  • 11. Data: 2010-03-03 12:04:19
    Temat: Re: radio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-27 12:59, Roman pisze:

    > To bardziej ambitne i przyda się w przyszłości, o ile dalej będziesz coś
    > robił przy starych radyjkach.

    Hmm... A znasz może jakąś sprawdzoną, polecaną konstrukcję generatora?
    Na początek mogę nawet spróbować złożyć ten AM z MT:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-06-Generator_s
    ygnalow_AM.pdf
    Jednak co by nie mówić - jego użyteczność jest dość ograniczona i
    obejmuje praktycznie tylko strojenie radyjek AM długo i średniofalowych
    wraz z torem p.cz.
    W ofercie AVT jest dostępny z kolei za mniej niż 200 zł kit generatora
    na DDS, jednak nie mam zbyt wielkich doświadczeń w zakresie montażu
    nowoczesnych układów cyfrowych oraz lutowania SMD, tak więc teraz raczej
    bym się tego nie podjął. ;)

    > To, albo ten UL1321 - to druga wielka kicha produkcji św.p. CEMI - często
    > padający (zwłaszcza ten "swobodny tranzystor"), silnie szumiący....

    Tranzystor ze struktury UL1321 jest w Amatorze niewykorzystany. Zresztą
    teraz już wiem, że ten układ nie jest winny. Zrobiłem prosty test
    podłączając złożony prowizorycznie wzmacniacz na LM386 do róznych
    punktów toru audio i słuchając audycji na osobnym głośniczku. Poziom
    sygnału na lewym i prawym kanale jest porównywalny (nie do rozróżnienia
    na ucho) aż do wejść końcówek mocy włącznie. Dopiero na wyjściu jednej z
    nich jest nieporównywalnie cichszy od drugiej.
    Gdzieś w tym obwodzie będzie więc leżała przyczyna. Tylko jak ją
    znaleźć? Wylutować, pomierzyć i wymienić wszystkie elektrolity? ;)

  • 12. Data: 2010-03-07 12:18:05
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    > Hmm... A znasz może jakąś sprawdzoną, polecaną konstrukcję generatora?

    Nic tu u siebie nie znajduję...

> [...]
    > Jednak co by nie mówić - jego użyteczność jest dość ograniczona i
    > obejmuje praktycznie tylko strojenie radyjek AM długo i średniofalowych

    Jest taki jaki jest (kiedyś to byłaby "wypasiona" konstrukcja ;-)))
    Masz czas i chęci zrób go, nauka nie pójdzie w las.

    Tu jest generator na UKF:
    http://romantek.webpark.pl/ELEKTRONIKA_pliki/generat
    or_ukf.jpg

    Diodę Zenera D811 lepiej zastąpić współczesną diodą pojemnościową np. BB105,
    BB104
    Ciekawostką jest to, że ten układ jest słabiutkim nadajnikiem UKF - można do
    modulacji wykorzystać sygnał muzyczny np. z odtwarzacza MP3.

    A tak można zrobić generator na 465 (455) kHz, bez modulacji:

    http://romantek.webpark.pl/ELEKTRONIKA_pliki/generat
    or_piezo1.jpg

    http://romantek.webpark.pl/ELEKTRONIKA_pliki/generat
    or_piezo2.jpg

    Modulację AM można by zrobić dodając na wyjściu tego generatora wtórnik na
    jakimś tranzystorze MOSFET dwubramkowym, lub poszukaj schematów "modulator
    AM".
    Tu też można modulować "muzyką".

    Spróbuj zrobić ten generator z wykorzystaniem kryształów 10,7 MHz !

> [...]
    > Gdzieś w tym obwodzie będzie więc leżała przyczyna. Tylko jak ją
    > znaleźć? Wylutować, pomierzyć i wymienić wszystkie elektrolity? ;)

    To żmudne, ale wymiana elektrolitów na nowe, współczesne poprawiłaby jakość
    całego układu.
    Może jednak sam scalak wzmacniacza głośnikowego jest walnięty ? Pomierz i
    porównaj napięcia na poszczególnych nóżkach!

    Powodzenia
    Roman