  • 21. Data: 2002-09-19 06:04:36
    Temat: Re: obcinanie lacz !!!
    Od: "Marcin Scieslicki" <m...@p...wroc.pl>

    Użytkownik "Steven Jurczyk" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:3d885e65$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > obciążenie
    >
    > A czy pomysleliscie ze pod warstwa IP (dla ktorej robione sa statystyki
    > przez mrtg) sa jeszcze inne warstwy (Frame-Relay, hdlc), ktore czesc pasma
    > zabieraja dla siebie? Oraz o tym ze bardzo czesto modemy hdsl (nie wiem
    jak
    > to wyglada w sdsl'ach) konfigurowane sa tak aby jeden z 32 slotow byl
    > przeznaczony do zarzadzania - a wiec zjada na to 64 kbit/s...
    >
    > 1850 kbit/s dla lacza fr 2 mbit/s jest to wynik bardzo dobry... Widzialem
    > troche lepsze ale to wynikalo ze specyfiki lacza...
    Dokładnie tak jest w przypadku wielu łącz ustawiasz łącze jako 2Mbps ale
    G704 z CRC4, tzn, że 16 szczelina z 32 jest przeznaczona na "zarządzanie".
    Musisz też pamiętać o tym, że oprócz warstwy fizycznej (31 szczelin x64kbs
    realnie do wykorzystania) warstwę IP enkapsulujesz we FR, co jak wspomniał
    Steve wiąże się ze stratami pasma w IP. FR od TP SA dostajesz też z
    zarządzaniem LMI ANSI Annex - co jest niczym innym jak cyklicznym wysyłaniem
    informacji między routerem a switchem (komunikacja via DLCI 0) co też
    potrzebuje odrobiny pasma dla siebie.
    Mówiłeś o routerze Cisco, za jego pomocą możesz obejrzeć statystyki dot. FR
    (każdy inny model też powinien mieć podobne narzędzie)
    Dostajesz np. coś takiego:

    PVC Statistics for interface Serial0 (Frame Relay DTE)

    DLCI = 99, DLCI USAGE = LOCAL, PVC STATUS = ACTIVE, INTERFACE = Serial0.1

    input pkts 265598301 output pkts 264154942 in bytes 1851814427
    out bytes 2126344968 dropped pkts 439981 in FECN pkts 5497239
    in BECN pkts 44513 out FECN pkts 0 out BECN pkts 0
    in DE pkts 265598301 out DE pkts 0
    out bcast pkts 31796 out bcast bytes 9634170
    pvc create time 3w1d, last time pvc status changed 04:17:48

    To jest przykład z PVC do Polpak-T z CIR=0, i to ładnie widać zobacz, iż
    pakiety DE=input pkts, co znaczy, że każdy pakiet na wejściu przekroczył
    kontrakt ruchowy, ale to nie znaczy że router musiał zwolnić transmisję, do
    tego służą pakiety BECN i FECN a jak widać w tym konkretnym przypadku było
    ich niewiele (~0,016%) zatem jeżeli na tym łączy byłby niski transfer a
    operator mówiłby o "zbyt małym, zerowym CIRze" to można mu udowodnić, iż
    kłamie, lub że, ma źle skonfigurowaną sieć FR (nieprzekazywanie informacji o
    przeciążeniu) co może być powodem reklamacji.

    pozdrawiam
    Marcin

  • 22. Data: 2002-09-19 07:26:56
    Od: "Jaroslaw Druzbinski" <c...@c...net.pl>

    > Placisz za lacze DO 2Mbps. Sprawdz cennik/umowe.

    Idac tym mysleniem co ty to oczywiscie z TP S.A. podpisuje sie umowe
    jednostronna poniewaz nie masz mozliwosci zmiany umowy poniewaz albo
    podpisujesz to co chca ale poprostu wypad.

    Podpisujesz ze od 1,5 Mb/s do 2 Mb/s wiec moga ci sprzeda i 1,5 za ta samoa
    cena. Zgadza sie. Dla nich to idealne rozwiazanie. Pozatym nie masz CIR'a
    wiec mozesz nie miec wcale transmisji. Zreszta co to ma do rzeczy podpisales
    umowe to plac po pare tysiecy i nie wolno ci sie upomniec o swoje bo
    podpisales umowe ktorej i tak nie mogles negocjowac.

