  • 1. Data: 2010-07-16 16:57:34
    Temat: uklad czasowy
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    Witam
    muszę zrobić układ czasowy który zasilany jest z kondensatora , działa około
    65 sekund potem sie wylancza . Sam układ zrobiłem na 2 tranzystorkach i
    działa . Układ ma włączać i wyłączać poprzez zwieranie opornikiem ok 150 Ohm
    , ale tez musi być galwanicznie odseparowany i tu jest problem. Najprościej
    to było by zrobić na przekaźniku ale .... zasilanie kondensatorem . Myślałem
    nad jakimś opto ale wszystkie biorą ok 5 mA , Może sa jakieś inne ? a może
    jeszcze jakiś pomysł ?
    Marek S

  • 2. Data: 2010-07-16 18:26:00
    Temat: Re: uklad czasowy
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > muszę zrobić układ czasowy który zasilany jest z kondensatora , działa
    > około 65 sekund potem sie wylancza .

    Są różne kondensatory np do podtrzymania zegarka o pojemności 1F.
    I może taka myśl: akumulator też jest "kondensatorem"

    Sam układ zrobiłem na 2 tranzystorkach i
    > działa . Układ ma włączać i wyłączać poprzez zwieranie opornikiem ok 150
    > Ohm , ale tez musi być galwanicznie odseparowany i tu jest problem.

    Jeżeli zasilanie kondensatorem, to może odizolować cały układ czasowy?

    > Najprościej to było by zrobić na przekaźniku ale .... zasilanie
    > kondensatorem .

    Tak, na przekaźniku jest to do zrobienia, tylko potrzebny byłby jakiś
    specjalny.
    Ciekawy przekaźnik tkwi w wyłącznikach różnicowych..
    Przekaźniki telefoniczne, kontaktronowe potrafią mieć duże oporności
    uzwojeń.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-07-16 18:43:00
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > nad jakimś opto ale wszystkie biorą ok 5 mA , Może sa jakieś inne ? a może

    Jeżeli chcesz robić izolację to jak rozumiem masz 2 odrębne zasilania -
    tego czegoś czym sterujesz i to z którego ładujesz kondensator.
    W takiej sytuacji może do zasilania tego cosia sterowanego dać
    przekaźnik sterowany tranzystorem npn, a bazę tranzystora sterować z
    fototranzystora - wystarczy, że da kilka uA a npn to wzmocni, żeby
    przekaźnik działał.

    Michoo

  • 4. Data: 2010-07-16 21:06:57
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    Właśnie nie mam zasilania w momencie zwierania , jakbym miął jakieś to pikus
    .
    Najpierw ma zasilanie jak ono zaniknie to zewrzyj na 65 s i tyle , dlatego
    nie mogę tego rozwiązać , oczywiście akumulatorek i po sprawie ale nie o to
    chodzi.
    Marek S

  • 5. Data: 2010-07-16 21:19:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > nie mogę tego rozwiązać , oczywiście akumulatorek i po sprawie ale nie o to

    No to zewrzyj nMOSem i daj 2 transoptory do bramy - jeden od strony
    zasilania do jej naładowania, drugi od masy do rozładowania. Ewentualnie
    popraw pojemność dodając kilka nF o niskim upływie. Jak będziesz miał
    dobre transoptory, o małym prądzie w stanie "nieprzewodzącym" to minutę
    powinien się ładunek na bramie spokojnie utrzymać a transoptory musisz
    załączyć tylko na kilka ms.

    Michoo

  • 6. Data: 2010-07-16 22:03:44
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    to chyba nie wyjdzie bo algorytm jest taki :
    jak napięcie zasilania sie pojawi to rozwarte
    napięcie zasilania zanika zewrzyj na 65 sek.
    potem rozewrzyj i czekaj na ponowne zasilanie
    działa bez możliwości zwierania bo tu musze mięć energie na zasilanie LED
    transoptora . Szukam takiego który ma minimalny prąd załączenia . Albo inne
    rozwiązanie ? Nie mogę wpakować ogromnego kondensatora .

  • 7. Data: 2010-07-16 22:27:11
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > transoptora . Szukam takiego który ma minimalny prąd załączenia . Albo inne
    > rozwiązanie ? Nie mogę wpakować ogromnego kondensatora .

    Dajesz drugi niewielki kondensator po 2 stronie transoptora. W momencie
    zaniku zasilania impuls na diodę przez 2ms i po 65 sec impuls 2ms na
    drugą diodę. Pierwszy transoptor przez te 2 ms dostarczy wystarczający
    ładunek z kondensatora do bazy mosa. Dopóki ładunek się utrzymuje to mos
    przewodzi - nic nie trzeba więcej robić. Jak upłynie 65 sekund to drugim
    impulsem zsyłasz ten ładunek do masy i mos nie przewodzi.

    Michoo

  • 8. Data: 2010-07-17 12:37:08
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    Chyba rozumiem idee , a może narysujesz jakiś schemacik ? byłbym wdzięczny

  • 9. Data: 2010-07-17 22:39:39
    Od: ceat <c...@g...com>

    Może tak:
    przekaźnik z dwoma stykami przełącznymi podłączony cewką bezpośrednio
    do zasilania. Styki przekaźnika przełączają kondensator między
    zasilaniem a Twoim układem. Masz w ten sposób zasilanie na czas
    wyłączenia i separację galwaniczną.
    Pzdr.
    Ceat

  • 10. Data: 2010-07-18 09:48:28
    Od: "Marek" <s...@o...pl>

    Nie czytasz uważnie :D zasilanie zanika a układ ma pracować na zasadzie
    on/off przez 65 sek. na zasilaniu z kondensatora . Gdyby to było tak proste
    dawno bym to rozwiązał :D
    Marek S
    m.googlegroups.com...