  • 1. Data: 2017-11-15 18:05:30
    Temat: spawałem dzisiaj diody
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    wszędzie gdzie się da - pakuje paski diodowe. więc gdy padła mi
    "świetlówka", taka starodawna z metr długości - zamieniłem ją na profil
    stalowy obklejony diodami. mniejsza o szczegóły, ale wyobraźcie sobie
    kawał profilu z paskami diodowymi. chciałem takie oświetlenie
    zamontować nad stołem warsztatowym. ale brakło mi paru centymetrów i
    chciałem dospawać uchwyty. tylko tak lekko "bzyknąć". No i bzyknąłem
    sobie tigiem dwa punkciki, zamontowałem - włączam.... 20% diód nie
    świeci. Nie wiem co się stało, czy masy gdzieś nie było, ale na całej
    długości, w zasadzie losowo przestały swiecić diody, ale przewodzą,
    dając taki sam spadek napięcia jakby świeciły. (czyli z sekcji 3
    diodek+rezystor, nie świeci jedna dioda, dwie świecą normalnie)
    A jak 20 lat temu przy spawaniu pojazdów, kazali mi wyjmować wtyczkę z
    komputera pokładowego to się smiałem

    ToMasz

  • 2. Data: 2017-11-15 18:31:29
    Temat: Re: spawałem dzisiaj diody
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >No i bzyknąłem sobie tigiem dwa punkciki, zamontowałem - włączam....
    >20% diód nie świeci. Nie wiem co się stało, czy masy gdzieś nie było,

    A przed spawaniem swiecily ? Moze odrzut z produkcji.

    >długości, w zasadzie losowo przestały swiecić diody, ale przewodzą,
    >dając taki sam spadek napięcia jakby świeciły. (czyli z sekcji 3
    >diodek+rezystor, nie świeci jedna dioda, dwie świecą normalnie)

    A byly odizolowane od profilu, czy gdzies tam polaczone i prad mogl
    pobladzic ?

    Hm, tam duze prady plyna, w pasku niby jakies oczka, ale zeby sie tam
    niszczace napiecie zaindukowalo, to watpie.
    No i TIG ... tam nie ma na poczatku impulsu zaplonowego duzego
    napiecia ?

    >A jak 20 lat temu przy spawaniu pojazdów, kazali mi wyjmować wtyczkę
    >z komputera pokładowego to się smiałem

    Teraz przylaczaja "zabezpieczenie" na akumulator ... troche sie z tego
    smieje.

    Za to spawanie wydechu i okolic ... kto wie co tam polaczone a co nie,
    i czy prad nie poplynie przez sonde lambda i mase komputera.

    J.

  • 3. Data: 2017-11-16 00:24:23
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-11-15 o 18:31, J.F. pisze:

    > Teraz przylaczaja "zabezpieczenie" na akumulator ... troche sie z tego
    > smieje.

    Problem w tym, że dzisiaj jest więcej elektroniki w samochodzie niż
    tylko końputer, takiej jak np. układ płynnego przygaszania lampki nad
    lusterkiem. Nie dasz rady wszystkiego tego poodłączać od instalacji,
    więc przynajmniej taki centralny warystor na akumulatorze z zasady
    stłumi przepięcia w instalacji. O ile oczywiście indukcyjność
    poszczególnych gałęzi instalacji jest wystarczająco mała. A jak nie
    jest, to tak jak w powiedzeniu: No co zrobisz? Nic nie zrobisz.

  • 4. Data: 2017-11-16 01:26:09
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
> [...]
    > gałęzi instalacji jest wystarczająco mała. A jak nie jest, to tak jak w
    > powiedzeniu: No co zrobisz? Nic nie zrobisz.

    To już nie spawa się gazowo? Gaz chyba nie generuje takich przepięć?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 5. Data: 2017-11-16 03:28:08
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-11-16 o 01:26, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    >
    > To już nie spawa się gazowo? Gaz chyba nie generuje takich przepięć?

    Jak mi spawali przerdzewiały tłumik, to robili to MIG-omatem i założyli
    ten warystor na akumulator.

  • 6. Data: 2017-11-16 09:17:58
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > A przed spawaniem swiecily ? Moze odrzut z produkcji.
    jasne ze świeciły. "lampa" była używana ze dwa lata. Diody na paskach,
    wiec odizolowane dla 12v. dla 230 też, bo czasem takie "numery" robię.
    zastanawiałem się nawet czy nie położyłem konstrukcji diodami w doł, na
    stalowy stół spawalniczy, ale nie bardzo, bo nawet jak tak było, to ze
    względu na wymiary, musiało byto być "pod ukosem" a wtedy tylko część
    diód mogłaby być przebita. a tu rozkład losowy i żadna nie jest tak
    trafiona żeby nie przewodzić, albo robć idealne zwarcie (bo wtedy dwie
    pozostałe świeicłyby jaśniej)

    ToMasz

  • 7. Data: 2017-11-16 10:23:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SnCu" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >lusterkiem. Nie dasz rady wszystkiego tego poodłączać od instalacji,
    >więc przynajmniej taki centralny warystor na akumulatorze z zasady

    sam akumulator powinien to stlumic i to calkiem dobrze.

    Najbardziej sie boje "petli mas" i przeplywu pradu dziwna droga, a na
    to warystor nie pomoze.
    Albo zaindukowania duzego napiecia na portach - na to tez nie pomoze.

    J.

  • 8. Data: 2017-11-16 10:23:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-16 o 00:24, SnCu pisze:

    > więc przynajmniej taki centralny warystor na akumulatorze z zasady
    > stłumi przepięcia w instalacji.

    Jakoś mi się nie chce wierzyć, że to ma mniejszą impedancję od akumultora.

    P.G.

  • 9. Data: 2017-11-16 10:42:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jak mi spawali przerdzewiały tłumik, to robili to MIG-omatem i założyli
    > ten warystor na akumulator.

    Rozumiem, po prostu nie spotkałem się ze spawaniem elektrycznym w
    samochodach, serio, nie było mi dane. Natomiast całkiem często widziałem, i
    to w akcji, gościa z tradycyjnym palnikiem. Nawet, jak mi w Skarpecie :)
    spawał widełki trzymające linkę sprzęgła (nie wiem czemu lubiły tak pękać i
    były jaja z wrzucaniem biegu). I nie był to warsztat Wujka Leona & Szwagra,
    tylko taki od całkiem lepsiejszych samochodów, typu np. Mercedes. Chwilę tam
    posmyrał płomieniem i osadził widełki na miejscu, auto mogło normalnie
    jechać.
    Po prostu, przyznaję, zaintrygowało mnie to, zwłaszcza w kontekście, że nowe
    auta zawierają sporo wrażliwej elektroniki, a tu spawanie elektryczne.

  • 10. Data: 2017-11-16 10:44:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości

    > jasne ze świeciły. "lampa" była używana ze dwa lata. Diody na paskach,
    > (...) albo robć idealne zwarcie (bo wtedy dwie pozostałe świeicłyby
    > jaśniej)

    Ciekawi mnie w tym momencie, te nieświecące, jak mają w kierunku zaporowym z
    opornością? Bo może zrobił się z nich opornik po prostu?