    Ludzie nie piszcie takich postow bo dostane zawalu. Wlasnie chcialem poznac
    opinie ludzi na temat postaepowania TP S.A. i widze ze sposzczacie uszy i
    robicie jak chca. A oni robia z nas jaja.

    Odrazu nasowa sie pytanie: Jak ma byc dobrze w kraju jak Wy (nie wszyscy)
    nie potraficie dbac o wlasny interes ?

    A tak apropo jak sie zareaguje to i sa efekty. Wlasnie po interwencji od
    paru dni bez problemu osiagam 249 kB/s i taka predkosc jest
    satysfakcjonujaca a nie 210 kB/s ktore bylo poprzednio.

  • 23. Data: 2002-09-19 10:05:39
    Od: Commercial Networks - Daniel Piekacz <p...@c...com.pl>

    On Thu, 19 Sep 2002, Marcin Scieslicki wrote:

> [...]
    > kłamie, lub że, ma źle skonfigurowaną sieć FR (nieprzekazywanie informacji o
    > przeciążeniu) co może być powodem reklamacji.

    FECN (Forward Error Congestion Notification) - trafia do odbiorcy
    BECN (Backward Error Congestion Notification) - trafia do nadawcy
    (zwrotny)

    nadawca my(czyli odbiorca)
    ----> FECN
    A ----> dane B
    BECN <----

    U siebie policzyles BECN/IN*100% a to wg mnie
    jest bledne bo tyczy sie ruchu wychodzacego od ciebie.
    Powinno byc 5497239/265598301 =(ok)2,07% danych
    przychodzacych do ciebie jest opoznianych
    (odrzucanych) ze wzgledu na przeciazenie
    lacz czy portu.

    Inny przyklad z zycia wziety
    input pkts 1465732418 output pkts 1698626649 in bytes 2332319999
    out bytes 344400538 dropped pkts 0 in FECN pkts 104590259
    in BECN pkts 670 out FECN pkts 0 out BECN pkts 0
    in DE pkts 1465732418 out DE pkts 0
    out bcast pkts 0 out bcast bytes 0
    pvc create time 10w1d, last time pvc status changed 2w1d

    5 minute input rate 1394000 bits/sec, 224 packets/sec
    5 minute output rate 741000 bits/sec, 258 packets/sec

    Tu juz widac ze pakietow oznaczonych bitem FECN jest znacznie wiecej
    bo okolo 7,13%. Input rate na tym laczu od juz dluzszego czasu nie
    podskoczyl do 1790000 bits/sec.

    Kolejny przyklad inne lacze w tym samym miescie inny wezel POLPAK-T
    input pkts 525101135 output pkts 554889315 in bytes 422643597
    out bytes 423876741 dropped pkts 2 in FECN pkts 30227058
    in BECN pkts 6 out FECN pkts 0 out BECN pkts 0
    in DE pkts 525101135 out DE pkts 0
    out bcast pkts 0 out bcast bytes 0
    pvc create time 4w3d, last time pvc status changed 4w3d
    Tu wychodzi troche mniej ok 5,76%

    Jezeli sie myle to moze ktos mnie poprawi.

    Pieq

  • 24. Data: 2002-09-19 10:36:41
    Od: "Marcin Scieslicki" <m...@p...wroc.pl>

    Użytkownik "Commercial Networks - Daniel Piekacz" <p...@c...com.pl> napisał w
    wiadomości news:20020919110139.U31336-100000@cn.com.pl...

> [...]
    > pvc create time 4w3d, last time pvc status changed 4w3d
    > Tu wychodzi troche mniej ok 5,76%
    >
    > Jezeli sie myle to moze ktos mnie poprawi.

    Ok, mój błąd źle zerknałem na wyniki ale to i tak nie zmienia sytuacji, że
    tylko do 6% ruchu masz odrzucane ze zwględu na przeciążenie (rzecz jasna to
    jest tylko statystycznie). Wartości chwilowe są inne a je możesz zobaczyć
    sciągając dane odnośnie warstwy FR do mrtg i porównując z danymi odnośnie
    ruchu IP.

    Marcin

    ps. Sprawdź sobie przy okazji liczniki błędów na warstwie fizycznej może się
    okazać, iż z powodu złej miedzi masz za dużo błędów na routerze co też
    spowoduje obniżenie sprawności łącza.

