  • 1. Data: 2023-11-28 04:12:34
    Temat: parallel-serial-parallel converter LCD ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Poszukuję jakiegoś gotowca, który mi zamieni równoległą komunikację od
    MCU do LCD graficznego (prosty 128x64 mono) sterowanego równolegle 8
    bitów danych + 6 sterujących - na szeregową - i z powrotem do LCD.

    Odległość 10cm. Nie wiem jakie są częstotliwości, ale chyba nie za duże
    bo to atmega 2561 na zegarze 14.7Mhz.

    Wszystko leci chyba jednokierunkowo - od MCU do LCD.

    Ktoś zna coś prostego gotowego - znaczy jakiś zestaw cipów do
    serializacji/deserializacji ?

    Żeby nie trzeba było ingerować w soft w MCU.
    Znaczy nie mogę brać z MCU żadnych dodatkowych zegarów czy sterowania.

    Hm ?

  • 2. Data: 2023-11-28 04:15:16
    Temat: Re: parallel-serial-parallel converter LCD ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    zapomniałem - na 5V chodzi całość.

  • 3. Data: 2023-11-28 10:46:17
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 28/11/2023 03:12, sundayman wrote:
> [...]
    >
    > Żeby nie trzeba było ingerować w soft w MCU.
    > Znaczy nie mogę brać z MCU żadnych dodatkowych zegarów czy sterowania.

    16-bitowy rejestr przesuwny?

    c.

  • 4. Data: 2023-11-28 14:12:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 28 listopada 2023 o 04:12:36 UTC+1 sundayman napisał(a):
> [...]
    >
    > Żeby nie trzeba było ingerować w soft w MCU.
    > Znaczy nie mogę brać z MCU żadnych dodatkowych zegarów czy sterowania.

    Hm, na 10cm warto?
    Musi być bardzo specyficzny powód. Ciekawym.
    A ten wyświetlacz to z jakim chipem?
    Bo niby taki prosty, a linii sterowania ma dużawo - aż 6 - co to za sygnały?
    Taki T6963C obok 8 linii danych ma tylko 4 sterujące - /CS, /RD, /WR i C/D - a jak
    się uprzesz to można /CS na stałe do masy, jeśli z linii danych, RD, WE oraz C/D (to
    takie A0)
    nie korzystają inne urządzenia.

    No i tak "chyba jednokierunkowo" to może nie być, co utrudnia do kwadratu.
    W T6963C też można sobie zrobić jednokierunkowo, ale jest wolniej, więc zwykle
    jest zrobione dwukierunkowo.
    Przecież nawet w HD44800U koszernie powinno być dwukierunkowo - choć
    oczywiście nikt tak nie robi.

    Jakiś taki graficzny mono 128*64 chyba miałem, na jakimś dziwnym chipie (innym niż
    T6963C, nazwa chyba na K, charakteryzował się tym, że wrzucane bajty wyświetlał
    pionowo, a nie poziomo - ale jakiś graficzny HD, na którym też miałem mono 240*64,
    a może nawet 256*64 - też tak miał - bo "największy" z T6963C mam 240*128,
    choć zapewne nie byłoby problemu, by zrobić 256*coś - bardziej chodzi o układy
    sterujące bezpośrednio ciekłym kryształem, mające po 80 wyjść),
    ale nie pamiętam aż 6 linii sterowania.

    Zaproponowałbym hybrydę - wcisnąć linie danych w serial, ale po pierwsze
    nie musi być "chyba jednokierunkowo", a po drugie skądś by trzeba było
    wytrzasnąć 8 razy szybszy sygnał niż jakiś tam CLK w sterowaniu - a do tego
    nie sądzę, że w ogóle będzie tam jakiś CLK, raczej miganie WR robi "zegar",
    a jak jeszcze dojdzie miganie RD to już w ogóle mogiłka - żadne chipy
    tego nie udźwigną oprócz dwóch mikrokontrolerów z wyrzeźbionym w krwawym
    pocie oprogramowaniem - dobrze, że choć I2C lub SPI sprzętowego,
    a może nawet UARTa, można użyć do części serial.
    Powinny styknąć nawet dwa ATtiny2313.

  • 5. Data: 2023-11-30 03:04:39
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > 16-bitowy rejestr przesuwny?

