  • 1. Data: 2023-11-19 02:55:58
    Temat: nieco inny Wankel
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    https://arstechnica.com/cars/2023/11/this-inside-out
    -design-solves-most-of-the-rotary-engines-problems/
    https://youtu.be/jLtyNtf9_ew

    Ale widzę uszczelnienia jakby podobne, tylko w odwrotnym układzie, a
    zdaje się w wanklach to był też problem?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-11-21 03:54:46
    Temat: Re: nieco inny Wankel
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Saturday, November 18, 2023 at 7:56:01 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > https://youtu.be/jLtyNtf9_ew
    >
    > Ale widzę uszczelnienia jakby podobne, tylko w odwrotnym układzie, a
    > zdaje się w wanklach to był też problem?

    Ten sam problem, niewazne z ktorej strony sie na to patrzy.
    Te uszczelnienia nie sa takim wyzym problemem.
    Te silniki da sie zrobic tak aby cala komore (doslownie 4-6 czesci) plus te uszczelki
    dalo sie wymienic w 30 minut.
    Ale to nie jest prawdziwy problem. Glownym klopotem jest ze trzeba smarowac i ten
    olej dostaje sie do komory spalania i kopci.
    To juz chyba prosciej dzis robic turbo turbiny i w nich palic co tam sie da wlac...

  • 3. Data: 2023-11-21 08:39:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-21, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> [...]
    olej dostaje sie do komory spalania i kopci.
    > To juz chyba prosciej dzis robic turbo turbiny i w nich palic co tam sie da wlac...

    Tez mi się nie wydaje, że koncepcyjnie jest to jakoś odległe od Wanka.
    Owszem, bardziej kompaktowy, wiekszej mocy, bardziej przemyślany i
    zoptymalizowany, ale to jakby nadal Wankel z większością jego przypadłosci.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-11-22 20:43:16
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, November 21, 2023 at 1:39:03 a.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > Owszem, bardziej kompaktowy, wiekszej mocy, bardziej przemyślany i
    > zoptymalizowany, ale to jakby nadal Wankel z większością jego przypadłosci.

    Ta. Sa ciekawe koncepcje wanklopodobne.
    Ostatnio gdzies widzialem ciekawe filmy.

    Ten to ten "twoj" https://www.youtube.com/watch?v=X5UOqZn43gY

    Ten mi sie wydaje najsensowniejszy.
    https://www.youtube.com/watch?v=pgQSCFRPac4
    Ma pewne zalety i nie wyglada na dramat w eksploatacji.

    Ten mniej ciekawy:
    https://www.youtube.com/watch?v=9I0_3qFmPUM

    Nie jestem pewien czy ktorykolwiek z nich sie spopularyzuje. Nikt nie chce inwestowac
    w spaliniaki w aktualnej narracji.
    A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda tanie jak
    barszcz.

    Nie sadze aby dogoniono gestosc energii jaka ma benzyna a nawet jak tak to ladowanie
    i tak zostanie waskim gardlem. A nawet jak by uzywac wymienne baterie to nadal bedzie
    ciezko je wymieniac czasem.

    A spaliniak dobrze zrobiony jest i sprawny (szczegolnie zeby sie ugrzac) i mozna
    dlugi czas go magazynowac w gotowosci do dzialania i paliwo latwo dostepne (jakby na
    oleju rzepakowym jezdzil...)

    Ale narazie popularyzacji nie widze. No, moze jakby sie okazalo ze w co drugiej wsi
    mamy centrum obrobcze cnc i takie silniki sie bedzie robic jako opensource. To tak,
    spopularyzuja sie.

  • 5. Data: 2023-11-24 01:29:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-22, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
    > On Tuesday, November 21, 2023 at 1:39:03 a.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
    > Ten mi sie wydaje najsensowniejszy.
    > https://www.youtube.com/watch?v=pgQSCFRPac4
    > Ma pewne zalety i nie wyglada na dramat w eksploatacji.