  • 25. Data: 2002-09-19 11:41:57
    Od: "Jaroslaw Druzbinski" <c...@c...net.pl>

> [...]
    się
    > okazać, iż z powodu złej miedzi masz za dużo błędów na routerze co też

    Tak wiec dochodzimy do sedna sprawy dotyczacej CIR'a jakosci lacza a
    efektywnego jego dzialania.
    przy 6% odzuconych pakietow ze wzgledu na przeciazenia wezla POLPAK lacze
    powinno pracowac z predkoscia 240 kB/s co jest bardzo zblizone do tego ktore
    po interwencji zostalo poprawione.
    Natomiast przy predkosci max 210 kb/s i przy takim obciazeniu wezla jest to
    ewidentne przyciecie lacza badz specjalne pogorszenie warunkow.
    Zgadzam sie z faktem ze TP S.A. zgodnie z umowa wywiazuje sie bo tak
    naprawde na laczu polpak da nam transmisje na poziomie 1 kB/s i jest git bo
    nie masz gwarancji. Ale moze trzebaby bylo sie zastanowic nad tym czy tego
    nie poruszyc bo to mu Klienci jestesmy zmuszani do kozystania z takich uslug
    ze wzgledu na Monopol jaki posiada TP S.A. przez to ze TP S.A. nie
    wspolpracuje z innymi dostawcami niejednokrotnie ich gnebiac chociazby przez
    swiadczenie uslug dzierzawy miedzi jako kanalow cyfrowych po bardzo wysokich
    cenach w oparciu niejednokrotnie o miedz ktora zostala wybudowana przez
    Panstwo za nasze podatki i sprzedana TP S.A.
    A teraz jeszcze ma czelnosc nas najprawdopodobniej oszukiwac.

    Pozatym zobaczcie jak moze TP S.A. na takim postepowani zaoszczedzic.
    Zalozmy ze na kazdym laczu zyskaja 10 % czyli 25 kB/s
    zalozmy ze na wezle podlaczonych jest 20 klientow
    20 * 25 kB/s
    czyli z jednego wezla zaoszczedzaja pasmo o predkosci prawie 2 Mb/s
    mnozac to dalej przez ilosc wezlow chociazby w jednym sredniej wielkosci
    miescie zalozmy ze jest takich wezlow 5
    czyli ruch pomiedzy np. Czestochowa a Katowicami moze zaoszczedzic pasmo 10
    Mb/s To calkiem niezle biorac pod uwage ze i tak maja z tego pasma
    pieniadze. Teraz zalozmy ze to pasmo sprzedadza jeszcze raz i zalozmy
    srednio ze po cenach uslu FR 2 mb/s ktora wynosi ok 3000 zl sprzedajac to 5
    klientom daje 15 000 zl miesiecznie wiecej za frajer.
    Oczywiscie nalezy pamietac ze za to wszystko placimy my Klienci a TP S.A.
    wdraza nowe uslugi ktore ogolnie sa zawsze takie same kupic musisz mo nie
    masz alternetywy a warunki i jakosc ustala TP S.A.
    W moim odczuciu jest to oszustwo i trzeba sie zastanowic nad tym czy nie
    zglosic tego tematu odpowiednim instytucja ktore wysla niezaleznych
    specjalistow ktorzy jak sadze beda mogli potwierdzic moje podejrzenia.

    Owszem mozna byloby tak postapic ale my, Wy Klienci dalej wolicie miec co
    macie i cicho siedziec. Zawsze tak bylo jest i mam nadzieje ze nie bedzie.

  • 26. Data: 2002-09-19 16:00:50
    Od: Daniel Piekacz <p...@c...com.pl>

> [...]

