  • 11. Data: 2018-05-28 20:59:52
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.05.2018 20:47, michal wrote:

    > Mimo
    > wszystko na przyszlosc trzeba zaczac od sprawdzenia sprawnosci, bp uwazam
    > ze to jednak przesada.

    To jest silnik z kondensatorem pracy i to jeszcze z podwyższonym
    momentem rozruchowym - czego się spodziewałeś?
    Co będzie napędzał ten silnik?
    Jeżeli przez większość czasu będzie się kręcił nieobciążony to
    faktycznie porażka.

    --
    Mirek.

  • 12. Data: 2018-05-28 21:47:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 28 May 2018 20:47:01 +0200, michal napisał(a):
    > Sam sobie odpisze dla ciekawych.
    > Besel twierdzi ze to normalne i teraz takie robia. Tak mi powiedzieli przez
    > telefon.
    > Podobno sie moze do 100 stopni zagrzac,

    Jak pisalem - skoro robimy takie dobre tworzywa i izolacja wytrzymuje
    100C, to grzechem byloby dac wiecej miedzi, bo po co mialby miec
    mniej. Jeszcze sie bogini Mamona obrazi.

    Choc jesli uzwojenie ma 2.4 ohm ... moze tej miedzi jest w sam raz.

    > tu mnie ciekawi co na to CE ze o
    > innych normach nie wspomne. Ale nie bede dociekal.

    Hm, kojarze jakas dyrektywe o wydajnosci pomp, ale co do silnikow to
    sobie nie przypominam.
    No i sa dyrektywy odnosnie sprzetu AGD, ale to tylko wskazowka dla ich
    producentow, zeby takich silnikow nie kupowali.

    ... a jednak jest
    https://automatykab2b.pl/temat-miesiaca/41108-europa
    -stawia-na-silniki-elektryczne-o-podwyzszonej-sprawn
    osci
    https://automatykab2b.pl/temat-miesiaca/47141-silnik
    i-energooszczedne-jak-interpretowac-nowe-przepisy

    I jesli uwazasz, ze powinni tego zabronic ... to zabronili :-)
    Ale moze tylko 3f.

    J.

  • 13. Data: 2018-05-31 00:02:19
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Jarek, nie wiem, nie ogarniam tego do końca, choć to prosta fizyka przecież.
    Tak samo jak nie ogarniam dlaczego wylatywały nam bezpieczniki przy
    przełączaniu gwiazda-trójkąt.
    Kręcę w gwieździe przez 4 sekundy, a następnie w odstępach 100ms
    rozłączam wszystko, przełączam w trójkąt i załączam zasilanie ponownie.
    Bezpieczniki lecą aż miło. Oczywiście żadnych błędów w połączeniach,
    bezpieczniki wystarczające (choć to wentylator był).
    Chcecie zgadnąć, czy podać powód?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2018-05-31 08:26:34
    Od: "michal" <m...@n...com.pl>

    Użytkownik "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> napisał w wiadomości
[...]

    U mnie przy zrobieniu schematu "z glowy" wywalalo a gdy uzylem schemat z
    poradnika przestalo wywalac.
    Roznica byla w kolejnosci uzwojen poczatek ktorego z koncem ktorego- sumie
    mozna sie bylo spodziewac.
    Jaka jest wlasciwa odpowiedz ?
    Michal.

  • 15. Data: 2018-05-31 09:32:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 May 2018 00:02:19 +0200, Irek.N. napisał(a):
> [...]
    > Bezpieczniki lecą aż miło. Oczywiście żadnych błędów w połączeniach,
    > bezpieczniki wystarczające (choć to wentylator był).

    Podaj, bo jesli mam zgadywac:
    -trojkat byl zle polaczony, no ale pisales, ze dobrze,
    -uzwojenia na mniejsze napiecie i sie nasycaly,
    -wirnik sie namagnetyzowal i byl w przeciwfazie ?
    -te 100ms to za duzo, prad zanikl, potem jedna z miedzyfaz sie
    wlaczala w zerze i stojan sie nasycal ?

    -kondensatory kompensujace byly i powodowaly przejscie do pracy
    generatorowej ?

    -a moze 4s to za malo, i ciagle bezpiecznik powinien byc odpowiednio
    wiekszy :-)

    J.

  • 16. Data: 2018-05-31 12:27:48
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > wszystko, przełączam w trójkąt i załączam zasilanie ponownie. Bezpieczniki
    > lecą aż miło. Oczywiście żadnych błędów w połączeniach, bezpieczniki

    Zamienione fazy, czy zadziany kondziołek?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 17. Data: 2018-05-31 13:10:11
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Nie kombinowałem, w końcu nie pierwszy raz robiłem przełącznik g-t.
    U nas działało, u klienta wyrzucało bezpieczniki. Poprosiliśmy dział
    utrzymania o wymianę bezpieczników na inne (typ i próg był taki jak u
    nas, więc obstawiałem że mają uszkodzone). Przyszedł energetyk (mają na
    etacie), poprosił o demonstrację i powiedział:
    "4 sekundy w gwieździe to zdecydowanie za długo, niech Pan ustawi
    powiedzmy... 3."

    Zrobiłem, przestało wybijać. Podobno można tak trafić, że przy ponownym
    włączeniu w trójkącie jest się w przeciwfazach z tym co zaczyna
    generować silnik po chwilowym odłączeniu z gwiazdy. Dla mnie trochę
    czary mary, ale sprawdzone, faktycznie przestało wybijać, a wybijało
    natychmiast po załączeniu trójkąta, więc przekroczenia musiały być spore.
    Teraz najlepsze. Dlaczego nie wybijało u nie w zakładzie? Te same
    bezpieczniki, układ włączany pierdylion razy (testujemy zanim wyślemy do
    klienta przecież), PLC i szafa bez zmian. Podobno mamy synchronizowane
    sieci, więc częstotliwości jednakowe, mogły się różnić napięcia o jakieś
    10V i tyle. Nawet kablologię mamy podobną, choć dalej patrząc u klienta
    na pewno jest sztywniejsza sieć (ma kilka razy większe każde z traf SN
    niż moje).
    Wiem, zmieniło się ciśnienie atmosferyczne! ;)

    Zagadka druga. Co w przypadku ręcznego przełącznika g-t? Nie ma mowy o
    jakiejkolwiek powtarzalności przecież.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2018-05-31 13:12:58
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > poradnika przestalo wywalac.
    > Roznica byla w kolejnosci uzwojen poczatek ktorego z koncem ktorego- sumie

    Trzeba uważać, jak się 6 przewodowy silnik samemu szyje z falownikiem i
    trafi się taka pomyłka, to falownik traci jedną gałąź mostka :(
    My nie mieliśmy błędu.

    > Jaka jest wlasciwa odpowiedz ?

    zobacz na odpowiedź dla J.F.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 19. Data: 2018-05-31 13:15:49
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Zamienione fazy, czy zadziany kondziołek?

    Nie stosujemy żadnych kompensacji. Nawet małe zakłady robią to zbiorczo
    i nie piep...ą się z pojedynczymi źródłami.
    Zobacz wyżej na odpowiedź dla Jarka.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 20. Data: 2018-05-31 13:48:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-05-31 o 13:10, Irek.N. pisze:
    > Podobno można tak trafić, że przy ponownym włączeniu w trójkącie jest
    > się w przeciwfazach z tym co zaczyna generować silnik
    To silnik bez kondensatorów potrafi generować?

    Robert