  • 1. Data: 2023-10-18 10:22:35
    Temat: "gumowa" powłoka termoprzewodząca w domowych warunkach
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Chciałbym kawałek płyty aluminiowej pokryć czymś "gumowym", może jakimś
    silikonem, dobrze przewodzącym ciepło i wytrzymującym minimum 150C.
    Wygląd bez znaczenia, ma mieć jednak utrudniać ślizgadnie przedmiotów.

    To ręcznie robiona wstępna nagrzewnica do lutowania, w tym konkretnym
    wypadku robiona ze stołu do drukarki 3d. Fabryczne narzewnice są bardzo
    wysokie (ale i szybkie), a ta wysokośc utrudnia używanie z mikroskopem.

    Niestety gołe aluminium nie nadaje się do lutowania bo pcb się ślizgają
    a trzymanie ich ręcznie odpada (gorące i brak rąk). Nagrzewnice
    fabryczne mają dodatkowe wsporniki, ale one podwyższają jeszcze o kilka
    cm cały stół. Ja chce mieć o jak najmniejszej wysokości, więc chcę
    sprawdzić opcje typo powłoka antypoślizgowa.

    Są gotowe termopady [1] o dośc sporych rozmiarach, mógłbym je
    wykorzystać, ale zanim to zrobię, pytam o to czy mam jeszcze inne opcje,
    typu psikanego bądź malowanego.

    Ktoś może podpowiedzieć coś, co by się nadało do tego nietypowego
    zastosowania?

    [1] https://www.tme.eu/pl/details/sili150x220/radiatory-
    osprzet/ninigi

  • 2. Data: 2023-10-18 11:09:16
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 18.10.2023 o 10:22, heby pisze:
    > Chciałbym kawałek płyty aluminiowej pokryć czymś "gumowym",

    To może jednak "guma". W drukarkach 3D podkładki magnetyczne są na
    jakiejś gumie i jakoś działa.
    A tak ogólnie, to temperatura raczej przez konwekcję niż przewodnictwo z
    podgrzewacza do płytki. Powierzchnia styku jest bardzo mała.
    Czyli może tylko uchwyt do płytki, a stół goły.

    Robert

  • 3. Data: 2023-10-18 11:17:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 18.10.2023 o 10:22, heby pisze:
    > Fabryczne narzewnice są bardzo wysokie (ale i szybkie), a ta wysokośc
    > utrudnia używanie z mikroskopem

    Jak tego nie robisz w kuchni na stole, a masz do tego pracownię, to może
    wyciąć otwór w blacie?

    Robert

  • 4. Data: 2023-10-18 11:43:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 11:17, Robert Wańkowski wrote:
    > Jak tego nie robisz w kuchni na stole, a masz do tego pracownię, to może
    > wyciąć otwór w blacie?

    Już o tym myslałem, typowa nagrzewnica jest na tyle gruba, że po
    wycięciu nie da się przy niej siedzieć. Trzeba by zamienić stanowisko na
    stojące co niweluje zyski z wycięcia...

    Gdybym robił "produkcję" to miało by sens, ale ponieważ to hobby, to
    chciałbym jednak na siedząco, to miejsce poza lutowaniem ma 10tyś innych
    zastosowań.

    Cienka blaszka podnosząca temperaturę do 80-100 stopni jest ok.

    Z resztą planuje takich blaszek kilka, o różnych rozmiarach.

  • 5. Data: 2023-10-18 11:54:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 11:09, Robert Wańkowski wrote:

    > To może jednak "guma". W drukarkach 3D podkładki magnetyczne są na
    > jakiejś gumie i jakoś działa.

    Hmmm, nic mi o tym nie wiadomo.

    W drukarce zazwyczaj masz tak: aluminiowa płyta, pod spodem przyklejona
    mata grzewcza. Na górze przyklejony magnes (to samo co w lodówce) i na
    to nakładana jakaś podkładka PEI, stalowa albo "ceramika na tworzywie"
    (pewnie też PEI).

    Nie ma tam "gumy", tylko od razu magnes (który wygląda faktycznie jak
    guma) naklejony wprost na aluminium.

    Ten magnes wytrzymuje 80 stopni, przy 90 zaczyna śmierdzieć i traci
    własności magnetyczne, przy 110 robi się miękki. No i jest sliski.