    No to wiadomo. Ale myślałem, że jest coś "dedykowanego" bardziej.
    Rejestr to trzeba jakoś taktować, żeby wpisać itp. To komplikuje.

  • 6. Data: 2023-11-30 03:21:27
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Hm, na 10cm warto?
    > Musi być bardzo specyficzny powód. Ciekawym.

    Jak to w życiu. Wyjaśnię, choć to przydługie będzie.
    Mam 3 PCB : jedna robi za front ( są do niej mocowane przyciski ).
    Na niej jest drugie PCB z wyświetlaczem i procesorem.
    Potem jest trzecie PCB gdzie jest reszta zabawki ( i drugi MCU do innych
    celów ).

    Chcę wymienić PCB "front" na klawiaturę dotykową, więc dałbym tam
    wyświetlacz a procesor przerzucił na trzecie PCB, przy okazji usuwając
    ten drugi.

    Czyli z 3 płytek robią mi się dwie. Żeby nie ciągnąć wielopinowej taśmy
    to chciałbym mieć wyświetlacz nie równolegle a szeregowo.
    Można oczywiście dać wyświetlacz z SPI i po sprawie.

    No ale mam zapas tych wyświetlaczy, bo ich używam od dawna. Jak ich nie
    użyję to parę tysi w plecy. Trochę szkoda. Czyli potrzebne mi takie
    rozwiązanie "tymczasowe" póki ich nie zużyję. A jednocześnie proste w
    zastosowaniu żeby nie walczyć niepotrzebnie bo potem i tak mnie czeka
    kolejna modyfikacja większa. Poza tym mając taką "kombinację" mogę to
    zrobić tak, żeby ewentualnie móc użyć takiego LCD jaki będę mógł kupić.
    Bo nie zawsze są.

    > A ten wyświetlacz to z jakim chipem?
    > Bo niby taki prosty, a linii sterowania ma dużawo - aż 6 - co to za sygnały?

    Normalny że tak powiem.
    RG12864A-FHC-V na NT7108 z TME.
    Tam pewnie R/W można dać na stałe ale to w sumie niewiele zmienia.
    Tak czy owak będzie kilkanaście linii.

    > No i tak "chyba jednokierunkowo" to może nie być, co utrudnia do kwadratu.
    > W T6963C też można sobie zrobić jednokierunkowo, ale jest wolniej, więc zwykle
    > jest zrobione dwukierunkowo.

    Kurczę, nie wiem jak jest. Idę sprawdzić za chwilę. No ale zakładam że w
    jedną stronę. Jak nie to cała dyskusja bez sensu, bo to już za duża
    walka by była.

> [...]
    > a jak jeszcze dojdzie miganie RD to już w ogóle mogiłka - żadne chipy
    > tego nie udźwigną oprócz dwóch mikrokontrolerów z wyrzeźbionym w krwawym

    No właśnie. Też o tym myślałem, ale ja sobie chciałem uprościć a nie
    dodać :) samo MCU to drobiazg, program też można zrobić tak, żeby po
    wlutowaniu sobie poznał czy on nadaje czy odbiera i mieć jeden program
    na oba. Ale nie podobuje mi się konieczność programowania kolejnego MCU.
    No i to jest w ogóle nieeleganckie jakieś...

    Poza tym jestem na etapie zmniejszania ilości MCU - teraz są 2 a chcę
    zostawić 1. A tak sobie zrobię że będą 3. No panie logiki żadnej.

  • 7. Data: 2023-11-30 04:29:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Sprawdziłem. Faktycznie R/W jest w użyciu i ustawienie go na stałe na L
    powoduje, że nie działa. Znaczy rzeczywiście dwukierunkowo.
    No jestem zaskoczony. Po wuj w takim LCD jest taka komplikacja ?
    Powinno się chyba zapisywać dane i tyle.

    Tak że duda blada i temat się sam rozwiązał z wynikiem negatywnym i chuj
    bombki strzelił.

  • 8. Data: 2023-11-30 05:16:37
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jak widać nie ja jeden mam takie głupie pomysły :

    http://www.gammon.com.au/forum/?id=10940

    Tyle, że tu trzeba zmienić drivery do grafiki no a ja chciałem zostawić
    soft bez tykania go. Tak że niestety...