  • 31. Data: 2012-09-14 09:36:54
    Temat: Re: podwojne czerwone swiatlo w sygnalizatorze
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Przepalenie jednej jest akurat zdarzeniem pewnym.
    > Kwestia czasu.

    To dwóch też jest zdarzeniem pewnym.

    > Powodem jest fizyczne zużywanie się żarnika - już producent o to
    > zadbał, żeby parował (sublimował) :>

    No nie. Żarówki nie przestają działać tylko z powodu zużywania żarnika tak,
    jak samochód nie przestaje jeździć tylko z powodu zużycia paliwa.

    > Przepalenie dwu naraz jest wyłącznie prawdopodobne, przy dostatecznie
    > częstej konserwacji może się nie zdarzyć w danym miejscu dosłownie
    > nigdy (prędzej wyburzą ulicę).

    Dosłownie to gadasz o paliwie a nie samochodzie. Jak Ci się dziura w baku
    zrobi to nim wsiądziesz już nie będziesz mógł jechać.

  • 32. Data: 2012-09-14 09:38:22
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Bydlę" <p...@g...com>

    > Ciekawym torem musiały iść twoje myśli, skoro ze stwierdzenia faktu, że
    > idioci czepiają się mojego pseudonimu wysnułeś wniosek o rzekomym ciężkim
    > dzieciństwie.
    >
    > No to rozpraw się z tym jeszcze:
    > gdy idiotom puszczają nerwy, ciągną wątek, kompromitując się do reszty.

    Grupy Ci się pomyliły :-)

  • 33. Data: 2012-09-14 10:41:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Sep 2012, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > To dwóch też jest zdarzeniem pewnym.

    Oczywiście.
    Ale dwu NARAZ już nie.
    Można wyznaczyć wyłącznie prawdopodobieństwo takiego zdarzenia,
    w zależności od czasu reakcji na przepalenie tej która przepali
    się pierwsza, i pomijając fakt uzyskania niskiej wartości,
    fizycznie jest mozliwy taki stan, że jednocześnie nie przepalą
    się NIGDY.

    > No nie.
    > Żarówki nie przestają działać tylko z powodu zużywania żarnika tak,

    Nie pisałem "tylko".
    Bądź łaskaw nie modyfikować kryterium do którego się odniosłem.
    Pisałem o powszechnie znanym fakcie zmowy producentów, która ma
    na celu zagwarantowanie "spalenia" żarówki.
    Akurat dobranie skali sublimacji żarnika jest jedną z lepszych,
    fizycznie "gwarantowalnych" metod.
    Inna sprawa, że żarówki o istotnie większej trwałości miałyby
    (z podanego wyżej powodu, również mimo stosowania takich mechanizmów
    prewencyjnych jak halogeny) niższą sprawność i węższe widmo.

    > jak samochód nie przestaje jeździć tylko z powodu zużycia paliwa.

    Przepalenie z powodu który podałem wyżej jest odpowiednikiem
    przetarcia osi, łożysk lub podobnych elementów.
    Nie ma nic do materiałów eksploatacyjnych (w tym przypadku
    odpowiednikiem "zgaśnięcia" byłoby odcięcie prądu).

    > Dosłownie to gadasz o paliwie a nie samochodzie.

    Nie, to Ty przekręcasz tezę.

    O ile każda żarówka z masowej produkcji, użytkowana w warunkach
    znamionowych, przepali się NA PEWNO, to zdarzenie w postaci
    równoczesnego przepalenia się dwu żarówek w odcinku czasu
    relatywnie krótkim może nie zajść NIGDY.
    Mimo, że prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest całkiem
    wymierne (i *statystycznie* raz na jakiś czas jest "oczekiwane").

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2012-09-14 14:30:28
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Oczywiście.
    > Ale dwu NARAZ już nie.

    Jednej też nie :-) Kwestia ilości czasu. Po co więc dwie ? :-)

> [...]
    > się pierwsza, i pomijając fakt uzyskania niskiej wartości,
    > fizycznie jest mozliwy taki stan, że jednocześnie nie przepalą

    Nie ponieważ może w nie "walnąć" piorun :-)

    > Nie pisałem "tylko".

    I dlatego właśnie ja napisałem, że nie tylko

    > Bądź łaskaw nie modyfikować kryterium do którego się odniosłem.

    A ja nie kwestionuję sensu argumentacji twojej wypowiedzi tylko jej
    kompletności

    > Pisałem o powszechnie znanym fakcie zmowy producentów, która ma
    > na celu zagwarantowanie "spalenia" żarówki.

    Tak wiem, ale bez tej "zmowy" żarnik się kończy i tak.

> [...]
    > (z podanego wyżej powodu, również mimo stosowania takich mechanizmów
    > prewencyjnych jak halogeny) niższą sprawność i węższe widmo.