    Ogólnie góra stołu drukarki 3D, wbrez obiegowej opinii, jest śliska i
    niewiele rózni się od gołego aluminium w moim zastosowaniu.

    > A tak ogólnie, to temperatura raczej przez konwekcję niż przewodnictwo z
    > podgrzewacza do płytki. Powierzchnia styku jest bardzo mała.

    Tak, ale jeśli zastosuje warstwę gumy izolującą terminicze to z
    konwekcji nici.

    Fabryczne, profesjonalne podgrzewacze mają emitery IR, ale ja nie
    potrzebuję takiego wypasu. Wystarczy gorące pole robocze i trochę więcej
    cierpliwości.

    > Czyli może tylko uchwyt do płytki, a stół goły.

    Tak mam teraz. Nie jestem zachwycony, podczas lutowania płytkę musze
    obracać dziesiętki razy. Z uchwytem oznacza to wielokrotne spowolnienie
    na bezustanne zmiany jego mocowania.

    Tak naprawdę potrzebuje duży termopad z wmiarę odpornego materiału,
    najlepiej takiego jak w "chinskich, niebieskich podkładkach
    silikonowych". One jednak przewodzą ciepło w stopniu pomijalnym.

  • 6. Data: 2023-10-18 12:23:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 18.10.2023 o 11:54, heby pisze:

    > Tak, ale jeśli zastosuje warstwę gumy izolującą terminicze to z
    > konwekcji nici.

    To może coś perforowanego?
    https://www.cake-land.pl/pl/p/Mata-silikonowa-do-pie
    czenia-30x40cm-perforowana/6060

    Robert

  • 7. Data: 2023-10-18 14:02:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 12:23, Robert Wańkowski wrote:
    > https://www.cake-land.pl/pl/p/Mata-silikonowa-do-pie
    czenia-30x40cm-perforowana/6060

    Dzięki za pomysł, zobaczę.

  • 8. Data: 2023-10-18 14:07:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Współczynnik tarcia w podwyższonych temperaturach to trudny temat. Musiałem kiedyś
    podnosić ponad tonowe klocki z nierdzewki trzymając je za boki (nożycowymi
    szczypcami), dałem silikon czerwony na szczęki, bo to podchodziło pod 350C,
    oryginalna guma się paliła. Wyślizgiwało się jak pomidor z kanapki, a na zimno
    trzymało bez problemów.

    Ja bym rozważył trzymanie tych płytek próżniowo, na porowatej (spienionej z open
    cells) macie silikonowej. Nie musi być super szczelnie, jeśli może trochę świszczeć
    to niech świszcze, byle trzymało.

    Natryskiwanych elastomerów jest jak psów, ale teraz weź szukaj który będzie się
    trzymał amelinium, który wytrzyma temperaturę, który nie zacznie odłazić po tygodniu.

  • 9. Data: 2023-10-18 14:45:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 14:07, Konrad Anikiel wrote:
    > silikon czerwony na szczęki, bo to podchodziło pod 350C

    Spokojnie, to co najwyżej osiągnie 150. Liczę na to, że to można kupic w
    byle castoramie na jakimś dzwnym dziale, co jeszcze nie byłem :)

    > Ja bym rozważył trzymanie tych płytek próżniowo

    Za duże koszty w stosunku do celu.

    Ja mogę je lutować bez podgrzewania i też ujdzie.

    Z podgrzeaniem jest łatwiej. TO newielki zysk, jak na hobby, więc i
    wydatek powinien być adekwatny.

    > szukaj który będzie się trzymał amelinium, który wytrzyma temperaturę, który nie
    zacznie odłazić po tygodniu.

    Toteż pytam ;)

  • 10. Data: 2023-10-18 14:47:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Oct 2023 05:07:23 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    > szczęki, bo to podchodziło pod 350C, oryginalna guma się paliła.
    > Wyślizgiwało się jak pomidor z kanapki, a na zimno trzymało bez

    Wyslizgiwało sie na "oryginalnej gumie" czy na tym "czerwonym
    silikonie" ?

    Bo IMO - 350C, to juz i sporo silikonów mięknie.

> [...]
    > (spienionej z open cells) macie silikonowej. Nie musi być super
    > szczelnie, jeśli może trochę świszczeć to niech świszcze, byle

    On chce podgrzac. Swiszczące otwory będą chlodzic ...

    J.