  • 1. Data: 2014-09-30 18:46:29
    Temat: obróbka elementu z ABS i klejenie
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Jest sobie element (tapicerki/deski samochodowej), na 99% jest to ABS.
    1. Czy ABS można jakoś obrabiać (termicznie?). Tzn czy da się go np
    podgrzać (do jakiej temperatury) by go zmiękczyć na tyle, by dał się
    formować (choć trochę wygiąć/rozciągnąć) a po ostygnięciu utwardzi się
    spowrotem? (jakoś powierzchni czy śladów po obróbce mnie nie obchodzi,
    element i tak będzie później obrabiany i powlekany flokiem)

    2. Jaki klej zastosować do klejenia czegokolwiek do takiego ABSu (o
    powierzchni z fakturą typową tapicerki samochodowej "spękana skóra").
    Wolałbym uniknąć szlifowania całego elementu na gładko-połysk, by dało
    się przyklejać, a do tej faktury - marnie łapie cokolwiek

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-09-30 19:23:44
    Temat: Re: obróbka elementu z ABS i klejenie
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2014-09-30 o 18:46, BartekK pisze:
    > Jest sobie element (tapicerki/deski samochodowej), na 99% jest to ABS.

    A nie PP ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2014-09-30 20:05:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 30 September 2014 19:23:44 UTC+2, PeJot wrote:

    > A nie PP ?

    Te plastiki to nie jest czysty pp, abs itp. To są mieszanki kilku a nawet i
    kilkunastu składników. Jak się jakoś nazywa, to podaje się główny składnik, którego
    może być dużo mniej niż 50%. Często nijak się nie nazywa, a na węch nie zgadniesz.

  • 4. Data: 2014-09-30 20:25:23
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-09-30 o 20:05, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    może być dużo mniej niż 50%. Często nijak się nie nazywa, a na węch nie zgadniesz.

    Zapewne. Ale pytania 1. i 2. nadal są aktualne.

    Precyzując: jest sobie takie coś:
    http://www.importimageracing.com/media/catalog/produ
    ct/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/
    l/clustermaker_2520cluster_2520full_2520angle.jpg
    Producent pisze "Made with injection molded ABS plastic"

    I w tym czymś - te dwa okrągłe otwory mają fi 55.2 - 55.8mm (bo są na
    wskaźniki "rozmiar 52mm" przeznaczone). A ja muszę to zmodyfikować tak,
    by rozciągnąć jakoś i wsadzić wskaźniki "rozmiar 60mm" (realnie
    modyfikacja 55mm > 59mm wystarczy, czyli po 2mm rozciągnąć w każdą
    stronę - to powinno się dać zrobić!)

    Dodatkowo całość musi zostać pokryta "flokiem" - całkiem dobrze wygląda
    i wychodzi kładzenie floka na folii (samoprzylepnej, tylko że lepi się
    marnie do tego materiału), by uzyskać coś takiego:
    http://pics.ricardostatic.ch/2_728254976_Big/autotun
    ing/subaru-wrx-sti-smy-clustermaker-52mm.jpg
    (czerwoną nitkę sobie podaruję) - reszta deski też będzie tak robiona,
    stąd pytanie o klej...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-09-30 20:30:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > 2. Jaki klej zastosować do klejenia czegokolwiek do takiego ABSu
    Tym flokiem chcesz okljać. Jeżeli tak to StaPut, kontaktowy lub Bunacar.

    Robert

  • 6. Data: 2014-09-30 21:06:35
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Tym flokiem chcesz okljać. Jeżeli tak to StaPut, kontaktowy lub Bunacar.
    Ten Bunacar to "uniwersalny polimerowy" - czy to akurat ten musi być
    (tzn jest mocno zalecany), czy dowolny polimerowy, bo polimerowych to
    trochę mam, choćby z Dragona
    http://cdn.bricoman.pl/upload/products/art/klej-uniw
    ersalny-polimerowy-dragon-025l-52360.jpg

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-09-30 21:36:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "BartekK"
    > Ten Bunacar to "uniwersalny polimerowy" - czy to akurat ten musi być
    Nie wiem jak inne.
    Bunacar miałem i się zdziwiłem, że tak dobrze trzyma. A kleiłem skórę do
    plastikowego miękkiego podłokietnika w samochodzie. A wcześniej styropian do
    betonu.
    A ta skóra miała krawędzie widoczne i się nie zadzierały. A to boczek był od
    drzwi w aucie.

    Patrząc co chcesz oklejac to StaPut nie bardzo. To kontaktowy, dotkniesz i
    już nie przesuniesz.

    Robert

  • 8. Data: 2014-09-30 22:03:17
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > styropian do betonu.
    > A ta skóra miała krawędzie widoczne i się nie zadzierały. A to boczek
    Ok, to zrobię na jakimś śmieciu test po prostu

    > Patrząc co chcesz oklejac to StaPut nie bardzo. To kontaktowy, dotkniesz
    > i już nie przesuniesz.
    No to się nie nadaje, to wymaga troszkę pracy z opalarką - ładnego
    rozprowadzania folii-okleiny by się dostosowała do kształtu, czyli na
    tym etapie klej pod spodem musi "płynąć"

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2014-10-01 06:32:11
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-09-30 20:25, BartekK pisze:

> [...]
    > by rozciągnąć jakoś i wsadzić wskaźniki "rozmiar 60mm" (realnie
    > modyfikacja 55mm > 59mm wystarczy, czyli po 2mm rozciągnąć w każdą

    MZ marne szanse. Opalarką jesteś w stanie nagrzać, ale co najwyżej
    miejscowo. Zastanawiałbym się nad zdjęciem obudów z wskaźników, albo
    rozwierceniem otworów montażowych.

    --
    P.Jankisz

  • 10. Data: 2014-10-01 08:00:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 30 September 2014 20:25:23 UTC+2, BartekK wrote:
> [...]
    > by rozciągnąć jakoś i wsadzić wskaźniki "rozmiar 60mm" (realnie
    > modyfikacja 55mm > 59mm wystarczy, czyli po 2mm rozciągnąć w każdą

    Podgrzewać pomalutku, bezkontaktowo. Promiennik podczerwieni potrzebujesz, może być w
    postaci małej żarówki która zmieści się w tym otworze. Podczas podgrzewania oś otworu
    trzymaj pionowo, żeby pod własnym ciężarem się nie odkształciło. Zmięknąć musi cała
    objętość tworzywa które chcesz odkształcać, więc grzej od środka a sprawdzaj czy już
    miękkie szpilką od zewnątrz. Szanse masz, ale ja bym się nie nastawiał na murowany
    sukces. Skończy się pewnie odcięciem tych tulejek i przyklejeniem kawałków
    plastikowej rury.