  • 1. Data: 2010-07-16 22:11:13
    Temat: laptop kopie przez masę słuchawek
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Witam wszystkich,
    zaobserwowałem właśnie dziwną rzecz - mój laptop gdy jest podłączony do
    zasilacza lekko kopie przez masę słuchawek - lekko to znaczy, że jest to
    odbierane jako nieprzyjemne ukłucie przy kontakcie z delikatną skórą np.
    na brzuchu (ale ostrzejsze niż przy przyłożeniu baterii 9V do języka).

    Między mną a stykiem uziemiającym jest koło 1V.
    Między kablem słuchawkowym a sobą mierzę jakieś 0.3VAC ale że mierzę to
    chińskim multimerem to przy częstotliwościach pracy przetwornic może to
    być cokolwiek...

    Zastanawia mnie skąd się to kopanie bierze - jakieś sugestie?

    Michoo

  • 2. Data: 2010-07-16 22:24:39
    Temat: Re: laptop kopie przez masę słuchawek
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Saturday, July 17, 2010, 12:11:13 AM, you wrote:

> [...]
    > być cokolwiek...
    > Zastanawia mnie skąd się to kopanie bierze - jakieś sugestie?

    Włącz zasilacz do gniazdka z bolcem - przestanie kopać.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-07-16 22:32:49
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Włącz zasilacz do gniazdka z bolcem - przestanie kopać.

    Jest włączony, jak jest gniazdko bez bolca to się ten zasilacz strasznie
    grzeje.. Przy czym ten bolec to nic innego jak neutralny sieci - stara
    instalacja w bloku.

    A mnie bardziej niż co zrobić żeby nie kopało zastanawia JAK to się
    dzieje, że kopie. Że próbnik przez rezystor świeci jak się człowieka
    podłączy to w miarę rozumiem, ale czemu kipie coś co powinno być
    galwanicznie odizolowane od potencjału ziemi?

    Michoo

  • 4. Data: 2010-07-17 00:36:27
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    >Przy czym ten bolec to nic innego jak neutralny sieci - stara instalacja w
    >bloku.

    a jaki jest potencjał "na bolcu" ?

  • 5. Data: 2010-07-17 08:59:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    nuclear2001 pisze:

    > a jaki jest potencjał "na bolcu" ?

    Względem czego?
    Ziemi - nie mam jak zmierzyć.
    Neutralnego - 0 - są połączone.
    Mnie - 1V.

    Michoo

  • 6. Data: 2010-07-17 09:12:43
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Względem czego?
    > Ziemi - nie mam jak zmierzyć.
    > Neutralnego - 0 - są połączone.
    > Mnie - 1V.

    a jaki jest potencjał miedzy bolcem a masą zasilacza? (na wyjsciu)

  • 7. Data: 2010-07-17 09:37:08
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    nuclear2001 pisze:
    > a jaki jest potencjał miedzy bolcem a masą zasilacza? (na wyjsciu)

    Żaden mierzalny chińskim multimerem.

    Michoo

  • 8. Data: 2010-07-17 13:13:33
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Michoo napisał:
    > Zastanawia mnie skąd się to kopanie bierze - jakieś sugestie?

