  • 1. Data: 2009-11-30 12:15:28
    Temat: transmisja RS484
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Mam pytanie dla praktykow, nie chodzi mi
    o teoretyczne rozwazania.

    Pomiedzy kilkoma urządzeniami bedzie zainstalowana
    szyna danych RS485 - odleglosci od kilku metrow do 50m, zapewne nie wiecej
    niz
    100m. Teoretyczny zasieg magistrali znam, jenak jak pisalem wyzej chodzi mi
    o podejscie praktyczne. Instalacja wykonana w domku jednorodzinnym.
    Prędkość transmisji 9600 lub 19200. Medium to skrętka kat.5.
    Kabel transmisyjny ulozony rownolegle do kabli sieci energetycznej
    230V w bezposrednim sasiedztwie. Urzadzeniami podpietymi pod siec
    energetyczna, ktore moga
    siac po zasilaniu - pralka, suszarka, lodowka, zmywarka, sciemiacze
    tysystorowe, czyli standardowe.
    W garazu byc moze spawarka transformatorowa, pila tarczowa,
    kosiarka elektryczna itd.

    Czy powinienem obawiac sie zaklocen w lini transmisji danych, przy
    tak niskich predkosciach i magistrali symetrycznej. Ewentualnie jak
    najlepiej
    odseparowac/odfiltrowac ta czesc sieci energetycznej gdzie bedzie
    podpieta spawarka, pila tarczowa od reszty sieci energetycznej?

    Siec transmisji danych musi dzialac niezawodnie z dopuszczeniem
    niewielkiej stopy bledow - jezeli jedna ramka na klkanascie/klikadziesiat
    bedzie wymagala retransmisji, nie jest to problemem.
    Ale nie moze dosc do sytuacji ze po wlaczeniu spawarki, 1 ramka na 10 czy 20
    dociera prawidlowo.

    Dziekuje za odpowiedzi
    Darek

  • 2. Data: 2009-11-30 12:17:13
    Temat: Re: transmisja RS484
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    w temacie watku pomylilem magistrale, chodzi
    o interfejs rs485 o ktorym pisze w tresci postu.

  • 3. Data: 2009-11-30 15:49:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > tysystorowe, czyli standardowe.
    > W garazu byc moze spawarka transformatorowa, pila tarczowa,

    W przypadku magistrali różnicowej wpływ tego typu zakłóceń jest
    minimalizowany. Ale to nie znaczy, że nic się nie dzieje - pojawiają się
    spore napięcia wspólne na magistrali... Jesteś pewny, że Twoje układy
    interfejsu wytrzymają je??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-11-30 16:12:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bedzie wymagala retransmisji, nie jest to problemem.
    > Ale nie moze dosc do sytuacji ze po wlaczeniu spawarki, 1 ramka na 10 czy

    Od lat stosuję RS485 57600 na skrętce kat 5.
    Setki instalacji, niektóre sięgające 1km kabla i kilkudziesięciu urządzeń na
    szynie.
    W jakich warunkach zakłóceniowych instalowane to nie mam pojęcia - sądzę, że
    w najróżniejszych.
    Działa niezawodnie, ale to jest izolowane RS485. Jak zachowałoby się
    nieizolowane to nie wiem.
    Widziałem urządzenia z nieizolowanym RS485 w których scalak RS485 był w
    podstawce, bo producent uważał, go za zużywający się element, który co jakiś
    czas wymaga wymiany.
    Chwilowe przekroczenie różnicy mas 7V może uwalić scalak RS485.
    Przy pierwszym podejściu do RS485 myślałem, że scalaki odporne na ESD są po
    prostu odporne - błąd ESD to nie to co Surge.
    P.G.

  • 5. Data: 2009-12-02 12:07:11
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

> [...]
    > bedzie wymagala retransmisji, nie jest to problemem.
    > Ale nie moze dosc do sytuacji ze po wlaczeniu spawarki, 1 ramka na 10 czy

    witam
    Z twojego opisu mniemam ze chodzi o system automatyki domowej. A wiec system
    ktory nie "przewala" ogromnych ilosci danych.
    Dlatego jesli masz wplyw szanowny kolego na protokol to zachecam do
    zastoswania zupelnie innego podejscia -
    1 prawidlowa ramka na 10 czy 20 powinna wystarczyc ;)
    Tak zorganizowalem transmisje w moim hallu - nie ma czegos takiego jak
    retransmisja nieodebranej (niepotwierdzonej) ramki tylko jest
    ciagla, pernamentna transmisja ramek a uczestnicy odpowiadaja nawet na
    uszkodzone ramki, oczywiscie informujac mastera ze sa bledy aby ten
    zareagowal gdy ilosc bledow wzrosnie ponad miare.

    wojtek

    www.neuron.com.pl
    CMMS Maszyna
    Golem OEE SuperVisor
    Hall2007

  • 6. Data: 2009-12-03 08:18:35
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Z twojego opisu mniemam ze chodzi o system automatyki domowej. A wiec
    > system ktory nie "przewala" ogromnych ilosci danych.

    to prawda

    > Dlatego jesli masz wplyw szanowny kolego na protokol to zachecam do
    > zastoswania zupelnie innego podejscia -

    mam

> [...]
    > uszkodzone ramki, oczywiscie informujac mastera ze sa bledy aby ten
    > zareagowal gdy ilosc bledow wzrosnie ponad miare.

    ok. mierzysz moze stope bledow? Jak to wyglada w praktyce.
    Jezeli wlaczasz jakies urzadzenie ktore moze siac, czy obserwujesz
    wzrost stopy bledow (jakie to urzadzenia?)?

    Jak masz ulozona magistrale danych, rownolegle z energetyka?

    Pzdr
    Darek

  • 7. Data: 2009-12-03 22:44:42
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

> [...]
    > wzrost stopy bledow (jakie to urzadzenia?)?
    >
    > Jak masz ulozona magistrale danych, rownolegle z energetyka?

    Projektujac halla zalozylem ze ma to byc pewien kompromis pomiedzy systemem
    amatorskim a profesjonalnym.
    Dlatego zastosowalem do lacznosci rs232 z numeracja odbiorcow - jesli
    chcemy podlaczyc tylko 1 procesor to staczy zwykly rs (max232 albo FTDI)
    jesli kilka prockow w przyjaznym srodowisku to 232 z diodami - dziala na
    odcinkach 30-50 m. Oczywiscie mam male tempo transmisji
    i dobra kontrole bledow. W warunkach przemyslowych mozna zastosowac
    konwertery 232/422

    Co do ilosci bledow - nie przekaczaja promila. Ale to nie bledy sa problemem
    o czym niestety wiekszosc z nas zdaje sie zapominac.
    Takie wynalazki jak 485 stosuje sie nie po to aby nie bylo bledow ale po to
    aby nie zniszczyc urzadzen. Problemem nie sa bledy w transmisji wywolane
    przepieciami ale same przepiecia ktore moga zniszczyc uklady - po to jest
    ilinia symetryczna aby zaindukowane napiecia (oczywiscie znacznie
    upraszczam) znosily same siebie a nie plynely przez laczone urzadzenia.
    Jesli nie bedziesz szalal z transmija (ja mam 9600) to sie nie martw o
    zaklucenia - starczy nadmiarowosc informacji i kontrola crc - martw sie
    kolego o przepieca bo to jest problem, choc w warunkach lekko przemyslowych
    nawet typowa aplikacja 485 powinna zalatwic sprawe na 99,99%

    wojtek

    www.neuron.com.pl
    CMMS Maszyna
    Golem OEE SuperVisor