  • 11. Data: 2010-05-23 09:48:15
    Temat: Re: podtrzymanie pompy
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-05-23 09:45:14 +0200, Qbab <b...@p...onet.pl> said:

    > No i najważniejsze o czym zapomniałem (bo dla mnie było to oczywiste -
    > a przecież nie jest):
    > Są dwa zbiorniki otwarte jeden nad drugim, dwa z dolnego pompowana jest
    > do górnego i tam przelewa się do spływu i wraca do dolnego.

    A czy ten przepływ jest aż tak krytyczny że nie może zanikać? Czy jak
    przestanie płynąć to w tych zbiornikach jakieś żyjątka Ci pozdychają?
    Co tam masz, jakieś egzotyczne ryby, raki?

    > Czyli przepływ wody w spływie jest wyznacznikiem czy zasilanie jest czy
    > go nie ma.
    > kombinowałem tak by na spływie dać czujnik

    etam, po co tak kombinować... najprostszym wyznacznikiem braku
    zasilania, jest... właśnie brak zasilania ;))))

    --
    DJ

  • 12. Data: 2010-05-23 09:53:37
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-05-23 11:32:28 +0200, Qbab <b...@p...onet.pl> said:

    > chodziło mi głównie o koszt wymiany pomp bo te na 12V mają większe moce
    > przy podobnej wydajności (10W zamiast 5W przy wydajności odpowiednio
    > 3000 i 3500 l/h) a ich cena jest wysoka (ok 250 zł za sztukę).
    > Na zabezpieczenie mogę wydać pieniądze ale kupowanie za 500 zł
    > kolejnych pomp wydaje mi się mało ekonomiczne wolałbym wykorzystać te
    > co mam.

    Masz wybór:
    - albo wydać od razu
    - albo "na raty", w rachunku za energię

    gdyż sumaryczna sprawność UPSa przy tak niskim obciążeniu będzie
    conajmniej nieprzyzwoita.

    --
    DJ

  • 13. Data: 2010-05-23 10:00:14
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-23 11:48, DJ pisze:

    > A czy ten przepływ jest aż tak krytyczny że nie może zanikać? Czy jak
    > przestanie płynąć to w tych zbiornikach jakieś żyjątka Ci pozdychają? Co
    > tam masz, jakieś egzotyczne ryby, raki?

    koralowce :)

    > etam, po co tak kombinować... najprostszym wyznacznikiem braku
    > zasilania, jest... właśnie brak zasilania ;))))

    ale zanik przepływu może być monitorowany mechanicznie - tak sobie
    kombinowałem :)

  • 14. Data: 2010-05-23 10:09:41
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Qbab" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > z jednej strony tak z drugiej to 50% tego co bierze pompa :)

    z trzeciej strony policz sobie jaki to jest koszt rocznie - wyjdzie pewnie
    ze 20 zł, i zastanów się czy warto poświęcać temu tyle czasu

    MaW

  • 15. Data: 2010-05-23 10:15:37
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-05-23 08:41, Qbab pisze:
    > Kombinuję jak zabezpieczyć pompę a właściwie jak zapewnić zasilanie
    > pompie (takiej jak w akwarium) o mocu 10 W.
    Za bardzo kombinujesz. Czy przepływ jest krytyczny? Czy zachowanie tego
    przepływu jest krytyczne co do 0.1s?
    Może wystarczy ci dodatkowa pompka (choćby samochodowa, od spryskiwaczy,
    od dodatkowego obiegu wody - jest tego mnóstwo, choćby
    http://allegro.pl/item1020256365_pompka_dodatkowego_
    obiegu_wody_opel_omega_b.html
    - ma to wydajność bardzo dużą), akumulator do mocy pompki dobrany, i
    przekaźnik z cewką na 230v ac, który po zaniku tego AC zwiera styki i
    załącza pompkę, twoje wspaniałe 2x 10W (VA?) staną, ale ta dodatkowa
    ruszy po chwili i też wodę będzie mieszać.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 16. Data: 2010-05-23 10:52:30
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-05-23 12:00:14 +0200, Qbab <b...@p...onet.pl> said:

