eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › przypomniało mi się...
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 44

  • 41. Data: 2019-10-03 10:36:35
    Temat: Re: przypomniało mi się...
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-02 o 18:40, Dąbrowski pisze:
    > W dniu 2019-09-29 o 06:43, J.F. pisze:
    >
    >>
    >> I jak widac - okolice roku 1987, pojawily sie elektroniczne kasy,
    >> ciekawe czy nie na 8080, i nie pomysleliby o rezerwacjach ?
    >>
    > Na Z80. Były wersje Compact TT, Compact TTM i Compact TTM w wersji
    > rozszerzonej. Różniły się ilością pamięci i drukarką. Compact TT miała
    > 40 kB ROM i 72 kB EPROM, Compact TTM 104 kB RAM i 72 kB EPROM, Compact
    > TTM w wersji rozszerzonej 200 kB RAM i 264 kB EPROM. Kasy miały monitor
    > monochromatyczny, pojemność ekranu 640 znaków, wierszy 16, znaków w
    > wierszu 40, matryca znaku 5x7 punktów. Kolor świecenia zielony. Dane
    > pochodzą z Instrukcji eksploatacji.
    >

    Jest gdzieś wystawiona ta instrukcja?


    --
    Pozdrawiam.

    Adam


  • 42. Data: 2019-10-03 17:03:17
    Temat: Re: przypomniało mi się...
    Od: Dąbrowski <n...@a...pl>

    W dniu 2019-10-02 o 19:12, J.F. pisze:

    >
    > A pisza cos o systemie operacyjnym, łączności, rezerwacji biletow ?
    > Albo np aktualizacji cen biletow czy polaczen ?
    >
    Ja pracowałem jako kasjer. Kolega zajmujący się serwisem tych kas mówił,
    że systemem operacyjnym jest CP/M. W praktyce tam po włączeniu kasy
    uruchamiał się od razu program sprzedaży biletów. Zależało to jeszcze od
    tego jaki klucz był wetknięty do stacyjki. Klucz był w formie podłużnej
    plastykowej płytki.
    Za instrukcją:
    "Stacyjka elektroniczna
    Stacyjka elektroniczna służy do określania uprawnienia operatora kasy do
    jej obsługi. Każda kasa posiada czytnik, w którym zakodowany jest
    jednocześnie jej numer. Do czytnika są przypisane 3 klucze posiadające
    ten sam numer; ale każdy z nich określa inny poziom uprawnień w dostępie
    do zasobów informacyjnych kasy. Są to:
    - klucz kasjera R, zezwalający na wykonywanie rejestracji i raportów
    kasjera,
    - klucz X, dający uprawnienia takie jak klucz R oraz umożliwiający
    wykonywanie raportów miesięcznych,
    - klucz Z, dający uprawnienia takie jak klucz X oraz umożliwiający
    programowanie kasy".

    Oczywiście wszystkie 3 klucze umożliwiały także wystawianie biletów. Był
    jeszcze czwarty klucz serwisanta, do którego z oczywistych względów
    operator kasy nie miał dostępu.
    Na mniejszych stacjach kasa pracowała bez podłączenia do systemu
    rezerwacji. Aby sprzedać miejscówkę należało dzwonić do kasy
    wyznaczonej, która miała dostęp do systemu rezerwacji. Najpierw
    dzwoniliśmy do Warszawy (panie niechętnie się zgłaszały, więc czasami
    trwało to nawet kilkanaście minut), a potem, po podłączeniu kas w
    Białymstoku do systemu rezerwacji - do Białegostoku. Podawało się datę
    wyjazdu, nr pociągu, klasę i ilość żądanych miejsc. Kasa rezerwacyjna
    podawała numery wagonów i miejsc.
    Na dużych stacjach kasy były podłączone do systemu rezerwacji.
    "W celu włączenia kasy jako terminala do systemu rezerwacji należy:
    - połączyć kasę (gniazdo G3) kablem transmisji prądowej o długości do
    100 m z koncentratorem linii COMPACT-LC."

