  • 1. Data: 2016-05-10 16:35:36
    Temat: procesory, generacje, podstawki
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Chciałem szybko sprawdzić ewentualną kompatybilność podstawek dla Inteli
    różnych generacji (głownie mobilnych procesorów, ale nie tylko) i już sam
    nie wiem - raz piszą tak raz tak. Chodzi o np. ewentualny upgrade z np.
    3gen na 4 na tej samej płycie (tym samym lapku)
    Jest jakaś ogólna zasada, które generacje są w ten sposób kompatybilne?

    Druga sprawa, że rozglądając się po laptopach zauważyłem że nie
    uświadczysz nic innego (w niższym pułapie cenowym <3000 i oglądałem 17")
    niż procesory niskonapięciowe U To są procesory na BGA, czyli jak
    rozumiem wlutowywane w płytę. Ale, co dziwniejsze na jaki procesor
    mobilny 5 czy 6 generacji bez U nie spojrzę, to tam też jest jako
    podstawka BGA. Wygląda na to, że nawet w cholernie drogich laptopach jest
    niewymienialny (łatwo) procesor. Wystarczy zalać sprzęt i załatwić płytę
    główną i cały laptop do kosza. O co chodzi - są jakieś wymagania
    technologiczne, żeby tak robić, czy to po prostu ma być dobry biznes dla
    producentów laptopów?

  • 2. Data: 2016-05-10 21:55:11
    Temat: Re: procesory, generacje, podstawki
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Tue, 10 May 2016 14:35:36 +0000, pueblo napisał(a):

    > O co chodzi - są jakieś wymagania technologiczne, żeby tak robić,
    > czy to po prostu ma być dobry biznes dla producentów laptopów?

    Raczej to drugie.

    Procesor mocno się grzeje. Ale raczej jest, w przeciwieństwie do chipów
    graficznych, odporny na przegrzanie. Dlatego - niech grzeje się razem z
    nim laminat płyty, kulki BGA popłyną, może zwarcie się zrobi, może
    laminat się rozwarstwi. A przy próbie lutowania procesora na już
    odparzonym jego normalną pracą laminacie - to już na pewno.

    Co nie znaczy, że takie naprawy się nie mają prawa powieść - owszem,
    udają się, ale szanse są mniejsze niż przy grafice czy mostach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 3. Data: 2016-05-11 12:48:40
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

    > Jest jakaś ogólna zasada, które generacje są w ten sposób
    > kompatybilne?

    Nie znam tych nowych generacji ani jakie mają podstawki, ale ogólną zasadą
    jest, że nie ma ogólnej zasady - zależy od konkretnej płyty, nawet jeśli
    podstawka jest fizycznie ta sama.

    --
    Wiktor S.