  • 11. Data: 2021-08-16 11:34:34
    Temat: Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 14.08.2021 o 20:15, Dominik Niepowiem pisze:
    > Cześć,
    > piszę z prośba o radę jak rozwiązać problem.
    >
    > Mam instalację 12V (realnie 12.3-13.2), zasilam prostownikiem 7A.
    > Z niej oświetlenie (1,5 A) i pompę wody (4A).
    > Za każdym razem jak włączam pompę napięcie spada do 10V co powoduje przygasanie
    świateł. Momentalnie wraca do 12V - 12.6V.
    > Zastanawiam się czy dodanie kondensatora pomoże. Jeśli to dobry kierunek to jak go
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    Tanio i bez wydziwiania:
    https://www.aliexpress.com/item/1005001519212167.htm

    Pamiętaj tylko, że jak Chińczyk pisze 3A to pewnie są to 2A albo trzeba
    radiator dodać.
    Daj je bezpośrednio przy ledach.

    --
    AWa.

  • 12. Data: 2021-08-17 19:56:32
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Według mnie (ale nigdy nic takiego sam nie robiłem) kluczowe jest
    > oddzielenie obwodu pompy od obwodu oświetlenia tak, aby tąpnięcie na
    > obwodzie pompy nie przenosiło się bezpośrednio do obwodu oświetlenia.
    > Wtedy akumulator lub duży kondensator w obwodzie oświetlenia ma szansę
    > coś pomóc (czyli akumulator zasila tylko oświetlenie).
    >
    > Co do oddzielenia to według mnie są do sprawdzenia dwie możliwości:
    > - dioda (najlepiej Schotky),
    > - dławik (ale rzędu 1H).

    Dwa warunki:

    1. Odpowiednio sztywny napieciowo zasilacz (czyli stabilizowany) w
    zakresie prądów występujących w obwodzie (czyli I rozruchu pompy + I ośw.)
    2. Przewody od oświetlenia i od pompy oddzielnie podłączone wprost do
    zacisków ww. zasilacza. Czyli żadnych odcinków wspólnych.

    W obwodzie skonfigurowanym jw. nic nie ma prawa migać.

    Natomiast jeśli zasilacz słabuje czyli nie wyrabia prądu załączenia
    pompy) można próbować:

    1. ograniczyć prąd rozruchu pompy rezystorem (np. 0.1 om).
    2. dodatkowo podłączyć (gigantyczny - ni echce mi sie liczyć) C do
    zacisków pompy.

    Co do dławika 1H użytecznego przy DC 4A mam spore watpliwości czy się
    opłaca iść w tą stronę.

    A najprościej podłączyć dwa zasilacze i problem rozwiązany.

  • 13. Data: 2021-08-17 20:09:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Aug 2021 14:02:28 -0700 (PDT), Dominik Niepowiem wrote:

    > Dodałem do instalacji akumulator 100ah, bez zmian. Przygasa na sekundę. Pompa przy
    mniejszym strumieniu wody włącza się co jakiś i to widzę w oświetleniu. Jak odkręcę
    wodę do końca to napięcie spadnie na ułamek sekundy i już jest OK. Czyli strzały
    pompy są odczuwalne.
    > Zrobiłem test z samym akumulatorem, prostownik wyłączony. Efekt identyczny.
    Mierzyłem napięcie w tym samym miejscu co poprzednio i spadało tym razem z 12.8 do
    11.
    > Kupiłem dwa różne światła LED. Jedno jest odporne na przygasanie, drugie niestety
    nie.
    > Kupiłem na allegro regulator napięcia z wyświetlaczem LM2596 DC-DC, podłączyłem,
    niestety bez zmian. Teraz doczytałem, że on nie podnosi napięcia.

    Moze i nie podnosi, ale moze stale obnizyc np do 9V.
    Jak LED w ogole zaswieca, to juz migac nie bedą :-)

    > Czy powinienem szukać odpowiedniego regulatora czy szukać problemu w kablach?
    > Czy definitywnie porzucić pomysł z kondensatorem? Napisałem o tym, bo widziałem
    takie rozwiązania w car-audio.

    Kable tu raczej nie winne. Winna slaba wydajnosc prostownika.
    I jakas strasznie ciezka pompa, skoro i 100Ah akumulator nie pomaga.

