  • 31. Data: 2018-11-15 09:23:54
    Temat: Re: odwieczne pytanie
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Nov 2018 07:41:24 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > listą zależnych bibliotek wymaganych do skomplikowania lub

    Oczywiście miało być "do skompilowania" ale korekta Androidowa wie
    lepiej i zawsze poprawi.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2018-11-15 20:30:50
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Robert_Wakowski <r...@w...pl> wrote:
    > Latwiej by mi bylo zyc gdym wiedzial, dlaczego aplikacje nie moga
    > zmieniac ustawien zegara w Androidzie bez kart SIM.
    > Mam np. tablet bez SIM. Zegar sie rozjezdza.
    > W telefonach tego problemu nie ma.
    > W PC tez nastepuje synchronizacja z ntp.
    >
    > Podejrzewam jakies wzgledy bezpieczenstwa, ale dlaczego tylko w
    > Androidzie bez SIM?

    Moze zle stawiasz pytanie? Moze pytanie powinno brzmiec czemu w Android
    z SIM mozna zmienic zegar? :)

    Kilka rzeczy tutaj jest.
    1. zmiana ustawien systemowych (widocznych poza konkretna aplikacja)
    powinna byc ZAWSZE zablokowana - kazda aplikacja zyje w swoim sandbox, i
    nie powinna miec wplywu na nic na zewnatrz.
    2. zmienic ustawienia globalne powinien moc tylko user z uprawnieniami
    admina - i TAK, zasada jest taka ze wymaga to specjalnego zalogowania,
    bo nie powinno sie pracowac stale na koncie z uprawnieniami
    administracyjnymi.
    3. manipulacje zegarem moga byc wykorzystywane do kradziezy pieniedzy z
    konta (np. ataki typu network replay), poza tym po zmianie czasu
    wszystkie sesje szyfrowane moga przestac byc wazne (security token jest
    wazny tylko jakis czas, i nie jest to dlugi czas)
    4. nie wiem jak jest na wszystkich PC, ale wiem ze od wielu edycji
    Windows (chyba od Win2000) byla mozliwosc wlaczenia synchronizacji czasu
    wedle NTP (wczesniej, od NT 3.1, a chyba tez w linii domowych, byla
    synchronizacja czasu do kontrolera domeny, ze wzgledu na waznosc tokena
    kerberosa).
    5. telefon tez umozliwia zmiane czasu (znaczy Windows w telefonie) -
    chociaz nie mozna dowolnie zmieniac serwera czasu. Ale zeby dowolna
    godzine ustawic, trzeba najpierw wylaczyc synchronizacje.
    6. w Polsce mozna legalnie uzywac tylko dwu serwerow czasu, jako ze w
    Polsce wcale nie obowiazuje czas GMT+1 czy GMT+2, ani nawet UTC+1 czy
    UTC+2 (a GMT i UTC to nie jest to samo). U nas obowiazuje UTC(PL).
    7. a w ogole z karta SIM moze byc synchronizacja nie do NTP, ale do
    zegara sieci GSM, a to nie ma nic wspolnego z Internet. Dawne telefony
    (nie smartphone) po zmianie czasu letni/zimowy przestawialy sobie
    zegarek po pierwszym kontakcie z siecia (otrzymanie/wyslanie SMS,
    odebranie/rozpoczecie rozmowy).

    I dwa przypisy:

    Ustawa z dnia 10 grudnia 2003 r. o czasie urzedowym na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej

    Rozporzadzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Spolecznej z dnia
    19 marca 2004 r. w sprawie sposobów rozpowszechniania sygnalów czasu
    urzedowego i uniwersalnego czasu koordynowanego UTC(PL)

  • 33. Data: 2018-11-15 20:50:16
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Wielu roznych wrote:
    > msi
    ocx, sys, cpl, scr, i wiele wiele innych. Wazny jest header EXE.
    Wczesniej jeszcze COM, ale to bardzo dawne czasy (i to akurat wziete
    jest bezposrednio z CP/M).

    Magic wymaga otwarcia pliku - i otworz pan teraz katalog via NFS, z
    drugiego konca swiata, zawierajacy np. 30 tysiecy plikow. Kazdy z nich
    musialby byc otwarty, co oznacza wiele minut czekania.

