  • 1. Data: 2018-01-22 22:03:04
    Temat: przywracanie fabrycznej wielkości partycji na pendrive-je, reset do stanu fabrycznego, różne wyniki formatowania
    Od: "gienek" <n...@s...amu>

    Po zabawach z rufus-em
    https://rufus.akeo.ie/ i tworzeniu nim na penie partycji boot-owalnych, nie
    znalazłem narzędzia, które przywraca taką samą pojemność partycji, jaką pen
    miał gdy wyjęło się go jako nowego z blistra.
    I tak pen 16GB jako nówka (czyli dziewiczy wyciągnięty z blistra) miał
    rozmiar partycji:
    15 623 790 592 Bajtów
    Gdy ukończono zabawę pena z programem rufus, sformatowałem go także rufusem
    (by usunąć śmieci po zabawach z bootowanymi partycjami) i wyszło z tego, że
    pen uzyskał nowy rozmiar partycji:
    15 622 766 592 Bajtów, czyli zniknęło gdzieś 1MB rozmiaru.

    Przemielenie tego pena programem Bootice zgodnie z przepisem
    https://danowski.pl/przywracanie-pamieci-pendrive-do
    -oryginalnego-stanu/
    pozostawia ten "nowy" rozmiar 15 622 766 592 Bajtów bez zmian na wynikowej
    partycji.

    Potem przemieliłem ten pen programem HDD LLF Low Level Format Tool
    http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format
    -Tool/
    i nagle nastąpiło dziwne cudowne rozmnożenie.
    Po założeniu partycji pod win z takimi samymi parametrami jak fabryczna
    FAT32, klaster 8192KB wyszło z tego:
    15 625 314 304 Bajtów

    Czyli przybyło prawie 2MB względem fabrycznego rozmiaru. Ten program ma
    jakąś taką właśnie tendencję do poszerzenia obszaru, który potem system
    zakładający nową partycję może sobie wziąć z pamięci.
    Gdzie tu sens? Każdy program rezerwuje inne obszary danych? Chyba
    rozmnożenie partycji o 2MB nie jest dobre? Bo zabiera pewnie jakiś rezerwowy
    obszar pamięci.
    Z tego co pamiętam przy zabawach HDDLLF innymi pendrive-ami jak wykonywało
    się kolejne formatowanie pena jeszcze raz programem HDD LLF Low Level Format
    Tool to znów partycja powiększała się. Nie chciałem przeprowadzać kolejnych
    prób, bo by się okazało, że przybędzie za chwilę po n-tej próbie i 20MB, ale
    przecież nie o to tu chodzi.
    Czy nie ma programu, który przywraca do co Bajta to co fabryka wypuściła?
    Każdy pen musiałby mieć jakiś dedykowany soft producenta do resetowania?

  • 2. Data: 2018-01-22 23:07:56
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 22 Jan 2018 22:03:04 +0100
    doszła do mnie wiadomość <dks9C.314920$fg4.312060@fx08.am4>
    od "gienek" <n...@s...amu> :

    >Czy nie ma programu, który przywraca do co Bajta to co fabryka wypuściła?
    >Każdy pen musiałby mieć jakiś dedykowany soft producenta do resetowania?

    Mam pewną radę, olej to, zapomnij o "przywracaniu fabrycznej pojemności" i poczytaj
    specjalistów w tej dziedzinie:
    https://github.com/bradfa/flashbench
    Partycjonuj tak, aby początek partycji wypadał w LBA 8192, tak lubi większość pamięci
    flash(align to erase block size).
    Przed partycjonowaniem można wyzerować początek flasha(kilka-kilkanaście MB), i to w
    zasadzie wszystko co można zrobić.
    Jeśli jednak chcesz się pobawić w ustalanie optymalnego początku partycji, to
    flashbench
    będzie niezastąpiony.

  • 3. Data: 2018-01-22 23:17:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-22, Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> wrote:
> [...]
    > zasadzie wszystko co można zrobić.
    > Jeśli jednak chcesz się pobawić w ustalanie optymalnego początku partycji, to

    Na ile różnice w początku partycji są istotne i jak to się w praktyce
    manifestuje?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2018-01-23 09:05:57
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 22 Jan 2018 22:17:40 GMT
    doszła do mnie wiadomość <8qt9C.37425$UH3.23899@fx16.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

    >Na ile różnice w początku partycji są istotne i jak to się w praktyce
    >manifestuje?

    W praktyce mogą to być spadki wydajności(przycięcia), rośnie write
    amplification(flash
    szybciej expiruje, zapis jednego klastra powoduje, że garbage collector musi
    przewalić
    megabajty danych), do tego dochodzi brak TRIM(na flashu mamy masę śmieci, które
    kontroler
    musi jakoś obsługiwać):
    https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification
    https://lwn.net/Articles/428584/
    Typowy user nic niepokojącego nie zauważy, za to może szybciej wykończyć flasha.