    W kasie przed oddaniem do użytku należało zaprogramować określone
    parametry.
    "W celu zaprogramowania kasy należy włożyć klucz programowania do
    stacyjki elektronicznej. Na ekranie wyświetli się wówczas:
    1 - REJESTRACJA
    2 - RAPORTY MIESIĘCZNE
    3 - PROGRAMOWANIE
    WYBIERZ
    Obraz ten w dalszej części instrukcji nazywać będziemy podstawowym
    obrazem funkcji kasy. Przejście do programowania następuje bezpośrednio
    po wciśnięciu klawisza z cyfrą "3"."
    Programowało się (robił to serwisant) takie parametry jak czas, nr kasy
    i stacja, strefy odległości, rejony komunikacyjne, terminy ważności
    biletów, miesiące dla statystyk, prowizję, cennik, relacje i parametry
    techniczne.
    To robiło się raz, potem zmianie ulegał jedynie cennik.
    Najważniejszym parametrem - z punku widzenia kasjera - były relacje. W
    relacji były zapisane stacja wyjazdu, stacje pośrednie, stacja docelowa
    i odległości taryfowe. Każda relacja miała 3 cyfrowy numer i ten numer
    należało wybrać na samym początku wystawiania biletu. Po wybraniu numeru
    relacji na ekranie pojawiał się bilet w danej relacji z domyślnymi
    parametrami. Domyślne parametry to data bieżąca, ilość podróżnych - 1,
    klasa - 2, zniżka - Normalny. Wystarczyło włożyć blankiet biletu do
    drukarki i nacisnąć Drukuj. Cała operacja zajmowała może 5 sekund.
    Relacje teoretycznie powinny być zaprojektowane przez obsługę kasy i
    zaprogramowane przez serwis. W praktyce serwisant szedł na łatwiznę,
    brał relacje zaprojektowane dla innej stacji i zmieniał jedynie stacje
    wyjazdu i odległość od tej stacji do najbliższego węzła. Skutek był
    taki, że najpopularniejsza relacja z danej stacji wcale nie musiała mieć
    numeru 100 a jakiś inny, np 637. Wykorzystując to, że serwisantem był
    mój kolega i swój świeżo zakupiony komputer 486DX zaprojektowałem na
    nowo wszystkie relacje, tak aby maksymalnie uprościć i przyśpieszyć
    obsługę kasy. Także dodałem wiele relacji, których nie było
    zaprogramowanych w nowej kasie, a którymi jeździły pociągi. Np "okrężna"
    relacja przez Białystok, Ełk, Olsztyn, Poznań do Wrocławia. Oczywiście
    te nowe parametry relacji przed zaprogramowaniem ich w kasie Compact
    musiały być zatwierdzone przez BKD. Kasjerki, które potem przyjeżdżały
    do nas z innych stacji, były zaskoczone i zachwycone tym jak łatwo u nas
    się wyszukuje relacje i ich ilością. Bo w kasie Compact teoretycznie
    można było zaprogramować 999 relacji a w praktyce bywało ich nie więcej
    jak 300. Gdy jakaś relacja nie była zaprogramowana to wystawiając bilet
    należało wejść w tryb ręczny i wszystkie parametry biletu takie jak
    stacja wyjazdu, stacje pośrednie, stacja docelowa, odległość między
    stacjami (wyszukaną w Wykazie odległości taryfowych), datę, ilość
    podróżnych, zniżkę wpisywać w odpowiednie okienka z klawiatury. Kasa na
    podstawie wpisanej odległości wyliczała cenę. Wystawienie takiego biletu
    dla mało wprawnego kasjera zajmowało nawet minutę, a kolejka w tym
    czasie pod okienkiem rosła ;-). Dlatego tak ważne było zaprojektowanie
    wszystkich teoretycznie możliwych relacji.
    Co do aktualizacji to z tego co pamiętam serwisant otwierał obudowę kasy
    i wymieniał układy pamięci. Te zaprojektowane przeze mnie relacje dałem
    mu wydrukowane. On to na serwisowym egzemplarzu kasy Compact programował
    i potem przywoził już zaprogramowaną pamięć.
    Po kilku latach kasę Compact TT zmieniono nam na fiskalną Simens-Nixdorf
    i była to już całkiem nowa (gorsza) jakość.
    Trochę się rozpisałem, no ale "przypomniało mi się ..." ;-)


  • 43. Data: 2019-10-03 17:12:58
    Temat: Re: przypomniało mi się...
    Od: Dąbrowski <n...@a...pl>

    W dniu 2019-10-03 o 10:36, Adam pisze:

    >>
    >
    > Jest gdzieś wystawiona ta instrukcja?
    >
    Mam tylko egzemplarz papierowy.

