  • 101. Data: 2017-12-23 17:05:12
    Temat: Re: pytanie z qt
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 23.12.2017 slawek <f...@f...com> napisał/a:
> [...]

    W mikroskali.

    W skali exa-, zetta do niczego. Taka korporacja jak google przetwarza
    dziennie niewyobrażalne wielkie ilości danych z 100% wykorzystaniem Linuksa.
    Napędza milardy serwerów przeczesujących minuta po minucie cały WEB,
    serwuje 1/2 zasobów video z pomocą Youtube, obsługuje dziennie
    miliardy klientów Google Play, Maps, Gmaila, Photos, itd.

    https://cloudplatform.googleblog.com/2014/06/an-upda
    te-on-container-support-on-google-cloud-platform.htm
    "Everything at Google, from Search to Gmail, is packaged and run in a
    Linux container."

    Praktycznie cały wspólczesny WEB i wszystko wokół niego to Linuks.

  • 102. Data: 2017-12-23 17:30:43
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Dec 2017 16:05:12 -0000 (UTC), grapeli23
    <g...@g...com> wrote:
    > W skali exa-, zetta do niczego.

    Bądźmy szczerzy: to samo można zrobić na Windows.

  • 103. Data: 2017-12-23 17:42:09
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 23.12.2017 slawek <f...@f...com> napisał/a:

    > Bądźmy szczerzy: to samo można zrobić na Windows.

    Na nim petabajta danych się nie przetworzy. Dłubać na nic
    nie znaczących danych da się.

    https://kernelnewbies.org/Linux_4.14#head-212a1b1e7f
    15af3531cf40879e3e6dccbcff38f1
    "1. Prominent features
    1.1. Bigger memory limits
    Original x86-64 was limited by 4-level paging to 256 TiB of virtual
    address space and 64 TiB of physical address space. People are already
    bumping into this limit: some vendors offers servers with 64 TiB of
    memory today. To overcome the limitation upcoming hardware will
    introduce support for 5-level paging. It is a straight-forward extension
    of the current page table structures adding one more layer of
    translation. It bumps the limits to 128 PiB of virtual address space and
    4 PiB of physical address space. This "ought to be enough for anybody"
    (C)."

  • 104. Data: 2017-12-23 18:13:45
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 23 Dec 2017 16:42:09 -0000 (UTC), grapeli23 wrote:

    > Na nim petabajta danych się nie przetworzy. Dłubać na nic
    > nie znaczących danych da się.

    Nie przetworzy się, bo się nie wczyta naraz do ramu? Ciekawa teza.
    Rozumiem, że Linux spokojnie petabajt ramu obsługuje i takie serwery stoją
    w "poważnych firmach" i wczytuje do ramu petabajtowe pliki?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 105. Data: 2017-12-23 18:17:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/23/2017 5:30 PM, slawek wrote:
    > Bądźmy szczerzy: to samo można zrobić na Windows.

    a) nie skaluje się filesystem bo nie
    b) nie skaluje się na klastry bo nie
    c) nikt poważny nie będzie pakował w klastry gówna które wymusza restart
    z powodu istotnych zmian w kalendarzu eskimosów
    d) lista top 500 obecnie to 100% linuxa. Przypuszczalnie nie czytają
    usenetu żeby wiedzieć że to wszystko mogli by zrobić w windowsie
    e) administrowanie zdalne Win jest awykonalne po przeroczeniu skali
    nastu maszyn - klikanie okazuje się nie być lepsze niz konsola
    f) żałosna podatność na wirusy i komplena niemożność sensownej ochrony
    (nie, na klastrach nie wystarczy zainstalować McAfee czy innego bloatware).
    g) kłopotliwe "nie zainstalujemy tej apliakcji i co nam Pan zrobi"
    h) zamkniety kod, wymusza zalożenie że jest pełen backdoorów
    i) zerowe tak naprawdę możliwości konfiguracji instalacji.

    Zaznaczam że to nie jest tak że linux jest lepszy od windowsa. To UNIX
    jest lepszy przy przetwarzaniu duzych danych i akurat pechowo to linux
    jest tym unixem. Windows był projektowany przez firmę która najpierw
    podpieprzyła CP/M wprost z ZX Spectrum, mając wcześniej doświadczenia z
    pisaniem BASICów 8-bit. I wiesz, w API windowsa niewiele istotnych zmian
    nastapiło w ogolnej koncepcji w kierunku computing. Za to dużo nowych
    ikonek i tapet, bez wątpienia tutaj linux przegrywa.