    Moim zdaniem, warto sobie przyjąć tak:
    - na nośnikach flash zaczynamy partycję od sektora 8192(a nawet 16384)
    - zawsze zostawiamy tak z 10% niespartycjonowanego miejsca(zwiększamy OP), ale to
    raczej w
    nowych nośnikach(z pudełka)
    - dla dysków mechanicznych w zasadzie można tak samo(wystarczy, że numer LBA początku
    partycji będzie podzielny przez 8)

    Poza tym dzięki temu zawsze wiemy, gdzie był początek partycji(przydatne przy
    odzyskiwaniu
    danych)

  • 5. Data: 2018-01-23 09:16:36
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2018-01-22 22:03, gienek wrote:
> [...]
    > pen uzyskał nowy rozmiar partycji:
    > 15 622 766 592 Bajtów, czyli zniknęło gdzieś 1MB rozmiaru.

    z tego co mi sie kojarzy to roznica w rozmiarze moze polegac na
    istnieniu badz nie tablicy partycji - pendrive oryginalnie mogl jej nie
    posiadac ale nic nie dam sobie za to twierdzenie uciac a szukac
    szczegolow mi sie nie chce :P

  • 6. Data: 2018-01-23 17:18:18
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 23.01.2018 o 09:05, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:

    > - zawsze zostawiamy tak z 10% niespartycjonowanego miejsca(zwiększamy OP), ale to
    raczej w
    > nowych nośnikach(z pudełka)

    Jaki to ma sens? Nie lepiej po prostu starać się mieć zawsze te 10-20%
    wolnego miejsca (łącznie, na wszystkich partycjach danego ssd), wyjdzie
    na to samo, a w razie chwilowej potrzeby ma się dostęp do 100%
    pojemności, a nie 90%.

  • 7. Data: 2018-01-23 17:55:12
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 23.01.2018 o 17:18, knrdz pisze:

> [...]
    > wolnego miejsca (łącznie, na wszystkich partycjach danego ssd), wyjdzie
    > na to samo, a w razie chwilowej potrzeby ma się dostęp do 100%

    Taki sam jaki posiadanie osobno otwieranej rezerwy w butlach do
    nurkowania. W razie potrzeby, otwieramy rezerwy i na tej rezerwie się
    ekspresikiem wynurzamy (ewentualnie - organizujemy sobie powietrze na
    dłuższe wynurzanie).

    Jak masz 100% zajętości dysku, to czasem nawet coś zwolnić na gwałt.

    p. m.

  • 8. Data: 2018-01-23 19:55:27
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 23.01.2018 o 17:55, m pisze:

> [...]
    > dłuższe wynurzanie).
    >
    > Jak masz 100% zajętości dysku, to czasem nawet coś zwolnić na gwałt.

    Nie jestem nurkiem i nie wiem czy taka rezerwowa butla to konieczność,
    ale dodatkowy overprovisioning utworzony z przestrzeni użytkowej we
    współczesnych ssd wydaje się grubą przesadą. Może jak konfigurujemy
    komputer dla jakiejś osoby, która nie rozumie że powinna mieć ileś tam
    wolnego miejsca (i w tym celu wystarczy co jakiś czas usunąć stare
    niepotrzebne pliki), ale normalny użytkownik potrafi dopilnować by nigdy
    nie mieć dysku zapchanego "pod korek". A lepiej mieć dodatkowe miejsce
    dostępne w razie potrzeby (np. na pliki tymczasowe - choćby microsoftowy
    windows media creation tool wymaga przez chwilę 2 razy więcej miejsca na
    partycji systemowej niż docelowo zajmuje pobrany przez niego obraz), niż
    takie z którego skorzystać się nie da.

  • 9. Data: 2018-01-23 23:18:45
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 23.01.2018 o 19:55, knrdz pisze:

> [...]
    > windows media creation tool wymaga przez chwilę 2 razy więcej miejsca na
    > partycji systemowej niż docelowo zajmuje pobrany przez niego obraz), niż

    Nie wiem na ile odbiegam od normy, ale zdarzyło mi się kilka razy że
    logi niespodziewanie urosły, zajęły dysk pod korek, praca którą miałem
    otwartą (w programie który tak zaczął srać logami) - nie chciała się
    zapisać, nie miałem żadnych danych które mógłbym bez żalu skasować.
    Wprost błogosławiłem fakt że miałem w odwodzie kilka GB wolnego miejsca
    na grupie LVM, zwiększyłem filesystem, spakowałem kilka większych
    plików, zapisałem pracę i mogłem się poświęcić dokładniejszym porządkom
    na dysku, a przede wszystkim ubić program który srał logami i skasować
    niepotrzebne logi.

    p. m.

  • 10. Data: 2018-01-24 01:29:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-23, m <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > Wprost błogosławiłem fakt że miałem w odwodzie kilka GB wolnego miejsca
    > na grupie LVM, zwiększyłem filesystem, spakowałem kilka większych

    No ale czym, poza większą upierdliwością, będzie się to różniło od
    wsadzenie w jakies gniazdo dysku zewnetrznego i zapisanie na nim?

    To takie trochę robienie sobie najpierw pod górkę, zeby potem
    ewentualnie móc skorzystac, a przeciez jakbys nie miał tej rezerwy, to
    może w ogóle nie byłoby problemu. Pomijam fakt, że większość
    współczesnych systemów wręcz pluje informacjami o braku miejsca na
    dysku, więc jest czas aby zareagować.

    > plików, zapisałem pracę i mogłem się poświęcić dokładniejszym porządkom
    > na dysku, a przede wszystkim ubić program który srał logami i skasować
    > niepotrzebne logi.

    A nie wystarczyło ubic i skasować logi? :) Porządki mogły pewnie poczekać.

    --
    Marcin