    Koncept ciekawy, ale spodziewam się problemów z uszczelnieniem komór po
    pewnym czasie ekploatacji. Całość musiałby być MZ praktycznie pozbawiona
    luzów.

    > A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda
    > tanie jak barszcz.

    Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
    kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2023-11-24 19:28:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 24 listopada 2023 o 01:29:13 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
    > kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.

    Nie musisz obawiać sie zadnych problemow z uszczelnieniem bo to nie twoja sprawa.

  • 7. Data: 2023-11-25 03:18:19
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Thursday, November 23, 2023 at 6:29:13 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
    > Koncept ciekawy, ale spodziewam się problemów z uszczelnieniem komór po
    > pewnym czasie ekploatacji. Całość musiałby być MZ praktycznie pozbawiona
    > luzów.

    To sie jakos da zrobic. Ale pozytek z tego wielki nie jest wiec raczej nit tego
    popularyzowac nie bedzie.

    > Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
    > kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.

    Bo wodor to durna idea. Podobnie jak LPG.

    Spaliny nie sa zle. Sa tak samo zle jak wyrzucone baterie albo inne odpady
    poenergetyczne.

  • 8. Data: 2023-11-27 00:54:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-25, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

    > Bo wodor to durna idea. Podobnie jak LPG.

    Dlaczego durna?

    > Spaliny nie sa zle. Sa tak samo zle jak wyrzucone baterie albo inne
    > odpady poenergetyczne.

    Spalin jakby więcej i bardziej rozproszone. Nad szeroko rozumianym
    recyklingiem akumulatorów pracuje obecnie sporo osób. Co z tego wyjdzie,
    dopiero się okaże.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2023-11-28 03:55:15
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Sunday, November 26, 2023 at 5:54:27 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:

    > Dlaczego durna?

    Zle sie skladuje, suche i silnik zaciera jak zle zrobiony.
    Benzyna znosna, dizel najlepszy.

    > Spalin jakby więcej i bardziej rozproszone. Nad szeroko rozumianym
    > recyklingiem akumulatorów pracuje obecnie sporo osób. Co z tego wyjdzie,
    > dopiero się okaże.

    Spaliny sie recyrkuluja. Jak sie dizel robi z rzepaku to wszystko sie wyrowna i po
    sezonie wychodzi na zero.

    Paliwa plynne sa geste energetycznie, w wielu przypadkach cieplo nie jest odpadem.
    Skladuja sie wysmienicie. Po roku nie traca nawet procenta energii.
    Maja pozyteczna wlasciwosc samo moderacji przy spalaniu (zwlaszcza dizel) - pare
    typow baterii tez to potrafi ale dzieki temu sie wolniej laduja co jest wada.
    Paliwa plynne sie bajecznie latwo transportuje i laduje do baku. Sprawnosc
    przenoszenia paliw plynnych jest wyzsza (nieduzo) od przenoszenia elektrycznosci.

    Transport 40ton paliwa na odleglosc 100km pochlania jakies 30-50 litrow tegoz paliwa.

    I tak dalej...

    Co do baterii to jak juz beda to pogadamy. Narazie nie sa. Ale ja w temacie zalet
    paliw plynnych i wad wodoru.

    Wodór nie ma prawie zadnych zalet dizla a mase wad. Gestosc energii taka se, ucieka
    doslownie w oczach. Wybuchowy, latwo palny, pali sie na sucho albo wrecz na mokro.
    Pamietaj, dla metalowych elementow tlusto - dobrze, sucho - zle, mokro - przejebane.
    Jedyny pozytek jaki widze to to ze mozna go robic za pomoca fotowoltaiki i czasem za
    pomoca wysokich temperatur i transportowac jako tako.
    No i moze drugi - jak sie spala to grzeje.

    Juz chyba lepiej ogniwa paliwowe ale tu chyba lepiej etanol.

    Dlugo by pisac.