/MAC-adresem ethernet.

    Nie widze wiec powodu skad by sie mialo wziac owe 3k MACadresow, poza
    zadaniem wykreowania podsieci na 3 tysiace przylaczen. Dlatego bardzo by
    mi sie taki klient spodobal :D

    Chyba, ze bedzie to 1000 przylaczen zakonczonych NT umozliwiajacym
    podlaczenie kompa (1 MAC :), telewizyjnego STB (1 MAC) i IP-phone'u (1
    MAC).
    Ale wtedy... tez bysmy go bardzo chetnie podlaczyli! :)))

    Pozdrawiam,
    Piotr Serwadczak

  • 20. Data: 2004-12-09 22:28:33
    Od: Piotr Serwadczak <peter@no_spam.e-wro.net>

    On Wed, 8 Dec 2004, Janusz - Vahanara wrote:
    [...]
    > Czy dziś, kiedy ceny dostępu do internetu znormalniały, okablowanie całego
    > miasta ma (ekonomiczny) sens?

    Oczywiscie, ze ma sens.
    Siec METRO to _nie_ tylko usluga dostepu do publicznej sieci Internet!

    Pozdrawiam,
    Piotr Serwadczak

    p.s.
    Teza, ze ceny dostepu do Internetu znormalnialy jest wielce dyskusyjna.
    Proponuje przeanalizowac np. oferte dominujacego operatora.
    Tylko monopolista oferuje klientowi detalicznemu cene nizsza niz klientowi
    hurtowemu.