    Kasy Compact TT produkowała Avista
    http://scheidt-bachmann.com.pl/avista.html



  • 44. Data: 2019-10-03 20:12:03
    Temat: Re: przypomniało mi się...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dąbrowski" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:5d960dba$0$536$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 2019-10-02 o 19:12, J.F. pisze:
    >> A pisza cos o systemie operacyjnym, łączności, rezerwacji biletow ?
    >> Albo np aktualizacji cen biletow czy polaczen ?
    >
    >Ja pracowałem jako kasjer. Kolega zajmujący się serwisem tych kas
    >mówił, że systemem operacyjnym jest CP/M.

    Przy CP/M powinna byc dyskietka ... chyba ze zrobili ROM-dysk ..
    No i w sumie ... po co tam CP/M ... zeby jakis DBase bez przerobek
    mogl korzystac z ROM-dysku ?

    >Stacyjka elektroniczna służy do określania uprawnienia operatora kasy
    >do jej obsługi. Każda kasa posiada czytnik, w którym zakodowany jest
    >jednocześnie jej numer. Do czytnika są przypisane 3 klucze
    >posiadające ten sam numer; ale każdy z nich określa inny poziom
    >uprawnień w dostępie do zasobów informacyjnych kasy. Są to:
    >- klucz kasjera R, zezwalający na wykonywanie rejestracji i raportów
    >kasjera,

    A te raporty gdzie ?
    na dyskietce czy jakis EPROM-dysk, RAM-Dysk z podtrzymaniem ?

    >- klucz X, dający uprawnienia takie jak klucz R oraz umożliwiający
    >wykonywanie raportów miesięcznych,

    Czyli sporo zapisywala.

    >- klucz Z, dający uprawnienia takie jak klucz X oraz umożliwiający
    >programowanie kasy".

    Czyli jeszcze jakas pamiec programu/konfiguracji ...

    >Na dużych stacjach kasy były podłączone do systemu rezerwacji.
    >"W celu włączenia kasy jako terminala do systemu rezerwacji należy:
    >- połączyć kasę (gniazdo G3) kablem transmisji prądowej o długości do
    >100 m z koncentratorem linii COMPACT-LC."

    Czyli petla pradowa ... ale dokad ?
    Jakas Odra, pecet .. bo chyba nie CP/M ?

    >W kasie przed oddaniem do użytku należało zaprogramować określone
    >parametry.
    >"W celu zaprogramowania kasy należy włożyć klucz programowania do
    >stacyjki elektronicznej. Na ekranie wyświetli się wówczas:
    >1 - REJESTRACJA
    >2 - RAPORTY MIESIĘCZNE
    >3 - PROGRAMOWANIE
    >WYBIERZ
    >Obraz ten w dalszej części instrukcji nazywać będziemy podstawowym
    >obrazem funkcji kasy. Przejście do programowania następuje
    >bezpośrednio po wciśnięciu klawisza z cyfrą "3"."
    >Programowało się (robił to serwisant) takie parametry jak czas, nr
    >kasy i stacja, strefy odległości, rejony komunikacyjne, terminy
    >ważności biletów, miesiące dla statystyk, prowizję, cennik, relacje i
    >parametry techniczne.
    >To robiło się raz, potem zmianie ulegał jedynie cennik.

    No wlasnie - jakos tak nie bardzo sobie wyobrazam programowania
    wszystkich pociagow/tras/relacji ...

    >Najważniejszym parametrem - z punku widzenia kasjera - były relacje.
    >W relacji były zapisane stacja wyjazdu, stacje pośrednie, stacja
    >docelowa i odległości taryfowe. Każda relacja miała 3 cyfrowy numer i
    >ten numer należało wybrać na samym początku wystawiania biletu. Po
    >wybraniu numeru

    3 cyfry to nie za malo ?
    Stacji w Polsce chyba wiecej i z Bialegostoku do kazdej mozna chciec
    jechac.

    A przeciez klient moze chciec bilet na calkiem inna trase - z Poznania
    do Wroclawia.

