  • 11. Data: 2014-08-27 01:18:23
    Temat: Re: programator i TQFP
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Nie możesz tego zrobić w całości przez ISP?

    no chyba mogę za jednym zamachem wrzucić po ISP bootloader + firmware,
    ale dużo to nie zmienia. Nadal trzeba się podpiąć pod ISP w środku
    urządzenia.

    > To akurat nie powinien być problem, przynajmniej przy AVR. Dopóki
    > procesor nie zobaczy drugiego (jest EEPROM, więc można to sobie
    > spokojnie zapamiętać) to się nie wygłupia tylko na niego czeka.

    Niestety nie. Tutaj chodzi o to, że procesory kontrolują poprawną pracę
    drugiego, i brak łączności traktują jako awarię. To nie jest wielki
    dramat, bo potem przez menu się to kasuje. A podczas programowania kiedy
    się odpowiednio ustawi zworki, to się blokuje to wykrywanie - ale znowu
    to zabawa niepotrzebna, a czas montażu jest kluczowy.

    > Kiedyś ktoś narzekał właśnie na utratę zawartości pamięci programu po
    > lutowaniu. Niestety dzisiaj już nie pamiętam o jaki procesor chodziło
    > itd, ale mocno mi się wydaje, że weryfikował po wylutowaniu w
    > programatorze i sam układ był sprawny. Na pewno jest to temat do
    > weryfikacji, bo wiele czasu upłynęło i wiele mogło się zmienić.
    > Myślałem, że może ktoś czytający to robił i potwierdzi lub zaprzeczy, bo
    > temat mnie tak naprawdę też interesuje.

    no to czekamy na info nadal...
    Osobiście lutuję procesory nie w piecyku, tylko na końcu - ręcznie,
    kopytkiem. Więc o przegrzaniu nie ma mowy raczej, i trudno mi sobie
    wyobrazić, żeby podczas normalnego lutowania coś się wydarzyło...

  • 12. Data: 2014-08-27 08:38:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > no chyba mogę za jednym zamachem wrzucić po ISP bootloader + firmware, ale
    > dużo to nie zmienia. Nadal trzeba się podpiąć pod ISP w środku urządzenia.

    Nie masz tej płytki wcześniej na wierzchu ?
    Dostanie się do środka urządzenia podczas produkcji to jakiś problem ?
    P.G.

  • 13. Data: 2014-08-27 09:07:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-27 01:18, sundayman pisze:

    > no chyba mogę za jednym zamachem wrzucić po ISP bootloader + firmware,
    > ale dużo to nie zmienia. Nadal trzeba się podpiąć pod ISP w środku
    > urządzenia.

    Dopiero co narzekałeś na dwa programowania ;)
    Musisz programować jak masz urządzenie złożone? Nie możesz wcześniej?
    Nie sprawdzasz na zasilaczu laboratoryjnym z ograniczeniem prądowym czy
    wszystko jest OK?

> [...]
    > się odpowiednio ustawi zworki, to się blokuje to wykrywanie - ale znowu
    > to zabawa niepotrzebna, a czas montażu jest kluczowy.

    No ale dlaczego nie? Zapisujesz sobie w EEPROMie że procesor został już
    zauważony i od tego momentu ma działać, a do tego momentu czekać aż
    drugi się odezwie.

> [...]
    > kopytkiem. Więc o przegrzaniu nie ma mowy raczej, i trudno mi sobie
    > wyobrazić, żeby podczas normalnego lutowania coś się wydarzyło...

    Wiesz, chętnie bym pogrzebał po sieci, ale jakoś nie bardzo mam na to
    czas. Nie chodziło o przegrzanie, bo układy po wylutowaniu działały
    (dawały się znów zaprogramować).
    Może kiedyś spróbuję przelutować zaprogramowany układ i zobaczyć co się
    dzieje, ale to nie będzie ATMega, bo ich nie używam.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2014-08-27 10:03:28
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    -- Wiadomość oryginalna (wysłana 27.08.2014 09:07) --
    > Wiesz, chętnie bym pogrzebał po sieci, ale jakoś nie bardzo mam na to
    > czas. Nie chodziło o przegrzanie, bo układy po wylutowaniu działały
    > (dawały się znów zaprogramować).

    Niezupełnie na temat, ale dotyczy temperatur
    i programowania ISP.

    Rzecz dotyczy procesorów SiLabs C8051F531.
    SiLabs ma swój interfejs do programowania ISP,
    czterodrutowy, zwany C2.

    Za pierwszym razem procesor jest zawsze programowany
    bez problemów.

    Ponowne programowanie w ok. 60% przypadków się nie udaje.
    Programator w ogóle nie widzi procesora.

