  • 31. Data: 2018-05-09 23:57:44
    Temat: Re: przekaźnik
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-05-09 o 22:34, kasik pisze:
> [...]
    /relay.png

    > Jednorazowo (padnie tranzystor).
    Nie zawsze nawet bardzo często nie.
    Zależy od parametrów użytych tranzystorów.
    Przy sterowaniu 5V przekaźnika RM96 12V przez BC817 z 10k
    w bazie bez tej diody przekaźnik wykonał >1000 cykli i nadal
    tranzystor działa.
    Teoretycznie powinien uszkodzić się tranzystor przez przebicie
    ale gdy energia przepięcia jest mała tranzystor może działać
    zadziwiająco długo...
    --
    pzdr, j.r.

  • 32. Data: 2018-05-10 12:13:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >Teoretycznie powinien uszkodzić się tranzystor przez przebicie
    >ale gdy energia przepięcia jest mała tranzystor może działać

    Przebicie w bipolarnych tylko tak groznie brzmi - tak w ogole to jest
    nieszkodliwe, diody Zenera cale zycie pracuja w przebiciu, i zywot
    maja dlugi.

    Ale tak jak piszesz - przy malej energii sa nieszkodliwe, przy duzej
    szkodliwosc jednak rosnie.

    J.

  • 33. Data: 2018-05-10 13:29:00
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > dlugi.
    >
    > Ale tak jak piszesz - przy malej energii sa nieszkodliwe, przy duzej

    Jednak znane jest powiedzenie - Strzeżonego...

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

    PS (tak, Pan Bóg strzeże)

  • 34. Data: 2018-05-10 15:36:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Jednak znane jest powiedzenie - Strzeżonego...

    Ano jest, ale w tym przypadku energia raczej stala.
    Albo wytrzymuje, albo pada szybko.

    Natomiast ta dioda ma efekt uboczny - powoli zanika prad w cewce.
    Czyli pozniej sie wylacza nizby mogl.

    J.

  • 35. Data: 2018-05-10 17:52:50
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-05-10 o 15:36, J.F. pisze:

    > Natomiast ta dioda ma efekt uboczny - powoli zanika prad w cewce.
    > Czyli pozniej sie wylacza nizby mogl.

    Jesteś pewien że dioda równolegle do cewki przekaźnika powoduje
    wydłużenie jego podtrzymania po zaniku napięcia zasilania?

    Śmiem z całą stanowczością się nie zgodzić. I nawet nie waląc wzorami
    itp, ale na podstawie doświadczenia. Manipulator (inaczej robot) Yaskawa
    jak wyłączasz zasilanie osi, serwokontroler załącza hamulce na silnikach
    a następnie wyłącza napięcie zasilające silniki z serwonapędów osi. Osi
    jest 6, silników 6 więc hamulców 6. Jak jest czas pomiędzy tymi stadiami
    regulowany? nie wiem, nie wnikałem.
    Jakoś tak było, że wszystkie hamulce zostały połączone równolegle pod
    jeden stycznik/wyjście sterujące. Efekt był taki, że po każdym
    wyłączeniu zasilania osi z serwo-kontrolera, przestawiały się pozycje na
    osiach. Następował "poślizg" osi (pod ciężarem własnym ramion), bo
    wcześniej zabrane zostało napięcie podtrzymujące silniki krokowe niż
    nastąpiło zdezenergizowanie się (a nie wiem jak to się pisze poprawnie)
    cewek hamulców. Zdecydowanie pomogła dioda równolegle do cewek hamulców.
    Potem zostały obwody rozdzielone tak jak być powinno, ale to inna inszość.

    Zdrówko.

    --
    Irokez

  • 36. Data: 2018-05-10 18:38:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Jesteś pewien że dioda równolegle do cewki przekaźnika powoduje
    >wydłużenie jego podtrzymania po zaniku napięcia zasilania?

    Tak. U=LdI/dt

    Z dioda bedzie LdI/dt = 0.7V, bez diody .. tranzystor w zaleznosci od
    typu wytrzyma 50V, albo i 500V,
    minus napiecie zasilania, to roznica jest spora.
    Do tego jednak dochodzi rezystancja cewki przekaznika, ktora jest
    relatywnie duza - wszak normalnie to ona ogranicza prad cewki.

    A potem jeszcze dochodzi sprawa, ze L zalezy od czasu :-(

    Ale nie stwierdze, ze zauwazalna - nawet z dioda przekaznik wylacza
    sie "blyskawicznie".
    Jak komus jednak na ms zalezy ... jak jednak ten przekaznik silnik
    wlacza czy grzalke, to mu nie zalezy :-)

> [...]
    >poprawnie) cewek hamulców. Zdecydowanie pomogła dioda równolegle do
    >cewek hamulców. Potem zostały obwody rozdzielone tak jak być powinno,

    Tylko tu masz odwrotna sytuacje.
    Przy wlaczaniu hamulcow dioda nie gra roli.
    Natomiast przy wylaczaniu wydluzy czas ich trzymania.

    Poslizg nastepowal przy wylaczaniu napedu i wlaczaniu hamulcow, czy
    przy ponowym wlaczaniu napedow i wylaczaniu hamulcow ?

    A moze to impulsy generowane przy przelaczaniu zaklocaly
    enkodery/elektronike ?

    Tylko znow - przy wlaczaniu hamulcow dioda nie powinna miec wplywu.

    A moze tlumila zaklocenia powstajace na skutek zmiany indukcyjnosci
    przy wlaczaniu ?

    J.

  • 37. Data: 2018-05-10 19:25:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Jesteś pewien że dioda równolegle do cewki przekaźnika powoduje
    >wydłużenie jego podtrzymania po zaniku napięcia zasilania?

    P.S. tu wrecz groza szkodliwoscia dla samego przekaznika
    http://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEContr
    oller?Action=srchrtrv&DocNm=13C3264_AppNote&DocType=
    CS&DocLang=EN

    ... ale nie pisza, ze sprawdzili doswiadczalnie :-)

    J.

  • 38. Data: 2018-05-10 21:33:09
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    zapytam wprost - pogadamy o wzorkach cewki i trafa czy nie?

  • 39. Data: 2018-05-10 21:36:07
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    źle! wszyscy pała - 1=!!!!

    nie o to chodziło!
    a o co chodziło?

    że zacytuje jednego "no to się nie dowiecie!"

    żartuję, powiem, ale może Ktoś zgadnie?

  • 40. Data: 2018-05-10 22:44:07
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-05-10 o 18:38, J.F. pisze:

    > Tylko tu masz odwrotna sytuacje.

    Zapomniałem napisać - "załączanie" hamulców polega na zabraniu napięcia
    z cewek odciągających okładziny hamulców.
    Inaczej po zaniku prądu robot by się poskładał na glebę.
    Sorki za brak ścisłej informacji jak to działa.

    --
    Irokez