    > okazać, iż z powodu złej miedzi masz za dużo błędów na routerze co też

    Co do bledow, podaje rowniez czas kiedy byly one ostatnio restartowane,
    aby ktos nie powiedzial, ze to bardzo duzo jak na np 10tygodni.
    wartosci z pierwszego routera (pvc create time 10w2d, last time pvc status changed
    2w2d)
    482126 input errors, 12045 CRC, 1058 frame, 234597 overrun, 234691 ignored, 4619
    abort
    po zliczeniu tego do kupy daje 969136 i odpowiednim podzieleniu daje
    bardzo ladny wynik 0,06% co niewiele zmienia te 7,13%

    na drugim wyglada to tak (pvc create time 4w3d, last time pvc status changed 4w3d)
    76675 input errors, 0 CRC, 0 frame, 38280 overrun, 38284 ignored, 0 abort
    daje to 153239 czyli ok 0,0288% co tez niewiele zmienia te 5,76%
    To lacze jest w duzo mniejszym stopniu obciazone niz pierwsze a wyniki
    zblizone.

    Innych przykladow juz nie bede podawac, bo na laczach 1Mb czy 2Mb z cirem
    czy bez niewiele sie one roznia od 0,02 do 0,08% co niewiele wplywa
    na kilkuprocentowe wartosci odrzucanych pakietow.

    Uwazam ze powyzsze wartosci u ciebie tez nie beda sie w jakis istotny
    sposob roznic, a 2% ilosc odrzucanych pakietow oznacza, ze albo
    masz maly ruch na laczu, albo jestes szczesciarzem podpietym do
    malo obciazonego wezla.

    Co do statystyki to te 6%, moze wygladac tak, ze np miedzy 18 a 6
    bedzie ok 0%, a miedzy 6 a 18 bedzie 12%, bo ruch jest wiekszy zblizony
    do maksymalnego (1,8Mb) i gdzie statystyka zaczyna dzialac.
    Te ok 8% daje wlasnie owe 1,8Mb/s.

  • 27. Data: 2002-09-20 07:22:02
    Od: Remi Schleicher <r...@p...net>

    According to proofs derived us by Imperial Secret Inteligence Services
    it is widely known that a being claiming to be <Jaroslaw Druzbinski>
    tried to influence us its Rebel propaganda:

    > Idac tym mysleniem co ty to oczywiscie z TP S.A. podpisuje sie umowe
    > jednostronna poniewaz nie masz mozliwosci zmiany umowy poniewaz albo
    > podpisujesz to co chca ale poprostu wypad.

    Rozumiem, że przyszło do Ciebie czterech smutnych panów z TPSA
    i dostałeś propozycję nie do odrzucenia: "Pan _tu_ podpisze bo jak nie
    to nie będzie sieci...", tak ?

> [...]
    > umowe to plac po pare tysiecy i nie wolno ci sie upomniec o swoje bo
    > podpisales umowe ktorej i tak nie mogles negocjowac.

    Trzeba było negocjować z w/w smutnymi panami "ja chcę tylko 64kbit, nie!
    tylko 64kbit! a tu jest dwa!... 2 Mbit!..." ale smutni panowie wyjęli
    z walizek przekonujące argumenty w postaci AK-47 i nie miałeś wyjścia
    :=>.

    > Ludzie nie piszcie takich postow bo dostane zawalu.

    Świetnie, jednego odpornego na wiedzę mniej...

    > Wlasnie chcialem poznac opinie ludzi na temat postaepowania TP S.A.
    > i widze ze sposzczacie uszy i robicie jak chca. A oni robia z nas jaja.

    Cały czas zastanawiem się czy to Ty sobie robisz jaja, czy nie potrafisz
    się rozeznać na subtelnościach między Eth/FR/TCP/IP...

    > Odrazu nasowa sie pytanie: Jak ma byc dobrze w kraju jak Wy (nie wszyscy)
    > nie potraficie dbac o wlasny interes ?

    Każdy dba o swoje interesy we własnym zakresie, jak Ci się Polpak-T nie
    podoba to zmień providera...

    > A tak apropo jak sie zareaguje to i sa efekty. Wlasnie po interwencji od
    > paru dni bez problemu osiagam 249 kB/s i taka predkosc jest
    > satysfakcjonujaca a nie 210 kB/s ktore bylo poprzednio.

    Taaaa... 249 kB/s ... a świstak siedzi i zawija je w te sreberka.

    Aha!, i już wcale się nie dziwię, że masz stale w 100% wysycone łącze,
    ten hub DirectConnect'a to pewnie przypadek, prawda ?