    Większa trwałość nie gwarantuje, pisałem dlaczego.

    > Przepalenie z powodu który podałem wyżej jest odpowiednikiem
    > przetarcia osi, łożysk lub podobnych elementów.

    Ale nie pęknięcia osi, łożysk czy dziury w baku. Samochody na gwaranacji też
    się psują tylko z innych powodów niż wyeksploatowanie.

    > Nie ma nic do materiałów eksploatacyjnych (w tym przypadku
    > odpowiednikiem "zgaśnięcia" byłoby odcięcie prądu).

    No i takie odcięcie przecież też może mieć miejsce. Upala się wspólny typ
    przekaźnika, albo wspólny kabelek, albo nie wiem co tam. Bym obstawiał, że
    ile by tych żarówek nie było to w skali kraju wystąpi to wielokrotnie bo
    oprócz eksploatacji są jeszcze wady. Z wadami samych żarówek można walczyć
    np wykrywając spalenie. Sygnalizacja przełącza się w inną bezpieczną
    sekwencję choćby miała zostać wyłączona na rzecz znaków.

    > Nie, to Ty przekręcasz tezę.

    Ależ ... nie kwestionuję, że eksplotacja prowadzi to niesprawności żarówki
    tylko nie jest to jedyny powód dla którego żarówka zawodzi, więc namnażanie
    ich nie prowadzi do jakiegoś cudownego zmniejszenia prawdopodobieństwa. Weź
    np poprawkę na to, że obecnie to są światła LED, które nie zużyją się tylko
    zostaną wymienione z innych przyczyn.

> [...]
    > równoczesnego przepalenia się dwu żarówek w odcinku czasu
    > relatywnie krótkim może nie zajść NIGDY.

    Ale styki przekaźnika się upalą i przestanie świecić NA PEWNO.

    > Mimo, że prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest całkiem
    > wymierne (i *statystycznie* raz na jakiś czas jest "oczekiwane").

    Więc właśnie piszę, że i dziesięć żarówek może przestać działać.

    Myślę, że obszernie wyjaśniliśmy już nasze stanowiska :-)

  • 35. Data: 2012-09-17 15:42:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Sep 2012, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Jednej też nie :-) Kwestia ilości czasu.

    NIE.
    W zbiorze naprawianych lamp dwużarówkowych będziesz znajdował lampy,
    które miały przerwy w świeceniu pojedynczych lamp, i z rosnącym
    (w czasie) prawdopodobieństwem będą występowały takie, w których
    zdarzyło się że obie przepaliły się w "oknie serwisowym".
    Wyłącznie od liczności tego zbioru (i rozmiaru okna serwisowego)
    będzie zależało, czy będzie trzeba na takie zdarzenie czekać
    rok czy tysiąc lat.
    Ale jak zapalisz równocześnie pojedyncze lampy, to jest pewne,
    że po czasie (o którego wartości niżej) *wszystkie* będą
    spalone.
    Wersję że żarówki sam robiłeś też wykluczam, dla jasności ;)
    (chodzi o to, że samoróbka może nie mieć dobrze policzonego
    "bezpiecznika", więc czas życia może wyjśc na tyle horrendalny,
    że różnica między prawdopodobieństwem a pewnoscią może być
    trudna do zauważenia w skali "do końca świata").
    Czas ograniczonego, teoretycznego życia seryjnie produkowanej
    żarówki jest mierzony w latach.
    Nie PRAWDOPODOBNEGO życia. Czas "wyparowania czajnika"
    (patrz porównanie niżej). Gwarancji że odparuje.
    Tak jak woda z czajnika zasilana "znamionowym" palnikiem
    ze "znamionowym" gazem (żarnik sam dla siebie pełni rolę
    palnika oczywiście).
    Nie wiem czy to bliżej 20, 50 czy 120 lat. Ale nie więcej.
    I WSZYSTKIE będą ciemne. Również jak włączysz ich miliard.
    Ta granica nie jest "prawdopodobna"!

    > Po co więc dwie ? :-)

    To ostatnia próba tłumaczenia :)

    > Nie ponieważ może w nie "walnąć" piorun :-)

    "Może" - i na tym polega różnica. "Tylko może".
    W wiele lamp piorun nie walnął (i w wiele nie walnie) przez
    cały czas "życia" danej ulicy, o konkretnej lampie nie mówiąc
    (czyli dosłownie nigdy).
    Z wielu czajników stawianych na gazie woda się wylała
    z różnych przyczyn (dziury w czajniku nie wyłączając).
    Ale jeśli zasilanie działa, to z każdego się wygotuje, na 100%.
    Wniosek jak wyżej :[

    > I dlatego właśnie ja napisałem, że nie tylko

    To, że mogą istnieć INNE przyczyny jest bez znaczenia, skoro
    istnieje JEDNA, która gwarantuje przepalenie żarówki w określonym
    czasie. Parowanie żarnika nie jest nijak "prawdopodobne",
    jest pewne. Natomiast rozrzut parowania w poszczególnych
    egzemplarzach (oraz występowanie innych wad) jest na tyle duży,
    że dla dwu żarówek spalenie w "oknie serwisowym" jest jedynie
    prawdopodobne.

