  • 1. Data: 2018-01-24 11:02:40
    Temat: podmiana neonówki na LED
    Od: geos <g...@S...autograf.pl>

    w listwie zasilającej jest przełącznik z podświetleniem zrealizowanym na
    neonówkach i rezystorze 150k:

    przełącznik
    /
    o------/ o----*--------------> gniazda

    rezystor 150k
    ~230V | ~230V
    neonówka

    o--------------*--------------> gniazda

    chciałbym przerobić podświetlenie na diodę LED. z obliczeń wychodzi mi,
    że prąd w układzie z neonówką to ok. 1.5mA. LED byłby bipolarny (czyli
    "dwa w jednym", przeciwsobnie) o prądzie przewodzenia ok. 20mA. czy
    zastąpienie rezystora nowym o wartości 10-15k i wpięcie LED zamiast
    neonówki wystarczy czy też trzeba coś jeszcze dodawać? trochę obawiam
    się o moc wydzielaną na rezystorze - jakiej mocy powinien być rezystor?
    czy ewentualnie można przeróbkę zrobić na kondensatorze zamiast
    rezystora aby "pozbyć się" ciepła wydzielanego na rezystorze?

    pozdrawiam
    geos

  • 2. Data: 2018-01-24 12:13:34
    Temat: Re: podmiana neonówki na LED
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 24 Jan 2018 11:02:40 +0100, geos napisał(a):

> [...]
    > zastąpienie rezystora nowym o wartości 10-15k i wpięcie LED zamiast
    > neonówki wystarczy czy też trzeba coś jeszcze dodawać?

    A po cholerę 20 mA? Zostaw ten rezystor 150k i sprawdź czy świeci
    dobrze, dopiero potem się zastanawiaj czy prąd zwiększać.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-01-24 12:19:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    > zastąpienie rezystora nowym o wartości 10-15k i wpięcie LED zamiast
    > neonówki wystarczy czy też trzeba coś jeszcze dodawać?

    A po cholerę aż 20 mA? Zostaw ten rezystor 150k i sprawdź czy świeci
    dobrze, dopiero potem się zastanawiaj czy prąd zwiększać.
    PS. Może się okazać że będzie się zbyt mocno grzał (ledy mają dużo
    mniejsze napięcie przewodzenia niż neonówki), wtedy daj albo taki o
    większym oporze (jak świecenia jest dosyć) albo o większej mocy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-01-24 14:07:35
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Współczesne białe i niebieskie LED-y dają już przyzwoite światło przy 3mA.
    Zasilanie LED przez 10k z sieci 230V~ to grzejnictwo. Zresztą współczesne
    diody nie potrzebuję aż 20mA, to katowanie diody, który po kilku dniach już
    świeci wyraźnie ciemniej.
    Po 30 sekundach opornik już się nadaje do smażenia placków.
    Próby robiłem z oporem 22k 2W, czujesz spaleniznę pieczonego lakieru.
    Jak wymagasz większego prądu niż te 1mA to szeregowy 100nF i 220 Ohm
    (równolegle do 100nF można dać rozładowujący 470k 0,5W) i zasilasz tym
    zespołem dwie przeciwsobne diody lub jedną po przekątnej mostka
    prostowniczego aby nie migała.
    W wersji z kondensatorem jak zasilasz jednopołówkowo to musi być zawsze
    przeciwsobna dioda (bez niej by układ nawet nie działał), bo po 2-3
    rozruchach w wersji bez przeciwsobnej diody, nastapi koniec diody LED
    będzie - uszkodzi ją udar prądowy od wstecznego napięcia. W wersji tylko z
    rezystorem nie potrzebujesz diod przeciwsobnych, wystarczy rezystor i jedna
    LED.

  • 5. Data: 2018-01-24 14:51:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co chcesz przerabiac jak z neonowka dziala? Co masz zrobic dzisiaj zrob pojutrze,
    bedziesz mial dwa dni wolnego.

  • 6. Data: 2018-01-24 15:35:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    geos <g...@s...autograf.pl> wrote:

    > LED byłby bipolarny (czyli "dwa w jednym", przeciwsobnie)

    Całkiem słusznie, wysokie napięcie (wsteczne) potrafi zabić LEDa, jak
    prąd jest za duży.

    > o prądzie przewodzenia ok. 20mA.

    I z 2mA powinna pójść.

    > trochę obawiam się o moc wydzielaną na rezystorze - jakiej mocy powinien
    > być rezystor?

    P = U^2/R = 3.52W dla 15k. Sporo.

    > czy ewentualnie można przeróbkę zrobić na kondensatorze zamiast
    > rezystora aby "pozbyć się" ciepła wydzielanego na rezystorze?

    Tu są inne wyzwania, np. prąd udarowy, który i tak trzeba ograniczyć
    rezystorem, czy zakłócenia, które przedostaną się przez kondensator bez
    ograniczania. Zostałbym przy rezystorze, tylko nie dawałbym aż 20mA.
    Spróbuj na początek z tym, który jest. Ewentualnie 100k.

    Ważne też, żeby rezystor był na odpowiednie napięcie (230 * 1.4142V *
    jakiś zapas, dałbym 1.1), żeby go nie przebiło.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 7. Data: 2018-01-24 15:37:58
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jedrek <w...@...on> wrote:

    > Próby robiłem z oporem 22k 2W, czujesz spaleniznę pieczonego lakieru.

    22k 5W jest we wtykanych do gniazdka odświeżaczach powietrza (przynajmniej
    w tym, który rozebrałem -- Brise Glade) i robi za grzałkę.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2018-01-24 16:39:42
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-01-24 o 11:02, geos pisze:
> [...]
    > czy ewentualnie można przeróbkę zrobić na kondensatorze zamiast
    > rezystora aby "pozbyć się" ciepła wydzielanego na rezystorze?
    Daj na początek 220kR jeśli będzie za ciemno to 100kR
    tylko sprawdź w nocy a nie w słońcu jasność :)
    25 lat temu słabe diody czerwone 5mm z rezystorem 100kR świeciły
    wystarczająco...

    --
    pzdr, j.r.

  • 9. Data: 2018-01-24 16:51:48
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.01.2018 um 16:39 schrieb jacek:

    > Daj na początek 220kR jeśli będzie za ciemno to 100kR
    > tylko sprawdź w nocy a nie w słońcu jasność :)
    > 25 lat temu słabe diody czerwone 5mm z rezystorem 100kR świeciły
    > wystarczająco...
    3k i 220nF szeregowo. Do tego albo bipolarna LED, albo normalna + 1N4007
    przeciwpołożnie, albo mostek diodowy (Graetza)

    Waldek

  • 10. Data: 2018-01-24 19:16:30
    Od: geos <g...@S...autograf.pl>

    On 24.01.2018 11:02, geos wrote:
    > w listwie zasilającej jest przełącznik z podświetleniem zrealizowanym na
    > neonówkach i rezystorze 150k:

    dziękuję za wszystkie odpowiedzi! sprawdziłem sugestie, faktycznie ten
    150k wystarcza i chociaż diody świecą słabo to do podświetlenia
    wyłącznika jest to wystarczające. zostaję więc przy samym rezystorze i
    nie będę przy tym bardziej kombinował.

    pozdrawiam
    geos