    >Ale ja tu o tym, ze klikasz w plik xls, a uruchamia ci sie nie wiadomo
    >co, bo takie ustawienia w systemie.
    Wiadomo co, bo przeciez to ja decyduje co bedzie uruchamiac ktore
    rozszerzenie.

    > Jakie wirusy masz na normalnych systemach.... blagam
    O, na ktory to system nie ma wirusow? OS/360? :)

    >Nie moze miec swapa na flashu, bo flash sie wytrze,
    > za wolny i inne tego typu nieaktualne wspolczesnie bzdury
    Dziwnie prawisz, jako ze im bardziej wspolczesny flash (wiecej-bitowy
    per cell), tym trwalosc takiej pamieci jest mniejsza. Najszybsze i
    najbardziej zywotne flashe to NOR SLC. Troche udalo sie ukryc zuzywanie
    stron flash przez ich ciagle przemapowywanie (a wiec wieksza komplikacje
    elektroniki).
    Gigabajty dziennie? To zobacz sobie dowolny system (taki prawdziwy,
    gdzie cos sie dzieje) i ile terabajtow dziennie przelatuje przez /tmp i
    /swap .

    > Skoro mamy "srodowisko o ograniczonych zasobach" to ja sie pytam
    > czemu akurat uznano, ze jvm bedzie akurat swietnym
    > wyborem na ekosystem dla Androida?
    Bo glupio bylo wybrac o wiele lepiej dopracowany np. OS/360 czy .Net.
    Java modna wtedy byla. A ze z Java sa problemy, to wiedza wszyscy.
    Chodzilo jednak przede wszystkim o jednolitosc (z punktu widzenia
    aplikacji), piszesz raz i dziala wszedzie. Czyli odwrotnie od twojej
    propozycji niekompatybilnosci binariow i koniecznosci dystrybucji w
    zrodlach.
    Rekompilacja dla kazdego telefonu to bylaby lekka dziwnosc...

    No ale jesli jestes taki wspanialy, bwana kubwa i tak dalej - zglos sie
    do pilnujacych Androida, pociagnij ten projekt, napraw go... A
    przynajmniej wez udzial w pisaniu np. schedulera.

    Zastrzezenie: jakkolwiek jestem wspolautorem normy POSIX, do spelnienia
    ktorej aspiruja niektore edycje Linux (a Android jako taki juz chyba
    dawno przestal), to zarowno w telefonie jak i na desktop mam Windows,
    choc duzo skryptow uruchamia sie w POSIX subsystem. Przynajmniej
    naprawde POSIX, zgodny z norma.

  • 34. Data: 2018-11-15 20:51:49
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 15.11.2018 o 20:30, Piotr Karocki pisze:
    > 6. w Polsce mozna legalnie uzywac tylko dwu serwerow czasu

    Co znaczy "legalnie"? Bo np. w Windows mam do wyboru cztery, więc mam
    szansę 50% na łamanie prawa? A w uniksach w ogóle mogę sobie wpisać
    cokolwiek.

    --
    Alf/red/

  • 35. Data: 2018-11-15 21:03:26
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> wrote:
    > Co znaczy "legalnie"? Bo np. w Windows mam do wyboru cztery, wiec mam
    > szanse 50% na lamanie prawa? A w uniksach w ogole moge sobie wpisac
    > cokolwiek.
    Ja mam w Windows mozliwosc wpisania dowolnego serwera czasu, wiec
    najwyrazniej masz inna wersje. Ja mam Win10 1703, ale byla tez taka
    mozliwosc w Win7 (wczesnie nie pamietam, Win8 nie mialem).
    Pytasz co znaczy legalnie? Napisalem: w Polsce obowiazuje czas UTC(PL),
    ktory nie jest tym samym co UTC+1 ani UTC+2 (przywolana ustawa), a
    dystrybucja czasu jest zgodna z przywolanym rozporzadzeniem.
    Widziales tresc tych dokumentow, czy napisales co slina na klawiature
    przyniesie?

  • 36. Data: 2018-11-15 21:44:55
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    > Łatwiej by mi było żyć gdym wiedział dlaczego aplikacje nie mogą
    > zmieniać ustawień zegara w Androidzie bez kart SIM.
    > Mam np. tablet bez SIM. Zegar się rozjeżdża.