    Co moze pomoc:
    -pogodzic sie z przygasaniem, skoro to rzadko sie dzieje,

    -poszukac LED tolerujacych rozne napiecia,
    -poszukac takich na nizsze napiecie i regulator obnizajacy,
    -zrobic przetwornice podnoszaca napiecie, czy stabilizujaca te ~13V,
    -akumulator, nawet maly, na same lampy. Moze wytrzyma pare sekund.
    obwody trzeba bedzie diodą izolowac,

    -albo odwrotnie - akumulator dla pompy, tylko tu izolowanie obwodow
    bardziej ambitne ...

    -dorobic jakis softstart do pompy, moze wystarczy ...

    J.

  • 14. Data: 2021-08-17 20:11:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 10:28:12 +0200, Janusz wrote:

> [...]

    > 12,8V na akumulatorze to za mało, on jest prawie rozładowany dlatego
    > podobciążeniem w sumie niewielkim dla niego (4A) tak spada mu napięcie.

    Tak malo to znow nie, w miare normalne napiecie jak na akumulator,
    ktory byl juz dluzszy czas odlaczony od ladowania.
    Ale tu jak rozumiem raczej nie byl.

    To z kolei ugotuje akumulator

    J.

  • 15. Data: 2021-08-18 10:54:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-17 o 20:11, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Tak malo to znow nie, w miare normalne napiecie jak na akumulator,
    > ktory byl juz dluzszy czas odlaczony od ladowania.
    Ale co innego napięcie luzem a co innego ładowania, 12,8V akumulatora
    nie naładujesz.

    > Ale tu jak rozumiem raczej nie byl.

    > To z kolei ugotuje akumulator
    Nie, normalne diody mają po 1V pod obciążeniem spadku a schotk-y będą
    miały 0,6, jak tam jest mostek to napięcie wzrośnie z 12,8 do około 13,6
    nadal mało do ładowania ale na podtrzymanie w sam raz.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2021-08-18 11:34:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2021 10:54:13 +0200, Janusz wrote:

> [...]
    11.

    > Ale co innego napięcie luzem a co innego ładowania, 12,8V akumulatora

    owszem, ale "prostownik wylaczony".

    Poza tym jesli to zwykly prostownik, to ma duze napiecie szczytowe, i
    laduje chwilami, a srednie napiecie jest nizsze.
    No ale nie 12.8 z podlaczonym akumulatorem.

    > Nie, normalne diody mają po 1V pod obciążeniem spadku a schotk-y będą
    > miały 0,6, jak tam jest mostek to napięcie wzrośnie z 12,8 do około 13,6
    > nadal mało do ładowania ale na podtrzymanie w sam raz.

    O ladowanie bylbym spokojny, przez to napiecie szczytowe.
    Ale jakies podnoszenie napiecia moze sie zemscic.

    J.

  • 17. Data: 2021-08-18 14:46:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 14 sierpnia 2021 o 20:15:53 UTC+2 p...@g...com napisał(a):
> [...]
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    Zasil żarówki z przetwornicy DC DC.

  • 18. Data: 2021-08-19 09:46:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-17 o 19:56, Pcimol pisze:

    > Co do dławika 1H użytecznego przy DC 4A mam spore watpliwości czy się
    > opłaca iść w tą stronę.

    Nie chce mi się przeszukiwać wątku, ale wydaje mi się, że w gałęzi
    oświetlenie prąd był znacznie mniejszy, a tylko ten prąd miałby płynąć
    przez dławik.
    Ale ogólnie też uważam, że dioda jest lepszym wyborem.
    P.G.

  • 19. Data: 2021-08-19 12:19:35
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    Najszybsze rozwiązanie: do oświetlenia kup zasilacz 2-3A i rozdziel
    okablowanie.

    https://www.fonex.pl/psd12030-pulsar-zasilacz-impuls
    owy-do-cctv-12vdc-3a-512.html

    yabba

  • 20. Data: 2021-08-23 21:42:30
    Od: Pcimol <...@...com>

    Coś podobnego temu zasilaczu:

    https://www.montersi.pl/6405-base_default/rs-35-12-p
    rzemyslowy-zasilacz-impulsowy-12v1x3a.jpg