    >Relacje teoretycznie powinny być zaprojektowane przez obsługę kasy i
    >zaprogramowane przez serwis. W praktyce serwisant szedł na łatwiznę,
    >brał relacje zaprojektowane dla innej stacji i zmieniał jedynie
    >stacje wyjazdu i odległość od tej stacji do najbliższego węzła.
    >Skutek był

    Ale to chyba tez nie takie proste, bo tych najblizszych wezlow kilka,
    a relacji do poprawy wiele.
    Chyba ze oprogramowanie cwane i mialo relacje podzielona na "od wezla"
    i "do wezla" i samo sumowalo odleglosci ...

    >taki, że najpopularniejsza relacja z danej stacji wcale nie musiała
    >mieć numeru 100 a jakiś inny, np 637.

    Jak serwisant byl "regionalny" to wcale sie nie dziwie, ze nie chcial
    miec roznych numeracji w kazdej kasie/stacji.

    >Wykorzystując to, że serwisantem był mój kolega i swój świeżo
    >zakupiony komputer 486DX zaprojektowałem na nowo wszystkie relacje,
    >tak aby maksymalnie uprościć i przyśpieszyć obsługę kasy. Także
    >dodałem wiele relacji, których nie było zaprogramowanych w nowej
    >kasie, a którymi jeździły pociągi. Np "okrężna" relacja przez
    >Białystok, Ełk, Olsztyn, Poznań do Wrocławia. Oczywiście

    A jak klient chcial do Trzebnicy (stacja przed Wroclawiem) ?

    >te nowe parametry relacji przed zaprogramowaniem ich w kasie Compact
    >musiały być zatwierdzone przez BKD. Kasjerki, które potem
    >przyjeżdżały do nas z innych stacji, były zaskoczone i zachwycone tym
    >jak łatwo u nas się wyszukuje relacje i ich ilością.

    A jak to szukaliscie ? Wystarczylo wpisac "Wroc" i podpowiadal
    istniejace relacje ?

    >Bo w kasie Compact teoretycznie można było zaprogramować 999 relacji
    >a w praktyce bywało ich nie więcej jak 300. Gdy jakaś relacja nie
    >była zaprogramowana to wystawiając bilet należało wejść w tryb ręczny
    >i wszystkie parametry biletu takie jak stacja wyjazdu, stacje
    >pośrednie, stacja docelowa, odległość między stacjami (wyszukaną w
    >Wykazie odległości taryfowych), datę, ilość podróżnych, zniżkę
    >wpisywać w odpowiednie okienka z klawiatury. Kasa na podstawie
    >wpisanej odległości wyliczała cenę.

    Ale wyszukanie odleglosci - reczna robota, kiepska ta komputeryzacja
    :-)

    >Wystawienie takiego biletu dla mało wprawnego kasjera zajmowało nawet
    >minutę,

    Minuta ? To IMO i tak rewelacyjnie szybko jak np na trzy punkty
    posrednie.
    A to wyszukiwanie odleglosci to w kasie czy w ksiazeczce ?

    > a kolejka w tym czasie pod okienkiem rosła ;-). Dlatego tak ważne
    > było zaprojektowanie wszystkich teoretycznie możliwych relacji.
    >Co do aktualizacji to z tego co pamiętam serwisant otwierał obudowę
    >kasy i wymieniał układy pamięci. Te zaprojektowane przeze mnie
    >relacje dałem mu wydrukowane. On to na serwisowym egzemplarzu kasy
    >Compact programował i potem przywoził już zaprogramowaną pamięć.

    Czyzby EPROM i programator na pokladzie ?

    >Po kilku latach kasę Compact TT zmieniono nam na fiskalną
    >Simens-Nixdorf i była to już całkiem nowa (gorsza) jakość.
    >Trochę się rozpisałem, no ale "przypomniało mi się ..." ;-)

    Dzieki.

    Ja pamietam gdzies polowe lat 90tych, gdy sie na niemieckich dworcach
    pojawily
    punkty informacyjne, na windows NT zreszta, no i planowaly trase na
    cala Europe.

    A potem drobny spor Niemca z polskim konduktorem, bo mial bilet na
    trase Hamburg-Poznan-Warszawa-Lwow,
    a jechal Poznan-Wroclaw-Krakow-Lwow.
    I nie potrafil zrozumiec - przeciez jemu te trase wydrukowal komputer
    ... ale w tym punkcie, nie w kasie :-)

    J.

strony : 1 ... 4 . [ 5 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: