  • 11. Data: 2017-11-16 12:34:32
    Temat: Re: spawałem dzisiaj diody
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości

    >Rozumiem, po prostu nie spotkałem się ze spawaniem elektrycznym w
    >samochodach, serio, nie było mi dane. Natomiast całkiem często
    >widziałem, i to w akcji, gościa z tradycyjnym palnikiem.

    Moze nie zwrociles uwagi - MIGomat wyglada jak palnik :-)

    Do cienkich blach tradycyjne spawanie elektrodowe sie praktycznie nie
    nadaje, palnik IMO tez niezbyt, za to migomat daje rade.
    I prawie wszyscy to juz maja.

    A duzo blach jest zgrzewanych i porzadny blacharz ma tez zgrzewarke.

    >Nawet, jak mi w Skarpecie :) spawał widełki trzymające linkę sprzęgła
    >(nie wiem czemu lubiły tak pękać i były jaja z wrzucaniem biegu). I
    >nie był to warsztat Wujka Leona & Szwagra,

    Widelki z solidniejszego przekroju widac.

    Moze po prostu wtedy butla byla tansza niz spawarka.
    Teraz migomat rzadzi ... tylko te cholerne komputery.

    J.

  • 12. Data: 2017-11-16 15:37:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rzadzi migomat bo migomatem pospawa kazdy a do acetylenu musi byc fachowiec.

  • 13. Data: 2017-11-16 16:15:22
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Rzadzi migomat bo migomatem pospawa kazdy a do acetylenu musi byc fachowiec.

    to fakt. ja sobie kupiłem tiga do aluminium. Jakby ktoś nie wiedział, to
    aluminium się cholernie trudno spawa, jeśli spaw ma być ładny, a nie
    jakieś chaotyczne smarkanie. facet który zobaczył co potrafię,
    powiedział ze 20 lat się będe musiał uczyć. wywaliłem gały, i
    powiedziałem że migomatem całkiem fajnie spawam. potarł czoło, teraz 40
    lat conajmniej -odparł.

    ToMasz

  • 14. Data: 2017-11-16 16:37:11
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Moze nie zwrociles uwagi - MIGomat wyglada jak palnik :-)

    Akurat wiem, jak wygląda spawanie gazowe... Dwie butle, żółta i niebieska,
    palnik z dwoma kurkami, najpierw C2H2, a potem odpowiednio tlenu, zależnie,
    czy spawany, czy tniemy.

    > Do cienkich blach tradycyjne spawanie elektrodowe sie praktycznie nie
    > nadaje, palnik IMO tez niezbyt, za to migomat daje rade.
    > I prawie wszyscy to juz maja.

    Ale nie mówię, że nie! Choć nie miałem okazji w warsztacie samochodowym
    widzieć spawarki elektrycznej, to wiedziałem, że takie jak najbardziej w
    niektórych warsztatach są.

    > A duzo blach jest zgrzewanych i porzadny blacharz ma tez zgrzewarke.

    > Widelki z solidniejszego przekroju widac.

    A mimo to się łamały, może spaw puszczał, może należało by go raczzej
    zahartować? Nie wiem.

    > Moze po prostu wtedy butla byla tansza niz spawarka.

    Nie pamiętam... chyba podpytałem faceta, czemu gaz... ale po ćwierćwieczu
    już nie pamiętam odpowiedzi.

    > Teraz migomat rzadzi ... tylko te cholerne komputery.

    Dochodziły mnie wieści, że wystarczył złotówa obok z przewatowanym CB i
    autko mówiło jak Max Paradys, że nie wstanie. Trochę strach wjeżdżać w
    pierwszą strefę jakiegoś nadajnika radiowego, czy przejeżdżać obok takich
    spraw... https://www.youtube.com/watch?v=zhq-biENbOY
    https://www.youtube.com/watch?v=rHVh0KwG_0k
    https://www.youtube.com/watch?v=GZxgYNnkBd0 ...
    Niby klatka Faradaya, ale to człowieka ma ochronić... Tylko, żeby przepięcie
    nie zafiksowało komputera w aucie na pełnym otwarciu przepustnicy...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 15. Data: 2017-11-16 22:08:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-11-16 o 16:37, HF5BS pisze:

    > Akurat wiem, jak wygląda spawanie gazowe... Dwie butle, żółta i
    > niebieska, palnik z dwoma kurkami, najpierw C2H2, a potem odpowiednio
    > tlenu, zależnie, czy spawany, czy tniemy.

    Palniki do cięcia, OIDP, miały komplet zaworów (acetylen & tlen) do
    płomienia, oraz trzeci zawór tlenowy - dysza pierścieniowa dookoła
    płomieniowej.

    > Ale nie mówię, że nie! Choć nie miałem okazji w warsztacie samochodowym
    > widzieć spawarki elektrycznej, to wiedziałem, że takie jak najbardziej w
    > niektórych warsztatach są.

    Coraz rzadziej widuję gaz. Najczęściej Migomaty (bo już kosztują grosze)
    albo TIG - do metali kolorowych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2017-11-16 22:38:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rzadziej widujesz bo blacharze samochodowi nie potrfia spawac gazowo. Migomatem da
    rade spawac dziecko, zwlaszcza ze teraz w samochodach nie spawa sie dziur i nie
    wstawia lat a spawa punktowo blachy ze soba. Lepsze spawarki maja opcje do spawania
    punktowego cienkich blach. Spawanie gazowe jest niezastapione przy spawaniu
    skorodowanych blach. Spawacz ustawia plomien z niedoborem tlenu i korozja czyli ruda
    zelaza zmienia sie w zelazo. Wystarczy miec druty spawalnicze o odpowiednim skladzie
    zeby docelowo blacha miala zblizony sklad do takiej jak byla. Spawanie gazowe ma i
    wady. Jedna z nich jest szeroka strefa plomienia i nagrzewanie wszystkiego co jest
    obok spawu i w efekcie deformacje. Bywa to rowniez zaleta jak w przypadku opisywanej
    naprawy widelek. Widelki sa robione z gatunkowej stali i sa obrobione cieplnie.
    Spawanie elektryczne zahartowalo by stal widelek w miejscu spawu. Bezposrednia
    okolica spawu byla by krucha i by sie widelki od razu zlamaly. Przy spawaniu gazowym
    mozna po spawaniu wygrzac plomieniem spaw i spowodowac zanik kruchosci. Inna sprawa
    ze naprawa widelek spawaniem jest pozbawiona sensu. Jesli pekaja albo sie lamia to
    nigdy w najmocniejszym miejscu a zawsze w najslabszym. Da sie pospawac tak ze spoina
    bedzie miala wytrzymalosc spawanego materialu. Ale nie da sie tego zrobic w warunkach
    warsztatu. Potrzebna jest prawdziwa obrobka cieplna a nie jej imitacja. Poza tym
    nawet jak zrobic obrobke cieplna to wytrzymalosc spawu bedzie zblizona do
    wytrzymalosci najslabszego elementu ktory wczesniej pekl lub sie urwal. Dawanie
    nakladek nie ma sensu bo z jednej strony wzmocni sie wiekszym przekrojem najslabsze
    miejsce a w innym oslabi przegrzaniem. Najslabsze zmiejsce dalej bedzie tylko w innym
    miejscu.

  • 17. Data: 2017-11-16 23:32:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Palniki do cięcia, OIDP, miały komplet zaworów (acetylen & tlen) do
    > płomienia, oraz trzeci zawór tlenowy - dysza pierścieniowa dookoła
    > płomieniowej.

    Pewnie i tak, w końcu konstrukcji trochę jest. Mnie wszakże utrwalił się
    jednak obrazek, że całkiem sprawnie szło cięcie, że dawało się w zwykłym
    palniku większy strumień tlenu, może i nie będzie takie równe, jak
    dedykowanym palnikiem, ale da radę.

    > Coraz rzadziej widuję gaz. Najczęściej Migomaty (bo już kosztują grosze)
    > albo TIG - do metali kolorowych.

    Wiadomo, gaz to jednak kłopot, w razie draki może być niewesoło, bardzo
    niewesoło.
    https://www.youtube.com/watch?v=RoatgaQrK28
    Nie zawsze oczywiście, ale lepiej nie sprawdzać swojego szczęścia, czy tym
    razem jebnie, czy nie.
    A jak zbiesi się elektryka, to wystarczy hebel w dół i najgorsze znika. A
    może i bezpieczniki same to odepną?

    PS. Jakieś 10 lat temu widziałem dość dziwną dla mnie, jak wówczas,
    spawarkę. Z wyglądu może to urządzenie było podobne do małego migomatu, ale
    różniło się znacznie pewną cechą, migomat jednak słychać, chodzi o łuk.
    Tymczasem spawacz (nawet podpytałem, co to, to powiedział, że po prostu
    spawarka) jak to odpalał, to tylko króciutką chwilę cichutko zaskwierczało,
    a potem byo absolutnie bezgłośne. Druga różniąca cecha, to jasność łuku
    bardzo jednostajna, daleko bardziej, niż na migomacie. Elektroda była
    cienka, spawane były profile stalowe niewielkich rozmiarów, przynajmniej tak
    było je widać, nie widziałem, aby elektrody ubywało, nie widziałem też, aby
    wysuwała się z jakiegoś zasobnika. Co to dokładnie mogło być? Czyżby też
    jakiś migomat? Tylko dlaczego nie było słychać łuku, co jest w zwykłym
    migomacie, a także, czemu łuk utrzymywał jednolicie jasność, czego też w
    zwykłym mogo nie zaobserwowałem... inwertorowa jakaś? Bo wiem, że takie
    są... Po spawaniu, materiał spawany żarzył się jeszcze chwilę. Dymu i
    zapachu nie pomnę, czy były.

