  • 1. Data: 2009-04-29 14:24:34
    Temat: warstwa na cale okno przegladarki
    Od: " tomasz" <u...@g...pl>

    Witam!
    Mam do zrobienia okno, ktore bedzie sie wyswietlalo na szarej, przezroczystej
    warstwie (tak by nie mozna bylo nic kliknac poza oknem na warstwie). Dodatkowo
    okno powinno dac sie przeciagac po calym ekranie.
    Jaki framework polecacie do czegos takiego?
    Jak wogole w najprostrzy sposob zrobic warstwe przezroczysta na caly ekran?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2009-04-29 20:17:52
    Temat: Re: warstwa na cale okno przegladarki
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 29 Apr 2009 15:24:34 +0100, tomasz <u...@g...pl> wrote:

    > Mam do zrobienia okno, ktore bedzie sie wyswietlalo na szarej,
    > przezroczystej warstwie (tak by nie mozna bylo nic kliknac poza oknem na warstwie).

    > Dodatkowo okno powinno dac sie przeciagac po calym ekranie.

    Jak chesz duży, czarno-szary interfejs, który zajmuje cały ekran do robienia jednej
    rzeczy na raz, to zainstaluj MS DOS.

    Nóż mi się w kieszeni otwiera jak widzę, że modalne dialogi stają się modne. Kiedyś
    to była niedoróbka w programie :/

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 3. Data: 2009-04-29 20:22:01
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** porneL <n...@p...net> wrote:

> [...]

    > Nóż mi się w kieszeni otwiera jak widzę, że modalne dialogi stają się modne.
    > Kiedyś to była niedoróbka w programie :/

    Bzdura. Nie wiesz po co mu to, więc generalnie nie możesz określić czy akurat
    ma sens zastosowanie czegoś takiego czy nie ma (często faktycznie nie ma).

    Odnośnie modalności to często się używa czegoś semi modalność w momencie np.
    potwierdzania ważnej transakcji. Np. w momencie zatwierdzania przelewu w banku
    internetowym wchodzisz w coś w typu trybu w którym możesz tylko potwierdzić
    transakcje (np. podając token) albo ją anulować. To nie jest modalność? To jest
    wg. Ciebie MS-DOS czy całkiem uzasadnione podejście?

    W niektórych przypadkach ma to zastosowanie. Natomiast często jest nadużywane.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 4. Data: 2009-04-29 20:48:36
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    Konrad Kosmowski pisze:
> [...]
    > transakcje (np. podając token) albo ją anulować. To nie jest modalność? To jest
    > wg. Ciebie MS-DOS czy całkiem uzasadnione podejście?

    Bank, to ostatnie miejsce, gdzie bym się spodziewał użycia takiego
    wynalazku (mam na myśli javascriptowy pseudo-dialog-modalny). Na
    zwykłym, najzwyklejszym formularzu klikasz OK, jeśli chcesz potwierdzić
    i kontynuować, albo kliknąć na coś innego/zamknąć
    przeglądarkę/cokolwiek innego, co spowoduje anulowanie transakcji. Ale
    pewnie masz rację, że okna modalne jako takie nie są złem, chyba że
    jest jakaś inżynieria programowania, która pozwala w prosty sposób
    zapanować nad ilością okien, które użytkownik pootwierał i pogubił.

    artur

  • 5. Data: 2009-04-29 21:01:08
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl> wrote:

    > Bank, to ostatnie miejsce, gdzie bym się spodziewał użycia takiego wynalazku
    > (mam na myśli javascriptowy pseudo-dialog-modalny).

    Z punktu widzenia użytkownika to naprawdę nie ma znaczenia czy jest on JS czy
    jest to kolejna odsłona strony. Funkcjonalność pozostaje ta sama. Użytkownik
    tego nie rozróżnia.

    Nie komentowałem trybu modalnego implementowanego via JS tylko ogólnie trybu
    modalnego (np. po kolejnym załadowaniu się strony nagle wszystkie elementy menu
    są nieaktywne i aktywne są tylko pola formularza i submit).

    I masz rację, że w takich systemach stosuje się raczej standardowe rozwiązania
    (chociaż np. celowo psuje się back/forward).

    > Na zwykłym, najzwyklejszym formularzu klikasz OK,

    Tak ale masz np. formularz wyświetlany pośrodku strony otoczony innymi
    elementami np. menu, linkami itd. Często jest tak (np. konkretnie w Inteligo),
    że w momencie akceptowania transakcji (wprowadzanie tokenu) te elementy menu
    przestają być aktywne. Czyli jest to tryb modalny wg. niektórych definicji.

> [...]
    > inżynieria programowania, która pozwala w prosty sposób zapanować nad ilością
    > okien, które użytkownik pootwierał i pogubił.

    Tylko, że w przeglądarce to w sumie też nie są do końca okna. :)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 6. Data: 2009-04-29 23:08:56
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 29 Apr 2009 21:22:01 +0100, Konrad Kosmowski <k...@k...net> wrote:

> [...]
    > potwierdzić transakcje (np. podając token) albo ją anulować. To nie jest modalność?

    > To jest wg. Ciebie MS-DOS czy całkiem uzasadnione podejście?

    Nie widzę powodu do wyłączania menu.

    Wpisuję token, klikam OK. Albo nie wpisuję tokenu/nie klikam OK. Do tego nie
    potrzebuję wyłączenia wszystkich innych opcji.

    Anuluj w takiej sytuacji nawet budzi we mnie lekkie wątpliwości - a co jeśli nie
    wcisnę anuluj? (zamknę okno/odłączę się od netu) trzeba będzie to anlować później? da
    się? może przelew pójdzie bez tokenu i będą do mnie z banku wydzwaniać i potwierdzać?

    Modalność to dla mnie rozwiązanie na siłę i powinno dać się znaleźć inne, elegantsze
    rozwiązanie.

    Jeśli strona z przelewem ma na ekranie tyle opcji, że trzeba je blokować, żeby
    użytkownicy nie strzelali sobie w stopę, to lepiej by było ogólnie uporządkować i
    odchudzić interfejs.

    Jeśli użytkownicy nie zauważają, że mają potwierdzić transakcję i sięgają do menu, to
    różnica będzie tylko w poziomie frustracji przy próbie użycia menu. Nawet jak w ogóle
    nie będzie menu, a potwierdzanie transakcji nadal będzie niejasne, to użytkownicy
    skupią się na szukaniu menu.

    To coś jak różnica między narysowaniem komuś dużej strzałki "tutaj---->", a
    wrzuceniem go na ścieżkę obudowaną betonowym murem. Jak użytkownik będzie chciał
    dojść do celu, to w obu przypadkach dojdzie, ale jak nie będzie chciał, to albo
    odejdzie bez problemu albo będzie walić w mur.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 7. Data: 2009-04-30 06:41:00
    Od: j...@g...com

    On 30 Kwi, 01:08, porneL <n...@p...net> wrote:
> [...]
    dojść do celu, to w obu przypadkach dojdzie, ale jak nie będzie chciał, to albo
    odejdzie bez problemu albo będzie walić w mur.

    hmmm klikniecie "anuluj" porownujesz do walenia w mur? troche
    dramatyzujesz moim zdaniem
    a jesli juz ma byc analogia ze strzalka to wyobraz sobie, ze taki
    uzytkownik zmieni zdanie np co do celu, zacznie robic cos innego, a
    strzalka dalej bedzie narysowana - i biedny bedzie sie dokad gdzie ona
    prowadzi? moze, tak jak w "Memento", to bylo cos waznego i trzeba tedy
    isc?

  • 8. Data: 2009-04-30 08:17:17
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    j...@g...com pisze:
> [...]
    > strzalka dalej bedzie narysowana - i biedny bedzie sie dokad gdzie ona
    > prowadzi? moze, tak jak w "Memento", to bylo cos waznego i trzeba tedy

    Panowie, zbyt abstrakcyjne analogie jak na moją głowę :-)
    HTML tak działa, że formularz działa wraz z przyciskiem submit i nie ma
    żadnych wbudowanych zabezpieczeń przed podjęciem innych działań, jak
    zamknięcie przeglądarki, wyłączenie komputera, kliknięcie odnośnika itd.
    Trzeba to przyjąć do wiadomości i tyle. Wszelkie kombinacje mogą
    spowodować więcej szkód (błąd skryptu w linii... zbyt wiele razy to
    oglądam, żebym miał złudzenia) niż pożytku.

    artur

  • 9. Data: 2009-04-30 09:10:26
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    porneL <n...@p...net> writes:

> [...]
    ogóle nie będzie menu, a potwierdzanie transakcji nadal będzie niejasne, to
    użytkownicy skupią się na szukaniu menu.

    Nie pisz proszę tak długich linijek.

    MJ

  • 10. Data: 2009-05-01 00:21:43
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** porneL <n...@p...net> wrote:

    > Nie widzę powodu do wyłączania menu.

    > Wpisuję token, klikam OK. Albo nie wpisuję tokenu/nie klikam OK. Do tego nie
    > potrzebuję wyłączenia wszystkich innych opcji.

    Bo nie rozumiesz na czym polega zatwierdzenie transakcji - jest dwustopniowe,
    najpierw ją wyzwalasz, potem ją potwierdzasz. Chodzi o to aby po wyzwoleniu
    transakcji (np. przelewu) user to potwierdził, a nie podryfował gdzie indziej
    (bo np. nie rozumie co się dzieje).

    W momencie kiedy klikasz "zrób przelew" (czy cokolwiek analogiczne)
    automagicznie dla tej transakcji musi być wprowadzony poprawny token, jeżeli
    nie zostanie wprowadzony w przewidzianym oknie czasowym to ten token stanie się
    nieważny. A token z reguły kosztuje. I dlatego właśnie w tym momencie
    ograniczamy (robimy modalność) możliwość kliknięcia gdziekolwiek (oczywiście na
    zamknięcie przeglądarki, wstecz itp. nie mamy wpływu).

    > Anuluj w takiej sytuacji nawet budzi we mnie lekkie wątpliwości - a co jeśli
    > nie wcisnę anuluj?

    Wciśniesz, nie wciśniesz, token idzie wpizdu. A dostarczenie tokenu (są
    dostarczane przez inne medium) jest kosztowne. Dla Ciebie lub dla banku -
    whatever, ktoś zapłacić musi.

    > (zamknę okno/odłączę się od netu) trzeba będzie to anlować później? da się?
    > może przelew pójdzie bez tokenu i będą do mnie z banku wydzwaniać i
    > potwierdzać?

    J/W... Dodam, że dzwonienie/potwierdzanie/weryfikacja wymaga ludzkiej obsługi i
    to jest bardzo kosztowne.

    > Modalność to dla mnie rozwiązanie na siłę i powinno dać się znaleźć inne,
    > elegantsze rozwiązanie.

    Wytłumacz to bankom. Moim zdaniem w uzasadnionych sytuacjach jest uzasadnione.
    :)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )