  • 11. Data: 2010-08-09 10:53:41
    Temat: Re: smiglo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1395405738.20100809122615@pik-net.pl...
    > Hello J.F.,
    > [...]
    > Totalny OT - mam nadzieję, że to Ty przyjąłeś moje zaproszenie :)

    Nie, chyba nie - nie przyjmowalem ostatnio zadnego zaproszenia ..
    tak mi sie przynajmniej wydaje :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-08-09 10:55:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Odnoszę się do silnika z wibratora z komórki o mocy ułamka wata a nie
    > do silnika modelarskiego o mocy ułamka konia mechanicznego. Jest
    > oczywiste, że modelarski silnik 2.5cm^3 (seryjny, nie wyczynowy),
    > który ma moc maksymalną na poziomie kilkuset watów, wyprostuje klapkę.
    > Ale myslę, że Jarkowi chodzi o bardziej realne źródło mocy do tego
    > śmigła/wentylatora niż spalinowy silnik modelarski.

    Mój syn na takim silniku zrobił niewielki szybowiec który puszczony z ręki
    potrafi nawet uciec.
    Możliwe że dla 20g to za mało ale silnika modelarskiego to chyba raczej nei
    ma sensu zapędzać do tej roboty.
    Sam jako dziecko bawiłem się śmigiełkiem około 10cm puszczanym z silnika
    wymontowanego z magnetofonu kasetowego. Śmigło wycięte było z blachy z formy
    do pieczenia i bez jakiegoś specjalnego wyprofilowania poza prostym
    skręceniem łopatek. Silnik rozkręcał to śmigło a po uzyskaniu odpowiedniej
    prędkości nabierało takiego ciągu że wyrywało się z osi silnika i wylatywało
    na wysokość 2-3 piętra.

    Marek

  • 13. Data: 2010-08-09 10:56:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1756882599.20100809122352@pik-net.pl...
> [...]

    > tego
    > śmigła/wentylatora niż spalinowy silnik modelarski.

    Silniczek ma byc elektryczny, ale chcialby wstepnie oszacowac jaki
    i jakiej mocy zasilacz.
    Tez z komorki naprawde daja taki ciag ?

    J.

  • 14. Data: 2010-08-09 10:58:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Monday, August 9, 2010, 12:53:41 PM, you wrote:

    > Nie, chyba nie - nie przyjmowalem ostatnio zadnego zaproszenia ..
    > tak mi sie przynajmniej wydaje :-)

    No to ktoś przyjął zaproszenie przez pomyłkę. Strasznie mnie adres
    mailowy zaskoczył, dlatego zapytałem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2010-08-09 11:00:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Monday, August 9, 2010, 12:56:29 PM, you wrote:

    > Silniczek ma byc elektryczny, ale chcialby wstepnie oszacowac jaki
    > i jakiej mocy zasilacz.
    > Tez z komorki naprawde daja taki ciag ?

    Gdzie tam. To jest małe badziewko. Nie dość, że mikromocowe, to
    jeszcze łożysk praktycznie nie ma.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2010-08-09 11:11:43
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
    > odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

    Jarku, nie mam pojęcia jakie powinno być śmigło oraz napęd, ale jest
    dostępne oprogramowanie do liczenia napędów elektrycznych np Drive Calc albo
    Motocalc. Dobierasz silnik, smigło, zasilanie (głównie bateryjne, ale
    również DC z zasilacza). Program liczy między innymi siłę ciągu w gramach,
    sprawność, prędkość strumienia powietrza. Podejrzewma że mając te dane sam
    sobie oszacujesz to czego potrzebujesz.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 17. Data: 2010-08-09 12:01:58
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    J.F. pisze:

    > potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.
    >
    > wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
    > grubosci plastik].
    >
    > Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
    > odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

    Co do śmigła - nie wiem, co do silnika - całkiem spory - czym innym jest
    odpychanie modelu od powietrza (gdzie silnik jest umocowany do modelu) a
    czym innym podnoszenie czegoś strumieniem powietrza - o ile strumień
    powietrza nie będzie naprawdę szybki to klapka się lekko uchyli,
    powietrze się po niej "ześlizgnie", ciśnienie spadnie i tyle. (No i
    warto pamiętać, że siła działająca na klapkę spada mniej-więcej z
    cosinusem kąta odchylenia, bo maleje pole powierzchni prostopadłej do
    pędu powietrza.)

    Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią
    obrotu koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym
    i na górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.

    Michoo

  • 18. Data: 2010-08-09 12:24:16
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią obrotu
    > koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym i na
    > górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.

    Wystarczy półsfera i problem ten będzie niezauważalny. Tak samo jak
    wystarczy zamontować śmigło w niewielkim tunelu to wtedy ciąg znacznie
    wzrasta.

    Marek

  • 19. Data: 2010-08-09 12:34:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

    Monday, August 9, 2010, 2:24:16 PM, you wrote:

    > Wystarczy półsfera i problem ten będzie niezauważalny. Tak samo jak
    > wystarczy zamontować śmigło w niewielkim tunelu to wtedy ciąg znacznie
    > wzrasta.

    Nic nie wystarczy - pisałem - wentylator osiowy 20W, rura 100mm,
    klapka z mocowaniem tuż ponad środkiem ciężkości i ledwie się uchyla.
    Nie dość, że wydajność wentylatora jest taka sobie, to jeszcze po
    zdławieniu spada mocno :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2010-08-09 13:26:05
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > klapka z mocowaniem tuż ponad środkiem ciężkości i ledwie się uchyla.
    > Nie dość, że wydajność wentylatora jest taka sobie, to jeszcze po

    Skrzydło samolotu jest (podobno) ciągnięte do góry dlatego, że powietrze
    nad nim ma większą prędkość niż pod nim. Jak się dmuchnie nad trzymaną
    poniżej ust kartką to ona się podniesie do góry.
    Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie pod nią) to
    zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje siła ciągnąca ją w dół
    ?
    Według informacji o działaniu skrzydła też tak by wychodziło - powietrze pod
    klapką (gdy już się troszkę odchyli) porusza się szybciej niż nad nią więc
    powinna powstać siła ciągnąca klapkę w dół.
    Cały czas wyobrażam sobie klapkę mniej więcej tej wielkości co cały
    strumień. Jeśli klapka byłaby znacznie mniejsza od strumienia to nie można
    mówić o dmuchaniu pod nią, ani o większej szybkości pod niż nad.
    Dynamika płynów to dla mnie czarna magia.
    P.G.