  • 18. Data: 2017-11-16 23:49:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Rzadziej widujesz bo blacharze samochodowi nie potrfia spawac gazowo.

    Znałem osobiście kogoś, kto był w tym dobry. Sęk w tym, że niestety,
    sprzedał się pewnemu powszechnemu nałogowi, a potem pokonał go nowotwór.

> [...]
    > zmienia sie w zelazo. Wystarczy miec druty spawalnicze o odpowiednim
    > skladzie zeby docelowo blacha miala zblizony sklad do takiej jak byla.

    Kumplowi w aucie tak właśnie spawacz robił...hm, nie pamiętam... chyba
    haczyk, aby mu się tłumik podczas jazdy nie bujał, szybko, sprawnie
    przysmarkał na swoje miejsce i po bólu, byłem świadkiem. Rzeczywiście, auto
    już było, powiedzmy, wiekowe, ale jeździło jeszcze całkiem sprawnie.

    > Spawanie gazowe ma i wady. Jedna z nich jest szeroka strefa plomienia i
    > nagrzewanie wszystkiego co jest obok spawu i w efekcie deformacje. Bywa to
    > rowniez zaleta jak w przypadku opisywanej naprawy widelek.

    No tak, rozumiem...

    > Widelki sa robione z gatunkowej stali i sa obrobione cieplnie. Spawanie
    > elektryczne zahartowalo by stal widelek w miejscu spawu. Bezposrednia
    > okolica spawu byla by krucha i by sie widelki od razu zlamaly.

    Prawie na pewno. Spawane były zresztą do ramy, co widziałem niezbyt halo,
    wolałbym raczej coś przykręcanego, bądź cybantowanego, bo trudno powiedzieć,
    jak to wpływało na twardość ramy (szczęśliwie, to miejsce nie było już
    nośne)

> [...]
    > spowodowac zanik kruchosci. Inna sprawa ze naprawa widelek spawaniem jest
    > pozbawiona sensu. Jesli pekaja albo sie lamia to nigdy w najmocniejszym

    Tak też i ja widzę, znane jest stwierdzenie, że łańcuch jest tylko tyle
    mocny, ile jego najsłabsze ogniwo.

    > Da sie pospawac tak ze spoina bedzie miala wytrzymalosc spawanego
    > materialu. Ale nie da sie tego zrobic w warunkach warsztatu. Potrzebna
    > jest prawdziwa obrobka cieplna a nie jej imitacja.

    Zdaję sobie sprawę, że to nie jest hop-siup, zwłaszcza w sytuacji, gdy siły
    oddziałujące na widełki mocujące płaszcz linki sprzęgła, wcale nie były
    takie małe, próbowałem to prostować, i jakkolwiek dało się ruszyć, ale
    wyprostować już nie. I nie dlatego, że nie pękło do reszty, tylko, że już w
    stanie spoczynku siły były spore. A takie machanie sprzęgłem wuj wie ile
    razy dziennie, to dziwne, gdyby nie doprowadziło do zmęczenia materiału.
    Dobrze, że pękały widełki (zwykle nad spawem), a nie rama.

> [...]
    > wiekszym przekrojem najslabsze miejsce a w innym oslabi przegrzaniem.
    > Najslabsze zmiejsce dalej bedzie tylko w innym miejscu.

    Otóż właśnie. Dlatego rozwiązanie ze Skarpety uważam za niezbyt szczęśliwe.
    No, ale było takie, nie inne, a będąc np. z dala od domu, jakoś trzeba było
    się gdzieś doturlać. Szczęśliwie, silnik w Syrenie ma niezłego kopa, mina
    mercedesów, tojot, renówek, a i lepszych aut bezcenna, jak po starcie spod
    świateł, wystarczyło lekko depnąć na gaz i zostawali w tyle.

  • 19. Data: 2017-11-17 01:30:30
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-11-16 o 10:23, J.F. pisze:
    > Użytkownik "SnCu"  napisał w wiadomości grup

    > sam akumulator powinien to stlumic i to calkiem dobrze.

    Dla prądów w.cz., bo chyba tak należy traktować zakłócenia spawalnicze,
    ogniwo kwasowe zachowuje się jak kondensator - nie stłumi, tylko odbije.
    Efekt tym mocniejszy, im starszy akumulator.

    Dlatego właśnie akumulator to może być dobre miejsce do przyłączenia
    tłumika przepięć.

    Zresztą napisałem ogólnie "warystor", ale jak się teraz zastanowiłem, to
    raczej transil z uwagi na czas reakcji.

  • 20. Data: 2017-11-17 09:58:29
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 16.11.2017 o 23:32, HF5BS pisze:
    > Elektroda była cienka, spawane były profile stalowe niewielkich rozmiarów,
    tig spawający stal. Ale tig do rdzy się nie nadaje.
    ToMasz