  • 1. Data: 2009-06-06 21:14:35
    Temat: pytanie laika o obiektyw
    Od: "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl>

    Witam wszystkich na grupie.
    To mój pierwszy post tutaj a mam pytanie amatora.

    Chce kupić cyfrowego maymalnie małego kompakta z dobrym obiektywem.
    Warunkiem jest duży zoom i możliwie szerokokątny obiektyw aby można zrobić
    zdjęcia max panoramiczne
    interesują mnie dwie pozycje:

    OLYMPUS MJU 9000
    http://www2.olympus.pl/consumer/29_digital_camera_mj
    u-9000_20575.htm

    PANASONIC DMCTZ7EP
    http://www.panasonic.pl/oferta.php?prod=4209
    lub jego tańszy odpowiednik z tym samym obiektywem DMC-TZ6EP

    a teraz zasadnicza część pytania, jak czytać oznaczenia na obiektywie:
    OLYMPUS: 5.0-50.0mm 1:3.2-5.9
    PANASONIC: 1:3.3-4.9 / 4.1-49.2 ASPH

    co jest co i jak to odczytać?
    Możecie polecić ewentualnie jakąś dobrą stronę gdzie jest to łopatologicznie
    opisane
    Z góry wszystkim dziekuję

  • 2. Data: 2009-06-06 21:46:40
    Temat: Re: pytanie laika o obiektyw
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota 06 czerwiec 2009 23:14, mariuszmo wyraził następujacą opinię:

    > Chce kupić ... z dobrym obiektywem.
    > Warunkiem jest duży zoom

    Te dwa warunki się wykluczają, więc załóżmy że chcesz kupić kompakta z dużym
    zoomem ;-)

> [...]
    > zdjęcia max panoramiczne
    > a teraz zasadnicza część pytania, jak czytać oznaczenia na obiektywie:

    Ogniskowa od 5 do 50 mm w przypadku Olympusa i od 4,1 do 49,2mm Panasonica,
    przy tej samej wielkości matrycy {1/2,33"} Panasonic ma nieco większą "max
    panoramiczność".

    Jasność obiektywu w Olympusie od 3,2 przy ogniskowej 5 do 5,9 przy
    ogniskowej 50mm a w przypadku Panasonica 3,3 przy ogniskowej 4,1 do 4,9 przy
    ogniskowej 49,2. Ponieważ niższe liczby przesłony oznaczają jaśniejszy
    obiektyw co {w dużym uproszczeniu} daje lepsze zdjęcia, więc znowu wygrywa
    Panasonic.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 3. Data: 2009-06-06 21:50:37
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

  • 4. Data: 2009-06-06 22:12:57
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha mariuszmo napisał tak:

    > aby można zrobić zdjęcia max panoramiczne

    Zdjecia max panoramiczne to najczesciej nie pojedyncze ujecie zrobione
    szerokokatnym obietywem, a 'sklejka' zrobiona z kilku wezszych kadrow
    polaczonych potem w programie graficznym - mozesz to wziac pod uwage ;)

    > co jest co i jak to odczytać?
    > Możecie polecić ewentualnie jakąś dobrą stronę gdzie jest to
    > łopatologicznie opisane

    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=5711
    (co prawda o lustrzankach, ale chodzi o zasade)

    a poza tym dwa dobre 'lopatologiczne' cykle:
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=6009
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=5652

    --
    http://www.demotywatory.pl/komentarze/2330
    W tablicę kluczyk raz i dwa

  • 5. Data: 2009-06-07 09:13:05
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Chce kupić cyfrowego maymalnie małego kompakta z dobrym obiektywem.
    > Warunkiem jest duży zoom i możliwie szerokokątny obiektyw aby można zrobić

    Dla wyjasnienia jeśli zalerzy ci dobrym obiektywie to bedzie on albo
    szerokokątny albo z dużym zoomem - jedno wyklucza drugie. Nawet jeśli
    znajdziesz obiektyw który bedzie miał i jedno i drugie w jakimś aparacie i
    ten aparat bedzie kosztował mniej niz 10 000 zł to znaczy że obiektyw nie
    jest dobry.