  • 21. Data: 2010-05-24 07:54:51
    Temat: Re: podtrzymanie pompy
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-23 14:44, Irokez pisze:
    > Użytkownik "Qbab" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Odpowiem więc tak.
    > Oszczędzanie na zabezpieczeniu parametrów środowiska wodnego dla tak
    > wymagającego ekosystemu może być bardziej kosztowne dla Ciebie, gdy cos
    > zawiedzie.
    > Decydując się na te przesliczne żyjątka trzeba było przemysleć wszystko
    > a nie 'zastaw sie a postaw sie'.

    Myśle, że źle mnie oceniłeś.

    > Może kiedyś też takie coś sobie sprawię. Na razie jest akwarium zwykłe i
    > tak jest troche pracy a i pradu tez bierze. No i kosztowne.

    Akwa morskie 10 lat temu było albo ekstremalnie drogie albo wymagało
    godzin pracy obecnie zbliża się do "średnio drogiego" słodkowodnego -
    postęp :)

    > Ja bym więc postawił tego Smart-UPS 1000VA i zasilił z niego to co
    > najpotrzebniejsze nie bacząc na 20W dodatkowej energii. To dodatkowe 8zł
    > miesięcznie jest kosztem utrzymania pieknego akwarium morskiego.

    u mnie problemem jest głównie odprowadzanie ciepła z szafki pod akwarium
    gdzie mam tzw. sump'a czyli drugi obieg z filtracją.
    Już mam zainstalowane aktywne chłodzenie ale im więcej chłodzenia tym
    głośniej a temperatura (za wysoka, bo za niską przetrwa) jest bardzo
    krytycznym parametrem dla akwarium morskiego.

    Pozdr

  • 22. Data: 2010-05-24 15:31:57
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > Myśle, że źle mnie oceniłeś.

    Jesli tak, to przepraszam.
    Podtrzymuję jednak, że za duzo nie zwojujesz z minimalizacją kosztów.
    Choćby akumulator żelowy - wytrzymyma 3-4 lata i do wymiany - więc koszta.
    Podtrzymać napięcie nie biorąc prądu z elektrowni - to weź na aledrogo panel
    słoneczny za stówkę 10W/12V, do tego aku za 50zł i jak ktoś powiedział inną
    prostą pompkę na 12V albo załaczany jakoś falownik samochodowy 12/230V za
    50zł. Pamiętaj że pompka wcale nie musi działać ze względu na krztałt prądu
    więc warto by było sprawdzić to przed zakupem. 250zł i jest.

    > Akwa morskie 10 lat temu było albo ekstremalnie drogie albo wymagało
    > godzin pracy obecnie zbliża się do "średnio drogiego" słodkowodnego -
    > postęp :)

    A poczytam czy jednak dam radę to utrzymać mimo postepu.

> [...]
    > głośniej a temperatura (za wysoka, bo za niską przetrwa) jest bardzo
    > krytycznym parametrem dla akwarium morskiego.

    UPS ma obudowę, APC Smart wewnątrz jeszcze wiatraczek swój. Można postawić w
    innym miejscu.
    Dodatkowego ciepła jak zabudujesz w szafce nie unikniesz, chyba że
    zastosujesz wysokowydajne (drogie) przetwornice to je zminimalizujesz.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez