  • 1. Data: 2014-11-20 21:59:01
    Temat: węższe opony na zimę?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Niedługo jadę w góry, na felgach nadal letnie kapcie... powoli dojrzewam
    do zakupu zimówek ;)

    Jeżdżę C5 (1. wersja po liftingu), który firmowo ma rozmiar 215/55R16.
    Jak przeglądam oferty, to widzę że zmieniając na opony o podobnym
    obwodzie można sporo zaoszczędzić. Dodatkowo, w różnych miejscach
    widziałem opinie że na zimę jednak lepsze są węższe opony - np. tu:

    http://www.opony.com.pl/artykul/jakie-opony-na-zime-
    waskie-czy-szerokie/?id=1070

    No i teraz pytanie: czy na felgę, która normalnie nosiła oponę 215/55R16
    będzie można spokojnie założyć 205/60R16 (1,5% różnicy w obwodzie) albo
    195/60R16 (-0,4% różnycy w obwodzie)? Czy nie okaże się, że przy takich 195
    trzeba będzie szukać innych felg?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2014-11-20 22:42:55
    Temat: Re: węższe opony na zimę?
    Od: <7...@...224255.invalid> (Tom N)

    Jacek Osiecki w

> [...]

    > 195/60R16 (-0,4% różnycy w obwodzie)? Czy nie okaże się, że przy takich 195

    Przepraszam, że cytuję całość, ale...

    "ADAC zachęca do używania najwęższych opon przewidzianych w karcie pojazdu.
    Podkreślając przy tym, że w zimowych sytuacjach kryzysowych węższe opony
    będą lepsze niż szerokie. Continental przewiduje zaś, że w ciągu kilku
    najbliższych lat kultura jazdy ulegnie zmianie a właściciele aut będą
    przesiadać się na szersze opony zimowe. Continental zachęca, by używać zimą
    równie szerokich opon, jak latem. "

    Sam linka wskazałeś, ale chyba nie raczyłeś doczytać i dlatego zadajesz
    pytanie, którego nie powinno być, gdybyś przeczytał "kartę pojazdu"...

    Oznacza to nie mniej i nie więcej, że popatrz do instrukcji i zastosuj się
    do niej...

    --
    'Tom N'

  • 3. Data: 2014-11-21 02:57:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Osiecki" napisał w wiadomości grup
    >Dodatkowo, w różnych miejscach
    >widziałem opinie że na zimę jednak lepsze są węższe opony - np. tu:
    >http://www.opony.com.pl/artykul/jakie-opony-na-zime
    -waskie-czy-szerokie/?id=1070

    pojawiaja sie glosy przeciwne
    http://autokult.pl/4209,czy-zima-stosowac-wezsze-opo
    ny

> [...]
    >albo
    >195/60R16 (-0,4% różnycy w obwodzie)? Czy nie okaże się, że przy

    Felgi zasadniczo obwod nie interesuje. To reszte samochodu moze
    zainteresowac, jak sie zacznie o nadkola cos ocierac.

    Ale felga swoja szerokosc ma, opona niby z gumy, ale kto wie czy taka
    195 na 215 to nie za malo ...

    J.

  • 4. Data: 2014-11-21 03:09:18
    Od: "Moonski" <c...@i...nz>

> [...]
    > będzie można spokojnie założyć 205/60R16 (1,5% różnicy w obwodzie) albo
    > 195/60R16 (-0,4% różnycy w obwodzie)? Czy nie okaże się, że przy takich

    5 lat temu, kiedy zadawano podobne pytania, specjaliści tej grupy
    twierdzili, że tylko wąskie zimówki można zakładać.
    Potem trochę temat upadł, a dzisiaj, okazuje się, że są jacyś spece w
    firmach oponiarskich i lansują
    tą samą szerokośc, co w letnich.
    No to nie kombinuj.
    M.

  • 5. Data: 2014-11-21 09:26:11
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu czwartek, 20 listopada 2014 22:42:56 UTC+1 użytkownik Tom N napisał:

> [...]
    > najbliższych lat kultura jazdy ulegnie zmianie a właściciele aut będą
    > przesiadać się na szersze opony zimowe. Continental zachęca, by używać zimą

    Ja robie jak zaleca ADAC...

    WS

    PS. C5 chba moze miec felgi 15"? Ja bym kupil na zime cale kola na stalowych 15 jesli
    instrukcja takie dopuszcza... Felgi pewnie ponizej ~700 ??? za komplet sie da
    kupic... plusy 1. tansze opony 2. bardzie "baloniaste" - lepiej chronia felge 3.mozna
    w ~pol godziny w garazu zmienic kola jak snieg spadnie ;)

    Dodatkowo opony z rantem chroniacym felge - rim protection (np. oznaczenie FR u
    Continentala )

  • 6. Data: 2014-11-21 13:16:13
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-11-21 09:26, WS pisze:

> [...]
    w ~pol godziny w garazu zmienic kola jak snieg spadnie ;)

    > Dodatkowo opony z rantem chroniacym felge - rim protection (np. oznaczenie FR u

    ja nie odczuwałem pogorszonych właściwości przy oponach 195/65/15 (takie
    mi zostały z poprzedniego auta) gdy seria to 225/55/16

    Łukasz

  • 7. Data: 2014-11-21 15:23:39
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2014-11-21 o 03:09, Moonski pisze:
> [...]
    > twierdzili, że tylko wąskie zimówki można zakładać.
    > Potem trochę temat upadł, a dzisiaj, okazuje się, że są jacyś spece w

    Jak komuś zależy na trakcji i chce szybko pokonywać zakręty w zimie to
    stosuje szersze a jak ktoś chce sprawnie wygrzebywać się z zasp czy
    grubej warstwy rozjeżdżonego śniegu to stosuje węższe.
    Ja jestem w tej drugiej grupie której zależy na dotarciu do celu czy
    wyjechaniu z pod domu.

  • 8. Data: 2014-11-21 21:44:03
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-11-21 o 02:57, J.F. pisze:
    waskie-czy-szerokie/?id=1070
    > Ale felga swoja szerokosc ma, opona niby z gumy, ale kto wie czy taka
    > 195 na 215 to nie za malo ...
    Bez przesady, to tylko 2cm różnicy. A ile ta felga ma szerokości,
    przecież to nie 8" ;) Spokojnie na taką felgę wejdzie 195 (a nawet
    węższa), i będzie nawet lepiej się trzymać na boki, niż szeroki kapeć na
    wąskiej feldze.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2014-11-21 22:06:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 21 Nov 2014 21:44:03 +0100, BartekK napisał(a):
> [...]
    > przecież to nie 8" ;) Spokojnie na taką felgę wejdzie 195 (a nawet
    > węższa), i będzie nawet lepiej się trzymać na boki, niż szeroki kapeć na

    Wejdzie 195, to wejdzie i 185. A jak wejdzie 185, to wejdzie 175 ...
    itd :-)

    J.

  • 10. Data: 2014-11-25 10:04:39
    Od: p...@g...com

    IMHO bez sensu jest rozpatrywanie samej szerokości bez uwzględnienia nacisku
    jednostkowego ... auta generalnie są coraz cięższe aktualnie nikogo nie dziwi kompakt
    ważący powyżej 2 ton ... opinia producentów tez jest niejednoznaczna (choć akurat C5
    chyba ma kwity na 195/65/15) można zauważyć prawidłowości względem mocy silnika ale
    nie wierze żeby ABS/ESP był dostrajany do konkretnej wersji silnikowej ani rozmiaru
    opon ... weźmy octavie kombi silniczek 1.2/105KM ma jeszcze 195/65/15 ale wszystko
    powyżej już 205/55/16 i lepiej, ABS/ESP musi wiec poradzić sobie z wszystkimi
    kombinacjami rozmiar opony x moc silnika x ciężar auta ... no ale cena czyni cuda i
    oprócz zakładania rozmiarów niższych od zalecanych przez producenta spotkałem się tez
    z przypadkiem założenia 4 laczków 215/55/16 (po stówce na allegro) do auta za 60k pln
    bo tak taniej ...

    P.