    Pamaga... podgrzanie procesora lutownicą. Programator
    się łączy, programuje.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 15. Data: 2014-08-27 15:34:47
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Musisz programować jak masz urządzenie złożone? Nie możesz wcześniej?
    > Nie sprawdzasz na zasilaczu laboratoryjnym z ograniczeniem prądowym czy

    Ależ koledzy kombinują... :)
    Oczywiście, że MOGĘ wcześniej. Tylko, że jest to zbyteczny etap. Obecnie
    płytki po procesie "produkcji", czyli montażu i mycia trafiają do
    montażu "końcowego", gdzie urządzenie jest składane do kupy,
    programowane i testowane. To niby po kiego grzyba dodawać kolejne etapy,
    skoro mnie chodzi o skrócenie czasu a nie wydłużenie ?

    > No ale dlaczego nie? Zapisujesz sobie w EEPROMie że procesor został już
    > zauważony i od tego momentu ma działać, a do tego momentu czekać aż
    > drugi się odezwie.

    No na upartego tak - ale to z kolei wymaga modyfikacji programu, a tego
    też nie chcę robić, bo (1) szkoda czasu, (2) program jest przetestowany
    i sprawdzony i wolę nie robić w nim niczego, co nie jest absolutnie
    niezbędne.

    Zresztą - to proteza, w razie jakiejkolwiej pomyłki w kolejności, czy
    coś w tym rodzaju, łatwo o wytworzenie stanu, gdzie już "zauważony"
    procesor zniknie.

    W sytuacji kiedy w urządzeniu jest już zaprogramowany MCU wszystko
    sprowadza się do
    1) złożenia do kupy
    2) sprawdzenia

    I to jest najlepsza opcja, która dodatkowo zmniejsza wymagania co
    wykonującego ten proces.

  • 16. Data: 2014-08-27 17:17:45
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-27 10:03, MKi pisze:

> [...]
    > Programator w ogóle nie widzi procesora.
    >
    > Pamaga... podgrzanie procesora lutownicą. Programator

    Dzięki za takie informacje :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2014-08-27 17:40:16
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-27 15:34, sundayman pisze:

> [...]
    > programowane i testowane. To niby po kiego grzyba dodawać kolejne etapy,
    > skoro mnie chodzi o skrócenie czasu a nie wydłużenie ?

    Może tylko o zmianę kolejności? Różnie podchodzi się do montażu i testów.

> [...]
    > też nie chcę robić, bo (1) szkoda czasu, (2) program jest przetestowany
    > i sprawdzony i wolę nie robić w nim niczego, co nie jest absolutnie

    Sprawa jasna.

    > Zresztą - to proteza, w razie jakiejkolwiej pomyłki w kolejności, czy
    > coś w tym rodzaju, łatwo o wytworzenie stanu, gdzie już "zauważony"
    > procesor zniknie.

    Dlaczego? Jeżeli jeden i drugi będzie tego pilnował, to o czym mowa?
    Chyba tylko przy powtórnym programowaniu. I to nie żadna proteza tylko
    proces uruchamiania.

    > W sytuacji kiedy w urządzeniu jest już zaprogramowany MCU wszystko
    > sprowadza się do
    > 1) złożenia do kupy
    > 2) sprawdzenia

    Prawda :)
    W zasadzie to niczym nie ryzykujesz - złap kogoś, kto Ci zaprogramuje
    parę kości i je wlutuj - będziesz wiedział czy program został, czy
    zniknął (najlepiej jakbyś jeszcze w piecu parę zmontował). Potem się
    zastanawiaj co dalej.
    Tak sobie jeszcze pomyślałem, że wprawdzie ATmega128 ma programowanie
    równoległe, ale w zasadzie to przy ISP/JTAG potrzebowałbyś tylko
    podstawki i paru pierdułek żeby gościa zaprogramować. 5V można wziąć z
    USB. No w zasadzie to chyba na płytce uniwersalnej idzie wszystko zrobić
    co potrzebujesz, jak weźmiesz gotowy adapter na igły. Gdzieś chyba takie
    widziałem.

    Może tylko trochę wolniej by się programował (?)

    Pozdrawiam

    DD

  • 18. Data: 2014-08-28 12:20:54
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-27 17:40, Dariusz Dorochowicz pisze:
    jak weźmiesz gotowy adapter na igły. Gdzieś chyba takie
    > widziałem.

    Zobaczyłem. Zobaczyłem też ile kosztuje i że to nie do takiego procka
    (chociaż może da się użyć).

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2014-08-28 15:23:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    adapter straszliwie drogi nie jest;

  • 20. Data: 2014-08-28 15:25:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Adapter można kupić nawet nie tak drogo ;

    http://www.ebay.com/itm/QFP64-PQFP64-TQFP64-0-5mm-Pi
    tch-10x10-mm-IC-Test-Socket-Adapter-Programmer-/2607
    08879937?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb375ce41

    tyle, że trzeba do niego podłączyć się z programatorem, no taką
    samoróbkę trza wykonać...