    Ty się naelektryzowałeś i kopie, bo rozładowuje do najbliższej masy?
    Twój zasilacz ma wtyczkę na trzy bolce - z uziemieniem ale piszesz, że
    masz instalcję dwuprzewodową a w gniazdku jest mostek między zerem a
    bolcem. Zgadza się?
    1) Sprawdź jakość wykonania tego mostka w gniazdku. Rozkręć po
    wyłączeniu bezpiecznika na tablicy licznikowej i sprawdź jak to jest
    zrobione.
    2) Sprawdź, czy to na 100% jest połączenie z zerem a nie z fazą.
    Neonówką a potem najlepiej prostym miernikiem elektryka, czyli żarówką w
    oprawce, wiszącą na dwóch kabelkach plus wtyki bananowe. Ma świecić gdy
    jeden banan jest w dziurce fazowej a drugi dotknięty do bolca lub
    wsadzony do drugiej dziury. Uwaga - w nowoczesnej instalacji, z trzema
    przewodami i wyłącznikiem różnicowo prądowym wybije tę różnicówkę po
    dotknięciu do bolca.
    3) Sprawdź omomierzem bez włączania do sieci elektrycznej, czy jest
    podłączenie uziemienia we wtyczce sieciowej do masy wtyczki zasilającej
    komputer. Zwykle masa (minus) jest na zewnątrz rurkowej wtyczki. Opis
    polaryzacji wtyczki (gdzie plus, gdzie minus) jest zwykle na naklejce na
    spodzie obudowy laptopa. Mało prawdopodobne jest podłączenie plusa
    zasilacza z uziemieniem ale na wszelki wypadek też to sprawdź. Miernik
    ustawiony na pomiar oporności, czy wręcz test przejścia - na piszczyk.
    Sprawdzaj, jak pisałem, bez podłaczenia do sieci elektrycznej ale też
    poczekaj aż się rozładują kondensatory w zasilaczu po ostatnim
    podłączeniu do prądu. Na wyjściu do komputera nie ma prawa być żadnego
    napięcia.
    4) Czy nie masz do komputera podłączonego żadnego innego urządzenia z
    własnym zasilaczem? Jeżeli tak,to odłącz do prób.
    5) Potencjał masy komputera i osobno uziemienia w gniazdku nie testuj
    względem siebie, tylko np. w odniesieniu do instalacji centralnego
    ogrzewania. Zwykle jeszcze jest cała metalowa. Ekran wtyczki sieci
    kablowej też jest (powinien) być dobrym punktem odniesienia. Sprawdzaj
    mierząc napięcie a nie opór, bo jeżeli będzie jakieś napięcie, to
    usmarzysz omomierz w mierniku.
    6) Jeżeli jest przejście między uziemieniem we wtyczce a masą komputera,
    gniazdka słuchawkowego, a Ciebie kopie, to się po prostu elektryzujesz i
    raczej zmień wykładzinę w pomieszczeniu i/lub walcz z niską wilgotnością
    powietrza.
    Maciek

  • 9. Data: 2010-07-17 15:03:09
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-07-17 00:11, Michoo pisze:
> [...]
    > być cokolwiek...
    >
    > Zastanawia mnie skąd się to kopanie bierze - jakieś sugestie?

    Potencjał jaki przyjmujesz (ziemi?) nie jest tożsamy z potencjałem linii
    PE - czyli N która przewodząc prąd jest na wyższym potencjale. W
    zasilaczu są pojemności które mają blokować zakłócenia symetryczne -
    zwierając je do masy czyli PE. W tej sytuacji mogą przewodzić niewielki
    prąd 50Hz do ziemi (twój brzuch). Musiałbyś sprawdzić czy podpięty do
    bolca zerującego przewód z kondensatorem np 4.7nF jest w stanie kopać
    cię w brzuszek. Ale żeby nie było, że namówiłem Cię do podłączenia się
    do gniazdka.

    MD

  • 10. Data: 2010-07-17 15:32:17
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

    > Jest włączony, jak jest gniazdko bez bolca to się ten zasilacz strasznie
    > grzeje..

    Czy przypadkiem nie przywidziało to Ci się?

    Usiłuję sobie wyobrazić, co musiałoby być skopane, aby przy podłączeniu bez
    bolca mocniej się grzał zasilacz - tylko krasnoludki.
    Jedyna chyba możliwość - zamienione przewody w kablu sieciowym (sprawdź ! ) i
    upływny któryś kondensator filtra przeciwzakłóceniowego na wejściu zasilacza.
    Sytuację odwrotną - nadmierne grzanie przy podłączonym bolcu łatwiej sobie
    wyobrazić - plus zasilania na masie laptopa (ale chyba nikt tak nie robi ???)
    i dołączone do laptopa jakieś uziemienie.