    Ceterum censeo hostem #D5D84B2E delendum esse

    --
    Pozdrowienia z Wrocławia - Remi ,,Virous'' Schleicher
    e-mail: r...@p...net, http://www.faq.telefonia.prv.pl

  • 28. Data: 2002-09-24 11:12:31
    Od: "Jaroslaw Druzbinski" <c...@c...net.pl>

    > Rozumiem, że przyszło do Ciebie czterech smutnych panów z TPSA
    > i dostałeś propozycję nie do odrzucenia: "Pan _tu_ podpisze bo jak nie
    > to nie będzie sieci...", tak ?

    Mam wrazenie ze jestes czlowiekiem ktory wyzysk i oszustwo stawia nad
    uczciwosc. Z odpornoscia na wiedze tez masz klopot bo jak doskonale wszyscy
    tutaj zdajemy sobie sprawe ze w TP S.A. nie da sie negocjowac umow. Mozesz
    tylko sie zgodzic na nia albo nie zgodzic. Nie majac alternatywy uzyskania
    innego lacza nie masz wyjscia. Proste prawda ? No moze nie dla wszystkich.

> [...]
    > tylko 64kbit! a tu jest dwa!... 2 Mbit!..." ale smutni panowie wyjęli
    > z walizek przekonujące argumenty w postaci AK-47 i nie miałeś wyjścia

    Dokladnie tak jak wyzej napisalem. Nie ma mozliwosci negocjacji umowy z TP
    S.A. i mam nadzieje ze to do Ciebie dotrze

    > Świetnie, jednego odpornego na wiedzę mniej...

    Ja bym sie mocno zastanowil nad tym kto jest odporny na wiedze. A moze
    jestes jednyn z tych co przycinaja lacza. Ale ci ludzie sa na tyle
    wyksztalceni ze rozumieja co znaczy brak mozliwosci negocjowania umowy z TP
    S.A

    > Cały czas zastanawiem się czy to Ty sobie robisz jaja, czy nie potrafisz
    > się rozeznać na subtelnościach między Eth/FR/TCP/IP...

    Ta wypowidz nie jest wcale wartosciowa poniewaz zadnych konkretow mi nie
    podales stwierdzajacych jednoznacznie ze sie myle. Dla mnie matematyka jest
    jedna.
    1 kB = 8 kb
    2048 kb = 256 kB
    nie trzeba byc geniuszem zeby to wyliczyc.
    Wiec jezeli max powinno isc 256 kB/s to chociaz przez chwile powinno isc.
    Mnie chodzilo o to zeby poszlo 240 kB/s a nie 256 chociaz kupujac usluge nie
    interesuje mnie jakos drutow itp. To jest w gestii TP S.A. zeby druty byly
    dobre i wyjasnienia ze druty zle albo cos innego mnie nie interesuja.

    > Każdy dba o swoje interesy we własnym zakresie, jak Ci się Polpak-T nie
    > podoba to zmień providera...

    Ty jednak jestes odporny na wiedze. Kilkakrotnie juz napisalem ze nie ma
    innej mozliwosci. A dlaczego to wszyscy wiemy bo TP S.A. nie chce
    konkurecji. Nie ma drutow wiec zadna firma nie bedzie swiadczyc uslug ze
    wzgledu na brak warunkow.

    > Taaaa... 249 kB/s ... a świstak siedzi i zawija je w te sreberka.

    Nikt ci nie kaze wierzyc. Czy ktos cie zmusza ?

    > Aha!, i już wcale się nie dziwię, że masz stale w 100% wysycone łącze,
    > ten hub DirectConnect'a to pewnie przypadek, prawda ?

    Sluchaj. Jakie ja uslugi uruchamiam to chyba moja sprawa. Pozatym jak kupuje
    lacze 2 mb to chyba po to zeby je wykozystac w pelni a nie polowie. Czy jak
    kupujesz lodowke to ja zapelniasz do polowy ? Nie wspomne o tym ze nie pytam
    czym zapelniasz. Jedni stawiaja serwer www innic DC. Co to za roznica ? Ja
    chce taki i taki mam. Co dalej nie zmnienia postaci rzeczy ze jak kupuje
    lacze 2 mb to moge je wykorzystac na max. i dodatkowo ze TP S.A. ma takie
    umowy ze mozesz nie miec neta wcale i tak w sadzie z nimi nie wygrasz.
    Obciac tez cie moga i zapewne to robia bo w umowie masz napisane ze do 2048
    a nie ze to jest 2048