  • 1. Data: 2017-11-15 19:22:44
    Temat: wycinanie napisów z gerbera
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    znacie jakiś soft, który potrafi automatycznie wyciąć wszystkie napisy
    (i tylko napisy) z pliku gerber?

    Pozdrawiam
    JS

  • 2. Data: 2017-11-15 21:55:08
    Temat: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 15.11.2017 o 19:22, JS pisze:
    > Witam,
    >
    > znacie jakiś soft, który potrafi automatycznie wyciąć wszystkie napisy
    > (i tylko napisy) z pliku gerber?

    A jak ma rozpoznać co jest napisem a co nie? Gerber z tego co wiem, to
    składa się z linii i innych prymitywów o zadanej aperturze (grubości).

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 3. Data: 2017-11-15 23:14:56
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.11.2017 21:55, EdiM wrote:

    > A jak ma rozpoznać co jest napisem a co nie? Gerber z tego co wiem, to
    > składa się z linii i innych prymitywów o zadanej aperturze (grubości).

    To zależy co tego gerbera generuje. Trzeba zobaczyć - może są
    komentowane bloki co jest czym - wtedy napisać skrypt usuwający napisy
    nie było by problemu.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2017-11-16 18:40:05
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-11-15 o 23:14, Mirek pisze:

    > To zależy co tego gerbera generuje. Trzeba zobaczyć - może są
    > komentowane bloki co jest czym - wtedy napisać skrypt usuwający napisy
    > nie było by problemu.

    Znakomita większość plików, które do mnie trafiają to proste struktury
    bez bloków, złożone z odcinków, padów i łuków. Żeby usunąć napisy taki
    soft powinien mieć zaimplementowany jakiś OCR oparty na wektorach. Jest
    coś takiego?
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2017-11-16 19:40:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >struktury bez bloków, złożone z odcinków, padów i łuków. Żeby usunąć
    >napisy taki soft powinien mieć zaimplementowany jakiś OCR oparty na

    A duzo tych napisow ?
    Moze prosciej zaznaczyc jakies prostokaty w ktorych sa ... i usunac
    wszystkie odcinki, ktore w tych prostokatach sie zawieraja :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-11-16 21:02:33
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > coś takiego?
    > PozdrawiamSkoro się tym zajmujesz, to pewnie też się orientujesz
    jakie softy są dostępne na rynku...
    Jaki cel? Czyżbyś chciał np. usunąć destynatory lub wartości elementów z
    warstwy opisowej, zostawiając obrysy?
    Generalnie można sobie wyobrazić jakiś OCR, który sobie radzi z typowymi
    czcionkami, w tym takimi prymitywnymi, ale po co to implementować w
    sofcie do obróbki gerberów? Poza tym taki automat mógłby popsuć coś
    istotnego, jeśli by działał na warstwach przewodzących.

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 7. Data: 2017-11-17 18:45:09
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-11-16 o 21:02, EdiM pisze:

> [...]
    > sofcie do obróbki gerberów? Poza tym taki automat mógłby popsuć coś
    > istotnego, jeśli by działał na warstwach przewodzących.

    No właśnie potrzebuję odczyścić warstwy opisowe z desygnatorów i
    wartości. Teraz to robię ręcznie zaznaczając bloki i usuwając je, ale to
    żmudne i czasochłonne zajęcie. Dlatego szukam jakiegoś automatu.
    Najlepiej byłoby gdyby klient to wszystko wyłączył w CAD-zie i wtedy
    wygenerował gerbera, ale zwykle albo nie ma dostępu do projektu, CAD
    jest stary i już nie działa pod nowymi systemami, albo mu się nie chce,
    i tysiąc innych powodów.

    Pozdrawiam
    JS

  • 8. Data: 2017-11-17 22:21:50
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > wygenerował gerbera, ale zwykle albo nie ma dostępu do projektu, CAD
    > jest stary i już nie działa pod nowymi systemami, albo mu się nie chce,

    Można by próbować wyzerować jakieś apertury. Jeśli przykładowo obrysy są
    zawsze linią 10mils, to wszystko inne może dać na zero i zobaczyć co się
    stanie. Ale tak tylko zgaduję...

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 9. Data: 2017-11-17 23:54:04
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-15 o 19:22, JS pisze:

    > znacie jakiś soft, który potrafi automatycznie wyciąć wszystkie napisy
    > (i tylko napisy) z pliku gerber?

    Tego raczej nie uda Ci się osiągnąć. Oto fragment pliku GBR_RS274X

    G75*
    %MOIN*%
    %OFA0B0*%
    %FSLAX25Y25*%
    %IPPOS*%
    %LPD*%
    %AMOC8*
    5,1,8,0,0,1.08239X$1,22.5*
    %
    %ADD10C,0.00600*%
    %ADD11C,0.02400*%
    %ADD12OC8,0.08500*%
    %ADD13C,0.00500*%
    %ADD14C,0.00000*%
    %ADD15OC8,0.10620*%

    Tu nie ma żadnych tekstów, warstw itp. Nie ma zatem szans na
    wyodrębnienie tekstu. Z tego powodu wymyślono "patent" na obejście
    problemu w postaci generowania szeregu plików gerberowskich - po jednym
    dla każdej warstwy projektu PCB (nie mylić z warstwami miedzi PCB). W/g
    konwencji daje się różne rozszerzenia tym plikom dla różnych warstw -
    mimo, że ich zawartość jest tego samego typu. Np. górna warstwa miedzi
    to *.GBL, soldermaska to *.GTS, layer cięcia CNC to *.GML itd.

    Do tekstów powinieneś mieć oddzielny plik. Jeśli masz groch z kapustą w
    jednym pliku to hmm... krótko mówiąc masz przerąbane :(

    Mając N plików - składasz je do kupy w jakimś CAMie i to w nim
    decydujesz co i jak ciąć czy wiercić. Z tego tworzysz g-kod i jedziesz z
    CNC.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2017-11-18 10:47:47
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 17.11.2017 o 22:21, EdiM pisze:

    > Można by próbować wyzerować jakieś apertury. Jeśli przykładowo obrysy są
    > zawsze linią 10mils, to wszystko inne może dać na zero i zobaczyć co się
    > stanie. Ale tak tylko zgaduję...

    Sprawdziłem
    Nie działa to za dobrze. Wszystkie znaki nadal są, ale zerowej
    szerokości linii. Ale może wystarczy, aby przykładowo dalej w procesie
    było to zignorowane.
    EdiM