  • 1. Data: 2010-07-16 16:49:40
    Temat: wincupl i 20v8
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    czy te scalaki dostępne w wincupl są całkowicie kompatybilne - identyczne
    jak gal20v8 i gal16v8 lattice?

  • 2. Data: 2010-07-16 19:13:05
    Temat: mnożenie zamiast dzielenia
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a przy okazji, tu jeszcze nie pytałem, czy Ktoś tu zna metodę mnożenia
    zamiast dzielenia liczb? podobno popularne to było za czasów dawnych
    procesorów? czy Ktoś może podać jakiś przykład?

  • 3. Data: 2010-07-16 20:11:02
    Temat: Re: mnożenie zamiast dzielenia
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:i1qb58$f9c$1@mx1.internetia.pl...
    >a przy okazji, tu jeszcze nie pytałem, czy Ktoś tu zna metodę mnożenia
    >zamiast dzielenia liczb? podobno popularne to było za czasów dawnych
    >procesorów? czy Ktoś może podać jakiś przykład?

    Zamiast dzielić przez 2, mnożyło się przez 0.5, bo mnożenie
    było szybsze. Na tym to polegało.

    Podobnie było z potęgowaniem.
    Zamiast podnosić X do 11 potęgi mnożyło się 11 razy X przez
    siebie. Takie mniej więcej były proporcje na procesorze
    8086 6 MHz bez koprocesora.

    Jeszcze lepsze proporcje bywały dla 8085.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 4. Data: 2010-07-16 20:17:14
    Temat: Re: wincupl i 20v8
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Jul 2010 18:49:40 +0200, identifikator: 20040501 wrote:
    >czy te scalaki dostępne w wincupl są całkowicie kompatybilne - identyczne
    >jak gal20v8 i gal16v8 lattice?

    Do celow projektowania tak - tzn dawno dawno temu lattice
    gal20v8 spelnial ogolnie przyjety standard gal20v8 i dawal sie
    zaprojektowac w Cupl na urzadzenu G20V8.

    Czy w kosciach Lattice nie bylo jakis rozszerzen, albo czy nie ma ich
    dzis to nie dam glowy. Chyba sa. Ale w wersji podstawowej wystarczy.

    Programowanie to osobna kwestia - najlepiej miec programator
    obslugujacy kosci danego producenta, i to najlepiej w aktualnej
    wersji.

    J.

  • 5. Data: 2010-07-16 20:20:04
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    tego się domyśliłem, ale zupełnie nie rozumiem dlaczego dzielenie przez 10
    odpowiada mnożeniu przez 0xcccd? skąd się bierze ta liczba?

  • 6. Data: 2010-07-16 20:43:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Jul 2010 22:20:04 +0200, identifikator: 20040501 wrote:
    >tego się domyśliłem, ale zupełnie nie rozumiem dlaczego dzielenie przez 10
    >odpowiada mnożeniu przez 0xcccd? skąd się bierze ta liczba?

    jak przemnozysz np 15621 [3D05h] przez CCCDh to wyjdzie
    30D0D901

    bierzemy teraz dwa najstarsze bajty 30D0 i przesuwamy jeszcze o 3 bity
    i wychodzi nam 061A czyli .. 1562.

    Oczywiscie nie zdziw sie ze 2^19/10 = 0xCCCC.CCC

    J.

  • 7. Data: 2010-07-16 21:02:39
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

> [...]
    > i wychodzi nam 061A czyli .. 1562.
    >
    > Oczywiscie nie zdziw sie ze 2^19/10 = 0xCCCC.CCC

    diabelskie sztuczki, próbuję zrozumieć jak na coś takiego można wpaść...

  • 8. Data: 2010-07-16 21:57:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Jul 2010 23:02:39 +0200, identifikator: 20040501 wrote:

    >diabelskie sztuczki, próbuję zrozumieć jak na coś takiego można wpaść...

    trywialnie prosto.

    Najpierw pomysl dziesietnie: chcemy np podzielic przez 13.
    Jest to rownoznaczne z mnozeniem przez 1/13 = 0.0769230769230769..

    Oczywiscie my bedziemy sprytni i sobie najpierw pomnozymy przez
    76923, a potem podzielimy przez milion.

    A binarnie bedziemy chcieli na koncu dzielic np przez 2^17.
    Wiec trzeba przemnozyc przez 2^17/13=10082.46..

    I juz widac ze lepszy bylby 2^18/13=20164.92.. ~= 20165

    J.

  • 9. Data: 2010-07-17 16:57:31
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > I juz widac ze lepszy bylby 2^18/13=20164.92.. ~= 20165

    dzięki,