    > koralowce :)

    pochwal się zdjęciami :)

    > ale zanik przepływu może być monitorowany mechanicznie - tak sobie
    > kombinowałem :)

    Może, ale po co komplikować, skoro elektronicznie prościej, bardziej
    niezawodnie, bezpieczniej. Minusem jedynym jest to że trzeba to
    skonstruować, bo o gotowca chyba trudno.

    --
    DJ

  • 17. Data: 2010-05-23 11:10:41
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-23 12:52, DJ pisze:

    > pochwal się zdjęciami :)

    nie ma sprawy :)

    http://plfoto.com/zdjecie,zwierzeta,rurowka,1735076.
    html
    http://plfoto.com/zdjecie,przyroda,podwodne-krajobra
    zy,1131602.html
    http://plfoto.com/zdjecie,przyroda,rafa-noca-2,84771
    9.html
    http://plfoto.com/zdjecie,zwierzeta,zabojca,732712.h
    tml

    > Może, ale po co komplikować, skoro elektronicznie prościej, bardziej
    > niezawodnie, bezpieczniej. Minusem jedynym jest to że trzeba to
    > skonstruować, bo o gotowca chyba trudno.

    no właśnie rozważam budowę :)

  • 18. Data: 2010-05-23 12:44:40
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > koralowce :)

    Odpowiem więc tak.
    Oszczędzanie na zabezpieczeniu parametrów środowiska wodnego dla tak
    wymagającego ekosystemu może być bardziej kosztowne dla Ciebie, gdy cos
    zawiedzie.
    Decydując się na te przesliczne żyjątka trzeba było przemysleć wszystko a
    nie 'zastaw sie a postaw sie'.
    Może kiedyś też takie coś sobie sprawię. Na razie jest akwarium zwykłe i tak
    jest troche pracy a i pradu tez bierze. No i kosztowne.

    Ja bym więc postawił tego Smart-UPS 1000VA i zasilił z niego to co
    najpotrzebniejsze nie bacząc na 20W dodatkowej energii. To dodatkowe 8zł
    miesięcznie jest kosztem utrzymania pieknego akwarium morskiego.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2010-05-23 12:56:36
    Od: Dylon <d...@s...w.naglowku>

    Dnia Sun, 23 May 2010 09:45:14 +0200, Qbab napisał(a):

    > Bardziej myślałem nad "elektronicznym" rozwiązaniem - zakup ups'a za 150
    > zł

    Znakomita wiekszosc tanich upsow (chyba wszystkie offline) nie beda
    poprawnie dzialac przy takim malym obciazeniu. Najczesciej sie same
    wylaczaja :)

    --
    Maciej Dylski
    adres: szukaj w naglowku

  • 20. Data: 2010-05-23 13:34:06
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > A tego juz nie rozumiem. Chcesz za darmo?
    > Bezpieczeństwo kosztuje.

    Myślę, że taniej można. I prościej. Zapotrzebowanei jest tylko na 10W.
    Kupić najprostszą przetwornicę 12-230V cena <80zł
    Zrobić (kupić też można - ale łatwo zrobić) ładowarkę do akumulatora na
    bazie zasilacza do alarmów - składa się konkretnego transforamtora i mostka
    prostowniczego.
    Akumulator według życzenia.
    Dodatkowo przekaźnik. Z cewką na 230V~ który przełączy zasilanie (jeden styk
    / full wypas dwa) i załączy akumulator do przetwornicy następnym stykiem.

    > idiotyczne... akumulatory mają policzona ilość cykli a 15min im nie
    > starczy.

    Jaką ilość cykli??????????????????

    dokładnie, ten procek to armata do wróbla

    --
    Desoft