    Ale czy to tablet do ktorego mozna wlozyc karte SIM a Ty uzywasz tylko z
    WiFi czy taki o ktorego producent nie dal mozliwosci wlozenia SIMa?
    Bo mam starego Della jeszcze z Androidem 4 i zegar mu sie nie rozjezdza.
    Sam sobie tez zmienia czas letni/zimowy.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 37. Data: 2018-11-15 22:02:14
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2018-11-15 o 20:30, Piotr Karocki pisze:

> [...]
    > 19 marca 2004 r. w sprawie sposobów rozpowszechniania sygnalów czasu
    > urzedowego i uniwersalnego czasu koordynowanego UTC(PL)

    W praktyce w telefonii komorkowej to stacje bazowe synchrozniuja czas do
    GPS bo to tanie i dobre zrodlo czasu jest. Inne systemy tylko jako
    dodatek gdy stacja bazowa nie moze miec dostepu do sygnalu GPS bo jest
    np. w budynku czy w metrze, kopalni itp. A potem to UTC+1 albo UTC+2.
    Nie slyszalem, zeby ktos robil specjalny soft pod Polske. Chociaz dla
    Rosji wiem, ze byl robiony specjalny soft by czas byl brany z Glonassa
    (maja inne podejscie m.in. do sekund przestepnych). Chociaz moze
    powstanie (a moze jest?) dyrektywa unijna zeby brac czas z Galileo.

    BTW. mam kilka urzadzen ktore synchronizuja czas, urzadzenia byly
    kupione legalnie w Polsce wiec chyba zaden urzad sie do dystrybutorow
    nie doczepil dotychczas ale zadne z tych urzadzen nie ma specjalnego
    czasu dla Polski ani nie synchronizuje sie w sposb wymieniony w
    rozporzadzeniu.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 38. Data: 2018-11-15 22:07:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-11-15 o 21:44, Marcin pisze:
> [...]
    > Bo mam starego Della jeszcze z Androidem 4 i zegar mu sie nie rozjezdza.
    > Sam sobie tez zmienia czas letni/zimowy.

    Tablet nie posiada gniazda na SIM. A Twój Dell nie ma SIM-a?

    Robert

  • 39. Data: 2018-11-15 22:46:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 15 Nov 2018 19:50:16 GMT, Piotr Karocki <p...@i...org> wrote:
    > Chodzilo jednak przede wszystkim o jednolitosc (z punktu widzenia
    > aplikacji), piszesz raz i dziala wszedzie.

    Tia, ciekawe skąd się ukuło popularne powiedzenie wśród developerów
    piszących w javie "Write Once, Debug Everywhere".

    --
    Marek

  • 40. Data: 2018-11-15 23:17:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 15 Nov 2018 19:30:50 GMT, Piotr Karocki <p...@i...org> wrote:
    > Moze zle stawiasz pytanie? Moze pytanie powinno brzmiec czemu w
    > Android
    > z SIM mozna zmienic zegar? :)

    No tak, bo lepiej żeby użytkownik własnego telefonu w ogóle nie mógł
    ustawić czasu, ROTFL.

> [...]
    > powinna byc ZAWSZE zablokowana - kazda aplikacja zyje w swoim
    > sandbox, i
    > nie powinna miec wplywu na nic na zewnatrz.

    Jaki związek ma a sandboxowanie z niemożnością ustawienia zegara? Kto
    powiedział, że ustawienie zegara ma być nieuprzywilejowane?

> [...]
    > zalogowania,
    > bo nie powinno sie pracowac stale na koncie z uprawnieniami

    Ciekawe, szczególnie w kontekście, że podniesienie uprawnień procesu
    nie wymaga ani "usera z uprawnieniami" ani "zalogowania".

> [...]
    > jest
    > wazny tylko jakis czas, i nie jest to dlugi czas)

    Proponuję by jednak bardziej przemyśleć to co się wypisuje albo
    lepiej się powstrzymać gdy "coś gdzieś dzwoni ale nie wiadomo w
    którym kościele". Szczególnie gdy podpisuje się swoje wypowiedzi
    domeną @ieee.org. poważną (chyba jeszcze, mam nadzieję) co by nie
    mówić.

    --
    Marek