  • 11. Data: 2010-07-18 12:21:59
    Temat: Re: uklad czasowy
    Od: ceat <c...@g...com>

    On 18 Lip, 11:48, "Marek" <s...@o...pl> wrote:
    > Nie czytasz uważnie :D zasilanie zanika a układ ma pracować na zasadzie
    Czytam jak najbardziej uważnie.

    > on/off przez 65 sek. na zasilaniu z kondensatora . Gdyby to było tak proste
    > dawno bym to rozwiązał :D
    To jest tak proste. Spróbuję namalować:

    ---------------+------ / -----------
    | |
    zasilanie ) == C Twój układ
    | |
    ---------------+------ \ -----------

    Z lewej zasilanie. Na zasilaniu cewka przekaźnika [3]. Styki
    przekaźnika [\ ] [/ ] załączają kondensator [== C] do zasilania. O
    tak:
    ---------------+------\ -----------
    | |
    zasilanie 3 == C Twój układ
    | |
    ---------------+------/ -----------

    Przy braku zasilania przekaźnik puszcza i załącza C do Twojego układu
    czasowego na 2 tranzystorkach który na 65 sekund zwiera (FET-em, MOS-
    em albo czymkolwiek) żądany obwód. Jeśli dobrze policzysz stałą
    czasową wystarczy z prawej strony dołączyć tranzystor MOS z
    rezystorem.
    Jeśli konieczne jest natychmiastowe rozłączenie przy powrocie
    zasilania zastosuj przekaźnik z trzecim stykiem zwierającym bramkę MOS-
    a.

    (dodaj lub usuń stosowną ilość spacji by rysunek był czytelny).
    Pzdr.
    Ceat

  • 12. Data: 2010-07-18 17:30:37
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    No tak nie zrozumiałeś albo ja źle to tłumacze .
    po stronie wykonawczej tzn. algorytmu jest ok robi to co chce . Czyli jak
    napięcie V1 to tylko ładuje kondensator jak zanika V1 to wlancza na 65 sek.
    . Testowałem to na LED z zewnętrznym zasianiem . Czyli LED po zaniknięciu
    napięcia świeciła ok 65 sek.
    - powiedzmy ze mam tam przekaźnik który pobiera b. Malo prądu .
    wtedy układ uruchomi przekaźnik , który zewrze element sterowany a po 65
    sek. rozewrze sie . poczeka na następne pojawienie sie napięcia zasilania
    itp.
    ula dobrze działa ale jak i czym zastąpić taki przekaźnik ?
    przekaźniki biorą ok 20mA a wtedy musiałby być ogromny kondensator a to juz
    bez sensu ..
    dlatego pytam czy sa transoptory o poborze prądu poniżej 1 Ma lub cos
    podobnego .
    Marek S

    .googlegroups.com...

  • 13. Data: 2010-07-19 22:40:37
    Od: ceat <c...@g...com>

    On 18 Lip, 19:30, "Marek" <s...@o...pl> wrote:
    > No tak nie zrozumiałeś albo ja źle to tłumacze .

    Wygląda na to, że nie zrozumiałeś idei.

    Zakładam, że zasilanie V1 (póki jest) ma _WYSTARCZAJĄCĄ_WYDAJNOŚĆ_ do
    wysterowania małego przekaźnika. Jeśli tak jest - to łączymy:
    (posługuję się oznaczeniami z http://en.wikipedia.org/wiki/Relay -
    przekaźnik DPDT, Form C czyli Break before Make - dla zapewnienia
    separacji galwanicznej)

    - zasilanie przekaźnika do V1
    - kondensator do 2 styków wspólnych przekaźnika C1 C2
    - styki NO (te które przekaźnik łączy ze wspólnymi gdy jest wzbudzony,
    czyli B1 B2) - do V1
    - styki NC (A1 A2) do bramki i źródła jakiegoś MOSFETa, z równoległym
    rezystorem
    - dren i źródło tegoż MOSFETa zwiera żądany obwód.

    Przy istniejącym zasilaniu przekaźnik jest wzbudzony i podłącza C do
    V1 - kondensator się ładuje.
    Przy braku zasilania przekaźnik puszcza. Kondensator zostaje
    podłączony do bramki i źródła MOSFETa. MOSFET (nie żaden transoptor!)
    zwiera TEN OBWÓD CO MA BYĆ ZWARTY.
    Rezystor włączony równolegle z G-S rozładowuje kondensator. Po
    obniżeniu napięcia na C poniżej napięcia progowego Ugs MOSFETa tenże
    rozłącza obwód.
    Separację galwaniczną zapewnia przekaźnik - nie ma bezpośredniego
    przejścia między V1 a obwodem zwieranym.
    Reszta to kwestia dobrania elementów.

    Układ można komplikować jeśli konieczne jest szybkie rozłączenie
    MOSFETa lub mały czas bierny.

    Jeśli to nadal nie spełnia Twoich wymagań - to znaczy że musisz je
    doprecyzować.
    Pozdrawiam,
    Ceat

  • 14. Data: 2010-07-19 23:01:57
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    chyba zrozumiałem
    czyli chcesz kondensator z opornikiem R i C raz ładuje sie z V1 a po
    zaniknieciu V1 przełączać na dren MOSFET tak ze Bedzie przewodził az do
    spadku napięcia na tym C a stała czasowa tego Bedzie uzależniona od wartości
    C i R . Tak ?
    Marek S
    Użytkownik "ceat" <c...@g...com> napisał w wiadomości
    w.googlegroups.com...

  • 15. Data: 2010-07-21 12:32:11
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    Działa ale MOSFET niestety ma fragment charakterystyki liniowej i gdy
    zwiera opornikiem 300 Ohm po pewnym czasie oporność wzrasta :- ( , bardziej
    by mi chodziło o ostre przejście pomyślałem o zenerce w szeregu ale wtedy
    stale czasowe chyba się rozjadą . Długa sprawa to jeszcze pomijaj
    pojawienie się napięcia V1 poniżej 15 sek. Styki przekaźnika poprzez
    tranzystor z kondensatorem ba bazie ?
    Marek S