    Windows to zabawka. Konkurować to on sobie mógł koło końcowki lat 90
    kiedy jeszcze mieli szanse na zrobienie czegoś sensownego. Wyszlo jak
    zwykle czyli Win9x. Teraz siedzi toto w niszy przeglądarek do facebooka
    i OSa na DirectX. I tak, czasem ktoś odpala jakiegoś CADa dla potrzeb
    trywialnych projektów. Tyle. Co nie oznacza że szybko zniknie z rynku.
    Przeglądanie Facebooka jest dość istotnym ficzerem, podobnie jak coś na
    czym pracuje DX.

    I mowa cały czas o skali przetwarzania danych wymagających całych
    zespołów budynków. Na desktopie bedzie królował jeszcze lata i wymrze
    razem z desktopami co wlasnie powoli nastepuje. Obserwuj CEO MS, za
    chwile będzie pewno zgodnie z tradycją rzucał krzesłami o ile jeszcze je
    mają po przygodach z Ballmerem. A może zrobia nowe "get the Facts" i
    okaże się że lewy klawisz myszki dziala w windowsie u Kazia o 89.654%
    lepiej niż w linuxie na klastrach obliczeniowych? Kto wie.

  • 106. Data: 2017-12-23 20:51:30
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Dec 2017 18:17:50 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > ikonek i tapet, bez wątpienia tutaj linux przegrywa.

    Moim zdaniem Linux jest lepszy, więcej możliwości.

    > Windows to zabawka.

    Z mojego punktu widzenia... system jest tylko po to aby zadziałał MÓJ
    program. Więc trochę mi wszystko jedno jaki system. Byle nie
    przeszkadzał.

    > CADa dla potrzeb
    > trywialnych projektów.

    Niektóre projekty są nietrywialne. Np. projekt samolotu na kilkaset
    pasażerów. Ludzie robią takie rzeczy.

  • 107. Data: 2017-12-24 00:44:23
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, December 23, 2017 at 8:51:46 PM UTC+1, slawek wrote:

    > Moim zdaniem Linux jest lepszy, więcej możliwości.

    > Z mojego punktu widzenia... system jest tylko po to aby zadziałał MÓJ
    > program. Więc trochę mi wszystko jedno jaki system. Byle nie
    > przeszkadzał.

    Moim zdaniem baaardzo dobrze jest gdy system zawiera w sobie najwyższej
    jakości implementacje wspólnych (pod)problemów dla aplikacji. Czyli
    obsługę sprzętu, użytkowników, autoryzację, szyfrowanie, transmisję
    danych, bezpieczeństwo i odzyskiwanie danych, może nawet interpreter
    czegoś takiego jak Java, itd, itd.

    > [...]
    Pozdrawiam

  • 108. Data: 2017-12-24 07:07:30
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Dec 2017 15:44:23 -0800 (PST), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > danych, bezpieczeństwo i odzyskiwanie danych, może nawet interpre=
    > ter
    > czegoś takiego jak Java, itd, itd.

    Java jest kompilowana.

  • 109. Data: 2017-12-24 07:17:56
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
> [...]
    > zyfrowanie, transmisję
    > danych, bezpieczeństwo i odzyskiwanie danych, może nawet interpre=

    DOS nie miał w/w (poza obsługą hardware, robioną przez BIOS) i był
    całkiem niezły w swoim czasie.

  • 110. Data: 2017-12-24 09:59:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/24/2017 7:17 AM, slawek wrote:
    > DOS nie miał w/w (poza obsługą hardware, robioną przez BIOS)  i był
    > całkiem niezły w swoim czasie.

    Raczysz żartować. To kradziony CP/M. Wiekszego gówna nie można było "w
    swoim czasie" znaleźć. Tam nie było *NIC* poza obsługa plików i to
    jeszcze żałosną. Poziom wielu ficzerów OSa nie był daleko odbiegający od
    C64 czy Atari. Można być ideologicznie nawiedzonym, ale twierdzenie że
    DOS był niezły to przypomina twierdzenie że jednolinijkowy Hello World
    też jest niezły - w końcy zależy od potrzeb.