    > A ja nie kwestionuję sensu argumentacji twojej wypowiedzi tylko jej
    > kompletności

    Lista przyczyn przepalenia jest bez znaczenia, może spokojnie
    być niekompletna. To do twierdzenia odwrotnego trzeba by zapodać
    podstawę fizyczną (*pewne* - w rozumieniu "zagwarantowane" - zacho-
    dzenie zjawiska, które dawałoby *pewne* zniszczenie obu żarówek)
    Jak sam zapodałeś, przyczyny które *mogą* spowodować jednoczesne
    spalenie obu żarówek są *wyłącznie* prawdopodobne.
    Nie podasz przyczyn pewnych, bo ich nie ma.
    Dobra, umyślne działanie człowieka wyłączmy, OK? :>
    Natomiast konstrukcyjne dobranie wielkości sublimacji tak,
    aby dawała mierzalny czas ubywania materiału (co producenci
    robią :> i jest pewne, zostało dowiedzione przed sądem USA
    i nie zostało zaniechane) daje gwarancję przepalenia żarówki.
    To tylko egzemplarze - samoróbki i pierwsze żarówki Edisona
    (nie robione pod kątem samoniszczenia żarnika) mogą się palić
    ze sporym prawdopodobieństwem przez dziesiątki lat.

    Jeszcze raz: jak nie rozumiesz (lub, jak sądzę, udajesz że nie
    rozumiesz) różnicy między warunkiem koniecznym a wystarczającym,
    to ja się nie podejmuję jej wyjaśnić.
    Konstrukcja żarówki zawiera warunek wystarczający gwarancji
    jej przepalenia.

    > Więc właśnie piszę, że i dziesięć żarówek może przestać działać.

    Może i *tylko* może.
    Pojedyncza *musi*. Prawdopodobieństwo wynosi jeden, czas
    w którym wynosi jeden jest oczywiscie kilkakrotnie większy
    niż gwarancja, ale po tym czasie nie ma mikroprocent
    szansy że nie jest spalona.
    No, niby jest - sabotaż, czyli ktoś da grubszy drut :P
    (ale zakładałem, że umyślne działanie wykluczamy)
    Jasnym jest, że ten czas jest utajniony (producenci nie
    chwalą się ową "gwarancją przepalenia", choć w procesach
    sądowych powyciągano dokumenty z taką wiedzą).

    To tak, jakbyś oczekiwał że woda gotowana z dostawą
    ciepła co najmniej kilka razy przekraczającą możliwe
    rozpraszanie w otoczeniu (oraz możliwością oddawania
    pary do tego otoczenia) się nie wygotuje.
    Tak właśnie traktowany jest żarnik - mikron po mikronie
    rozprasza się w otoczeniu. MUSI go braknąć.
    MOŻE się przepalić za wcześnie, jeśli w druciku jest
    jakaś wada fizyczna, powodująca lokalne przegrzewanie
    (i w tym jest podobny do wszystkich innych przyczyn).
    Ale MUSI się przepalić jak wskutek parowania wolframu
    drut będzie tak cienki, że urwie się pod własnym ciężarem.
    I w tym różnica.
    Fakt, że w praktyce wady fizyczne są "prawie pewną",
    wysoce prawdopodobną przyczyną przepalenia (bo w większości
    przypadków zachodzi dodatnie sprzężenie zwrotne, i w praktycie
    szansa na "dożycie" do czasu idealnej zarówki jest śladowa)
    to zupełnie co innego, niż gwarancja przepalenia od sublimacji.
    Gwarancji na wypadek, jakby żadne prawdopodobne zdarzenie
    nie zaszło.

    > Myślę, że obszernie wyjaśniliśmy już nasze stanowiska :-)

    A owszem, to jedyny punkt w którym jesteśmy zgodni :)

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2012-09-17 16:39:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Sep 2012, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > podstawę fizyczną (*pewne* - w rozumieniu "zagwarantowane" - zacho-
    > dzenie zjawiska, które dawałoby *pewne* zniszczenie obu żarówek)

    ...oczywiście połknąłem istotne słowo "jednocześnie", z dokładnością
    do zmieszczenia się w oknie serwisowym (acz o tym mowa).

    pzdr, Gotfryd