  • 1. Data: 2010-08-11 00:13:53
    Temat: postać niedoświetlona - foto pod słońce
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    postac ciemna, w planie ogólnym - foto pod słońce.
    Czy jest metoda na wydobycie [w miare mozliwosci] świateł na tak
    naeksponowanej postaci?

    Kiedys/gdzies widzialem info o pewnym programie, że dedykowany do takich
    wlasnie zabiegów, czyli do wydobycia swiatel na niedoswietlonej twarzy na
    przyklad; nie wiem, czy soft byl dobry,czy nie, ledwie rzucilem okiem, nie
    byl wowczas potrzebny, ale pamietam, że jest. Ergo: zabieg mozliwy.

    Nie powiem, że szukam programu dedykowanego tylko do tej operacji
    [mozliwa?] - ale jesli znacie takowy, prosze o podpowiedz.
    Poza tym [i to najwazniejsze]: przez jakis miesiac bede mial dostep do
    Photoshopa oraz do Lightroom. I na tym warto zatrzymac sie - jak zastosowac
    jeden lub drugi [jakie narzedzie, filtr, itd], by otrzymac sensowny efekt w
    w/w sprawie?
    dzieki za podpowiedzi.

  • 2. Data: 2010-08-11 00:24:49
    Temat: Re: postać niedoświetlona - foto pod słońce
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Wed, 11 Aug 2010 02:13:53 +0200, 1634Racine napisał(a):

    > postac ciemna, w planie ogólnym - foto pod słońce.
    > Czy jest metoda na wydobycie [w miare mozliwosci] świateł na tak
    > naeksponowanej postaci?

    Nie wiem czy są do tego specjalne filtry czy nie, ale takie coś bardzo
    łatwo zrobić po prostu rozjaśniając cienie, np. tylko na osobie lub twarzy.
    Ale taka czynność zawsze pogarsza zdjęcie, tym bardziej o ile więcej EV
    podniesiemy ekspozycję w cieniach. A najlepiej to chyba od razy doświetlić
    lampą, ale też czasem trzeba wiedzieć ile dać światła, żeby nie wyszły
    przepalenia, cienie, odblaski :).

    --
    Krasnal...

  • 3. Data: 2010-08-11 00:50:46
    Od: mt <t...@i...pl>

    Krasnal pisze:

> [...]
    > Ale taka czynność zawsze pogarsza zdjęcie, tym bardziej o ile więcej EV

    No jak będzie smoła w cieniach, to żadne ich rozjaśnianie nie pomoże, co
    najwyżej jeden wielki kolorowy szum wyjdzie.

    > A najlepiej to chyba od razy doświetlić
    > lampą, ale też czasem trzeba wiedzieć ile dać światła, żeby nie wyszły
    > przepalenia, cienie, odblaski :).

    Zamiast lampy lepiej użyć jakiejś chociażby prowizorycznej blendy, a
    najlepiej jak się nie ma jak doświetlić odpowiednio to unikać takich
    zdjęć :)

    --
    marcin

  • 4. Data: 2010-08-11 05:34:47
    Od: Korupcjusz <k...@b...jest.pl>

    mt <t...@i...pl> wrote:

    >Zamiast lampy lepiej użyć jakiejś chociażby prowizorycznej blendy

    np. wysoko w gorach na szlaku

    >najlepiej jak się nie ma jak doświetlić odpowiednio to unikać takich
    >zdjęć :)

    zwlaszcza, kiedy akurat szczyt jest pod slonce :)

  • 5. Data: 2010-08-11 06:00:49
    Od: "Mamba" <z...@p...onet.pl>

    > zwlaszcza, kiedy akurat szczyt jest pod slonce :)

    No to zostaje tylko HDR-ek

    Rafał

  • 6. Data: 2010-08-11 06:06:23
    Od: "Paweł Łukawski" <p...@n...gazeta.pl>

    użyj po prostu wbudowanej lampy, i będzie dobrze.

    pozdrawiam
    Paweł

  • 7. Data: 2010-08-11 06:47:36
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    1634Racine wrote:
> [...]
    > przyklad; nie wiem, czy soft byl dobry,czy nie, ledwie rzucilem okiem, nie
    > byl wowczas potrzebny, ale pamietam, że jest. Ergo: zabieg mozliwy.

    Do takich rzeczy polecam program SNS-HDR Pro własnego autorstwa. Oferuje
    dużo większe możliwości niż Photoshop.

> [...]
    > Photoshopa oraz do Lightroom. I na tym warto zatrzymac sie - jak
    > zastosowac jeden lub drugi [jakie narzedzie, filtr, itd], by otrzymac

    W Photoshop istnieje narzędzie Image->Adjustments->Shadow/Highlight...
    dedykowane do tego celu.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 8. Data: 2010-08-11 08:57:02
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "1634Racine" <1...@R...pl> wrote in message
> [...]
    > Photoshopa oraz do Lightroom. I na tym warto zatrzymac sie - jak
    > zastosowac jeden lub drugi [jakie narzedzie, filtr, itd], by otrzymac

    Pozstawowe pytanie - RAW czy JPG? Z JPG najlepsze co mozna zrobic, to
    skasowac i zrobic zdjecie jeszcze raz, w RAW praktycznie kazda wywolywarka
    ma suwak rozjasniajacy tylko cienie.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 9. Data: 2010-08-11 09:06:48
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    kamil wrote:
    > Pozstawowe pytanie - RAW czy JPG? Z JPG najlepsze co mozna zrobic, to
    > skasowac i zrobic zdjecie jeszcze raz, w RAW praktycznie kazda wywolywarka
    > ma suwak rozjasniajacy tylko cienie.

    Opowiadasz. Zdziwiłbyś sie co nieraz można wyciągnąć z jpega.

    Plik źródłowy:
    http://www.mmj.pl/~snibisz/tmp/E8737E22BFBE4BEA98FE2
    7AE8DD41E5B.jpg

    Po obróbce:
    http://www.mmj.pl/~snibisz/tmp/E8737E22BFBE4BEA98FE2
    7AE8DD41E5B-SNS-HDR.jpg

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 10. Data: 2010-08-11 10:05:05
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> wrote in message

    > Opowiadasz. Zdziwiłbyś sie co nieraz można wyciągnąć z jpega.

> [...]

    Zakladam, ze osoba pytajaca o jakis program o ktorym kiedys czytala, nie ma
    20 lat doswiadczenia z grafika zeby to zrobic z JPG. :)

    Pozdrawiam
    Kamil